We hebben helaas nog geen technische specificaties van de Super Major.
Er zijn <strong>tientallen</strong> leden die ervaring blijken te hebben met de Super Major, gezamenlijk zo'n 104.481 draaiuren. Elk lid kan zijn ervaring met deze prachtige machine toevoegen. Word ook lid »
Hallo,
Mijn fordson major heeft weer zijn kuren met het starten.
Hij start elke dag slechter en slechter
Hij rookt heel veel de eerste 10 min, witte rook.
Ik heb de kleppenspeling ondertussen al gecontroleerd. Ok
De timing heb ik ook gecorrigeerd. Stond precies verkeerd, maar nu doet hij helemaal niets meer.
Timing op tandkrans staat op 21
Streepjes pomp valt in bereik streepjes.
Hoe krijg ik hem terug ok?
- volledige toer met tandkrans ronddraaien en pomp terug goed zetten?
- …
Beste forum gebruikers,
zoals bekend zijn Ford 590E motoren veel gebouwd en gebruikt, maar ik kan geen nokkenas lagers vinden.
Wie kan mij een tip geven waar ik ze zou kunnen krijgen?
Sinds kort komen er nogal wat luchtbellen in de opvoerpomp vanuit de brandstofpijp die naar ee kraan loopt. Ik heb de zaak al een paar moeten ontluchten. Ik zie geen lekkage bij de kraan of de brandstofpijp. De tank zit vol, maar als ik de kraan opendraai, hoor ik in de tank toch een soort stroomgeluid. Snap ik eigenlijk niet. Zo veel "technologie" zit er toch niet in de tank? Het is toch gewoon een tank met een dop en een kraan? Ik draai de kraan overigens steeds een aantal slagen open.
Mijn bakolie is veel te bruin wat voor olie moet erin en hoeveel?
Weet iemand waar je nieuwe/andere banden voor fordson super major kunt kopen en wanneer zijn droogtescheuren te erg?
Rechter achterwiel blokkeert soms is niet altijd zijn er mensen die dit probleem herkennen en hoe evt op te lossen
Ik heb een lucas dynamo erop zitten ,heeft 2 aansluitingen,1 dikke een dunne draad.
hoe kan ik het vlugst te weten komen of het de dynamo of de spanningsregelaar is die de geest gegeven heeft.
Ik meen mij te herrinneren dat er een test was met een voltmeter en dat de 2 aansluitingen op de dynamo moesten verbonden worden maar verder weet ik het niet meer.
als het de spanningsregelaar is door wat kan ik deze best vervangen?
mvg
Weledelgeleerden,
afgelopen week m'n super major met 590E eindelijk gestart. De motor had ik niet los gehad, enkel de kleppen gesteld, thermostaat en radiator vervangen.
Helaas heb ik gauw vastgesteld dat zich druk opbouwt in het koelsysteem, er blijven maar lichtbellen naar boven komen. Omdat ik 'm pas afgevuld had heb ik gewacht en natuurlijk wat bijgevuld. Volgende dag weer gestart en tot bedrijfstemperatuur laten komen, helaas blijft hij luchtbellen produceren.
Lijkt mij koppakking of cilinderkop als er gassen in het koelsysteem komen.
De kop heb ik er af gehaald, maar kan niet vaststellen dat er duidelijk is mis was met de koppakking. Tot nu toe heb ik in de kop ook geen scheurtjes kunnen vinden. Ik wil de kop sowieso schoon laten vlakken, dan is hij beter te inspecteren. Tevens de kleppen en geleiders vernieuwen (speling).
Heeft er iemand tips waar specifiek op te letten bij deze motoren m.b.t. de oorzaak van de luchtbellen? Het is een later type industrieblok van '64 met FL kop en mechanische regulateur.
Hij is van onderen een beetje kapot hij lekt een klein beetje
of zou ik hem kunnen repareren?
Beste tractor liefhebbers, ik heb een fordson super-major van 1962. Sinds kort zijn er problemen met het stilleggen van de motor. Eerst bleef enkel de stophendel hangen na het stilleggen. Deze kon ik dan manueel terug zetten. Nu ondervind ik meer en meer problemen om de motor stilgelegd te krijgen en de hendel blijft nog steeds hangen. Bij het stilleggen heeft de motor ook de neiging om hoger in toeren te gaan. Kan iemand mij vertellen hoe het stoppen van de motor juist werkt en weet er iemand wat de oplossing kan zijn. Alvast bedankt. Stef.
Onze fordson super major maakt een ratelend geluid uit de achterbrug, we hebben de versnellingsbak al gecontroleerd op speling maar daar is alles oké, waar zou dit dan vandaan komen? iemand hiermee ervaringen ???
Vraag aan degene die ervaring heeft met de originele Fordson stuurcilinders.
Zie afbeelding met de exploded view, en dan de O-ring waar ik zelf met de pen de maat bij heb gezet. De vraag is waar deze O-ring precies moet zitten. Op deze afbeelding lijkt hij in de boring te moeten van het ventielhuis (valve body). Zie ook foto van de boring van het ventielhuis, maar als ik dan de schuif (andere foto) in het huis schuif heb ik hier geen goed gevoel bij dat dit juist is: de reaction washer drukt dan tegen de O-ring waardoor je tegen de veerdruk in de zaak op de plaats moet houden. Tevens is op de doorsnede tekening (zie afbeelding) geen o-ring op die plek te zien. Wie weet of er ergens in de boring van het ventielhuis een O-ring moet komen? (dit lijkt wel zo te zijn volgens de exploded view).
Inmiddels twee bestellingen verder heb ik nog steeds niet de juiste olie aftap plug gevonden. Eerst had ik de standaard besteld maar dat blijkt een 7/8 unc te zijn en was te groot in het gat. Ben wat verder gaan zoeken en een 3/4 unf zou moeten passen maar nu blijkt de draad veel fijner te zijn. Hebben jullie ook z’n fijne draad en waar kan ik z’n olie aftapplug vinden ?
Ik hoor het graag.
Gr, Siem
Beste mensen van dit forum! Onze Fordson Super Major heeft lekkages bij de stang waarop aan beide kanten de pedalen zitten (cross shaft?) die door de achterbak gaat. Waarschijnlijk moeten dus de keerringen vervangen worden. Is dit een kwestie van de olie verwijderen, de pedalen verwijderen, en de oude keerringen vervangen? Of ligt dit niet zo eenvoudig? Ik denk dat het wiel op zijn plaats kan blijven, maar wellicht heb ik dat mis. Erg bedankt alvast
Ik heb een fordson major van 1963 met een simms minimec pomp.
Omdat ik nog nooit de timing goed heb gecontroleerd ben ik daar vandaag mee gestart.
Dekseltje open, op 21° tdc gezet.
Pomp verdraaid tot streepjes aan pomp gelijk komen te staan. Op het ronddraaiend onderdeel van de pomp staat een streepje met 's' op vermeld. Dit staat nu ook gelijk met het streepje op het plaatje.
Alles terug samengebouwd.
Nu start de tractor niet meer. Rookt niets en doet geen enkele compressieslag.
Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Heb ik iets over het hoofd gezien?
Ik heb een 4 cylinder Fordson motor in de boot liggen, loopt en start altijd prima, beetje rook maar niet te gek. Na een dagje varen afgelopen zaterdag viel de motor vlak voor de thuis steiger (gelukkig niet midden op de Kaag) uit. Na inspectie zag ik dat de kunststof koppelingsring tussen het blok en de brandstofpomp het had begeven, de pomp draaide nog wel mee maar de timing klopte uiteraard niet meer door het ontbreken van de ring.
Hij tikte al een tijd overmatig, dus ik denk dat die ring al een poosje versleten was.
Inmiddels het onderdeel besteld, nu mijn vraag, Om de pomp weer juist te monteren, is het wellicht nodig de timing opnieuw te vinden. Nu is het merkteken op de pomp goed zichtbaar, maar verder zie ik op de cover van de motor geen merktekens, omdat de motor ingebouwd in de boot, is er geen ruimte om cover en vliegwiel te demonteren, dan moet de motor er eerst uit. Is er een ander manier om de stand van de motor te kunnen bepalen, bijvoorbeeld aan de hand van de nokkenas en de kleppenstand ?
b.v.d. Frank
Bij het plaatsen van een nieuwe retourfilter hydraulic merk ik dat de filter gewoon over het retourbuisje geschoven zit. daaronder zit een overdrukventieltje geschroefd, als de olie terugvloeit komt ze uit het ventieltje gelopen en gaat ze toch niet door het filter ?
wat is het nut van deze filter ?
Na vervanging schijfremmen van mijn Super Major blokkeren de remmen regelmatig, de regeling is niet te strak afgesteld, de veren die de rempedalen achteruit trekken zijn oké. Weet iemand waar de mogelijke oorzaak te vinden is ?
Ik ben aan het kijken wat de beste oplossing is om de speling in de pen op te lossen. De speling is ongeveer een halve cm dus er moet wel wat aan gedaan worden. Daarbij heb ik drie opties:
- Gaten uitboren en dikkere pen gebruiken
- Gat uitboren en bus erin persen
- Ander frontblok
Hebben jullie een idee hoe ik dit het makkelijkste aan kan pakken ?
Groet, Siem
Hallo
Ik ga de krukas keering aan de voorkant vervangen.
Ik heb de radiator al verwijdert en ga nu de poeli losmaken.
Die zit met een grote moer geschroefd op de voorkant van de krukas.
Hoe krijg ik die moer los?
Is het normaal schroefdraad? rechts?
Alle tips zijn welkom.
Met vr gr Peter