Foto van een Lely Maaier. Mijn zelf gedacht te plaatsen van en noname as is niks geworden. Dar moet ik dan ook eerlijk zijn.  Ligt mss an een lager schade maar wie weet. Dus het oude gekort en deze al

Lely Maaier

+3
MRVNDT
Foto van een Lely Maaier. Mijn zelf gedacht te plaatsen van en noname as is niks geworden. Dar moet ik dan ook eerlijk zijn. Ligt mss an een lager schade maar wie weet. Dus het oude gekort en deze alleen voor die laatste 2 schijven geplaatst. Gaat tot nu goed. Betreft mijn as onder die triplo : gaa er toch normale as onder bouwen en dan dissel. Is mij veels te wiebelig.

Reacties

+3
noordhof
Verplaatsen naar 'vuile handen' !
+1
frank_mf
Helaas. Het origineel schijnt enorm veerkrachtig te zijn. Dat hij een torsie van een paar rondjes goed kan hebben en vanzelf weer in de oude positie terug komt. Gelukkig nooit meegemaakt.
langeslagdiesel
@frank_mf ik zou het op Max een kwart slag houden qua torsie. Anders zijn de schijven onderling bij een volledige omwenteling voorloop van tijd af. Dat gaat niet goed komen kan ik je verklappen.
frank_mf
@langeslagdiesel hoorde van iemand die in de fabriek was geweest en dat ze het demonstreerden. Maar heb t ook maar van horen zeggen.
+1
langeslagdiesel
@frank_mf denk zelf nou ff na. Wat gebeurt er bij de maaischijven? Holle steekassen van heel zware vrachtwagens zijn er ook op gemaakt om het hoogste koppel in torsie om te zetten. En daarna terug veren. Maar dat is echt geen halve slag of meer. Het is geen trekdrop.
kearl
@langeslagdiesel Over de gehele lengte kun je wel bijna een hele draai halen voordat de schijven tegen elkaar komen. Bij 9 schijven heb je bij 45° verloop tussen elke schijf al 8x45°=360° te pakken.
langeslagdiesel
@kearl de kant waar de as wordt aangedreven krijgt de meeste weerstand te verwerken. De laatste in het rijtje de minste. Waar denk je dat hij torsen gaat?
kearl
@langeslagdiesel Normaal onder het maaien zou het niet zo veel moeten torsen. Als je er wat in krijgt moet het (volgens Lely) ook als een soort beveiliging moeten werken. En dat gebeurt het vaakst met rondmaaien in de buitenste schijf.
Maar dit is wel allemaal theorie. Geloof best dat het kleine klappen kan opvangen, maar als echte beveiliging heb ik ook zo mijn scepsis.
MRVNDT
@langeslagdiesel het is al in het eerste schijf tordeert omdat daar die meeste kracht is en word schijf voor schijf minder wat het overbrengen moet
caseboy
@langeslagdiesel dat licht maar net aan de lengte, als je een kwart slag torsie kan maken op een meter kan je op 2 meter een halve slag tordie hebben. En steekassen bij veel trucks zijn tegenwoordig niet hol. Aandrijfassen wel.
frank_mf
Quote Reactie van @langeslagdiesel:
denk zelf nou ff na

Wie zegt dat ik het over in een maaier heb? Als je in de fabriek die as laat zien op een testbank hoe veel torsie die as kan hebben voordat hij niet meer terugveert?

Ik snap best dat het in de maaier een ander verhaal is. Heb ze vaak genoeg uit elkaar gehad.
GerbertXL
Hoe oud is die as?
Ik heb een as gekocht bij rdm parts, nog geen problemen.
MRVNDT
@GerbertXL is 2 bunder oud. Is ook geen as die uitgeschreven is voor Lely is normal
Zwarte staal 42cromo6 of zoiets.
+1
GerbertXL
@MRVNDT die van rdm word als lely aa verkocht. Je moet wel een mailtje sturen want het staat niet echt duidelijk op de website.
Ze zeiden dat ze veel aan mannen verkopen die bermen maaien met lely.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Lely Maaier ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!