Een foto van het kleppenstellen bij mijn 304LS. Een tijdje geleden merkte ik dat de motor wat tikte als hij koud was. Dus gisteren de kleppen maar eens gesteld. Na het stellen liep hij meteen weer sup

Fendt 304 LS

+2
Fendt_103Luuk
Een foto van het kleppenstellen bij mijn 304LS. Een tijdje geleden merkte ik dat de motor wat tikte als hij koud was. Dus gisteren de kleppen maar eens gesteld. Na het stellen liep hij meteen weer super mooi net als de 103 en het tikken is over. 0.35mm of 0.20mm speling maakt een hoop verschil.

Reacties

vriesjan215
Dat is mooi zeg!

Hoe zet je de brandstoftank dan omhoog, dat ie omhoog blijft staan?
Want in het handboek is wel een soort stang te zien om er tussen te zetten, maar die zit niet op de trekker volgens mij?
Of heb je zelf een mooie stang ertussen gezet?

Is het niet lastig werken met zo weinig ruimte? Of om bijvoorbeeld de oude pakking weg te halen?
Ik vraag een hoop hahah, maar vind het interessant, hebben zelf ook zo'n mooie 304ls
Fendt_103Luuk
@vriesjan215 Als het goed is zit aan de dieseltank een lange stang. Deze zit aan de kant van de zekeringen. Je drukt de tank omhoog en zet die stang in het gat van de tank en en gat van de steun. Dan heb je genoeg ruimte om ze te stellen.
Past alleen geen normale schroevendraaier tussen de tank en het stelmechanisme maar met een stubby (kleine schroevendraaier) heb je ruimte genoeg.
Het viel me niks tegen kwa ruimte. Kleppendeksels kun je er met een beetje wringen wel tussenuit halen. Oude pakking bleef bij mij aan de deksel zitten. Maar als hij zou blijven zitten kun je hem met een pakkingschraper zo weg halen. Belangrijk is wel dat je pakkingsresten die blijven zitten goed weg haalt.
Fendt_103Luuk
Hier kun je wel zien hoeveel ruimte er tussen de tank en de kleppen zit
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Fendt_103Luuk:
Past alleen geen normale schroevendraaier tussen de tank en het stelmechanisme

Belzer speciaal gereedschappen heeft daar wel een oplossing voor.

(klik om te vergroten)

Platte schroevendraaier met haakse kant aan met aan beide kanten platte schroevendraaier maar wel 180 graden verschillend gemonteerd

(klik om te vergroten)

Fendt_103Luuk
@Fendt926Driver ah, dat is wel handig als je veel en vaak kleppen moet stellen. Maar heb me zo ook kunnen redden.
+1
vriesjan215
@Fendt_103Luuk Ah precies ik snap nu hoe die stang er tussen zit ja. Interessant om zo even te horen hoe je dat doen en het is inderdaad belangrijk dat de oude pakkingresten goed weg zijn voor de nieuw, mooi dat het zo goed gelukt is!
+1
Fendt926Driver
@vriesjan215 deze pin zit origineel op elke fendt met tank boven de motor.

(klik om te vergroten)

Je vergrendeld de tank ermee in gesloten stand. En klikt hem (bij een 600) vast achter het veertje aan het dieselfilter element

(klik om te vergroten)

Zo houdt de steun de tank schuin om bij de kleppen te kunnen
+1
radium45
@Fendt926Driver Die pen ik ook nog op de plank liggen hier.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @radium45:
Die pen ik ook nog op de plank liggen hier.

Als je hem voor een schappelijk prijsje missen wilt kom ik hem een keer ophalen..
radium45
@Fendt926Driver Doe een goed bod en ik stuur hem op.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @radium45:
Doe een goed bod en ik stuur hem op.

20 euro excl verzenden?
radium45
@Fendt926Driver U heeft een PB
Fendt926Driver
@radium45 u heeft eral weer 1 retour...
Fendt_103Luuk
Hier kun je wel zien hoeveel ruimte er tussen de tank en de kleppen zit

(klik om te vergroten)

JD3010
Zat er nog veel afwijking in?
+2
Fendt_103Luuk
@JD3010 cilinder 1 was 0.30mm, cilinder 2 was 0.35mm en cilinder 3 was 0.35mm op de inlaatklep en 0.40mm op de uitlaatklep. Nu weer afgesteld op 0.20mm dus dit is een behoorlijk verschil.
hobbyboer
Quote Reactie van @Fendt_103Luuk:
Nu weer afgesteld op 0.20mm

Is de speling bij de inlaat- en uitlaatklep hetzelfde?
+1
Fendt_103Luuk
@hobbyboer Ja die is bij beide gelijk.
hobbyboer
@Fendt_103Luuk ok, ik dacht dat de uitlaatklep altijd meer speling zou moeten hebben, maar beide gelijk komt dus ook voor.
vriesjan215
@hobbyboer Dat klopt ja meestal is dat verschillend, maar waarom dat hier hetzelfde is weet ik ook niet, ben wel benieuwd of iemand anders dat wel weet

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 304 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!