Vandaag de collectie uitgebreid met een dowdes well wentelploeg πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸ». Foto is geplaatst door fordson op 29-01-2022 om 15:21:53, met 29 reacties.

Ford 5000

+4
fordson
Vandaag de collectie uitgebreid met een dowdes well wentelploeg πŸ‘ŒπŸ»πŸ‘ŒπŸ»

Reacties

+2
Massey 2705
Dat is een leuke foto , zo met de hond op de voor grond !πŸ‘
+1
radium45
@fordson Wat weegt deze zo met 4 kant vol wielgewichten?
+1
fordson
@radium45 geen idee heb hem nog nooit gewogen
+1
manus
@radium45

Rond de 3,5 ton denk ik πŸ€·β€β™‚οΈ
+1
radium45
Ik ben nooit zo,n fan van het verzwaren van de voorwielen. Pak er liever een ton aan gewichten bij voorop. Wij reden altijd met de voorwielen vol vloeistof maar dan merkte je wel dat met name de stuurkogels het vrij zwaar hadden.
Pieter Buren
@radium45 dat maak toch niks uit? Beide keren hebben de voorwielen meer frictie met de grond als je stuurt, dus hebben de stuurkogels meer te lijden.
radium45
@Pieter Buren Nee dat heb je niet goed. De massatraagheid van de wielen veranderd enorm als je wielgewichten of vloeistof in de banden doet. En dit in combi met veel stuurwerk geeft dit veel slijtage op stuurstangen en kogels. hetzelfde heb je bijvoorbeeld met het onafgeveerde gewicht bij cross en racemotoren.. Nu zal dit materie zijn die de meeste tractorfan gebruikers helemaal niks zeggen.
Pieter Buren
@radium45 ja ik zat statisch te denken. Dynamisch spelen er hele andere krachten. Maar met wielgewichten is het wel minder erg dan met vloeistof in de banden, want de massatraagheid met wielgewichten binnenin de velg is wel minder dan met voeistof gevulde banden met hetzelfde gewicht.
radium45
@Pieter Buren klopt, maar daarom kun je beter een ton aan ballast op de neus gooien. enigste is dan dat de fusee dingen of hoe ze ook heten er wel van op de flikker krijgen.
sallander
@radium45 is de snelheid van een trekker daar niet veel te laag voor?
radium45
@sallander Dit keer speelt snelheid geen rol. gaat om de massa. Dit gaat een stukje mechanica worden. 😁
roscho
Quote Reactie van @Pieter Buren:
Beide keren hebben de voorwielen meer frictie met de grond als je stuurt, dus hebben de stuurkogels meer te lijden

Heb je gewichten voorop, dan komt dat extra gewicht op de voorkant als geheel. Dus kantelpunt, wiellagers en stuurkogels krijgen extra te lijden.
Heb je alleen vloeistof in de banden, dan rust dat gewicht meteen op de grond. Je spaart dus kantelpunt en wiellagers, maar vanwege het gewicht krijgt bij het draaien van de voorwielen de stuurinrichting wel meer op zijn kop.
In beide gevallen is het belangrijk dan je nooit "droog" (dus in stilstand) stuurt.
Valtra man
@roscho nou nou, als je de ploeg in de lucht hebt op de kopakker zal er dankzij het extra frontgewicht en water gewoon normale druk zijn op de voorbanden. (Dat is toch de betrachting van extra gewicht) Je fusees lijden dus dan net zoveel als standaard setup.
Pieter Buren
@Valtra man eigenlijk moet je nooit sturen als je stilstaat. Zonder stuurbekrachtiging is dit ook niet mogelijk, dus je kunt wel nagaan hoeveel extra kracht (met als gevolg slijtage) het kost ten opzichte van rijdend sturen.
Als akkerbouwer met kleine kopakkers is het soms wel wat moeilijk dit altijd toe te passen.
+1
Valtra man
@Pieter Buren nee, maar hang eens een werktuig aan op beton ondergrond.. ik heb een poosje met een orbitrol die maar 70 bar meer doorliet gereden. Dan pas merk je hoe vaak je die krachtige servo gebruikt aan lage sneheid.
+1
Pieter Buren
@Valtra man ik veroordeel het ook niet. Doe het zelf ook. Met de voorlader gebeurt het ook snel en dan heb je ook zomaar 1.5 ton exta op de vooras. Het is alleen wel iets om over na te denken. Bovendien hadden ze bij autorijles het er altijd over tijdens het parkeren.
PieterA
@Valtra man Eigenlijk zou iedereen moeten leren rijden op een trekker zonder stuurbekrachtiging, met voorlader en niet gesynchroniseerde versnellingsbak. Als je daar gewoon normaal mee leert werken heb je daar je verdere leven profijt van.

Ik stap nog steeds op zulke trekkers en heb er geen last van als er geen stuurbekrachtiging op zit. Als je gewoon in 1x goed stuurt en bij richtingverandering lekker ver door rijdt heb je er geen erg in.
roscho
Quote Reactie van @PieterA:
Eigenlijk zou iedereen moeten leren rijden op een trekker zonder stuurbekrachtiging, met voorlader en niet gesynchroniseerde versnellingsbak.

Dan vallen er nog heel veel af. Een van onze buren had een ongesynchroniseerd Fordje (ik dacht 2000). Als je hem hoorde rijden: opschakelen lukte nog, maar afremmen voor de bocht: krrr, krrrr, krrrrrrrrrrrrrrrrrrrr t t t t t t en dan stond hij stil, waarna de lagere versnelling kon worden ingeschakeld. πŸ˜‚
En dat jarenlang. Toch heeft het Fordje het langer uitgehouden dan hijzelf, na zijn overlijden heeft zijn vrouw hem verkocht.
Ik moet zeggen dat Ford het terugschakelen zeker niet gemakkelijk maakte door sommige trekkers alleen met handgas uit te rusten.
PieterA
@roscho Nee, zonder voetgas vind ik dan weer een stapje te ver. Wij hadden dat ook op de mf 65. Dat gaat ook wel, maar het draagt m.i. niet veel bij aan je chauffeurskunsten op hedendaagse tractoren. Bij ons was het de spuittrekker; daar reed mijn vader mee.
Valtra man
@PieterA ja, dan kweek je van die mannen die tussen elke powershiftrap ff tussengas moeten geven. Ik heb thuis ook zo één lopen, ontkoppelt op straat steevast voor de powershift, laat een seconde lopen en geeft dan nog eens tussengas πŸ˜„
PieterA
@Valtra man Wij hadden een hoog-laag onder belasting op een Mf 3060. Die schakelde het soepelst op als je dat onder volle belasting deed, zo was ik dat dus gewend.

Toen ik een keer bij een boer met dezelfde soort trekker uit de buurt ging helpen vertelde hij mij net zo te schakelen als jij aangeeft. Ik denk eerlijk gezegd nog steeds dat dat toch beter voor de versnellingsbak is.
+1
roscho
Quote Reactie van @Valtra man:
als je de ploeg in de lucht hebt

Maar wie haalt dan de gewichten eraf en de vloeistof uit de banden na het ploegen?
+2
Valtra man
@roscho dezelfde die de trekker poetst πŸ˜›
roscho
Quote Reactie van @Valtra man:
dezelfde die de trekker poetst

🀣🀣🀣
+1
Zozo Jeroen, straks de hakselaar en de ploeg mee naar cornfest? πŸ˜…
+1
fordson
@MaartenMandemaker haha ja denk dat dieplader moet aanschaffen waar twee trekkers op kunnen πŸ˜…πŸ˜…
+1
a3vandiejen
@fordson Schitterend mooie combi en foto.
+1
fordson
@a3vandiejen dank je

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 5000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!