Op vraag van enkele TF'ers...Heb een foto genomen uit het boek

Schlüter Oldtimers

Schluterfan
Op vraag van enkele TF'ers...

Heb een foto genomen uit het boek "Das ist Schlüter". Dit boekje stond al lang op mijn verlanglijst voor mijn verzameling. Heb het eindelijk in mijn bezit.

Op de foto zijn 2 pagina's uit het boek te zien. Foto's uit de voormalige motorenproductie. In de goede tijden had Schlüter zo'n 5 a 6 man die zich alleen al bezig hielden met het testen en afstellen van de motoren. En alle soorten door elkaar, van de kleinste 3 cilinder tot de grootste 8 cilinder begin de jaren '70.

Schlüter had zijn eigen gieterij, die gesloten werd in ik dacht 1991. De investering in een nieuwe gieterij was zodanig hoog dat er besloten werd deze te sluiten. Zolang er nog motorblokken en onderdelen op voorraad waren konden er motoren gemonteerd worden. Dit hielden ze toch nog vol tot '93, toen over de hele trekkerproductie het doek viel.

Op de rechtste fotopagina is trouwens een andere activiteit van Schlüter te zien, namelijk de montage van hun motoren in stroomgroepen. Daarbuiten werden hun motoren ook gebruikt voor de aandrijving van waterpompen.

Opmerkelijk aan de foto rechts boven is de productie van 3 8 cilinder stroom groepen. Schlüter had zelf zo'n motor met stroomagregaat in het magazijn staan. Ding kwam buiten voor de stroomvoorziening van onderandere de kippenbraadwagen tijdens de Schlüter Feldvorführungen 😃. Deze motoren werden afgesteld op 97pk en draaiden maximum 1500 toeren/min. Of er meer van dit soort opstellingen zijn is mij niet bekend. Wel dat Jensen er enkele jaren terug een in de verkoop had. Of dat de stationaire motor van de fabriek was, die motornummer 810 005 had, is mij (nog) onbekend.

Ook verlieten er 6 Schlüter 6 cilinder turbo motoren tussen 1970 en 1987 de fabriek die dienst deden als stationaire motor. Eentje ervan is mij bekend en deed ooit als backup dienst in een levensmiddelenfabriek, waar hij gebouwd was aan een waterpomp. Die waterpomp deed voornamelijk dienst voor als er brand uitbrak in de fabriek. Toen die fabriek de motor verkocht, stonden er 225 uren op de teller. Ofwel heeft de fabriek vaak in de fik gestaan, ofwel werd de pomp ook wel voor andere doeleinden gebruikt... . En niet in de gebruikelijke grijze Schlüterkleur, maar in het blauw. Ik vond ook al eens zo'n blauwe motor in een Schlüter Super 1500TVL...

Reacties

+1
schluterman
Prachtige foto Simon
Kramer U800
Wauw wat een mooie foto's. Allemaal stuks werk.

Het lijken wel scheepsmotoren zo groot.
schluterman
@Kramer U800 ik hou van die grote motoren lekker rustig lopen stationair niks geen poes pas eraan
Kramer U800
@schluterman Precies
+1
Schluterfan
@Kramer U800 Verhaaltje staat er inmiddels 😉.
Kramer U800
@Schluterfan Die ga ik lezen 😁
a3vandiejen
Heel mooi allemaal.
+3
wotan2
Sprinkler pompen worden elke maand getest en een keer op druk gebracht, en zo maken ze toch een paar uur per jaar. Meestal hangt er aan die motoren ook een koelwater verwarming, zodat die motoren eigenlijk nooit een koude start maken en vrijwel meteen op bedrijfstemperatuur zijn. dus die 225 uur voor die motor zijn wel verklaarbaar.
+1
schluterman
@wotan2 klopt helemaal zo hebben we bij mijn werkgever een keer een sloop gehad van een tapijt fabriek. En daar lagen twee motoren in voor de sprinklers een iveco en een scania allebei 6 cilinder turbo motor afgereld op 1300 toeren eveneens koelwater verwarming.
Sojaboontje
@schluterman Mag ik vragen welke fabriek?
+1
schluterman
@Sojaboontje Oss floor in Oss motoren zijn jammer genoeg verkocht
+3
florisrobben
Mooi verhaal bij een schitterende foto
olro 61
Weer een prachtig verhaal Simon, ik denk dat ik dat boek ooit eens in heb gezien, en het viel mij op dat de foto's ook te vinden zijn in de andere Schlüterboeken en folders...klopt dat?
schluterman
@olro 61 de linker foto wel de rechter pagina heb ik nog nooit gezien
Schluterfan
@olro 61

Klopt, de meeste in "Schlüter Bärenstark". Dat boek was uitgegeven door voornamelijke Perschef Wolfgang Riedel.
+2
yoohan
Leuk om het verhaal bij de foto te lezen. Zo leer ik ook wat bij over Schlüter. Imposante trekkers vind ik het.
+3
Fendt926Driver
Prachtig dit.
Mooi om zover in de geschiedenis terug te kunnen kijken.
+1
gaituuth
Mooi om de geschiedenis te kunnen zien en lezen
+2
Mooi en heel interessant Simon 😉
Fendttrisixfan
Onlangs zo een mwm motor gekocht voor de blusinstallatie van een ziekenhuis, 150 originele uren, denk voornamelijk van testdraaien
+2
Towaberg
Bedankt om op onze vraag in te gaan, prachtige foto’s en een mooi verhaal erbij. Schluter verhalen lezen leuk.
+2
Gavrie Willemsen
Dat zijn nu is prachtige verhalen om te lezen....🥰🥰🥰🥰

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Oldtimers ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!