Foto van een Fendt 612 even.met de trekker naar de dealer geweest om het vermogen te testen.Trekker zou 125 moeten hebben. Had maar 100. Iets bijgegeven naar 140. Dus ruim onder de limiet van 145 pk i

Fendt 612

Fendt926Driver
Foto van een Fendt 612 even.met de trekker naar de dealer geweest om het vermogen te testen.
Trekker zou 125 moeten hebben. Had maar 100. Iets bijgegeven naar 140. Dus ruim onder de limiet van 145 pk in de 5.5 ton klasse.
En de 614 ook maar even getest. Die zou er 150 moeten hebben. Had er 125. Staat nu op 155pk.

Reacties

Fordje4600
Waar is die emmer voor?
+1
Fendt926Driver
@Fordje4600 om eventuele diesel die onder in de brandstofpomp wordt verzameld op te vangen. Deze motor had het niet nodig. Bij de 614 zat er wel iets meer diesel dan olie in de brandstof pomp
unipower
@Fendt926Driver Als het goed is komt er altijd olie uit de pomp, deze word door een kleine leiding vanaf de motor gevuld, bij de oudere types moet je ze zelf vullen door de ontluchtingsdop bovenop de pomp 😉
fendtjecis
De 2 600's weer fit nu
+34
walker1
Huub is even een middagje op stap en komt met 70 pk meer thuis. Voor sommige mensen is dat een complete trekker. Nou had ik op deze site al wel eens gelezen dat Huub van moeders de vrouw er geen trekkers mee bij mocht kopen en dit valt natuurlijk een stuk minder op 😁
+1
selten
Ruim onder de limiet zit je niet. 5 pk is niks, vooral omdat je nu meer met ruim 30 graden buiten. Heb je wedstrijd bij 10-12 graden schiet je erover!
Fendt926Driver
@selten ja heb je ook weer gelijk in.
Hoe doen anderen dat dan?
Afstellen 2 dagen voor de wedstrijd?
Of nog ruimer eronder gaan zitten?
selten
@Fendt926Driver
Gokken en hopen... Rij een keer een wedstrijd met z'n temperatuur. Dan zie je hoeveel vermogen je wint... En weet je of je nog terug moet. En af en toe gok je fout...
+1
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Hoe doen anderen dat dan?

Standen opschrijven en een beetje rekening houden met de temperatuur.
Ik zet m voor de 4,5 ton met een max van 110 meestal rond de 100.
Die laatste pk's win je de wedstrijd niet mee is mijn mening.
tone29
@Fendt926Driver ik rijd standaard al met 10pk onder het limiet. Deze 612 liep er in deurningen de 2e run wel wat te makkelijk over... niet bepaald een sleepwagen afstelling
Fendt926Driver
@tone29 de eerst was een claas die bij 80m bleef hangen. Toen de 612 een full pull en de 311 vario bleef ook ergens bij 75m hangen.
Maar daarna kwamen er nog wel een paar full pulls.
Maar ook wel wat trekkers op dubbellucht die niet aan de 100m kwamen
unipower
@Fendt926Driver Was dat toevallig de Next mission sleepwagen? 😅
+1
Fendt926Driver
@unipower nee de balance of power.
De eerste trek was voor de stille wille
+3
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
de stille wille

Die begrijpen het spelletje tenminste.
Ik zie veel te vaak dat er de eerste trek één of twee trekkers een full pull rijden en de tweede trek rijdt de helft van de deelnemers een full pull.
Dan kun je als je de eerste trek 99 nogwat hebt gereden dus nooit meer winnen, de grootste dooddoener die er is...
valmet6400power
@DANOONTJE POWERR
Hee, dat komt me bekend voor van eerder dit jaar 😁
DANOONTJE POWERR
@valmet6400power
Afgelopen zaterdag ook weer.
Niet in mijn klasse maar wel veel bij de Python...
walker1
@selten Temperatuur en ook luchtdruk kunnen inderdaad invloed hebben op de exacte uitslag van de vermogenstest. Maar ik ben ook wel benieuwd hoe vaak die vermogenstesters geijkt/gekalibreerd worden en wat de afwijking mag zijn. 2% afwijking is in dit geval al bijna 3 pk. Als deze ook naar beneden afwijkt en het dus misschien 143 pk moet zijn en die bij de TT wijkt naar boven af en er komt 146 pk te staan? Is al met al misschien wel een worst-case scenario zoals ik nu schets en als de afwijking van die vermogenstesters maar 1% mag zijn dan is er natuurlijk al niks aan de hand. Weegbruggen zijn ook geijkt, maar daar heb ik ook wel eens verhalen over gelezen dat een weegbrug bij de TT toch iets meer aangaf dan toen de trekker elders op de weegbrug stond.
1046
@walker1 mobiele weegbruggen zijn wel geijkt . maar verschilt per ondergrond .plek wat ie aangeeft . en dus overal verschillend. zeker aj em vergelijkt met een vaste
walker1
@1046 Weet ik. Maar kan wel problemen geven bij diegene die bijna tot op de laatste kilo hun trekker aan de bijvoorbeeld 7 ton proberen te krijgen.
1046
@walker1 de leste 10kg zit et em ook nie in
DANOONTJE POWERR
@1046
Denk dat ie andersom bedoelt.
In een klasse rijden als je kaal al aan het gewicht zit.
1046
@DANOONTJE POWERR kan em 2 kante oplezen😊
walker1
@DANOONTJE POWERR Beide eigenlijk. Ja een trekker kan kaal natuurlijk maar net onder de 7 ton zitten, dat de weegbrug bij wijze van spreken 6,990 aangeeft en de weegbrug bij TT 7,010. Ik ben niet zo goed thuis in TT en weet niet of ze bij het wegen op de TT ook nog enige marge aanhouden of is het bij 7,010 al vette pech? Als de trekker kaal 6,500 weegt, ja dan kan je proberen om met gewichten op 6,900 te komen, of op 6,950, maar beetje veilige marge bij de weegbrug op de TT is ook wel fijn lijkt me.
hermanjohndeere
@walker1 normaal moet je bij 10 kilo teveel inderdaad al gewicht er af halen je bent immers te zwaar. Ligt ook wel een beetje aan de gene bij de weegbrug hoor. Als mijn trekker 20 kilo te licht is en ik stap er op ben ik toch weer 80 kilo te zwaar hahaha.
1046
@hermanjohndeere ligt ook aan regelement. incl of excl bestuurder
+2
DANOONTJE POWERR
@walker1
In principe geen marge.
Meestal geeft dat niet, het gewicht is voor iedereen gelijk en dan gooi je er gewoon een plakkie af.
Het word pas lullig als je er niks meer af kan halen.
tone29
@walker1 hier ook wel een probleempje bij de weegbrug. Meestal zijn er hier op de wedstrijd 2 bruggen aanwezig. Van elke klasse gaat telkens 1 trekker op beide weegbruggen. T gewicht van de weegbrug die het minst aangeeft klopt dan en moet je het verschil met weegbrug 2 als marge zien
1046
Huub . kwestie van afstellen in de winter. zit je s zomers altijd goed
+4
1046
Peekaas zegt niks ik rij ook prijs met krap 100pk in de 5.5ton
+1
Koiter
@1046 met 180pk kon ik ook in de 9 ton meekomen 😁
stegboer
Bart de boel ff ofstelt
Fendt926Driver
@stegboer ja. De juiste man op de juiste plaats.
Beter kun je het niet krijgen.
En goede uitleg erbij.
Het kon niet op
stegboer
@Fendt926Driver die kant het zeker goeie monteur👌🏻
+1
Fendt926Driver
@stegboer waar kom je erachter hoe laat je morgen moet starten op de trekkertrek deurningen in de 5.5 ton?
Of gewoon rond half 10 aanwezig zijn
stegboer
@Fendt926Driver wie zorgen gewoon dat we er om 9 uur zijn doen er meer mee in onze koppel en ook in de lichte klasse dus maar 5,5 ton weet niet hoe laat we va start moeten
+1
mf 6150
Misschien een hele domme opmerking, maar zou jezelf niet beter af kunnen vragen waarom de trekker niet aan zijn vermogen komt? En dat aanpassen. (Pomp oid)
+3
RobVolvo
@mf 6150 Meende eens ergens gelezen te hebben dat die 614 al 21000 uur had, dus ja als er dan nog nooit wat aan gedaan is verder, is het logisch dat hij zijn pk's lang niet meer haalt. En er worden aftakas pk's gemeten en de vermogens die genoemd worden die ze ooit hadden zijn motor pk's... 😉
+1
Fendt926Driver
@RobVolvo klopt. de 614 heeft 20206 uren en de 611 heeft er ruim 19000
dus er kan wel eens een pk tje of 5 ergens aan verlies zijn
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @RobVolvo:
En er worden aftakas pk's gemeten en de vermogens die genoemd worden die ze ooit hadden zijn motor pk's

Hier wordt bij een aftakastest toch op gecorrigeerd? Anders zou geen enkele trekker aan zijn vermogen komen?
Bij een aftakastest (dus het vermogen op de aftakas zoals gemeten) zou ik persoonlijk kijken naar het opgegeven fabrieks max aftakasvermogen, en het nominaal aftakasvermogen, dan zie je snel genoeg of er wat verloren is geraakt in de loop van de tijd, of is dat een rare gedachte?
selten
@jammermaarhelaas
Hoe wil jij nauwkeurig iets ijken, als iedere versnellingsbak een andere weerstand heeft?
jammermaarhelaas
@selten

Quote Reactie van @selten:
Hoe wil jij nauwkeurig iets ijken, als iedere versnellingsbak een andere weerstand heeft?

In de documentatie bij de tractor, en soms ook wel ergens op internet, staat hoeveel vermogen de pto levert bij 540, of 1000 toeren, en of het maximum vermogen aan de pto. Welnu: daar zou je dan naar kunnen kijken op de aftakasrem. Er wordt namelijk aan de pto gemeten, en niet direct aan de motor.

Voorbeeld van een tractor waarvan ik de gewenste gegevens makkelijk kan vinden:
tractordata.com/farm-tractors/000/…

Motor bruto: 44,7 kW
Motor netto: 42,1 kW
PTO opgave: 38,8 kW
Trekhaak getest: 33,4 kW
PTO getest: 39,1 kW

Dus aan de aftakas is 39,1 kW gemeten, en zou 38,8 kW moeten geven.
En aangezien hij allicht zijn eigen versnellingsbak heeft gehad tijdens de test, zal het wel kloppen 😃
selten
@jammermaarhelaas
Gegevens zoals ze zouden moeten zijn. Maar wat gebeurd er door slijtage? Hogere vermogens betekend ook meer weerstand in de versnellingsbak... Dus als hij anders dan compleet staat, kun je dit al niet als referentie zien.
+2
jammermaarhelaas
@selten

Wat er door slijtage gebeurt weet ik niet. Als je na vele uren nog aan het opgegeven pto vermogen komt, of hem er weer op afgesteld hebt, dan heb je je praktisch bruikbare vermogen, moeilijker zou ik het niet maken.

Ga je hem meer vermogen geven, dan denk ik dat het vermogensverlies in de transmissie procentueel niet eens zo heel erg toe zal nemen. Bij trekkertrek met de FordsonMajor 6cilinders, met wie weet hoeveel maal het origineel vermogen van de 4 cilinder van dik 50pk zou anders helemaal geen vermogen meer op de baan komen 😄. Of was Fordson gewoon bijzonder degelijk gebouwd, kan natuurlijk ook.

Amerikanen gaven geloof ik standaard alleen pto en trekhaak vermogen aan, dus geen motorvermogen. Op zich wel te begrijpen, want daar moet je het in de praktijk mee doen. Wordt het brandstofverbruik dan ook gerelateerd aan het pto vermogen, dan is dat ook meteen een werkelijk bruikbaar praktijkcijfer voor vergelijk tussen trekkers/merken/typen.

Zie:
tractordata.com/farm-tractors/000/…
of:
tractordata.com/farm-tractors/000/…
of:
tractordata.com/farm-tractors/000/…
of:
tractordata.com/farm-tractors/000/…
of:
tractordata.com/farm-tractors/000/…
of:
tractordata.com/farm-tractors/000/…
RPCounty
@jammermaarhelaas dat hoef je bij n duitse bak ook niet te proberen om je vermogen met factor 10 te vermenigvuldigen😁🤣🤣
Fendt926Driver
@mf 6150 misschien dat ik dat bij mijn nieuwe trekkers wel zou doen. maar deze oudjes zijn het niet waard om alles tot 3 cijfers achter de komma te reviceren.
als jij een mf je 35 hebt met maar 28 pk in plaats van 35 dan ga je toch ook iets bij de pomp laten doen door een redelijk officiel iemand met een vermogens tester.
en niet die mf helemaal van a tot z laten reviceren
Waarvoor zijn die stripjes aan de rolbeugel?
+2
Fendt926Driver
@TerraJohnDeerefan voorop zitten er 4 voor 2 verstralers en 2 werklampen en achterop zitten er 4 om 4 werklampen op te bouwen
we hebben speciale zwaailampsteunen besteld om er aan de zijkant aan te monteren.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 612 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!