Opbouw Hanomag pilot 2 diepteregeling van de driepunt hefinrichting. Gezien het feit dat Hanomag pilot 2 nooit heeft geleverd op de R en de C serie is dit uniek. Dat wil niet zeggen dat pilot 2 niet i

Hanomag diepteregeling

+4
langeslagdiesel
Opbouw Hanomag pilot 2 diepteregeling van de driepunt hefinrichting. Gezien het feit dat Hanomag pilot 2 nooit heeft geleverd op de R en de C serie is dit uniek. Dat wil niet zeggen dat pilot 2 niet is ontwikkeld op de R en de C series ik heb daar bewijs van door middel van onderdelen die alleen op de R serie passen. Of deze ontwikkeling ( prototype) op fabrieks niveau of dealer / agentschap, of gemaakt is door een handige Harry verteld het verhaal niet. Het verhaal van de tegen ontwikkeling van het gepatenteerde Ferguson systeem voor werkdiepte geleiding en gewicht overdracht, is zo ie zo moeilijk en vaag te herleiden. Feit is dat ik de benodigde onderdelen in me bezit heb. En de reconstructie is aangevangen. Wordt vervolgd.

Reacties

+4
Fendt926Driver
Lijkt een doordachte constructie.
Weet nog niet precies wat elk onderdeel zelf voor nut heeft.
Maar de loopwielen bepalen dus eigenlijk de diepte?
En als die weg zakken in los bouwland???
+2
Tom VB
@Fendt926Driver Met name bedoeld voor rijencultuur.
+1
langeslagdiesel
@Tom VB heeft niks met rijencultuur te maken Tom.
+5
langeslagdiesel
@Fendt926Driver de ontwikkeling was in eerste instantie twee tastwielen op het werktuig. ( ploeg ) deze zijn traploos verstelbaar met een draadspindel qua loop hoogte. Deze bediende via een bowdenkabel een op de trekker vast opgestelde stuurschuif. Deze stuurschuif is niets anders dan een traploos continu verstelbaar overdruk klepje. Het systeem was dus alleen toepasbaar in een combinatie van trekker en ploeg die beide de juiste onderdelen aan boord hebben. Type twee is volledig geïntegreerd op de dienstdoende trekker. Deze trekker kan dus ook voor bijvoorbeeld een aardappel poter gebruikt worden. Nadelen heeft het systeem ook uiteraard. Type 1 was eerst voorzien van ijzeren wielen die makkelijk stroopte en plakte bij vette grond of stalmest. Passerende stenen en diepe wielsporen waren ook funest voor een goede werking en de boel heel en of recht houden. Leuke bijkomstigheid is dat in 1959 bandenfabrikant Continantal die al hofleverancier was bij de fabriek uit Hannover van de banden onder de tractoren, op de markt kwam met de nu bekend staande farmfex reifen. Deze zitten er bij mij ook op. Dat ging al beter. Voor het passeren van stenen, bonken en grote gaten in het veld kan type twee de komplete stuurschuif met houder en al weg persen als dat nodig is. Dus de schade blijft dan uit van kromme en of afgebroken delen van het geheel.
+3
a3vandiejen
Dacht heel even een steigerbegrenzer, mooie uitleg. Akkerbouw is voor mij totaal vreemd maar zo enigzins te begrijpen.
+3
langeslagdiesel
@a3vandiejen het is een apart verhaal. Zelfs onder de meest doorgewinterde Hanomag liefhebbers is pilot 1 een vaak onbekende ontwikkeling. Pilot 2 is zeker in Duitsland niet onbekend. Daar zijn ook nog wel liefhebbers die het gebruiken. Pilot 3 is een gestrand project. Dit omdat de meer gangbare weerstand regeling via de topstang ondertussen ook leverbaar was op de andere Duitse tractoren die meededen met het kopgroepje. Maar ook hanomag zelf kon het leveren. Het verfijnen van de werking is ook ter ziele gegaan met het staken van de productie van de tractoren. Dat het systeem wel potentie had blijkt uit het feit dat Mercedes er proeven mee heeft gedaan op haar Mb trac.
+2
a3vandiejen
@langeslagdiesel Mooi dat het niet in de prullenbak is beland.
Daarom ook leuk dat je dit verteld.👍😅
+5
langeslagdiesel
@a3vandiejen het is de bedoeling dat de foto’s van de verdere opbouw wat meer voor zich zelf gaan spreken. Anders wordt het een beetje taaie zware kost met zoveel text. Daarmee hoop ik dat het voor de geïnteresseerden duidelijk word hoe het systeem werkt.
+2
a3vandiejen
@langeslagdiesel De foto's blijf ik volgen. 😃👍
+1
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
de meer gangbare weerstand regeling via de topstang ondertussen ook leverbaar was op de andere Duitse tractoren die meededen met het kopgroepje

Was dat niet gewoon een door Bosch geleverd regelsysteem?

Dus niet zoals sommige anderen het deden, zelf iets ontwikkelen ipv kopen bij een ander.
+2
draaipiet
Prachtig verhaal, mooi dat je op deze manier een bijzondere trekker hebt binnen de Hanomag-club
+3
langeslagdiesel
@draaipiet dank voor het compliment. Het worden uiteindelijk twee trekkers. Dit trekkertje is van bouwjaar 1960. In 1962 werd zijn opvolger ( perfect 300 ) leverbaar met af fabriek pilot 2. Dus dat een stukje proto techniek op mijn trekker zit past in het tijdsbeeld. Mijn 3 cilinder R430 is van 1959. Deze krijgt pilot 1 aan boord. Twee ploegen heb ik met de benodigde aanbouwdelen reeds kunnen kopen. Deze staan droog geduldig te wachten op revisie en restauratie. Dit gaat dus ook in het tijdsbeeld passen. Voor 1957 was hanomag leverbaar met een anti slip systeem wat niet meer inhield dan een handbediende drukklep. Omdat de geometrie van de driepunt hef aan de toen gevoerde serie’s nog sterk te wensen over liet. En sterk gebaseerd was op de in de begin jaren 50 ontwikkelde 4 punt hefinrichting, zie ik dat niet zitten om dat nieuw leven in te blazen. Er liggen nu twee uitdagingen op de plank. Eerst dit maar weer tot leven krijgen.
+1
Baltus_steyr
Ik vindt het wel mooi op te zien. !!
+1
arjan-nieuwhoff
Gaaf om te lezen.. mijn 1ste 425 had een extra hendel voor de pilot..... nooit gezien en niks over kennen vinden. Tof om het O te lezen

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Hanomag R425 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!