Guldner Hubtrac op terrein van Guldner trekkerfabriek. De (mede-)oprichters van Guldner, de fam. Linde, heeft met deze heftruck de start gemaakt met heftrucks.

Guldner Meerdere

+10
WaterDeutzer
Guldner Hubtrac op terrein van Guldner trekkerfabriek. De (mede-)oprichters van Guldner, de fam. Linde, heeft met deze heftruck de start gemaakt met heftrucks.

Reacties

+16
WaterDeutzer
Heb zelf een Guldner Hubtrac in bezit en wacht al vele jaren op renovatie. Het is een origineel Nederlands geleverde heftruck.

(klik om te vergroten)

+6
schluterman
@WaterDeutzer kei mooi Nico mooi dat zoiets er nog is
+6
WaterDeutzer
Quote Reactie van @schluterman:
kei mooi Nico mooi dat zoiets er nog is

En nog mooier als ik 'm klaar zou hebben. Hij is van '58, maar zichtbaar weinig gebruikt. Vorkbord heeft zo weinig speling dat de vorken vastgeroest zitten.🤔
Ik heb 'm een jaar of 10 geleden van een Guldner trekker verzamelaar uit Noord-Limburg gekocht. Sticker van dealer Heesen uit Brabant zit er nog op.
+3
schluterman
@WaterDeutzer prachtig
+6
Kramer U800
@WaterDeutzer Dat is wel heel bijzonder, die kans is klein dat zoiets een tweede keer gaat tegen komen in je leven.
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Kramer U800:
kans is klein dat zoiets een tweede keer gaat tegen komen in je leven

Een Hubtrac is hier en daar nog wel te vinden, maar altijd compleet rot of "aangepast". Die van mij is gaaf en helemaal compleet, zelfs de stoel is nog goed, moet alleen nw kussens. De rode verf zit er nog onder, iemand heeft 'm ooit grijs gemaakt. Een kooi zat er nooit op.
+2
Marrinus
@WaterDeutzer ken de heftruck stond bij Heesen lang in de hal toen ik er werkte collega van me heeft m gekocht op een gegeven moment heb ik m overgenomen van hem paar jaar gebruikt toen vervangen door een H 25 model 311 en deze is toen inderdaad naar Limburg gegaan maar die man had veel Porsche trekkers
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Marrinus:
toen inderdaad naar Limburg gegaan

Mooi die historiek van mijn Guldner! De man (jongen) woonde nog bij pa & ma op een oude kippenboerderij tussen Kessel en Baarlo in een zijweg van de Napoleonsbaan. Trekkers was zijn ding, maar ook Guldners. Da's al weer lang geleden, ik denk zo rond 2006-2007 dat ik hem daar heb weggehaald.
+1
mf 35x
@WaterDeutzer mooi Nico
+6
Wimariete
Prachtig Nico.
+5
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Wimariete:
Prachtig Nico

Was uit de tijd dat ik een hele vloot Linde heftrucks in de verhuur had om deze als trekpleister op de zaak te plaatsen. Zoals zoveel dingen in 't leven liep dit ook weer anders.😅
+3
RVM
Je hebt projecten genoeg nog Nico
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @RVM:
Je hebt projecten genoeg nog Nico

Ik draai 't toch om en begin bij het laatste: De D8006.😋
+2
basia
Met echte Guldner motor (3 cil?)
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @basia:
Met echte Guldner motor (3 cil?)

Ja, inderdaad. En de befaamde hydrostaat aandrijving met 2 pedalen.
+4
Kramer U800
Dat is een mooi heftruckje. Hoeveel keer kan die hefmast uitschuiven?
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Kramer U800:
Hoeveel keer kan die hefmast uitschuiven

Gewoon 1x (duplex). Dit is het 2e model, de allereerste had een heel aparte smalle mast.
+3
Kramer U800
@WaterDeutzer Oké dus dan kan je toch wel zeker tot zo'n 4 meter komen volledig uitgeschoven. Wat mag zoiets nou nog heffen?
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Kramer U800:
dan kan je toch wel zeker tot zo'n 4 meter komen

Nee, zo hoog is die niet, ik denk zo'n 3m max. En 2ton heffen.
+2
Rondeutz06
Mooie aparte heftruck, het valt mij op dat hij 4 dezelfde wielen heeft, zijn ze alle 4 vol rubber of luchtbanden?
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Rondeutz06:
het valt mij op dat hij 4 dezelfde wielen heeft

Klopt: 7.00x12 lucht. Volrubber bestond nog niet, alleen gevulkaniseerd.
+3
Towaberg
Alweer wat nieuwe informatie opgedaan 👍
+2
NZDairy
Eens een Linde altijd een Linde, Heerlijke heftrucks. heb hier in nz nu een E20, wel ´t merk in de heftrucks vind ik persoonijk
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @NZDairy:
E20

Een ouder model? De eerste begin jaren '90 waren gebaseerd op het dieselmotor model. Waren wel goed, maar niet moeders mooiste....
+2
NZDairy
@WaterDeutzer Een nieuwer model. Heb hier ook nog een grijs rode gehad, ook al een electrische. E12 was dat, handig truckje in en rond de werkplaats
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @NZDairy:
E12 was dat,

E15 lijkt er wat op, heb ik ook in onderhoud gehad.

(klik om te vergroten)

Linde E15
+3
Kramer U800
@NZDairy Zeker weten, wij hebben hier een E16, die doen we ook nooit meer weg. Ding doet het altijd.
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Kramer U800:
Ding doet het altijd

Dat is nog 'klikkerdeklik' met snelheid stappen. En directe stroom bij volle snelheid. Maar geef mij toch maar elektronische regelingen. Heb zelf een E16C02 van 2005, die ik op 2 jarige leeftijd compleet verrot uit Urk heb 'opgevist'. Dingetje doet nog steeds zijn dienst in de werkplaats.
+1
Husqvarna
@NZDairy
Ik heb al jaren een Still R43, ook prima heftruck met Deutz 3 cil 912 motor (voorgloeier). Ik denk dat ze qua kwaliteit weinig verschillen.
Verschil is wel zo'n '80 Still heeft een ZF automaatbak met een hendel vooruit/neutraal/achteruit, en een rem/koppeling, gaspedaal, de Linde op het werk had zo'n kruishendel en 2 rijpedalen. Hoe dat verder functioneert weet ik niet, maar het is wel een groot verschil. Linde is marktleider geworden.
+1
NZDairy
-
+4
argelojr
Ben hier nu bezig met revisie van mijn Desta heftruck met Zetor 4901 motor. Motor voorzien van nieuwe verstuivers en dynamo. Klepspeling afgesteld en ben nu bij beide hefcilinders de manchetten aan het vervangen.

(klik om te vergroten)

+2
WaterDeutzer
Mooie machines! Mijn baas had er heel veel verkocht in Noord-Holland, als '2e merk' naast Toyota. Degelijk materiaal die Desta's, maar je moest niet naar een drupje olie kijken.😉
+3
argelojr
Wie was jou baas destijds? Heb nu de onderdelen rechtstreeks bij de fabriek gekocht in Tsjechie. Heb jij toevallig kennis van Desta heftrucks? Als ik op wat hogere snelheid rij heeft de heftruck de neiging om te gaan slingeren. Nu zit hier een behoorlijk ingenieus stuursysteem op met flink wat delen waar speling op kan gaan zitten, maar heb zelf het idee dat het slingeren niet door speling komt.
+2
WaterDeutzer
Quote Reactie van @argelojr:
Wie was jou baas destijds

Beerepoot P'end & Spanbroek. Officieel dealer van import Praneda Papendrecht. Uit de tijd dat Tsjechoslowakije nog 1 land was. Desta kwam volgens mij uit het Slowaakse deel. Van staatsbedrijf Motokov.

Desta's hebben stuurbekrachtiging en die reactiekogel kun je bij stellen met een kroonmoer. De meeste typen kon je alle stuurkogels trouwens nastellen met een kroonwartel.
+2
argelojr
@WaterDeutzer Ah zo zit dat dus. Het merk Desta bestaat overigens nog steeds, maar heb geen importeur in Nederland kunnen vinden. Vandaar dat ik de onderdelen rechtstreeks bij de fabriek heb besteld. Moet zeggen dat op de twee lekkende hefcilinders na mijn Desta eigenlijk niet lekt. Kroonmoeren ga ik proberen te stellen, bedankt voor de tip.
+3
Marrinus
Desta vlgs Jan heesen indertijd de grootste heftruckfabriek op een locatie dus niet de meeste aantallen gebouwd linde had toen al meerdere produktie locatie's in Duitsland en de merken die ze overgenomen hadden Baker VS,Fenwick Frankrijk,Lansing Engeland

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Guldner ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!