Vanavond de uitlaat even gepast.
De schroefdraad gaat eigenlijk net een  fractie te ver. Als de uitlaat recht hangt, is de draad nog los. En slag doordraaien gaat niet, hij loopt echt ergens tegenaan. 
Moet hier nog iets tussen, zodat hij dicht zit? Ik heb wel loctite staan voor schroefdraadafdichting, maar weet niet of dat tegen zoveel hitte kan.

Hatz TL 13

Vanavond de uitlaat even gepast.
De schroefdraad gaat eigenlijk net een fractie te ver. Als de uitlaat recht hangt, is de draad nog los. En slag doordraaien gaat niet, hij loopt echt ergens tegenaan.
Moet hier nog iets tussen, zodat hij dicht zit? Ik heb wel loctite staan voor schroefdraadafdichting, maar weet niet of dat tegen zoveel hitte kan.

Reacties

john deere 7810
Loctite gaat hem niet worden, dat gaat juist kapot door warmte 😉 Beste oplossing is lassen denk ik, omdat een uitlaat altijd trilling over neemt van de motor.desnoods aan de achterkant zodat je het niet ziet. En moet het ooit nog weer los, slijp je er iets langs.

Loopt hij in de uitlaatpijp ergens tegen aan? dan zal hij wel op het einde van de draad zitten, kunt natuurlijk proberen er iets vanaf te slijpen zodat je hem net een slag verder kunt indraaien? Maar dat komt wel zo precies, met de kans dat het alsnog los gaat lopen.
hooidonk
@john deere 7810
Ja, elektrisch borgen is natuurlijk ook nog een optie!
Hou ik achter de hand voor als de rest niet werkt.

Anders inderdaad stukje bij beetje inkorten tot hij goed zit, lijkt me geen slecht idee!
+1
nhmonteur
Misschien wat uitlaatpasta gebruiken bij monteren. Of misschien is er iets zoals teflontape bij wateraansluitingen maar dan met een hoge temperatuur bestendigheid.
+1
wim-same
@nhmonteur Uitlaat pasta zou kunnen, maar teflon kan niet tegen hitte.
+1
nhmonteur
@wim-same nee weet dat teflon tape niet werkt, maar ik bedoelde dit soort afdichting maar dan hittebestendig
hooidonk
@nhmonteur
Ik heb zitten zoeken op zoiets, maar niet veel op gevonden. Dit soort oplossingen worden tegenwoordig ook niet veel meer gebruikt.
Sommige soorten Loctite gaan tot max. 200°C.
+2
Huuuuub
Vroeger deden ze daar asbest koord tussen.
Maar daar is nu niet meer zo makkelijk aan te komen, en is ook niet echt slim meer om te gebruiken..
hooidonk
@Huuuuub
Ja, zoiets zou inderdaad mooi zijn.
Heb ook niet goed opgelet wat er tussenuit kwam met los halen.
Eén keertje asbestkoord gebruiken kan niet zoveel kwaad, dunkt me. 👍🏼
+1
Huuuuub
@hooidonk
Het lijkt me alleen al niet verstandig om te gebruiken omdat de uitlaatgassen de asbestvezels er tussenuit kunnen drukken, en ze dus meteen beginnen te zweven.
Ik kan er zelf wel nog aankomen maar ga dit echt niet aan anderen geven.
Er moet een asbestvrij alternatief zijn ik heb het alleen nog niet gevonden.
+1
Kramer U800
Bij mijn Kramer zit er nog een dikke ring asbest tussen! Kwaliteit! Maar dat mag niet meer. Er is nog steeds niks beters dan asbest. Maar dan moet je maar iets van kachelkit gebruiken. Zit er geen afdicht veer tussen het spruitstuk en de uitlaat? Ik weet niet of mikabatistband nog bestaat? Zal ook vast wel asbest in zitten.
hooidonk
@Kramer U800
Ik heb nog nooit van mikabatistband gehoord, wat is dat?
Wat voor veer bedoel je tussen het spruitstuk en de uitlaat?
Kachelkit is misschien hetzelfde als uitlaatpasta?
+2
florisrobben
Hoe labg is de schroefdraad? Anders zou je misschien een dunne moer erbij kunnen doen waar je hem mee borgt en in de goede stand kan zetten. En dan monteren met wat uitlaat cement
hooidonk
@florisrobben
Contramoer is ook nog een optie. Al zou dat niet meevallen er eentje te vinden met deze draad?
+1
Kramer U800
@hooidonk Mikabatistband dient volgens mij als isolatie en is dus bestand tegen hoge temperaturen, heb een keer een video gekeken van Werkspoor die een locomotief (een NS 1200) voor de Nederlandsche Spoorwegen bouwden in de jaren '50, daar werd het in genoemd. (Voor in een elektromotor)

De veer die voor afdichting moet zorgen lijkt haast wel op een zuigerveer. Deze komt om het deel die je in het andere deel schuift, deze kan niet verbranden om welke omstandigheden dan ook. Deze ringen heb ik pas ook gekocht voor mijn Deutz motor, ik zal er wel een keer een foto van maken als ik ze ga monteren.

De kachelkit is inderdaad nagenoeg het zelfde als uitlaatpasta, allebij bestand tegen hoge temperaturen.
hooidonk
@Kramer U800
Ik heb de video over de 1200 maar eens bekeken, leuk om te zien!
Sommige van die serie rijden nog steeds, dus wel een mooi stukje techniek.

Ik snap het idee van de veer in de uitlaat.
Ik ga het eerst eens proberen met een stukje dun kachelkoord en dan er als een soort hennep/teflon tussen wikkelen. Desnoods nog iets aangevuld met een klodder uitlaatpasta, hopelijk werkt het!
Kramer U800
@hooidonk Ja is echt degelijke kwaliteit!

Je moet maar kijken hoe je het wilt gaan doen. Je weet ook niet hoe het origineel zit? Je kan ook niet wat van het schroefdraad af halen aan de kopse kant (meest voor de hand liggend)? Dicht het schroefdraad echt niet genoeg af voor zo'n 1 cilindertje?

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Hatz TL 13 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!