Gisteren in Vreeland: een mooie Fordson Super Major met een Argenterio kraan erop. Vond ik er leuk om te zien, omdat mijn opa vroeger altijd een (mobiele) Argenterio had en je ze nu eigenlijk nagenoeg

Fordson Super Major

+7
yoohan
Gisteren in Vreeland: een mooie Fordson Super Major met een Argenterio kraan erop. Vond ik er leuk om te zien, omdat mijn opa vroeger altijd een (mobiele) Argenterio had en je ze nu eigenlijk nagenoeg niet meer ziet.

Reacties

+6
a3vandiejen
Dit is altijd prachtig, bij de boer waar ik altijd kwam kwamen ze mest rijden en die Major had er een Atlas 512 op.
+3
Rondeutz06
@a3vandiejen heb ik ook gehad met zo een atlas. Ik reed er de kuil mee aan met dubbel lucht
+3
a3vandiejen
@Rondeutz06 Heel gevaarte op de kuil.😃
+3
WaterDeutzer
Argenterio als trekkerkraan is best wel zeldzaam. In de jaren '60/'70 waren het vooral Atlas trekkerkranen op Ford en John Deere.
Deze eigenaar plaatst best ff een bochtje op de knalpot.🧐
+6
Albert Peters
@WaterDeutzer de argenterio had als opbouwkraan wel heel wat nadelen 1 geen verstelbar stempels
2 maar 1 pomp dat was toen lastig je kon 1 handeling te gelijk doen is wel iets optevangen met doseren
3 de lage plaatsijn van de arm waardoor het bijna niet mogelijk was on de cabine gesloten te maken
Er waren ook voordelen als belangrijkste veel betere cylinders en ventielen deze bleven heel lang lek vrij en hij kon beter met een trekbak werken Dat was met een Atlas 512 niet veel
+2
WaterDeutzer
@Albert Peters Dank voor de analyse Albert. Dan weet ik nu ook waarom.
+3
Albert Peters
@WaterDeutzer ervaring
+2
Albert Peters
Deze foto wilde ik ook plaatsen maar
Yoohan is me voor
+1
WaterDeutzer
Wel opmerkelijk dat hij geen rek heeft om de bak in te parkeren.
Met de steel glijdend over de steun kan dat niet altijd goed gaan op de weg.
+3
Albert Peters
@WaterDeutzer steel kan er niet afglijden maar omdat de arm geknikt staat is het risico van viaduten raken aanwezig
Ik heb 3 keer met hoogte schade te maken gehad De mensen die er opzaten letten dan niet op
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Albert Peters:
steel kan er niet afglijden

Wat ik hier op foto zie kan nooit goed gaan:

1) de knijpbak hangt maar een beetje te slingeren onderweg
2) geen van de giekcilinders zijn van terugslagventielen voorzien, dus zakken
3) dat iele rekje voorop knikt plat bij de 1e drempel, of al eerder als je de giek wat te hard opdrukt.
4) neem je de bocht iets te snel, schuift de arm meteen van het smalle rekje zonder zijplaten eraf.
+2
Albert Peters
@WaterDeutzer alleen dat bovenste strip boven heb ik niet eerder gezien bij anderen lag de arm tussen die2 u tjes de bak zag veel slingeren
+2
Mauritsdb
Zijn die 2 stoeltjes voor passagiers of voor de machinist tijdens draaien? En waar mag de chauffeur zn hoofd laten als die in deze stand staat? Zal weleens hoofpijn bezorgen denk? Vroeger was toch niet alles beter😆
+3
Albert Peters
@Mauritsdb die stoeltjes zijn voor pasaziers de chauffeur zit op een ijzeren pan en bij deze kraan kan de stoel draaien om de kraan te bedienen
+2
draaipiet
Mooi en herkenbare kraan

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Super Major ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!