We hebben helaas nog geen technische specificaties van de Super Major.
Er zijn <strong>tientallen</strong> leden die ervaring blijken te hebben met de Super Major, gezamenlijk zo'n 104.481 draaiuren. Elk lid kan zijn ervaring met deze prachtige machine toevoegen. Word ook lid »
Afstellen van de draft en positie lukt niet, want na de positie ingesteld te hebben, klopt de eerst ingestelde draft niet meer. Weet niet wat er fout gaat. Instellingen gedaan volgens boek. Weet iemand hier iets over?
Hallo, ik ben sinds kort aan een Major aan het sleutelen, bij het losmaken van de remmen op een dicht gelaste as gestoten.. (te zien in bijlage)
Nu is men vraag wat klopt hier niet? Is dit nu een super major zonder difflock met schijfremmen? Of is deze verprutst..
Afdichtings deksel langs buitenzijde ziet er wel normaal uit..
Hallo allemaal, ik ben me vanavond in de hef aan het verdiepen maar ik krijg er geen beweging in. Nu zat ik me af te vragen waar die grijze hendel en draaiknop voor dienen. Is er iemand hier die dat weet ? Bedankt alvast.
Hef doet niks meer, alles opengehaald , o-ringen gecontroleerd ,alles normaal. De olie komt niet tot bij de piston. Als ik de bout van de check valve langzaam losdraai komt er olie uitgevloeid en het hef begint te stijgen,met beperkte kracht weliswaar. Dus ik vermoed dat de check valve niet opent of niet goed werkt.Ik heb ze uit elkaar gehaald maar het ziet er allemaal normaal uit. Balletje zit er ,veer werkt goed. Alleen als ik ze terug monteer blijft ze ingedrukt in de behuizing zitten zonder de bout . Weet niet of dit normaal is.Ik begrijp ook de functie niet van de tig kleppen die in het bovenste deel van de hydrauliek zitten . Kunnen die ook voor problemen zorgen? Ze zijn blijkbaar ook heel moeilijk te demonteren.
Alvast bedankt.
Hef gaat goed omhoog maar zakt in 2 weken. 40 liter olie afgetapt en gaasfilter schoongemaakt. Was niet zo vies. Kleine deksel bovenop eraf en hef zakte meteen. Keuze trekknop gangbaar gemaakt. Nieuw pakking gemonteerd en hef zakt niet meer. Filter besteld voor olie achterbak maar nergens een filterhouder. Zit er wel een filter ergens. Ik moet iets over het hoofd zien. Help
De motor van mijn Fordson Super Major slaat niet meer aan. Hij is onderweg plots stil gevallen. Starter draait wel maar motor blijft niet draaien. Na even rondkijken heb ik een paar blokjes teruggevonden. Dit bleken stukken van het tussenstuk van de brandstofpomp aandrijfunit (zo teruggevonden op histoparts). Zou het kunnen dat de motor niet draait zonder dit opvulstuk? Ik kan de aandrijfunit aankopen bij histoparts en dergelijke, maar kan ik deze unit zo maar vervangen zonder iets fout te doen aan de motor (ik lees soms wel eens iets over de ontstekingshoek die je kan veranderen) als tractorleek? in bijlage enkele foto's.
Goeden dag ik heb een super major waar ik de motor van gedaan hebt maar nu wil deze niet meer aan slaan voor de herbouw startte hij als een malle liep gelijk nu doet hij helemaal niets meer ja wit roken heb de timing gecontroleerd 23 graden voor ontsteking heb een simms pomp
verstuivers ook af laten persen op de juiste druk dus snap er nu helemaal niets meer van
iemand een idee
groet arjen
De aftakas achter van onze Fordson Super Major lekt. Ik zal dus de de aftakas moeten verwijderen. Gaat dat bij de Super major makkelijk en zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten?
Alvast ontzettend bedankt voor de antwoorden.
Ik ben een nieuwe tractor aan het samenbouwen. Hoe regel je de stelschroeven van een dubbele koppeling af?
In de handleiding wordt gebruik gemaakt van hulpstukjes, maar die heb ik uiteraard niet.
Iemand die me de afstanden volgens de foto’s kan geven?
Of me duidelijk kan uitleggen hoe ik deze afregel aub?
Bedankt
Hallo,
Mijn fordson major heeft weer zijn kuren met het starten.
Hij start elke dag slechter en slechter
Hij rookt heel veel de eerste 10 min, witte rook.
Ik heb de kleppenspeling ondertussen al gecontroleerd. Ok
De timing heb ik ook gecorrigeerd. Stond precies verkeerd, maar nu doet hij helemaal niets meer.
Timing op tandkrans staat op 21
Streepjes pomp valt in bereik streepjes.
Hoe krijg ik hem terug ok?
- volledige toer met tandkrans ronddraaien en pomp terug goed zetten?
- …
Beste forum gebruikers,
zoals bekend zijn Ford 590E motoren veel gebouwd en gebruikt, maar ik kan geen nokkenas lagers vinden.
Wie kan mij een tip geven waar ik ze zou kunnen krijgen?
Sinds kort komen er nogal wat luchtbellen in de opvoerpomp vanuit de brandstofpijp die naar ee kraan loopt. Ik heb de zaak al een paar moeten ontluchten. Ik zie geen lekkage bij de kraan of de brandstofpijp. De tank zit vol, maar als ik de kraan opendraai, hoor ik in de tank toch een soort stroomgeluid. Snap ik eigenlijk niet. Zo veel "technologie" zit er toch niet in de tank? Het is toch gewoon een tank met een dop en een kraan? Ik draai de kraan overigens steeds een aantal slagen open.
Mijn bakolie is veel te bruin wat voor olie moet erin en hoeveel?
Weet iemand waar je nieuwe/andere banden voor fordson super major kunt kopen en wanneer zijn droogtescheuren te erg?
Rechter achterwiel blokkeert soms is niet altijd zijn er mensen die dit probleem herkennen en hoe evt op te lossen
Ik heb een lucas dynamo erop zitten ,heeft 2 aansluitingen,1 dikke een dunne draad.
hoe kan ik het vlugst te weten komen of het de dynamo of de spanningsregelaar is die de geest gegeven heeft.
Ik meen mij te herrinneren dat er een test was met een voltmeter en dat de 2 aansluitingen op de dynamo moesten verbonden worden maar verder weet ik het niet meer.
als het de spanningsregelaar is door wat kan ik deze best vervangen?
mvg
Weledelgeleerden,
afgelopen week m'n super major met 590E eindelijk gestart. De motor had ik niet los gehad, enkel de kleppen gesteld, thermostaat en radiator vervangen.
Helaas heb ik gauw vastgesteld dat zich druk opbouwt in het koelsysteem, er blijven maar lichtbellen naar boven komen. Omdat ik 'm pas afgevuld had heb ik gewacht en natuurlijk wat bijgevuld. Volgende dag weer gestart en tot bedrijfstemperatuur laten komen, helaas blijft hij luchtbellen produceren.
Lijkt mij koppakking of cilinderkop als er gassen in het koelsysteem komen.
De kop heb ik er af gehaald, maar kan niet vaststellen dat er duidelijk is mis was met de koppakking. Tot nu toe heb ik in de kop ook geen scheurtjes kunnen vinden. Ik wil de kop sowieso schoon laten vlakken, dan is hij beter te inspecteren. Tevens de kleppen en geleiders vernieuwen (speling).
Heeft er iemand tips waar specifiek op te letten bij deze motoren m.b.t. de oorzaak van de luchtbellen? Het is een later type industrieblok van '64 met FL kop en mechanische regulateur.
Hij is van onderen een beetje kapot hij lekt een klein beetje
of zou ik hem kunnen repareren?
Beste tractor liefhebbers, ik heb een fordson super-major van 1962. Sinds kort zijn er problemen met het stilleggen van de motor. Eerst bleef enkel de stophendel hangen na het stilleggen. Deze kon ik dan manueel terug zetten. Nu ondervind ik meer en meer problemen om de motor stilgelegd te krijgen en de hendel blijft nog steeds hangen. Bij het stilleggen heeft de motor ook de neiging om hoger in toeren te gaan. Kan iemand mij vertellen hoe het stoppen van de motor juist werkt en weet er iemand wat de oplossing kan zijn. Alvast bedankt. Stef.
Onze fordson super major maakt een ratelend geluid uit de achterbrug, we hebben de versnellingsbak al gecontroleerd op speling maar daar is alles oké, waar zou dit dan vandaan komen? iemand hiermee ervaringen ???