Bij onze trip begin deze week ook nog de deze “gespot” tussen het onkruid. Stond ook al een eeuwigheid tegen de kant. Dit is eigenlijk een Eicher 3133 maar dan in MF kleuren. Destijds werkte MF en

Massey Ferguson 1102

+18
Gavrie Willemsen
Bij onze trip begin deze week ook nog de deze “gespot” tussen het onkruid. Stond ook al een eeuwigheid tegen de kant. Dit is eigenlijk een Eicher 3133 maar dan in MF kleuren. Destijds werkte MF en Eicher samen. Met dit type motoren waren veel problemen, veel eigenaars legden er een Perkins motor in nadat het originele luchtgekoelde Eicherblok was stukgelopen. De beste man vertelde dat je eigenlijk om de 2000 uur andere zuigers in het blok moest steken om de ellende voor te blijven. Hij had ook dit model staan waar een Perkins blok in zat. Misschien wel functioneel maar voor een verzamelaar/liefhebber gewoon waardeloos.

Reacties

+6
wotan2
Dit is een Eicher 3105, dus zonder turbo, verkocht als MF 1102.
De Eicher 3133, met turbo, werd verkocht als MF 1132.
+2
mf 6150
Waarom kwamen de problemen? Is dat ook het verhaal over scheurende blokken waar 1 of andere oplossing voor was?
+6
roscho
@mf 6150 Veel motorproblemen ontstonden door het zomaar stopzetten van een warme motor. Maar dan ging het meer om kromme/lekke cilinderkoppen. Zet je een watergekoelde motor plotseling stop, dan borrelt het wel wat en is dat niet echt goed, maar er zit toch water rondom de motor dat de boel nog koelt. Doe je dat bij zo'n luchtgekoelde motor, dan houdt de ventilator er ook mee op en wordt de boel zo ongelooflijk warm, dat de kop vaak lek raakt.
+7
wotan2
@mf 6150 of het klopt weet ik niet; maar de ontwerpers bij eicher hielden vast aan het gebruik van “lange” zuigers. Dit terwijl leveranciers zoals Kolbenschmidt, korte adviseerden. De lange werden te warm en liepen dan aan of zelfs vast. Naar verluid gebeurde zelfs al op de testbank in de fabriek.
De 6 cylinder blokken van Eicher zijn oorspronkelijk ontworpen op tot ca. 100 pk. Met het gebruik van steeds betere technieken zoals de turbo, kon men meer vermogen uit het blok halen, wat men dus gewoon deed. Veel blokken scheurden, naar verloop van tijd, over de lengte open. De scheuren zijn te lassen, als je er op tijd bij bent, maar dat is natuurlijk geen oplossing voor het probleem. Vanuit Eicher kwam uiteindelijk de modificatie waarbij bij de tapeinden die onder en boven in het blok zaten, de gaten werden door geboord, en de tapeinden vervangen door een langer draadeind, van onder naar boven door het blok heen.
Dit alles zorgde er voor dat de MF 1102, maar vooral ook de 1132 snel een slechte naam hadden in Frankrijk en de verkoop stokte. MF verving de Eichers in hun aanbod door Landini, type weet ik zo niet, enn verkocht deze als 1104.
+3
mf 6150
@wotan2 @roscho
Duidelijke antwoorden👍
Dat van die lange zuigers en warm lopen had de 844s ook toch? Mijn vader vertelde dat zijn oude 844 bij 4000 uur een motorrevisie kreeg omdat de zuigers/bussen op t hart te warm werden ofzo. na een modificatie was het over
+3
wotan2
@mf 6150 international had in die tijd ( rond 1977) ook problemen met de zuigers. Het was zelfs zo erg dat de engelse fabriek tijdelijk over schakelde naar perkins motoren.
schluterman
@wotan2 dan heb je het over een betrouwbare motor maar niet van perkins wat een rommel is dat joh. Al menig blokken van perkins gezien die de 11000 uren niet halen van het lekken.
roscho
Quote Reactie van @schluterman:
Al menig blokken van perkins gezien die de 11000 uren niet halen van het lekken

Er zijn er vast wat die stuk gaan, maar toch ben ik het niet met je eens dat Perkinsmotoren slecht zijn. Aan mijn oude Ebro 6125 (tractorfan.nl/picture/1323004/…) was eigenlijk de Perkinsmotor het enige wat goed was. Hoewel..... het was wel de 2e motor, de 1e was kapotgelopen, maar deze 2e deed het super: krachtig en mooi rond lopen, geen rook.
Maar de rest van de trekker was loodzwaar uitgevoerd pisbakkenstaal dat roestte als een gek.
+1
mf 6150
@schluterman
Zal dat niet voor een deel aan het soort volk liggen dat er doorgaans mee werkt? bij goed onderhoud lopen die dingen ook wel naar de 20000
+1
Hanomag22
@mf 6150 precies dat.
+2
Hanomag22
@schluterman perkins is een van de grootste motoren leveranciers geweest en dat zijn ze niet geworden met rommel leveren.
De Duitse leveranciers die claimden heel degelijk te zijn, zijn van armoe ten onder gegaan.
+1
RVM
Wat was de reden dat MF destijds Landini en Eicher mee in het programma had? Omdat ze zelf geen verfijnd Europees model ik het programma hadden van die pk’s?
+1
wotan2
@RVM van die pk’s hadden ze wel, maar niet met voorwielaandrijving.
SJB533
@RVM
En als dat de enige merken waren...
Perkins, Eicher, Landini, Ebro, Hanomag en ik geloof dat ik er nog niet ben
+1
Towaberg
Allemaal interessant om te lezen, elk merk zal hier of daar wel eens problemen gehad hebben met bepaalde motoren/onderdelen. Maar in het algemeen zijn de meeste tractoren toch redelijk onverwoestbaar bij degelijk onderhoud, als je ziet hoeveel trekkers van voor 1990 nog steeds paraat staan!
+2
Gavrie Willemsen
@Towaberg je gebruikt het magische woord… ONDERHOUD…..
+3
joop-same
@Gavrie Willemsen En het GEBRUIK ervan, een hete motor een paar minuten door laten lopen voor je hem stop zet.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 1102 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!