6 oktober 2016 Foto van een Deutz-Fahr Agrotron 120 bezig met pas geploegd land roteren met de Kuhn-rotoreg. We hebben 2 rotoreggen. Een Kverneland uit 2014 en deze Kuhn uit de jaren 90. De Kverneland heeft een hef en draait wat rustiger. Deze Kuhn heeft een versnellingsbak. Hij lijkt tot nu toe onverwoestbaar. Hij krijgt de grond erg fijn geslagen. Ik denk dat dit komt door het hoge toerental van de rotors en vooral omdat de plaat  achter de rotors kort achter de rotors gemonteerd zit en niet naar achteren toe uit kan wijken.

Zelfs afgelopen jaar konden we er een goed fijn zaaibed voor uien en bieten mee maken. Hij kreeg het fijner dan de baselier frontfrees.

Banden van de trekker kunnen voor dit werk op 0,4 bar. Hier hebben we het zelfbouw drukrolletje in de fronthef. Op de manometer in de cabine kun je aflezen hoeveel druk je op dat rolletje geeft. Meestal geven we zo veel druk dat de trekker nog net goed te sturen is.

Na deze bewerking wordt graszaad ingezaaid. Het is van belang om te zorgen dat het na het roteren goed vlak en overal aangedrukt ligt, omdat het zaaien gebeurd met een enkele graszaadzaaimachine van 6m zonder eg. Degene die het graszaad zaait kan zo een flinke inzaaicapaciteit halen.

Deutz-Fahr Agrotron 120

6 oktober 2016 Foto van een Deutz-Fahr Agrotron 120 bezig met pas geploegd land roteren met de Kuhn-rotoreg. We hebben 2 rotoreggen. Een Kverneland uit 2014 en deze Kuhn uit de jaren 90. De Kverneland heeft een hef en draait wat rustiger. Deze Kuhn heeft een versnellingsbak. Hij lijkt tot nu toe onverwoestbaar. Hij krijgt de grond erg fijn geslagen. Ik denk dat dit komt door het hoge toerental van de rotors en vooral omdat de plaat achter de rotors kort achter de rotors gemonteerd zit en niet naar achteren toe uit kan wijken.

Zelfs afgelopen jaar konden we er een goed fijn zaaibed voor uien en bieten mee maken. Hij kreeg het fijner dan de baselier frontfrees.

Banden van de trekker kunnen voor dit werk op 0,4 bar. Hier hebben we het zelfbouw drukrolletje in de fronthef. Op de manometer in de cabine kun je aflezen hoeveel druk je op dat rolletje geeft. Meestal geven we zo veel druk dat de trekker nog net goed te sturen is.

Na deze bewerking wordt graszaad ingezaaid. Het is van belang om te zorgen dat het na het roteren goed vlak en overal aangedrukt ligt, omdat het zaaien gebeurd met een enkele graszaadzaaimachine van 6m zonder eg. Degene die het graszaad zaait kan zo een flinke inzaaicapaciteit halen.

Reacties

valmet6400power
Vanwaar kiezen jullie ervoor het kopeggen en zaaien in aparte werkgangen te doen? Of hebben jullie geen 3 meter zaaimachine?
PieterA
@valmet6400powerDegene die het gras zaait heeft alleen een 6 metermachine zonder eg.
deufi
@PieterA heb je zelf geen zaaimachine?
PieterA
@deufi Ja hoor, maar de man die de graszaadteelt doet, doet dat volgens zijn eigen systeem.
Pieter Buren
@PieterA wij roteren en zaaien ook apart. Wordt het land veel vlakker. Maar dat moet ook wel als voor gewoon grasland waar je vervolgens 10 jaar overheen moet rijden.
+1
valmet6400power
@PieterA
Oja dan kun je inderdaad niet anders.

@reinder-mf
Wij zaaien altijd in 1 werkgang en dan in het voorjaar even Cambridge rollen dan ligt het er ook vlak (genoeg) bij zodat je schoon kunt maaien. En oprapen met combinen haha
Valtra man
Interessant, en goed tegen teveel insporing neem ik aan. Hoeveel druk is dat dan? Zo juist nog kunnen sturen?
+1
PieterA
@Valtra man De fronthef tilt 2.500 kg volgens het typeplaatje. Dat is neem ik aan ongeveer bij 190 bar. Drukken doe je met de andere kant van de cilinder. Ik denk dat je dan ongeveer 3,2 ton kan drukken. Ik druk met ongeveer 70 bar. Dat komt dan volgens mij overeen met ongeveer 1.200 kg.

Ik denk dat ik de vooras met ongeveer 1.200 kg ontlast + 300 kg rolletje + gewichtjes = 1.500 kg.

Volgens mij is de verdeling dan ongeveer:
Rolletje 1.500 kg
Vooras 1.000 kg
Achteras 3.500 kg
reinder-mf
Met graszaad maaien en oppikken ook wel fijn als de grond lekker vlak en bezakt is. Mooie combi zo
DANOONTJE POWERR
Het lijkt me alleen niet dat je 3 meter aandrukt nu, kun je de achterwielen niet breder zetten?
PieterA
@DANOONTJE POWERR Dat hebben we gedaan van 1998 tot 2003. Toen waren we zo zat van dat verzetten, dat ik op deze trekker vaste wielen heb gezet. We zijn buitenwerks 270 cm. We rijden nu met gps op 2,75
DANOONTJE POWERR
@PieterA oké, dan snap ik het.
Als je de werkbreedte aanpast is ook alles aangedrukt natuurlijk.
+1
PieterA
@DANOONTJE POWERR Ja, en normaal rotor ik op 2,90, want ik wil sowieso voorkomen dat ik stukjes oversla
valmet6400power
@PieterA
Als je op gps rijdt kun je toch ook gewoon op 2,95 rijden als je het risico niet te groot wil maken? Wij rijden met de N142 ook gewoon op werkbreedte 3 meter en hebben nog nooit gezien dat er een bocht zat in de aardappelruggen of in de bieten regels..
PieterA
@valmet6400power Als alles netjes in het midden loopt, klopt dat inderdaad. Deze rororeg heeft een spijlenrol met de spoed 1 richting op. Ik heb al eens gemeten, dat zo'n rotoreg 8 cm opzij gaat. Dat is op een rondje al een misser in de aansluiting van 16 cm. Ook is dat opzij trekken van een werktuig per grondsoort verschillend, zodat het niet meevalt om de afwijking te compenseren met de off-set van de gps.
Pieter Buren
@PieterA je zet het werktuig met de stabilisators toch zo goed als spelingsvrij in het midden? Als de kopeg 16cm heen en weer kan, worden de banen toch ook nooit recht?
+1
PieterA
@Pieter Buren Hij gaat niet heen en weer, maar loopt 1 kant op. Je kunt je hef wel spelingsvrij in het midden fixeren, maar dan komen er enorme krachten op de lagers van de rol. Beter is het dan om een pakkerwals te pakken (niet geschikt voor lichte vochtopgevende zavelgrond zoals bij ons) of een buizenrol met v-profiel.

Je zult er versteld van staan hoeveel machines die door de grond gaan afwijken van het midden. Daar kom je pas achter als je machines af gaat stellen die achter een trekker met gps lopen.
Pieter Buren
@PieterA als die 1 kant uit loopt kan de rol uiteindelijk niet verder en komen dezelfde krachten toch op de lagers?

Op het akkerbouwbedrijf waar ik soms werk hebben we ook gps, maar zolang de stabilisators gelijk staan en de machine amper heen en weer gaan, vind ik het wel meevallen met niet in het midden staan. Bij het aanfrezen van de aardappelruggen is het juist belangrijk dat de frees niet heen en weer kan, want dan frees je alle aardappels weer stuk.
+1
PieterA
@Pieter Buren Nee, als de rotoreg naar links loopt, gaan de trekstangen van de trekker ook naar links. De rechtse hefkogel gaat dan verder naar achteren van de achteras gezien. De linkse kogel gaat juist verder naar voren. Zodoende stuurt de rotoreg weer naar het midden, totdat hij zijn nieuwe evenwicht bereikt heeft.

Onze vorige rijenfrees volgde precies de trekker. Dit kwam doordat er een
paar mm verschil in aanspanning links en rechts was, wat er voor zorgde dat het effect van de links geplaatste kettingkast opgeheven werd. Bij onze huidige ruggenfrees is dat niet, We hebben er ter compensatie rechts 2 gewichten op gelegd, en nog moeten we het midden van de trekker 4 cm naast het midden van de planter sturen om de poters midden in de rug te krijgen.
Pieter Buren
@PieterA dan weet ik nu ook waarom ze de spijlen tegenwoordig in een v-vorm op de rol hebben.
Voor de ruggenfrees op het werk hebben we geen offset op de gps. Maar ik kijk bij elk perceel wel even hoe de aardappels liggen want tov de pootlijnen verschilt het soms wel een paar cm.
+1
PieterA
@Pieter Buren Je ziet die spijlen in V-vorm vooral bij machines die in de fronthef gebruikt worden. Daar is dat opzij trekken een groter probleem. Metname omdat het de besturing tegenwerkt.
valmet6400power
@PieterA
Okee dat is inderdaad wel een pittig verschil! Naja jullie zullen het er ook recht inkrijgen en als dat zo gaat is dat ook prima. Wij hebben bijvoorbeeld met planten de stabilisatie gewoon vast staan en dan moet je alleen zorgen dat je i.c.m. de frontfrees recht begint. Of de frees een beetje tillen in het begin want met die frees voorop gaat hij niet zomaar een paar centimeter om.
PieterA
@valmet6400power Nee, dat klopt. Vroeger met de Steketee voorop en later de rotor voorop was het een hele kunst om recht te rijden. Tegenwoordig met de frontfrees moet je al aardig je best doen om krom te gaan. Dat komt volgens mij omdat die machine trekkend is.
DANOONTJE POWERR
@PieterA je kunt ook gewoon je offset in de GPS aanpassen per bewerking.
Met ploegen heb ik ook altijd iets verschil en heb ik gewoon de offset een paar cm opgeschoven.
+1
PieterA
@DANOONTJE POWERR Ja, dat klopt maar bij wisselende grondsoorten zit je dan nog met verschillen.
larss
Onverslijtbaar die kuhn's, bevalt ons hier ook super

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr Agrotron 120 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!