Vanmorgen onderweg met een losse trekker om een kieper op te halen, ineens werd hij wat wiebelig in de kont. Ik was bijna op de plek van bestemming, maar toen bleek het linker achterwiel los gelopen. 3 wielmoeren weg, de rest los. Dit zijn van die speciale moeren voor deze velgen.
Op de terugweg eentje terug gevonden en ik had er nog 2 thuis liggen, dus ze zijn weer compleet.
Maar hoe zou zoiets kunnen?
Van het voorjaar zijn er nieuwe banden onder gekomen, dus toen zijn ze los geweest. Maar ik heb ze daarna nog nagetrokken. Met ploegen nergens last van gehad, alleen nu ik met een losse trekker onderweg was.

Massey Ferguson 155

Vanmorgen onderweg met een losse trekker om een kieper op te halen, ineens werd hij wat wiebelig in de kont. Ik was bijna op de plek van bestemming, maar toen bleek het linker achterwiel los gelopen. 3 wielmoeren weg, de rest los. Dit zijn van die speciale moeren voor deze velgen.
Op de terugweg eentje terug gevonden en ik had er nog 2 thuis liggen, dus ze zijn weer compleet.
Maar hoe zou zoiets kunnen?
Van het voorjaar zijn er nieuwe banden onder gekomen, dus toen zijn ze los geweest. Maar ik heb ze daarna nog nagetrokken. Met ploegen nergens last van gehad, alleen nu ik met een losse trekker onderweg was.

Reacties

Fast Eddy
Zit er nog een losse ring achter? Hoeveel heb je na de montage gereden en geploegd?
hooidonk
@Fast Eddy
Nee, zitten geen losse ringen achter. Dit zijn speciale langere moeren, omdat de velgen zo dik zijn. Deze passen dan nog op de originele wielmoeren.

Sinds die tijd een goeie 7 bunder geploegd en tussendoor voor allerlei klusjes gebruikt.
Fast Eddy
@hooidonk

Zijn de moeren conisch aan de velg kant?
hooidonk
@Fast Eddy
Ja, ze ziet er zo uit:

(klik om te vergroten)

Plaatje geleend van internet.
+1
FolkertMF
Verf er tussen ?
hooidonk
@FolkertMF
Nee, zat op mooi schoon ijzer.
caseboy
Zijn de gaten in de velg nog heel na dit akkefietje, niet uitgeleberd ofzo?
hooidonk
@caseboy
Ik kon zo geen schade ontdekken.
De velgen zijn ook wel een paar centimeter dik, dus die lubberen niet zo gauw uit.
Hij lag rondom nog op de borst van de moeren, ik kon ook geen schade aan de bouten ontdekken, dus ik denk dat de schade meevalt.
stephan-inter
Denk dat de trekker nu meer trilde om dat je op hogere snelheid reed
Laat het een les voor je zijn.
Wielmoeren altijd natrekken
hooidonk
@stephan-inter
Met een ploeg loopt hij inderdaad rustiger, zou dat het kunnen zijn?
Als hij moet werken lijkt het me dat hij veel meer voor z'n kiezen krijgt?

Ik had ze nog een nagetrokken en daarna nog in de gaten gehouden, moet dat dan vaker dan één keer?
+1
kramer
Ik heb er jaren mee gereden met zulke zware wielen en nooit last gehad.
FolkertMF
Dan moet ik ze ook nog maar een keer na kijken
hooidonk
@FolkertMF
Ja, is nooit verkeerd denk ik.
Al zat bij mij rechts ook nog gewoon goed vast.
Ik heb er toen zelfs nog een speciale dop in de juiste Engelse maat voor gekocht.
+1
Rozema
Pff gelukkig goed afgelopen 😅
+3
MaxxuM4ever
Je kunt van die plastic pijltjes kopen die je over de moeren kunt schuiven. Dan richt je ze per 2 naar elkaar toe. Dan zie je in 1 oogopslag of er wat los zit, dit zie je nogal eens bij vrachtwagens en (tank) trailers.
Snap eigenlijk niet dat het geen gemeengoed is in de landbouw/loonbedrijven, ik heb het al zo vaak gezien of gehoord dat er een wiel los liep en verloren werd.
+2
hooidonk
@MaxxuM4ever
Geen verkeerd idee eigenlijk. Ik kan er nu natuurlijk gewoon even met een stift een streepje op zetten, dan zie je het gauw genoeg.
+1
farmkoos
Je kan ze ook te vast aantrekken dan rek je de wielbout uit en zit je wiel ook los.
Dit komt bij vrachtwagens nogal eens voor. Bij vrachtwagens en personenwagens is het normaal dat de wielbouten of moeren met een momentsleutel worden vastgezet.
hooidonk
@farmkoos
Dat is ook nog een optie.
De wielen van de auto zet ik wel altijd netjes op moment vast.
De zitting van de bout in de velg kan dan toch ook beschadigen?

Ook juist wel of juist geen vet is ook een discussie waar iedereen anders over denkt.
JD3010
@hooidonk met vet erop kun je ze veel strakker vastzetten, bij mij lopen ze nooit los.
hooidonk
@JD3010
Ja, maar volgens anderen lopen ze dan ook weer sneller los.

Hier zat ook wel iets vet aan, maar ze misschien nog eens opnieuw met nieuw vet vastzetten.
+1
JD3010
@hooidonk Iets wat vaster zit, loopt minder snel los.
+4
erik9831
@JD3010 wij gebruikte ook altijd koper vet in de garage bij de personenwagens. Is zoals je zegt... Vaster te zetten en kwamen achteraf ook nooit vast te zitten door roest, zout...
+2
farmkoos
@hooidonk altijd vet aan de schroefdraad en zorgen dat de schroefdraad soepel gaat.
+1
FolkertMF
Dan zou ik er vet tussen don dat niet op droogt heb ook wel eens koper vet op gedaan maar dat droogt uit
hooidonk
@FolkertMF
Okee, dat was wel het eerste dat in me op kwam.
Volgens mij wordt dat doorgaans voor dit soort dingen gebruikt?
Zou het ook uitdrogen als het ergens tussen zit?
+1
MASSEY-MOOI
Pas maar op dat je ze niet verliest. deze zijn nogal prijzig
+1
hooidonk
@MASSEY-MOOI
Ja, ik weet het.. 😞

Was er drie kwijt, eentje heb ik op de terugweg nog weer gevonden.
Vandaag hetzelfde ritje gehad en goed opgelet of ik ze niet nog ergens zag liggen, maar helaas.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 155 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!