Onze 826 toen we hem net hadden. Ondertussen staan er nu meer dan 16.000 h op. Hij mag het iets rustiger aan doen nu. Momenteel hangt er de 4-assige dieplader achter en hangt voor deze 3-asser de International 1455.....

Fendt 826

Onze 826 toen we hem net hadden. Ondertussen staan er nu meer dan 16.000 h op. Hij mag het iets rustiger aan doen nu. Momenteel hangt er de 4-assige dieplader achter en hangt voor deze 3-asser de International 1455.....

Reacties

Rokus
Vraagje, als het met een 1455 ook uit kan waarom toen der tijd de keuze gemaakt om er zoon grote 826 voor te zetten in plaats van een een 724 of iets dergelijks?
ford8630power
@Rokus Een slag groter ervoor werkt altijd fijner
Rokus
@ford8630power jah daar kan ik deels in komen maar (altijd) ben ik het niet helemaal mee eens want met een kleinere trekker ben je wel wat wendbaarder als zoon groot vel!
+1
johndeere 2650
@Rokus gaat meer om het gewicht bij zo een trekker
+1
Fendt926Driver
@Rokus de inter heeft in ieder geval in de voorbanden water.
En misschien voor het gewicht ook achter.
De 1455 kan prima een 3 asser de baas.
Maar als je een bouwput uit moet rijden kom je fors te kort en is een 826 of de 916 met ruim 2 ton meer eigen gewicht een betere oplossing
+10
Gavrie Willemsen
@Fendt926Driver ja de 1455 is goed voor zolang alles plat is maar een 826 is veel zwaarder van zichzelf en dat rijdt toch veiliger. Ik stuur geen personeel weg met de 1455 en de 3-asser....dan verneuken ze de boel. Ik hou die combi lekker voor mijzelf....🤪🤪
RVM
@Gavrie Willemsen mooi als je dat leest als medewerker zijnde 🙈
+1
Fendt926Driver
@RVM is ook zo. Medewerkers gaan er altijd anders mee om dan dat het je eigen is.
Hier de jongens wel eens gezegd dat ze 50 euro bonus kregen op een dag als er niets kapot ging..
Werkt wel....
RVM
@Fendt926Driver en de dag erop doen ze het weer. Dit jaar een zelfde soort verhaal bij wat Polen die bij ons werken. Nooit aan beginnen, helpt 1 dag.
+6
Fendt926Driver
@RVM ik boer nu zonder personeel.
Heb 25 ha huurland weg gedaan en 40 koeien opgeruimd.
En kan weer heerlijk alles zelf doen
ronald-deutz-fahr
@Fendt926Driver ging er altijd zoveel kapot dan?
+1
rommert14
@ronald-deutz-fahr dat zou niet best zijn 😂
+2
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr altijd wel wat. Breekbouten van de walzen in de wagen omdat ze de bodemketting snelheid niet terug zetten als het klapperde.
En vele andere kleine dingen.
En ook het niet op tijd zijn
Op het laatst bellen dat ze niet kwamen enz..

Die dingen heb je niet als je alleen boert
rommert14
@Fendt926Driver hebben wij ook zelden, maar wij hebben dan ook geen personeel op de machines 😅
+4
Deutz 8006spezial
@Fendt926Driver eeeenn we hebben weer een gevalletje voor het boek: “ik scheer graag alles over 1 kam, omdat ik het mee gemaakt heb”

Tuurlijk personeel rijdt anders dan jezelf, maar dat doet je eigen broer, zus of familie ook.

En tussen personeel en personeel zit ook verschil. Zo heb je trekkerknapen die liever beulen willen met een trekker en dus beter naar de ntto kunnen gaan. Of jongens die beter monteur hadden kunnen worden want die horen, zien en voelen alles als het anders is.

Geen mens is gelijk en doet precies hetzelfde, als je met personeel op een normale manier dingen bespreekbaar maakt, zal er allicht aan gedacht worden de komende keer..

Zelfde kun je ook bij veehouders geven. Waarom heeft de ene veehouder 0,5 dierdagdosering en de ander 3 ligt dat aan het personeel of de veehouder zelf of heeft de veehouder met 3 andere eisen?

Afbellen of niet optijd komen, meestal ontstaat dat door factoren, of buiten werk om of juist door de werksfeer die er heerst......

Daarnaast respecteer ik je mening wel. Maar ik ben ook personeelslid net als meerderen hier op tf, en dan zijn die opmerkingen alsof dat de standaard is best wel een aanfluiting. Als je weet dat het ander kan/is
+5
Fendt926Driver
@Deutz 8006spezial daarom ben ik ook met personeel gestopt.
Omdat ik er totaal niet mee om kan gaan.

Dat wil je toch horen.

Ik zeg tegen niemand dat ze personeel eruit moeten doen of wat dan ook.
Alleen dat ik liever mijn bedrijf weer kleiner heb gemaakt omdat dat door meerdere factoren veel beter bij mij past.
ronald-deutz-fahr
@Fendt926Driver Watvoor personeel had je? Zzpers die je belde als het druk was, of een vaste een paar dagen in de week?
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr vaste jongens van ab oost.
Leer werk traject
+1
ronald-deutz-fahr
@Fendt926Driver ah oke. Neem aan dat je zelf begrijpt dat jongens van werken leren indd nog dingen moeten leren, en daar gaan nou eenmaal dingen fout, en laten dat 10 breekbouten per dag zijn, als het daar bij blijft..😅
Maargoed je hebt deze keus gemaakt, mooi dat je die kon maken (kan lang niet elke boer)
Jouw zoon staat er het zelfde in, of wil die meer koeien?
+2
Fendt926Driver
@ronald-deutz-fahr mijn zoon leert op dit moment voor monteur aan aventis in apeldoorn.
En heeft mij verteld dat ik er niet vast vanuit moest gaan dat hij straks wel op de boerderij zou komen.
+1
Deutz 8006spezial
@Fendt926Driver dat niet met personeel omgaan zal wel meevallen, je werkt ook met een hakselploegje en dat loopt ook als ik het zo hoor.

Wilde alleen je zwart / witte reactie nuanceren. Stond er een beetje alsof personeel nergens een donder omgeeft.
+1
case 745 xl
@Deutz 8006spezial nou ik loop geregeld bij een loonwerker als zzper. Zowel op de vrachtauto als op de trekker. Als ik sommige vaste jongens smorgens weg zie rijden met koude motor. Dan denk ik wel eens je zou die trekker of de reparatie zelf eens moeten betalen.
+1
ronald-deutz-fahr
@case 745 xl tja. Het valt mij altijd op dat degenen die sochtens de trekker minstens een kwartier Stationair laten warmdraaien tijdens de koffie, dezelfde zijn die zweren hoeveel uur ‘hun’ trekker op jaarbasis maakt.. 😅
+1
case 745 xl
@ronald-deutz-fahr dat heeft idd ook geen zin. Maar je kunt ook gewoon rustig wegrijden.
+1
Mdbm
@Deutz 8006spezial Bij een klein bedrijf is het wel een feit dat er van de 10 werknemers die je probeert slechts 2 binnen je bedrijfs(structuur) passen. Van die andere 8 passen er nog 5 bij een groter of ander bedrijf en die laatste 3 horen ofwel thuis in andere sectoren, ofwel thuis in de zetel.
+1
Deutz 8006spezial
@Mdbm zwart wit geschetst wel. Beetje geluk moet je houden. En met personeel moet jezelf ook een beetje flexibeler in het leven staan
ronald-deutz-fahr
@Mdbm bijzondere uitspraak. Heb je concrete voorbeelden binnen de landbouw? Waarom zou een werknemer niet bij een bepaalde bedrijfs structuur passen?
Denk dat de werkgever meer invloed heeft als de bedrijfs structuur. Voor een klojo wil niemand werken.
Mdbm
@ronald-deutz-fahr Ik heb geen landbouwbedrijf, maar in grote lijnen is het voor iedere sector dezelfde.
De bedrijfsstructuur bij een klein bedrijf wordt bepaald door de baas zelf. (Meestal geen structuur) Zelfs al is dat een klojo, ook hij vindt wel iemand die bij hem past.
Gerron
Quote Reactie van @ronald-deutz-fahr:
Denk dat de werkgever meer invloed heeft als de bedrijfs structuur. Voor een klojo wil niemand werken.

Ik hoorde laatst van een bedrijf in de bouwsector dat een speciale pauze heeft voor een fruithapje. Er was toen iemand die in die pauze een bakje (zelf meegenomen want niet beschikbaar!) koffie dronk. Kon gelijk oprotten.
ronald-deutz-fahr
@Gerron das wel heel bijzonder 😅😂
Gerron
@ronald-deutz-fahr Ik hou er niet van om geruchten te plaatsen dus ik heb dat alleen geschreven omdat ik weet dat de bron betrouwbaar is. Het gaat niet zo goed met dat bedrijf en dat zou een verklaring voor het gedrag van de chef kunnen zijn.
ronald-deutz-fahr
@Gerron of andersom. Door het gedrag van de chef loopt het bedrijf niet zo lekker😅
+5
Ritchie
@Deutz 8006spezial

Ben ik wel met je eens, zit veel verschil in personeel maar ook zeker in bazen. Ik rijd nog wel eens bij verschillende boeren maar iedereen verschilt van elkaar. Wat ik wel vaak merk is dat de gasten die in hun jongere jaren veel op een ander hebben gewerkt wel beter om kunnen gaan met personeel. Die hebben toch wel meer inlevingsvermogen wat dat betreft dan gasten die altijd alleen maar thuis hebben gewerkt. Ik zeg niet dat het per se zo is maar het is iets wat me is opgevallen.
+4
RVM
@Ritchie klopt. Zou voor veel bedrijfopvolgers goed zijn een paar jaar op een ander te werken. In de praktijk kom ik echter vaak tegen dat na afronding school meteen thuis begonnen wordt omdat er simpelweg werk genoeg is. En dat komt natuurlijk omdat goed personeel niet makkelijk te vinden is. Vicieuze cirkel dus.
Deutz 8006spezial
@Ritchie ach ja werk nu ook met bijzondere jongens (wajong of stageloper nivo 1/2), was wel even schakelen. Maar hier leer je wel super veel van en uiteindelijk kan je er dan best veel mee

Als ze maar wat willen. Dan probeer ik zoveel mogelijk de normale werknemer te zien 🤣
+2
ronald-deutz-fahr
@Ritchie @RVM niet alleen voor de omgang met personeel... De ‘mijn papa doet het zo dus dat is het allerbeste’ mentaliteit zou dan ook wat afnemen. Zo jong en dan al zo bedrijfsblind, erg jammer vind ik dat weleens.
+3
Gavrie Willemsen
@Deutz 8006spezial ik begrijp je reactie ook voor de volle 100%. Mijn jongens zijn ook super zuinig op alle materieel dat ik heb daar kan ik niks over zeggen maar naar die Inter kijken ze steeds lelijk omdat die stug en niet geveerd is. Hobby van de baas zeggen ze dus ze willen er ook niet mee rijden....
Deutz 8006spezial
@Gavrie Willemsen ja juist, zelf snap ik dat niet. Als je er nou weken mee weg moet wordt het anders, maar een paar dagen is toch mooi. Maarja rijden zelf (tot afgelopen voorjaar) ook met (ouwe) trekkers dus ben ook niet met de huidige luxe opgegroeid
+1
Gavrie Willemsen
@RVM de jongens geven echt niks om die 1455. Ik heb 4 Fendts Vario staan die netjes in orde zijn waar ze alle dagen op rijden...
deutzisthebest
@Gavrie Willemsen

Maar als je er 1 krijgt die vraagd of ie op de vrijdag eens een dag ermee zou mogen rijden of de kraan verzetten, zou je dat wel toestaan? Mits die normaal met de trekker omgaat.

De mooiste klusjes zijn voor mij die met de machines waar je eigenlijk nooit mee weg gaat.
Gavrie Willemsen
@deutzisthebest uiteraard zou dat mogen maar ze rijden toch allemaal liever met een vrachtwagen of een Vario...
+3
Valtra man
@Gavrie Willemsen tot ze op een dag terug denken aan die ouwe vierkante trekker waar ze één of ander avontuur mee hebben gehad en nostalgisch er van worden. 😄
De meesten onder ons dromen toch vooral uit nostalgie over die goeie ouwe trekkers om even ‘de hobby’ op te beoefenen. Terwijl we in onze huidge job (whatever we do) ook gewoon graag het nieuwste en comfortabelste gebruiken. Voor jouw jongens is dit hun dagdagelijkse job, ik snap dat.
Gavrie Willemsen
@RVM er vertrok er overlaatst eentje en hij gooide hem in versnelling zonder zijn koppeling diep genoeg in te drukken. Het kraakte zoals ik het nog nooit gehoord had, dan bloed mijn hart hoor....☹️☹️☹️
RVM
@Gavrie Willemsen Ik snap je volledig maar Ik zou het hier nooit opschrijven.
+1
Gavrie Willemsen
@RVM er zijn er bij die nog nooit met een handgeschakelde trekker hebben gereden....
Valtra man
@Gavrie Willemsen dat.. gaat er niet beter op worden! Laat staan dat je uitgelegd krijgt dat er 2 poken te schakelen zijn.
Gavrie Willemsen
@Valtra man komt niet goed, en inderdaad zoals je zegt op laatst 2 poken omwisselen om van 6 veld naar 6 band te gaan...
+2
bartjuh
@Gavrie Willemsen 6 laag naar 6 hoog is eitje... Van 5 hoog naar 6 laag is even met 2 poken tegelijk roeren... Sturen is er dan(als 't goed gaat) even niet bij
+1
bartjuh
@Gavrie Willemsen kwam laatst nog een filmpje van jou tegen op YouTube dat je zelf ook flink aan 't roppen bent met de 14.
Gavrie Willemsen
@bartjuh was dat met die gele kipper? Ja dat was ik zelf
bartjuh
@Gavrie Willemsen dacht 't wel ja.. Door een natte bouwput ofzo
Gavrie Willemsen
@bartjuh ja ik kan hem flink laten werken maar toch zal er geen tandje kraken in de bak...🤪🤪
+5
Gavrie Willemsen
@Rokus ho ik begrijp je opmerking wel, maar een 826 is toch nog een heel wendbare trekker hoor. Ik vermoed dat een 724 toch heel wat te verduren krijgt als je jaar in jaar uit met een 3-asser ermee gaat rijden. Je moet begrijpen dat die 1455 van mij maar af en toe is een dagje rijdt...dus die ziet niet-echt af en vooral ik zit er zelf op dus er word met liefde en aandacht gereden en geschakeld....
+1
Rokus
@Gavrie Willemsen aha duidelijk was gewoon benieuwd, wij zijn meer agrarisch gericht, en moest alles steeds maar groter groter groter en nu zie je toch dat dat toch weer wat minder word nu er met veel meer aandacht naar de structuur gekeken wordt. Maar daar heb je in de bouw weinig last van.
Gavrie Willemsen
In het transport moet ook 20 % van het totaalgewicht rusten op de trekkende Assen. Dus om een combinatie van 44 ton te trekken moet er theoretisch 8,8 ton op de grond rusten van de trekker.....

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 826 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!