8 oktober 2018 foto van een Deutz-Fahr Agrotron 6.15 met Pink planter 1.50.Hier hebben we de nettenplanter voor tulpen voor de eerste keer achterde trekker.  We plantten toen met de 6.15. De glijgoot

Deutz-Fahr Agrotron 6.15

+6
PieterA
8 oktober 2018 foto van een Deutz-Fahr Agrotron 6.15 met Pink planter 1.50.

Hier hebben we de nettenplanter voor tulpen voor de eerste keer achterde trekker. We plantten toen met de 6.15. De glijgoot aan het Bunkerdak moest iets aangepast worden, maar voor de rest pastte het meteen. Hier is goed te zien dat het een zware combinatie is. De achterbanden van de trekker staan hier op 2,5 bar. En nu zitten er nog geen tulpen in. Op het eggetje aan de voorkant zitten 8 frontgewichten van 45 kg en in het natte najaar van 2019 moest ik -aan het eind,om te draaien- van de planter afstappen en op het eggetje aan de voorkant hangen om om te kunnen draaien. Ook moest ik wel eens tijdens een vaart van de planter afstappen en helpen duwen om nog vooruit te komen.

Dit kwam door te kleine achterbanden en door een verkeerde gewichtsverdeling. Te veel achterop en haast niets voorop.

Hiervoor plantten we altijd zonder netten op ruggetjes. De arbeidsorganisatie was eenvoudiger. We konden dan met z'n drieën ploegen, klaarleggen en planten en deden dan zo'n beetje maximaal 5 hectare op een dag. Nu planten we met z'n vijven en dit jaar plantten we dan 4,5 hectare op een dag. Toen plantten we 5 hectare x 6,5 ton = 32,5 ton bollen en nu 4,5x10 = 45 ton bollen.

Qua motorvermogen kon de 6.15 het goed trekken; als ik wat te diep zat met de planter hoorde je hem lekker grommen en dan wist ik dat ik iets moest heffen (dat doe je met de steunwielen aan de voorzijde van de planter.)

Voorop de planter zie je een rol netten. Dit is het ondernet. Achterop zit het bovennet. Als her net op is dan naai je met de 12v-naaimachine het volgende net er aan vast en dan kun je weer een kilometer of 4-5 vooruit.

Als je achterop zit regel je de plantdiepte en de plaatdikte en je controleert het net en houdt het proces wat in de gaten.

Reacties

2850Johndeere6R
Het gewicht van die planter valt toch wel mee? Komt het niet gewoon doordat hij vrij lang is het het gewicht dus verder achter de trekker hangt?
+1
PieterA
@2850Johndeere6R Het valt mij nog niet zo mee. We hebben hem met de 6190 TTV wel op de weegplaten gehad en toen was het dacht ik 10,5 ton inclusief trekker. Dus ik denk ongeveer 2.300 kg.
DANOONTJE POWERR
@PieterA Wij hebben een van Hienen planter waar elk jaar meer aangebouwd werd als er weer verbeteringen bedacht werden.
Op een eind zo zwaar geworden dat de trekker m amper meer tilde en het frame al meerdere keren scheurde.
Nu heeft @atlaspower het hele frame opnieuw gebouwd (eigenlijk bijna de hele plantmachine) en nu een stuk lichter en handzamer.
+1
PieterA
@DANOONTJE POWERR De planter zit nu achter een andere trekker. Afgelopen winter heb ik de aanlasogen 7 cm naar voren verplaatst, zodat hij daar nu aan past. Nu steekt hij dus nog verder naar achter.🙈
Fast Eddy
Nooit geen problemen met de steekassen gehad?
+1
PieterA
@Fast Eddy zou je dat verwachten dan? De band zit toch ongeveer recht onder het eindlager van de achteras? En rare manoeuvres laat je wel uit je hoofd met zoiets boven je hoofd. En als je met brede banden met een kieper of ploeg rijdt heb je toch ook wel dat je een ton in de neus moet hebben om aan de grond te blijven?

We hebben vorig jaar wel gehad dat de trekker met het achterwiel een 35 cm in een drainsleuf zakte. Dat was voor de chauffeur wel even een spannend momentje.
Fast Eddy
@PieterA

Ik heb een paar jaar met een Agrotron 105 gereden daar waren beide steekassen van geknapt.
+2
PieterA
@Fast Eddy Dat was denk ik een model wat maar kort geleverd is. Ik denk alleen in 2002 en 2003. De grootste uit de kleine mk3 serie met de hoog-laag, drietrapspowershift en dientengevolge maar acht versnellingen achteruit; de ZF-7100.

In deze trekker; de 6.15 zit een ZF-7200 met 6 versnellingen en 4 powershifttrappen. De grote transmissie met de kleine 6-cilinder (de 1012, de voorloper van de 2012 die o.a. ook in de Fendt 700 serie zat).

Ik denk dat de steekassen van de grotere 7200 transmissie wel zwaarder waren als van de 7100, maar dat weet ik ook niet zeker.
Fast Eddy
@PieterA

Bij het mechanisatiebedrijf dachten ze er net zo over.
De drietraps powershift werkte best mooi alleen jammer dat je achteruit maar 1 had.
De Fendt 700 serie is er nooit met schakelbak geleverd. Ik denk dat je de oude 500 serie bedoelt.
+1
PieterA
@Fast Eddy Nee, ik bedoelde de 2012 motor in de Fendt 700 serie.
+1
Fast Eddy
@PieterA

Sorry😊.
PieterA
@Fast Eddy Ik was tot we de viercilinder 85 kochten gewend aan de 6-bak met 4-trapspowershift. Dan vond ik de 2x4 met drie powershifttrappen niet echt een vooruitgang.
+1
Fast Eddy
@PieterA

De bak was ik ook niet zo kapot van. Maar als je van een Ford 8240 naar een Agrotron 105 gaat is het een hele vooruitgang. En als je zo als mij de cabine van een JD 6000 serie mooi en ruim vond, dan had de Agrotron de cabine wel een half keer zo groot.
PieterA
@Fast Eddy Ik kan me niet meer zo goed herinneren welke bak er ook weer in een 8240 zat, maar de versnellingsbak van een 6600 is nou ook niet echt een schoolvoorbeeld van soepel schakelen.
Fast Eddy
@PieterA

De Ford 8240 SLE versnellingsbak is de voorloper van de New Holland TS.
PieterA
@Fast Eddy Dat is volgens mij geen drama om mee te schakelen hoor. Mijn buurman spuit met een TSA 135, maar die is er goed over te spreken.
Fast Eddy
@PieterA

De TSA is een doorontwikkeling van de TS. In de Ford periode was er nog wel eens wat met die bakken. Vooral als hij van het stroom was geweest.
+1
PieterA
@Fast Eddy O, ja dan is het waardeloos als je steeds storing hebt.
+2
trean
@PieterA en als je de 4 bak van de 85 die ook in de 105 zit gewend bent en je 6 bak meekrijgt met kipper om aardappels te rooien dan is het wel wennen, je weet niet in welke versnelling je weg kunt rijden met een volle kipper, dan is de 4 bak gewoon makkelijker, altijd 2l wegrijden, enzovoort,
Vooral het schakelen vanuit neutraal is in het begin dan wennen, ga je naar de 1, 3 of 5.
+1
PieterA
@trean Dat zal wel, maar wij hebben ze nu allebei en ik weet wel welke handiger werkt hoor😀.
+1
trean
@PieterA Dat weet ik ook wel 😉, een Vario is nog makkelijker, een kleine instructie en je rijd zo weg
PieterA
@trean Dat klopt hoor, maar als ik in het veld zit probeer ik bij de 85 zo te rijden dat ik niet tussen de groepen hoef te wisselen, dat is bij die groteren niet aan de orde.

Ik ben ook wel een beetje bevooroordeeld want ik rijd zelf het meeste met de 120 mk3 (voor de spuit).
+2
casejxu
Quote Reactie van @PieterA:
grotere 7200

Die zijn wel even zwaarder. Van 7100 bak wel vaker gebroken gezien. K120 was ook sterk zat. En dan nog niet gesproken over de zware priceas en lager van Powershiftas....
Valtra man
Mooie uitleg, als ik het goed begrijp: vroeger plantte je minder ton/ha, en nu dus minder opp maar wel meer bollen?
Geeft dit geen extra stress aan de plant?
+1
PieterA
@Valtra man vroeger met de Amac rooiden we 2x28 = 56 cm breed per 1,5 m. Nu rooien we 107 cm breed per 1,5 m.

Als je ze dikker zet blijven ze kleiner. We proberen natuurlijk een optimale plantdikte na te streven. Elk jaar passen we de plantdikte per cultivar aan als daar aanleiding voor is

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz-Fahr Agrotron 6.15 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!