26 december 2021 Foto van een tekening van een gedwongen besturingssysteem.. Foto is geplaatst door PieterA op 26-12-2021 om 13:45:22, met 61 reacties.

Onbekend Onbekend

+2
PieterA
26 december 2021 Foto van een tekening van een gedwongen besturingssysteem.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @PieterA:
Foto van een tekening van een gedwongen besturingssysteem.

Dank voor je tekenwerk, Pieter. Maar zoals @mdoornekamp ook schrijft: ik mis het Ackermanprincipe. Jouw wielvluchten kloppen niet met de werkelijkheid. As 1 is altijd het draaipunt dus moet je ook daarnaar voorsorteren.
Heb je het helemaal voor elkaar, zoals bij mijn Jost-Tridec ES-F besturing kun je ook nog eens met een blauwetand remote gaan manipuleren. Daarmee kom je met een trailer van 13,6m op zelfde plaatsen met trekker als zonder trailer.
+3
PieterA
@WaterDeutzer Ik realiseer me dat ik het niet met de goede hoeken heb getekend, maar ik wilde duidelijk uit de verf laten komen wat ik bedoelde met mijn opmerkingen in jouw topic van vanochtend. Ik wil maar zeggen: Het ligt aan omstandigheden, toepassing en toepasser welke besturing het best bij welke situatie past.
WaterDeutzer
@PieterA Mee eens, maar vaak zijn de stuurassen op (oude-) landbouwtrailers niet juist uitgevoerd omdat de RDW er toen geen zegje over hoefde te doen. Veel problemen die ik hier lees over naloopassen zijn onbestaande bij snelverkeer assen. Veel reacties schrijven bijv. over vastzetten van naloopas over de weg. Bij een correct systeem met een "overmacht van vaste assen" zal de naloopas niet buiten z'n boekje gaan.
+1
Siete
@WaterDeutzer
Omstandigheden zijn in het land ook wel iets anders dan op een weg he 😅
Begrijp je punt hoor, maar 1 op 1 vergelijken gaat zo wie zo niet op denk ik.
+1
PieterA
@WaterDeutzer Als je drie assen hebt gaat dat natuurlijk ook beter als bij 2 assen. En hoe verder het scharnierpunt voor de as zit hoe beter hij natuurlijk volgt. Wat bij ons bijvoorbeeld wel een punt is is de speling op de pitonfix. Ook de eventuele supersteer op de trekker of sowieso hydraulische besturing dragen ook niet echt positief bij aan het weggedrag.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @PieterA:
Als je drie assen hebt gaat dat natuurlijk ook beter als bij 2 assen.

Juist. Maar de afstand van stuuras tot jou trekpen is weer van minder invloed. Het feit dat 2 vaste assen (en dat kan ook de stuuras voorop as1 zijn) zorgen voor maximale weerstand (niet glijden) t.o.v. de ene naloper geeft zekerheid. Voor snelverkeer is het zelfs verboden om een naloopas te combineren met maar 1 vaste as.

Als we dan weer over elektronisch-hydraulisch gedwongen stuurassen praten, hebben wij bij onze trailers die ook nog eens kunnen uitschuiven: 2 of 3 "stuursensor posities": korte stand = beperkt uitsturen en naarmate de trailer uitschuift word de stuuruitslag steeds groter om toch spoorvolgend te blijven.

Hoofdstuk sturen sluit ik voor mij vandaag af, want daar kun je echt eindeloos op redeneren.
+2
PieterA
@WaterDeutzer Ja, dat klopt er is vanalles over te zeggen en ik heb er met name over wegverkeer weer veel van geleerd vandaag. Allen bedankt!
MF 2725
@WaterDeutzer Ik heb met een 13,60 meter 4 assige stenentrailer gereden, maar kon daar echt niet overal mee komen!
MF 2725
@WaterDeutzer De hartlijn van alle wielen moeten in een bocht op 1 punt uitkomen. Die lijn wordt in dit geval bepaald door de doorgetrokken hartlijn van achteras van de tractor.
@PieterA ik weet niet wat er links naast de trekker/kieper is, maar 5 meter terug alvast flauw een half metertje omsporen voorkomt toch ook dat die de sloot indraait? Of bocht wat flauwer insturen..
PieterA
@ronald-deutz-fahr Ja, dat is zeker. Het is echt niet zo dat de kar elk jaar in de sloot rolt.
@PieterA haha zou niet best zijn 😅😂

Reacties

+2
mdoornekamp
Mooie simpele voorstelling. Ik mis de lijnen naar het centrale middelpunt
+3
PieterA
@mdoornekamp Ik schatte dat het voorstellingsvermogen van de mensen die ik in mijn 1e reactie getagd heb wel zo ver ontwikkeld is dat ik die weg kon laten.😉
+1
Pieter Buren
Daar moet je met harken ook altijd goed om denken.
+1
PieterA
@Pieter Buren Ik heb het met de spuit gehad, daar is het net als bij de hark een enkele as, dan is het effect nog heftiger.
+1
PieterA
@WaterDeutzer @Siete @casejxu @mdoornekamp . Als je op vettige klei met een kar langs de sloot rijdt heeft die de neiging richting de sloot af te glijden. Als dat ook daadwerkelijk gebeurd en je gaat met de trekker tegensturen sturen de gestuurde achterwielen richting de sloot. Als de voorste as van het tandemstel dan al tegen de kant aan loopt is dat wegsturen van de sloot soms net dat laatste zetje wat de kar nodig heeft om in de sloot te belanden.

Bij opraapwagen speelt dit minder, omdat de wiers meestal niet op de kant ligt, maar bij aardappelen rooien onder nattige omstandigheden of uitwijken in een schuine natte berm is dit wel een probleem met besturing. Bij elelectrisch gedwongen achterwiebesturing zet ik onder zulke omstandigheden de achterwielen vaak handmatig wat van de sloot af.

Ik heb het ook wel eens met de verreiker langs een kant. Dan gooi ik ook de besturing op hondegang. Dan ben je ook zo weg bij de kant. Ik kan me voorstellen dat je bij bijvoorbeeld inkuilen met een shovel met knikbesturing goed op moet letten wat je doet als je aan de kant staat.
Siete
@PieterA
Helder verhaal. Tekening maakt t wel duidelijker. Als je idd strak op de kant rijd ben je gezien, sluit ik me helemaal bij aan. Maar met mee loop is dat nog eerder zo.
Verder kom ik weer terug op m'n opmerking over de bestuurder. Soms helpt iets eerder en iets minder heftig sturen ipv haaks om trekken al n hoop ellende voorkomen. Maar met jou voorbeeld van aardappelrooien, en dan de rooier naast je neem ik aan, heb je die mogelijkheid ook niet altijd. Dan zelf electrisch de wielen kunnen sturen is ideaal!!
+1
PieterA
@Siete Die kieper hebben we toen weggedaan omdat er geen xs-en onder pastte. Bij de nieuwe wel bedacht dat we per sé geen besturing wilden. (Die is vervolgens wel eens de sloot in gegleden omdat hij op een smal vettig dammetje te veel binnendoor kwam en er af gleed🙈.)
Siete
@PieterA
Haha. Ja hoe zei die voetbal meneer dat ook altijd? Elk nadeel heb z'n voordeel? Of net andersom? 🤪
+1
PieterA
@Siete Ja, als je boer op klei bent en je hebt te maken met smalle bermen en afhangende percelen en je hebt een goed stevig verhard erf, dan zou ik altijd willen adviseren om geen besturing op bijvoorbeeld kippers te nemen. Grootste nadeel van geen besturing vind ik dat je de druk in de banden wat hoger moet hebben, anders kun je schade aan je banden krijgen.
+1
casejxu
@PieterA ja klopt. In deze situatie moet je even goed nadenken idd😅 heldere tekening!
+1
JD3010
Dit is dan de reden om geen gestuurde wagen te hebben? Persoonlijk denk ik dat besturing meer voordelen heeft dan dit nadeel.😊
PieterA
@JD3010 Jij zit natuurlijk in een andere situatie. In principe hangen de kanten in de nieuwe polders niet, of minder af. Ook heb je niet zoveel zulke smalle weggetjes met sterk afhangende bermen.
+1
JD3010
@PieterA Klopt, ik rij met m'n wagens ook niet zo dicht op de slootkkant. Maar glijdt alles niet de sloot in zo?
Ik ben wel blij met 2 gestuurde wagens.. Nog een nadeel, 1 wagen is lastig met de heftruck achteruit te zetten, met sturen gaan de achterwielen niet mee.😉
+1
PieterA
@JD3010 Ik kies er ook vaak voor om niet zo kort op de kant te rijden. Voorkomen is beter dan genezen. Het is niet dat alles in de sloot glijdt, maar het helpt wel als je in een penibele situatie zit dat er zo weinig mogelijk wielen richting de afgrond sturen.
Pieter Buren
@JD3010 ik kan me zo ook geen situatie indenken wanneer de kipper zo dicht naast de sloot zou komen. De rooier wel. Maar als ik de ruggen langs de slootkant moet rooien, zet ik de wielen altijd een beetje scheef het land op.
JD3010
@Pieter Buren De 1e rug moet toch al minimaal 1.5m vd sloot blijven, of bij jou niet.😂
Pieter Buren
@JD3010 1.5m van het water toch? Mijn timmermansoog is niet altijd even goed.
JD3010
@Pieter Buren hier vd bovenkant, maar misschien komt dat later ook daar bij jullie ook 😂
Enne, geen GPS?
+2
Pieter Buren
@JD3010 En soms heb je wel hele bolle stukken. Dan kan de rooier niet eens meer vlak. Zo ook dit jaar weer op m'n vader zn perceel. Daar ben ik ook nog omgevallen met de selectiekar
JD3010
@Pieter Buren Je maakt een hoop mee daar.🤗
+1
Siete
@JD3010
Misschien mag je eens langs komen voor een stage dagje om wat ervaring op te doen. 😉🤪
+1
JD3010
@Siete ik zal het op school vragen.😂😂
+1
Pieter Buren
@JD3010 als het goed is komt er nu weer minimaal 10 jaar gras in. Kan ik de grasmat weer vernielen met de giertank net als vorig jaar. De reden dat er dit jaar aardappelen hebben gestaan (en door muizenschade).
Siete
@Pieter Buren
Jullie in die hoek ook erg last gehad van muizenschade?
Pieter Buren
@Siete Dit jaar niet echt. Vorig jaar sommige stukken.

(klik om te vergroten)

Het hele middenstuk zag er zo uit. Voor en achterop het perceel ging het wel. Waar de muizen zaten was het vreemd genoeg ook veel natter.
+1
Siete
@Pieter Buren
Oe jakkes daar wordt je idd niet vrolijk van. Wat dat betreft mocht t koude weer ook nog wel ff blijven. Was voor meerdere dingen wel ff goed.
+2
NH-Ford
Ik snap jouw voorstelling in deze schets, zie je dit als nadeel van gedwongen besturing? Of als besturing in algemeen?
Met een meelopend gestuurde as kan dit namelijk even goed fout gaan in een onoplettend moment.
+2
catfan55
@NH-Ford meelopend gestuurd is veelal gevaarlijker vind ik. Wanneer het gestuurde wiel over de rand gaat ben je verloren want het trekt je mee. Gedwongen gestuurd stuurt niet in dat geval.
PieterA
@NH-Ford Dit speelt met meelopers zeker zo erg.
+1
NH-Ford
@PieterA Vindt het persoonlijk, zoals hierboven ook al genoemd, meelopend gestuurd gevaarlijker dan gedwongen gestuurd.
Zeker wanneer wat onervaren chauffeurs ermee op pad gaan.
In de situatie zoals jij hierboven hebt geschets is het zaak rustig van kant af te sturen, zelfs met een vast tandem en fors weg sturen krijg je meer druk op slootkant waardoor ie ook richting slootkant schuift.
mdoornekamp
Hangt ook sterk van de eisen en werkzaamheden af welke besturing wenselijk is. Wij hebben de combi dumpers gewoon vast tandem. Net als de meesten trouwens. Lekker hufter proof. En goedkoop in aanschaf. En structuur schade speelt sowieso amper een rol.
catfan55
@mdoornekamp ik ben sowieso wel voorstander van star tandem. Simpel & goedkoop. Als ik zie wat wij na 2-3 jaar aan onderhoud hebben aan stuurassen op onze kiepers dan denk ik dat je dat beetje extra banden slijtage voor lief neemt. Op een 3 asser is dat lastig natuurlijk en zit je eigenlijk vast aan sturing, daarom zou ik toch kiezen voor een tandem.
Nu is “structuur schade” hier geen ding natuurlijk
+2
Siete
@catfan55
Ik ben blij met onze gedwongen gestuurde wagens. Anders waren er toch voldoende plekken waar we niet meer kwamen. Zowel achteruit als voor uit.
+1
mdoornekamp
@catfan55 en als je ruimte hebt, kun je ook makkelijker zonder besturing.

3 assige dumpers kosten ook meer dan het dubbele ten opzichte van tandems . Door de complexe assen ophanging en besturing. En je neemt maar een paar cub meer mee
+1
sallander
@mdoornekamp op zich heb je wel gelijk, maar als je weet wat je wettelijk gezien maar op een 2-asser mag laden sta je ook wel raar te kijken
mdoornekamp
@sallander
Quote:
op een 2 asser mag laden

Valt hier in Nederland nog mee. In België ist wat minder
sallander
@mdoornekamp volgens mij is t precies hetzelfde, alleen is hier de controle nog niet zo streng. Maar ga er maar van uit dat dat hier ook wel gaat komen
Dennis_dB
@mdoornekamp Hier in de buurt staan de 2 assige dumpers stil en rijden de 3 assers.
mdoornekamp
@Dennis_dB België bedoel je dan?

3 assers draaien hier voor 7 tientjes. Dan zou ik als aannemer ook een 3 asser inhuren
Dennis_dB
@mdoornekamp Nee ik woon nog net in Nederland. Er rijden hier wel enorm veel Belgen die vragen minder dan 70 euro. Afgelopen week nog op een werk geweest voor een reparatie. Reden 7 3 assers waarvan 5 Belgen.
+2
mdoornekamp
@Dennis_dB minder dan 70 euro voor 3 assers? Dan kun je beter in huis gaan zitten.

Hier vlakbij ook een groot werk met veel zand transport. Zoeken ook naar meer 3 asser s. Gewone tandem dumpers zijn te klein en daarmee te duur.
+1
PieterA
@mdoornekamp En goedkoop in onderhoud.
Loeideutz
Les 1 bij het langs de weg komen, per ongeluk dan wel expres, stuur waar je naar toe moet of wil.
Veel mensen maken de fout dat ze te haastig en teveel sturen om weer op de weg te komen. Je hoeft maar een beetje te sturen om weer op de weg te komen. Hoe hoger de snelheid, hoe minder je moet sturen.
Het ongelukje hierboven beschreven was met een getrokken spuit waarvan de sturing niet was uitgeschakeld. Daar krijg je ook nog eens dat bij het nemen van een bocht het zwaartepunt van de combinatie buiten de lijn komt die de band van de spuit en de band van de trekker aan de buitenkant maken. Ik weet het, ik beschrijf het een beetje moeilijk. Dan is kiepen bijna niet meer te voorkomen.
Soms hoor of lees ik ook nog weleens dat de besturing een eigen leven gaat leiden. Dan ben je natuurlijk de leiding kwijt over je voertuig en is het wachten tot het fout gaat.
930triplemaaier
@Loeideutz klopt niet overhaast sturen anders vlieg je er aan de andere kant weer af. Vloeiend en rustig corrigeren is het toverwoord. En speling is dodelijk.
verwijderd
+1
mdoornekamp
@trean volgens mij mag @Gavrie Willemsen maar 22 ton laden.

Wij laden op tandem wel 18 tot 20 ton. In Nederland mag 12 ton as druk dacht ik. + nog 4 ton trekhaak. 28 ton kiper bruto
sallander
Quote Reactie van @mdoornekamp:
trekhaak

10 ton per as, dat scheelt dus 4 ton......
mdoornekamp
@sallander dan 24 ton bruto. Beco 220 weegt 6 ton. Kan ik 18 ton laden. Is ruim 12 cub zand. Daar rijden we ongeveer mee. Natte klei zal wat zwaarder zijn
+1
Gavrie Willemsen
@mdoornekamp inderdaad, daarom hebben wij 3-assers nodig, anders kunnen we helemaal niks laden

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Onbekend ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!