Schlüter Oldtimers
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Schlüter Oldtimers ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Heb een foto genomen uit het boek "Das ist Schlüter". Dit boekje stond al lang op mijn verlanglijst voor mijn verzameling. Heb het eindelijk in mijn bezit.
Op de foto zijn 2 pagina's uit het boek te zien. Foto's uit de voormalige motorenproductie. In de goede tijden had Schlüter zo'n 5 a 6 man die zich alleen al bezig hielden met het testen en afstellen van de motoren. En alle soorten door elkaar, van de kleinste 3 cilinder tot de grootste 8 cilinder begin de jaren '70.
Schlüter had zijn eigen gieterij, die gesloten werd in ik dacht 1991. De investering in een nieuwe gieterij was zodanig hoog dat er besloten werd deze te sluiten. Zolang er nog motorblokken en onderdelen op voorraad waren konden er motoren gemonteerd worden. Dit hielden ze toch nog vol tot '93, toen over de hele trekkerproductie het doek viel.
Op de rechtste fotopagina is trouwens een andere activiteit van Schlüter te zien, namelijk de montage van hun motoren in stroomgroepen. Daarbuiten werden hun motoren ook gebruikt voor de aandrijving van waterpompen.
Opmerkelijk aan de foto rechts boven is de productie van 3 8 cilinder stroom groepen. Schlüter had zelf zo'n motor met stroomagregaat in het magazijn staan. Ding kwam buiten voor de stroomvoorziening van onderandere de kippenbraadwagen tijdens de Schlüter Feldvorführungen . Deze motoren werden afgesteld op 97pk en draaiden maximum 1500 toeren/min. Of er meer van dit soort opstellingen zijn is mij niet bekend. Wel dat Jensen er enkele jaren terug een in de verkoop had. Of dat de stationaire motor van de fabriek was, die motornummer 810 005 had, is mij (nog) onbekend.
Ook verlieten er 6 Schlüter 6 cilinder turbo motoren tussen 1970 en 1987 de fabriek die dienst deden als stationaire motor. Eentje ervan is mij bekend en deed ooit als backup dienst in een levensmiddelenfabriek, waar hij gebouwd was aan een waterpomp. Die waterpomp deed voornamelijk dienst voor als er brand uitbrak in de fabriek. Toen die fabriek de motor verkocht, stonden er 225 uren op de teller. Ofwel heeft de fabriek vaak in de fik gestaan, ofwel werd de pomp ook wel voor andere doeleinden gebruikt... . En niet in de gebruikelijke grijze Schlüterkleur, maar in het blauw. Ik vond ook al eens zo'n blauwe motor in een Schlüter Super 1500TVL...
Laatste
Reacties
Het lijken wel scheepsmotoren zo groot.
Mooi om zover in de geschiedenis terug te kunnen kijken.