Foto van een Kramer KA540,waar het voor Kramer allemaal mee begon met de Straßenzugmaschinen in 1956, de KA540. De KA540 kreeg een Deutz 4 cilinder van het type F4L612, de aandrijflijn was nagenoeg g

Kramer KA540

Kramer U800
Foto van een Kramer KA540,

waar het voor Kramer allemaal mee begon met de Straßenzugmaschinen in 1956, de KA540. De KA540 kreeg een Deutz 4 cilinder van het type F4L612, de aandrijflijn was nagenoeg gelijk met die van de opvolgers; de U540 en U800.
De echte kenner ziet dat de motorkap een stuk korter is dan bij de U800, wat sowieso opvalt is het neus embleem wat bij de KA540 nog uit plaat gestanst is en in 2 apparte onderdelen bestaat, "KRAMER" en "Allrad" in het schuin eronder.

De KA540 en de eerste U540 en U800's bezaten nog luchtsleuven in de motorkap aan bijde zijden maar dit verviel later vanwege kosten besparing.

Wat zo mooi aan de straßenzugmaschinen van Kramer was dat letterlijk alles mogelijk was zoals op de foto voor de meesten misschien gelijk opviel: je kon ze ook zonder cabine krijgen!! Zitpan op een bladveer, spiegeltjes op de peilstaben en gaan met dat ding!
Standaard werd een cabriolet cabine aangeboden en voor meerprijs een dichte cabine.

Reacties

+3
tractor junkie xl
Mooi verhaal.
+4
draaipiet
Prachtige foto / verhaal
+2
Kramer U800
@draaipiet @tractor junkie xl Dat hoor ik graag
+1
akkermopet
Het is eigenlijk een Mog met een lange neus..🤣🤣
+2
Kramer U800
@akkermopet Zo kan je het zeggen ja 😅 ze hebben het er in ieder geval wel vanaf gekeken. Maar eigenlijk heeft Kramer het hele voertuig zelf ontworpen, vooral de aandrijflijn is een hoogwaardig stukje techniek. En dan die luchtgekoelde Deutz staat voor betrouwbaar ten op zichte van die watergekoelde Mercedes motoren die vaak kapot liepen omdat ze te zwak waren met hun 25 pk. De KA540 had al 54 pk.
akkermopet
@Kramer U800 Dat klopt, maar in het begin van de Unimog waren geen MB of OM motoren!!
Maar van Boerlhringer werd Unimog gebouwd in het begin.
+2
RPCounty
@akkermopet natuurlijk wel. Dat waren gewoon Mercedes OM 636 motoren.....
+2
Kramer U800
@akkermopet Böhringer bouwde inderdaad als eerste de Unimogs, de 2010 en 401. Wij hebben hier ook een 401 van 1955, dit is net aan een Mercedes al. Maar daarvóór werd ook al de OM636 gebruikt. Zijn best goede motoren opzich maar voor hedendaagse begrippen natuurlijk achterhaald omdat het een motortje is van net na de oorlog. Relatief weinig pk's bij veel toeren, nog met voorkamer. De koppakking ging er vaak aan en zo zijn er nog een hoop bekende "mankementjes", maar dat heeft ieder merk wel.
Maar de Unimogjes werden in massa gemaakt en relatief goedkoop. Voor een U800 met een hoop opties kon je toen ook al 3x een Unimog 401 kopen om een beeld te geven, maar je kreeg ook 3x zoveel van alles.
+2
a3vandiejen
Prachtig, en mooi verhaal.
+3
langeslagdiesel
Kijk! Dat heet : je eigen verdiepen in, hoe het echt zit. Uitpluizen en het verhaal in leven houden. Dat geeft in mijn ogen zoveel meerwaarde aan het voertuig waar je zweet en bloed in zit. Prachtig dit geheel.
+2
Kramer U800
@langeslagdiesel Het is inderdaad niet alleen het compleet restaureren van zo'n voertuig op zichzelf maar ook de hele geschiedenis erbij maakt het interessant want het was/is niet zo maar een voertuig met 174 verkochte exemplaren. Mijn U800 zijn er dan wel 397 van gemaakt. Ik probeer ook zo veel mogelijk !originele! boeken, schriften en papieren te verzamelen.
+1
florisrobben
Schitterend weer al die informatie

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Kramer KA540 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!