Foto van een JCB Onbekend.
Vandaag was het

JCB Onbekend

Foto van een JCB Onbekend.
Vandaag was het "Les gents de l'herbe" of te wel grassmen op zijn frans. Colega Boer uit de buurt liet grashakselen, hij zelf en een paar buren, waaronder ik, reden het gras naar de bult.

Reacties

CaseCS130
Mooi spul zo'n jcb
+1
JD 6110
Wat een gemartel dat gras naar boven drukken en dan ook nog verdelen en verdichten. Wagens met walsen en een rij ( lasagne kuil kennen jullie daar niet?
wotan2
@JD 6110 Elke boer heeft 1 (of meer) kipper, ieder regelt het verder op zijn manier. Ik was er alleen om onder de hakselaar te rijden, en de bak weer voor de bult te legen, verder is het zijn afdeling. Naderhand wel de kuil mee afgewerkt en onder de plastic gestopt.
JD 6110
@wotan2 kiepers zijn ook goed koper ja. En hoe het gebeurt maakt me niet uit hoor. En het zal vast goed Worden. Maar niks gaat boven een rijkuul.
TeunFendt
@JD 6110 Doen t hier altijd zo. Flinke bult zand erop en goed voersnelheid en dan komt t wel goed.
JD 6110
@TeunFendt hoe ? Er voor kiepen? 😜
TeunFendt
@JD 6110 Kipper lost het voor de kuil en de schovell brengt het omhoog.
nhfendt fan
@JD 6110 dat is ook mijn mening de gene op de kuil moet de tijd hebben om vast te rijden en zo min mogelijk moeten verdelen . Komt nog bij dat ze mij altijd geleerd hebben dat de helft van het gewicht per uur aan de kuil rijd op de kuil moet staan voor het goede dus rij je 40 ton per uur na de kuil zou er 20 ton op de kuil moeten staan . Maar goed ieder zijn eigen manier
+1
JD 6110
@nhfendt fan heyyy yess.. dat wil toch elke boer. Een laagje van 5 cm verdelen over de volle lengte en lekker blijven rijden 👌
+1
catfan55
@nhfendt fan als die theorie zou kloppen hebben wij 5x JD 9520R nodig om een 980 bij te houden 😅
nhfendt fan
@catfan55 bij jullie kan de shovel op de kuil blijven terwijl ze lossen dat scheelt ook al en theorie en praktijk stropen heel vaak met elkaar . Weet wel dat ze bij ons niet met kippers hoeven te komen maar alleen met wagens met walsen erin en in een dunnen laag uit rijden zodra ze niet meer boven komen word de kuil of langer of een nieuwe kuil plaat
CaseCS130
@JD 6110 Dit is kuilen op z'n Engels. Daar doet eigenlijk iedereen het zo. Gras is ook wat anders dan hier en vaak veel natter. Weet niet of de omstandigheden vergelijkbaar zijn op deze foto in Frankrijk.
+1
arjanvw
@CaseCS130 deze manier van gras op een hoop drukken gebeurt in Nederland ook veel, zijn nog best veel loonwerkers die nog niet helemaal snappen hoe het moet...
+1
mdoornekamp
@arjanvw
Quote:
veel loonwerkers die niet snappen hoe het moet

Haha. Ja grote riek voor de shovel en stapelen maar.
CaseCS130
@arjanvw Toch denk ik niet dat ze in het buitenland allemaal gek zijn. Voor de bult kiepen heeft ook z'n voordelen qua veiligheid en je kan daardoor bijna iedereen op zo'n trekker met kieper zetten. In Amerika heb je zulk groot trekker geweld dat opschuiven helemaal geen probleem is en in Engeland denk ik dat die bulten zo onbetrouwbaar zijn met dat natte spul dat een kieper veel te gevaarlijk is op de bult.
arjanvw
@CaseCS130 voor de bult kiepen zie ik geen probleem in, maar het stapelen wel. Je kan de vracht gras ook op een langere lengte en dus dunnere laag verdelen.
+1
CaseCS130
@arjanvw Ah, ja daar heb je gelijk in idd.
mdoornekamp
@arjanvw Stapelen kost minder diesel.
arjanvw
@mdoornekamp haha.
+1
casejxu
@CaseCS130 @arjanvw Canada Amerika zie je dat ook veel. Vaak ook omdat kiepers op de kuil niet bij elke shovelmachinist een optie is. Dan blijf je die dingen rechtop zetten 😅
arjanvw
@casejxu ook al kiep je het voor de hoop leeg, dan kan je nog een dunne laag over een langere lengte verdelen.
+1
SJB533
Quote Reactie van @arjanvw:
ook al kiep je het voor de hoop leeg, dan kan je nog een dunne laag over een langere lengte verdelen.

Zo ging dat bij ons, in de tijd, dat we het zelf nog deden... Waren dan wel balkenwagens icm een Mullos afschuifvork.
catfan55
@casejxu dat is het nog niet eens zo zeer. Voor ons heeft het 2 redenen: 1, efficiëntie, je bent veel sneller om voor de bult te lossen als er op. 2, vrachtwagens duwen de wagens niet op de bult en het is ook helemaal lekker voor de lucht vering op de trailer.
casejxu
@catfan55 nee met vrachtwagens is het weer een ander verhaal. En jullie hebben iets groter spul vaak om het erop te duwen
+1
catfan55
@casejxu volgens de bovengenoemde theorie maar een 5de van wat we nodig hebben blijkbaar 😂
Fendt612e
@JD 6110 en dan martelen om de koeien wagen boven het te krijgen, of heb je bulten van 1 n hoog
JD 6110
@Fendt612e je weet zelf hoe hier in gekuild Word. Een kuil Word al zo 2.5 meter hoog. Met een mooie rijkuul kom je nog lang zonder krabben boven.
+1
oanejorrit12
@JD 6110 Hier ook, kuilen in 2 silos tegelijk in, op laatst zijn ze een 2.5 a 3m hoog, en mits het droog is achter de silo's, want daar is (nog) geen verharding. Dan trek ik ze met de trekker over de bult heen, en kan de shovel alsnog gelijk achter de wagen aan verdelen. Rijden hier altijd met 1 of 2 trekkers en een shovel in.
J asper
@Fendt612e Laat ze maar leren sturen dan Vos pleert zo omhoog🤪
Fendt612e
@J asper geen 4 meter
J asper
@Fendt612e ligt er maar net aan wat voor gras het is hoe nat. De hele tijd aan bouwen had ik ook niks gevonden met laagjes mooi hele tijd constante kuil.
fendt308-driver
@Fendt612e 4 meter is ook geen probleem hoor. Die maken wij ook nog. En zonder muurtjes 🤙🏼
rommert14
@Fendt612e het neemt ook nogal wat ruimte in wat er ook niet altijd is, hier ligt aan 1 kant achter de silos een weg, en een silo van 80 meter zonder achterwand kan minder in als een silo met achterwand, zeker als ie 4 meter hoog is

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van JCB ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!