Syn Trac; automatisch aan- & afkoppelen - toekomstmuziek?. Foto is geplaatst door WaterDeutzer op 26-10-2022 om 23:39:38, met 44 reacties.

Syn Trac ST420

+8
WaterDeutzer
Gister een bezoek aan de Bauma gebracht. Zag deze bijzondere trekker staan die ik herkende van zijn introductie 4 jaar geleden.

De Syn Trac systeem trekker uit Oostenrijk.
Het bijzondere is dat alle werktuigen automatisch aan- & afgekoppeld kunnen worden vanuit de trekker.

4 jaar geleden geloofde ik niet in de markt voor deze dure oplossing. Maar ik heb mij kennelijk vergist!

Er bestaat nog geen map voor dit moois uit de Alpen.

Reacties

+6
WaterDeutzer
Zowel de voorkant als de achterkant zijn van een aankoppelsleuf met 'energywand' uitgerust voor allerlei werktuigen die met het tegenstuk zijn uitgerust. Heel apart zo'n Syn Trac ST420!

(klik om te vergroten)

Voorste koppelsleuf

(klik om te vergroten)

Machinedeel

(klik om te vergroten)

Achterste koppelsleuf
+2
deufi
@WaterDeutzer mooie machine. Maar de hefinrichting is een accessoire. Wat is daar nu het voordeel van want dan moet je nog steeds machines aan de hefinrichting koppelen? Of moet er voor iedere machine een andere hefinrichting om snel te kunnen wisselen?
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @deufi:
Of moet er voor iedere machine een andere hefinrichting om snel te kunnen wisselen

Veel machines bijkopen.😅 Stonden er heel wat uitgestald.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @deufi:
Of moet er voor iedere machine een andere hefinrichting om snel te kunnen wisselen

Op de bovenste van 3 foto's kan je de gegoten armen zien zitten, waarmee je de werktuigen oppakt, naar binnen trekt en ook vergrendeld.
+6
KlaasM
Volgens mij nog steeds het ideale model trekker. 4 even grote wielen en de cabine in het midden
+4
WaterDeutzer
Quote Reactie van @KlaasM:
Volgens mij nog steeds het ideale model trekker

Ik had geen tijd om naar de prijs te vragen, maar die zal er absoluut niet om liegen als ik deze koppeltechniek alleen al bekijk. De trekker is met een CAT diesel uitgerust. Maar het moet absoluut een weelde zijn om daar mee te mogen werken!
+3
DriveJohnDeere
@WaterDeutzer het lijkt mij alleen storingsgevoelig ook lijkt het mij lastig schoon te houden. Ik ben benieuwd hoe hij het gaat doen in zwaarder trekwerk (kleine banden, koeling en zicht op achteraan)
+3
WaterDeutzer
Quote Reactie van @DriveJohnDeere:
ook lijkt het mij lastig schoon te houden.

Ik denk dat je er in deze prijsklasse een fulltime poetsvrouw bij krijgt.😅
+2
Lars Bekhuis
@DriveJohnDeere volgens mij kun je bij de syn trac een soort kap er op schuiven die de 'gleuf' beschermt tegen vuil
+2
Lars Bekhuis

(klik om te vergroten)

Zie deze foto
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Lars Bekhuis:
een soort kap er op schuiven die de 'gleuf' beschermt tegen vuil

Op de website zie je een paar foto's met en schuine kap er boven. Maar verder niet over geschreven. Op meeste foto's rijd hij rond zonder afscherming.
+2
mf 6150
Hoe houd je dat vrij van vuil? Als je er niks aan hebt worden hydraulische ventielen altijd vies🤔
+2
hoest
@mf 6150 een blindkap erop
hoest
@mf 6150 een blindkap erop
+2
walker1
Mooie techniek, maar als je met veel verschillende machines werkt, moet je dan bij elke machine een koppelstuk kopen, wat een dure grap gaat worden, of moet je dan elke keer eerst het koppelstuk aan de machine koppelen, waarmee het nut en voordeel van zo'n snelwissel weg is? Als ik naar de foto's kijk zie ik ook geen hef of trekhaak, zo te zien is het koppelstuk ook de hef, maar als ik dan bv grond ga rijden met een normale grondkar en ik wil er voor nog een simpel schuifblad op, dan heb ik dus 2 eenvoudige machines, voor kipper eigenlijk alleen trekhaak en wat hydrauliekslangen en voor schuifblad alleen eenvoudige fronthef nodig, maar dan heb ik dus wel 2 van die dure en complexe koppelstukken nodig? Bovendien als je machines van zo'n koppelstuk voorziet, kunnen ze ook niet zomaar achter een andere, standaard trekker zonder eerst dat koppelstuk af te koppelen.
Kortom, erg mooi en ingenieuze techniek, maar het lijkt mij dus ook zeker nadelen te hebben. Verder verwacht ik dat het ook geen koopje zak zijn. Waarschijnlijk kan je voor dat geld ook een Fendt vario in de dezelfde pk klasse kopen.
Er zullen ongetwijfeld wel klanten voor zijn. Syn Trac bestaat ook al langer en bouwden ook al kleinere systeemtrekkers, maar ik heb er nog nooit eentje in de praktijk gezien en ook dit model zal een zeldzame verschijning blijven.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @walker1:
als je met veel verschillende machines werkt, moet je dan bij elke machine een koppelstuk kopen,

Sterker: allewerktuigen zijn speciaal aangepast of zelfs ontwikkeld voor dit systeem. Kun je een beetje zien op 2e foto.
+2
Lars Bekhuis
@walker1 denk dat dit ook niet een systeem is voor in Nederland
Maar meer voor de Oostenrijkse markt.
Daar heb je sneeuw en bosbouw
Heb wel eens gezien dat er aan een sneeuw schuif ook een koppeling zit van syntrac geen hef maar alleen het koppel systeem
Zo ook bij een bosbouw lier.
Met sneeuw omstandigheden kun je dan zo de schuif er aan klikken.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Lars Bekhuis:
meer voor de Oostenrijkse markt.

Meer voor de (bos-)bouw maar wel wereldwijd.
+2
Eite62
Bij Bos Constructie in Bolsward stond eentje. Daar hebben ze vorig jaar een maaiarm ontwikkelt voor deze machine en dat beviel goed en het desbetreffende bedrijf was er zeer tevreden over en hebben er dit jaar een paar besteld . Zodoende stond deze daar en gebruikten ze hem om de maaiarm te testen voor hij op transport ging. Zal mijn zoon wel vragen of die er ook foto's van heeft, die werkt daar.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Eite62:
het desbetreffende bedrijf was er zeer tevreden over

Als ik 't goed begrijp heeft Bos in opdracht van Syn Trac geleverd?
+1
Eite62
@WaterDeutzer Syn Trac heeft met de eerste Bos benadert zo goed als ik het weet en wat ze nu maken is voor een Zwitserse klant die veel berm onderhoud doet.
+3
SJB533
+1
Grasbaal
Met nieuwe voorladers heb je toch ook zoiets?, er in rijden en alles klikt vast..
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Grasbaal:
Met nieuwe voorladers heb je toch ook zoiets

Klopt, met graafmachines ook. Zag ze op Bauma bezig met wisselen van bak aan draaikantelstuk naar trilpaat zonder uit te stappen.
+1
schluterman
@WaterDeutzer de eerste 5 jaar gaat dat goed maar ik ken al een bedrijf dat er spelling op komt toevallig steelrist en die had alle koppelingen een 2 keer kort.
WaterDeutzer
Quote Reactie van @schluterman:
de eerste 5 jaar gaat dat goed

Ja, ik heb er ook mijn zorgen over.
+1
caseboy
@WaterDeutzer ik ben bij zulke systemen altijd bang voor vervuiling. Er zijn maar weinig machinisten die even uitstappen om met doekje de hydrauliek aansluitingen schoon te maken
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @caseboy:
Er zijn maar weinig machinisten die even uitstappen om met doekje de hydrauliek aansluitingen schoon te maken

Mee eens, daarom maak ik mijn sideloader trailers altijd met eigen powerpack en geen truckhydro. Dan blijft 't systeem gesloten en schoon.
+1
Fast Eddy
Wie heeft dit nu weer tot forumpunt gemaakt????
+2
Grasbaal
@Fast Eddy sommige interessante foto's/topic's verdienen wat meer aandacht en krijgen ook een makkelijk vindbare plek op het forum.
+3
roscho
Quote Reactie van @Grasbaal:
interessante foto's/topic's

Dat is natuurlijk maar relatief. Wat de een interessant vindt, wordt door de ander misschien verfoeid. Je bedoelt hier vast: wat JIJ interessant vindt.... 🤣
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Fast Eddy:
Wie heeft dit nu weer tot forumpunt gemaakt????

Wat is dat? en hoe zie je dat?
+1
2850Johndeere6R
@Fendt926Driver Dit topic is begonnen als een gewone foto van Nico. En deze is nu gewoon in de topic lijst terecht gekomen en wat daar.zo waardeloos aan is, is dat.je niet zien kan welke nieuwe berichten er bij gekomen zijn. Er komt geen rood + cijfer achter het groene stipje te staan
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @2850Johndeere6R:
Dit topic is begonnen als een gewone foto van Nico

Ik snap er nog niet veel van, maar hoeft ook niet. Als 't maar goed komt.🙉
+1
2850Johndeere6R
@WaterDeutzer Normaal gesproken kom er niet van iedere foto die gemaakt word een topic geopend in de discussie lijst.

(klik om te vergroten)

De blauwe pijl heb ik gelezen maar het bolletje blijft groen, maar als jij hier op dit bericht een antwoord stuurt kom er niet een rood +1 voor te staan zoals die bij de paarse pijl is te zien. De paarse pijl heb ik gelezen maar na dat ik die gelezen heb heeft er iemand een bericht in geplaatst en verschijnt die rode +1.
De gele pijl heb ik gelezen en nadat ik deze heb gelezen heeft er niemand iets bij geplaatst.

Moraal van het verhaal is dat het zeer lastig is om in dit topic te kijken wat je al gelezen hebt en wat niet.
+2
Grasbaal
Quote Reactie van @2850Johndeere6R:
Moraal van het verhaal is dat het zeer lastig is om in dit topic te kijken wat je al gelezen hebt en wat niet.

Heb je gelijk in, dit punt staat dan ook op de To Do lijst van @Tinus , gaat goed komen.
+1
WaterDeutzer
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Wat is dat? en hoe zie je dat?

Ik sluit me bij jouw aan Huub! 🙈
+4
Fast Eddy
@Fendt926Driver

Dat er lukraak van een foto een topic wordt gemaakt. Daardoor sneeuwen de echte vragen topics onder.
+1
Kosk123
@Fast Eddy het zou mooi zijn als je dat kunt aangeven. Dat als er meerdere mensen het er mee eens zijn dat het een topic wordt. Dan kun je wel de interessante discussies voortzetten maar komt er geen wildgroei aan vage topics
Fast Eddy
@Kosk123

Dat klinkt als een goed idee. Bij hoeveel stemmen zou dat moeten kunnen? Ik vind dat het ook toegevoegde waarde moet hebben.
Grasbaal
@Fast Eddy jij vind dit een lukraak topic?
Fast Eddy
Grasbaal
@Fast Eddy ik wel, vind het een interresante ontwikkeling wat kan groeien tot een leuke forum discussie (en dat is ook gebeurt).

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Syn Trac ST 420 en hebben de trefwoorden Bauma 2022 , syn trac en systeemtrekker geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!