Schlüter Compact 850 V

Schluterfan
"Zij zijn groot, ik ben klein en dat is niet eerlijk!"

Moet deze Compact 850V gedacht hebben, of toch allesinds de eigenaar. Dus zette hij zijn knappe trekker ook rondom op dubbellucht!

Foto genomen op de Ackertage in Unna, 2018.

Al van dag 1 is de Compact een belangrijke serie geweest in het leveringsprogramma van Schlüter. Begin de jaren 80 was de Compact 850 (750 bestond toen ook nog, als 3 cilinder, 70pk) beetje de Calimero onder de Schlüters! Waar vele merken nog trekkers aanboden (vandaag de dag nog steeds) onder de 70pk, starte bij Schlüter het gamma pas bij dit vermogen. Vanaf 83 waren er zelfs geen Schlüters meer verkrijgbaar onder de 90pk!

Op de foto, zoals gezegt, een Compact 850V. Ongetwijfelt een van de meest populaire types, waarvan vader er ooit eentje had. Al was dat er eentje van de 800 baureihe, waar deze tot de 802 behoord. Een bijna onverslijtbare 4 cilinder, 4.8liter met 85pk. Net zoals bij de Supers kwam er ook een "Special" variant op deze. Die hadden dan een 4cilinder met bijna 5liter cilinderinhoud en 90pk. Na nog geen jaar en 9 trekkers later, trok Schlüter al de stekker uit de Special variant, omdat er een nieuwe Compact-serie op de tekentafel lag. Daarin lagen jammer genoeg geen Schlüter motoren meer, maar betrok Schlüter deze bij M.A.N in Neurenberg. Vanaf dan ging de 850 als 950V6 door het leven. De V betekende "vorradantrieb", de 6 besluit op het gebruik van de M.A.N 6 cilinder motor. Ook de 950 zal tot het einde in '93 een van de populairdere types zijn. Ook vandaag nog!

Reacties

schluterman
Mooi hè ik had de foto ook gezien
+1
Schluterfan
@schluterman

850's zijn tussen de grote Schlüters niet zo'n indrukwekkende verschijning, maar soms hoef je niet veel te doen omdat toch te doen lijken! Ik ben altijd al gecharmeerd geweest door die kleine trekkers met zo'n groot hok als cabine 😀
schluterman
@Schluterfan en dan wat ze nog kunnen kwa werken
@Schluterfan is dit geen 850 v special want deze heeft een volledige ruit voor onder de kabin en geen kleine ruitjes
Schluterfan
@schluter jan van samang

Nee van de 802 baureihe zijn meer dan de helft met deze cabine gemaakt. Deze had nummer 281.

Een Special heeft zijn eigen baureihe, namelijk 803. Daarvan heb ik er al eentje van gezien en weet van het bestaan van een 2de.
@Schluterfan weer wat bij geleerd😉😂😂
schluterman
@schluter jan van samang ik heb er ook zo een en het is een gewone
Fendt926Driver
@Schluterfan een groot hok als kabine?
mijn kameraad heeft er 2 maar ik kan met mijn 2m lengte en maat 28 van klompen niet echt veel ruimte ontdekken in dat grote hok.
het voetgas zit veel te kort op de versnellings poken en mijn hak kan niet mooi erachter staan.
vondt het maar niets die dingen.
+1
jehan
@Fendt926Driver voor jou is ook amper een cabine te vinden ..denk dat jij maar gewoon op een cabrio moet werken
Schluterfan
@Fendt926Driver

Haha, kan ik iets bij voorstellen. Maar het klopt wat je zegt. Ik bedoel met de groote eigenlijk de groote in vergelijk met de hele trekker. Ik heb al een paar uur op een 750 gereden met dezelfde cabine en vond het nog te doen. Maar ik ben dan ook maar 1m77. De cabine zoals op mijn compact, wordt je helemaal gek van, daar is nog veel minder ruimte in.
+1
olro 61
Weer een mooi verhaal en een bijzondere foto zo, met rondom dubbellucht en een grote frontladerbak, dan lijkt de 'dwerg' een hele reus...Toch was de Compact 850 (een Schlüter voor de middelgrote boer) met een produktie van ca 1500 gebouwde trekkers een van de meest geproduceerde Schlüters! Met de beëindiging van deze 4 cyl Compact serie, was er dan ook geen Schlüter meer voor de 'gewone' boer te koop, en dat koste Schlüter toen dan ook veel omzet.....in 1984 werd dan ook een 70 pk Compact 750 V4 voorgesteld met een 4 cil MAN motor en een ZF 16/8 versnellingsbak, dus toch weer een trekker voor de gewone boer. Helaas is dit maar bij 1 exemplaar gebleven, en bevind zich bij een verzamelaar.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Compact 850 V ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!