We zien pa met de eerste meters sloten met een nieuwe Bos Zijarm slootmachine in Purmerland, veenweide. Op de achtergrond zie je mijn VW T3 servicewagen van Beerepoot vanuit Purmerend nog. Beerepoot h

Massey Ferguson 2620

+11
WaterDeutzer
We zien pa met de eerste meters sloten met een nieuwe Bos Zijarm slootmachine in Purmerland, veenweide. Op de achtergrond zie je mijn VW T3 servicewagen van Beerepoot vanuit Purmerend nog. Beerepoot heeft deze, en vele andere machines, geleverd. En ik moest hem inwerken. Dat was een eitje natuurlijk, wie ben ik om pa nog wat te leren?😊
+13
WaterDeutzer
@WaterDeutzer Op deze plaats in Purmerland, bij een markante klant: vrijgezel Piet Pauw, is nu al jaren niets meer van over. Het is de woonwijk Weidevenne geworden met huizen en flats.
Anekdote over Piet Pauw: Hij liet alles over aan 't loonbedrijf, had zelf geen trekker of paard. Als je daar aan 't werk was werd je innerlijke mens goed verwend.

Toptijd was het hooi binnenhalen na perswerk. Dan ging de nagenoeg volledige ploeg mannen van loonbedrijf, "na werktijd" helpen met balenrijden. Een aantal MF's met platte wagens handladen en handlossen in de binnen hooiberg. Na afloop veel bier (lagen in het land ook emmers met bier te koelen in sloot) en Piet betaalde de handwerkers terplekke zelf uit.

Als klein jochie mocht ik dan op de trekker mijn kunsten met schamelwagens vertonen. Wel op de neus naar binnen steken, dat was een makkie.
+2
mf 35x
@WaterDeutzer wat een prachtige plaat
+4
langeslagdiesel
@WaterDeutzer prachtige anekdotes. Bier in de sloot heb ik ook meegemaakt. Maar met dat pis beetje water bij onze sloten werkt het water als een vergrootglas. Ik had een paar ha in baaltjes geperst en stond het aantal te noteren en de klossen door te lussen, komt die boer aan met een pijpje. Het was niet lauw maar heet bier. Nou die werkte prima! Dat was eens en nooit meer!
+2
WaterDeutzer
@langeslagdiesel Ik was nog te jong voor het bier, maar ik kan me nu wel wat voorstellen bij de temperatuur!
+2
langeslagdiesel
@WaterDeutzer dat is ECHT niet goed voor je!
+5
a3vandiejen
@langeslagdiesel 😂👍 Wij moesten de flesjes in de sloot zetten voor de loonwerker...en natuurlijk zelf stiekum één opdrinken..
+2
langeslagdiesel
@a3vandiejen uiteraard,!
+2
@langeslagdiesel Die slaat er wel in na een warme dag 😂
+3
langeslagdiesel
@MaartenMandemaker wat dacht je van rond 16.00 uur? En nog lang niet klaar met je werk? Dat zeg ik. Eens en nooit meer!
+1
WaterDeutzer
@langeslagdiesel Mee eens, bier onder werk is vergif. Maar einde dag heerlijk.
+2
@langeslagdiesel Ik ken het 😂. Inderdaad 1 keer en nooit weer. Alleen als alles klaar is
+2
ralphhonda
@WaterDeutzer prachtig verhaal weer 😃

Reacties

+1
John k
Rond wat voor jaar is dit?
+3
WaterDeutzer
@John k Ik zoek naar herkenning op de foto's om jaartallen te kiezen. Dit is '81 of '82 want toen had ik mijn 1e nieuwe VW bus gehad van de baas, die op de 1e foto is te zien.
+13
WaterDeutzer
Dit werk met de korf werd meteen voorafgegaan door walkant snijden met een roterende Bos walkantsnijder in de hef van een D6806. Helaas geen foto's van de snijder. Op deze foto kun je zien dat er voorgesneden is: mooi schuin en zo weinig mogelijk van de kant af.

(klik om te vergroten)

+3
WaterDeutzer
@WaterDeutzer Het voorsnijwerk is niet op deze foto, maar de 1e foto goed te zien.
+2
WaterDeutzer
@WaterDeutzer De afstandsbediening van deze Bos was met bowdenkabels naar de trekker. Dit is veel veiliger dan hydro in de cabine, maar op den duur gaan dit soort kabels zwaarder werken.
+11
WaterDeutzer
Vooral veensloten zijn meer geschikt voor de Bos, dan de Hemos machines. Ook zijn de sloten in veenweiden vaak meer grillig van vorm en korte stukken. Met deze Bos is het ook gemakkelijker om de hoeken door te werken.

Nadeel in die tijd: Dikke knieën van het koppelingswerk...

(klik om te vergroten)

+3
langeslagdiesel
@WaterDeutzer met zo’n zelfde bos ook een paar keer gewerkt. Het scheelde enorm op wat voor trekker je zat. Een JD met sg2 cab was toch wel favoriet qua zicht. Een keer een demo gehad met maaikorf, giek verdraaiing en servo. En een kale machine met vaste korf, vaste giek en kabel bediening. Dat was al erg ruim dat die machine binnen kwam. Zijn alle twee niet lang gebleven. Ook nog met een wd2000 gewerkt. Dat beviel ook goed als er gesneden was. Maar weinig bereik.. ging wel erg rap met dat ding.
+3
a3vandiejen
Weer geweldig Nico.
+3
MF 2725
Schitterende foto's, mooi materiaal!
+3
steyrlanzboy
Mooi
+3
Wimariete
Prachtige foto's. Mooi om te zien
+3
wydoogheandy
Prachtige trekker!
+2
Rondeutz06
Mooie foto's weer Nico
+3
mdoornekamp
Mooie trekker en mooi verhaal. Is dat een schuifraam op de zijkant? Onze 595 had een klapraam die kon je onder een 15 cm open zetten
+2
WaterDeutzer
@mdoornekamp Deze 2620 had een schuifraam en de 2640 een kantelraam.
+2
mdoornekamp
@WaterDeutzer ok. En de PAVT velgen waren toch niet standaard op het lichtste model?
WaterDeutzer
@mdoornekamp Ik denk het toch wel? Heb geen weet van speciale wens. Het meergewicht was natuurlijk wel in voordeel met Bos grasvork. De MF2640 had ze behalve achter ook op de vooras. Een keer onderweg 1 wiel eraf gerold....🤔
+2
mdoornekamp
@WaterDeutzer Ok. ik heb de 2620 ook wel eens gezien met gewone stalen wielen. Onze 595 had ook PAVT wielen. Mede daardoor was de 595 sterker dan onze jd 3030
+5
@mdoornekamp Nee op de 2620 was het niet standaard voor zover ik weet. De 2620 was een uitgeklede versie van de 2640. Zonder airco, dakluik verstelbaar stuur en een iets eenvoudiger motor. Eigenlijk in de markt gezet omdat de 595 aan de lichte kant was voor z'n vermogen.
+1
mdoornekamp
@MaartenMandemaker ok. Die van jou heeft ook geen wiel gewichten zag ik
+2
@mdoornekamp Nee klopt. Wegen zonder die gietijzeren wielen ook al bijna 5500 kg
WaterDeutzer
@MaartenMandemaker Inderdaad: zonder airco of dakluik. Maar om de 2620 nu als alternatief te zien voor een 595 zie ik als "appels & peren". Ik weet het niet, maar kan me niet voorstellen dat de aankoop prijzen bij elkaar lagen.
+1
@WaterDeutzer Ik heb het van een paar dealers gehoord die ze toen verkocht hebben. Vooral de eerste lichting 595 had nog wel eens wat schade in de aandrijving zeiden ze. Later is dat opgelost. De 2620 heeft een uitgeklede motor van de 2640 om hem goedkoper te maken. Ook geen motoriekoeler. Wat het verschil in aanschafprijs was weet ik niet.
+4
Massey 2705
Prachtig die MF foto,s ! Zou zo op een kalender kunnen !👍
+4
WaterDeutzer
@Massey 2705 Foto's maken is altijd een hobby van mij geweest. Zeker toen digitale tijdperk begon.
Gebruik het nu nog dagelijks met reparaties in de werkplaats ter ondersteuning naar klant. Op m'n website (Beltruck) staan bij de nieuwbouw en renovatie projecten grote dag tot dag verslagen op foto.
+5
Svendt28
@WaterDeutzer Knappe trekker!
En wat een prachtige foto's, echt wel hoge kwaliteit, zeker gezien dit begin jaren 80 is.👌👌👌
+1
spoorkraan
@WaterDeutzer jullie hadden toch alleen deze MF de rest was deutz in mijn herinnering.
+3
MF 2725
@spoorkraan Kijk ook ff bij de andere foto's. 😀

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 2620 en hebben de trefwoorden Sloten schoonmaken , zijslootapparaat en Bos zijslootarm geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!