
Onbekend Onbekend
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de machines van Onbekend ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Bij opraapwagen speelt dit minder, omdat de wiers meestal niet op de kant ligt, maar bij aardappelen rooien onder nattige omstandigheden of uitwijken in een schuine natte berm is dit wel een probleem met besturing. Bij elelectrisch gedwongen achterwiebesturing zet ik onder zulke omstandigheden de achterwielen vaak handmatig wat van de sloot af.
Ik heb het ook wel eens met de verreiker langs een kant. Dan gooi ik ook de besturing op hondegang. Dan ben je ook zo weg bij de kant. Ik kan me voorstellen dat je bij bijvoorbeeld inkuilen met een shovel met knikbesturing goed op moet letten wat je doet als je aan de kant staat.
Met een meelopend gestuurde as kan dit namelijk even goed fout gaan in een onoplettend moment.
Veel mensen maken de fout dat ze te haastig en teveel sturen om weer op de weg te komen. Je hoeft maar een beetje te sturen om weer op de weg te komen. Hoe hoger de snelheid, hoe minder je moet sturen.
Het ongelukje hierboven beschreven was met een getrokken spuit waarvan de sturing niet was uitgeschakeld. Daar krijg je ook nog eens dat bij het nemen van een bocht het zwaartepunt van de combinatie buiten de lijn komt die de band van de spuit en de band van de trekker aan de buitenkant maken. Ik weet het, ik beschrijf het een beetje moeilijk. Dan is kiepen bijna niet meer te voorkomen.
Soms hoor of lees ik ook nog weleens dat de besturing een eigen leven gaat leiden. Dan ben je natuurlijk de leiding kwijt over je voertuig en is het wachten tot het fout gaat.