Foto van een Fendt 942 en Fendt 930. Foto is geplaatst door ZetorTwente op 27-09-2023 om 10:53:49, met 79 reacties.

Fendt 942

+2
ZetorTwente
Foto van een Fendt 942 en Fendt 930

Reacties

Fendt926Driver
Geurts zijn machine park?
Mooie combinaties
Hidde Gröniger
@Fendt926Driver siemerink
+2
mf 6150
Is zo groot nou echt nodig voor die karren?
+2
Fendt926Driver
Quote Reactie van @mf 6150:
Is zo groot nou echt nodig voor die karren?

Nee zo groot is nodig voor de mest tank.
En aangezien het mest seizoen over is kan die nu prima voor een maiskar
+3
kearl
@Fendt926Driver Loonwerker uit de buurt werkt ook zo. Die hebben hier 1x mais gehakseld, maar nadat de rekening 50% hoger uitviel dan bij de andere loonwerkers hoeft die hier ook niet weer te komen.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @kearl:
Loonwerker uit de buurt werkt ook zo. Die hebben hier 1x mais gehakseld, maar nadat de rekening 50% hoger uitviel dan bij de andere loonwerkers

Waarom ga je dan zo opeens naar een andere loonwerker?
Blijf dan ook gewoon bij je eigen vertrouwde goedkope
+1
ZetorTwente
@Fendt926Driver Hier is de oude vertrouwde en scherpe loonwerker ermee opgehouden, dan moet je wat anders.
Hidde Gröniger
@ZetorTwente van wie is die New holland die steeds mee rijd dan?
ZetorTwente
@Hidde Gröniger Wissink Buurse, die stond eerder altijd op de kuil hier. Heeft Siemerink erbij gehuurd. Nu die trekker niet meer in de maïs met Bomkamp mee hoeft.
+1
B - W
@ZetorTwente
Quote:
Hier is de oude vertrouwde en scherpe loonwerker ermee opgehouden,

Dat is dus hoogstwaarschijnlijk ook gelijk de reden waarom die gestopt is, de kosten hoger dan de inkomsten,
Dan is t niet gek dat hij stopt
+1
ZetorTwente
@B - W Zo helemaal zwart wit ist niet geweest, maar in gebied met veel stoppende boeren die daarbij ook areaal kwijt worden aan natuur is het lastig de (noodzakelijke) investeringen rond te rekenen. Zijn verder gegaan met grondverzet waar toch al heel deel van de omzet lag.
+1
kearl
@Fendt926Driver Dat doe ik nu ook wel 😅 Mijn eigen loonwerker zaait geen mais, dus ik dacht dan kan ik mooi maiswerkzaamheden en graswerkzaamheden verdelen onder de loonwerkers.
RJBrouwer
@kearl vraag je geen offerte/prijzen op dan?
walker1
Quote Reactie van @kearl:Loonwerker uit de buurt werkt ook zo. Die hebben hier 1x mais gehakseld, maar nadat de rekening 50% hoger uitviel dan bij de andere loonwerkers[/quote]

Snap ik, als hier een loonwerker komt met trekkers van 400 pk voor werk wat ook met 200 pk kan en de rekening is 50% hoger als wat normaal is, dan heb ik die loonwerker ook niet meer nodig. Bovendien zit ik ook niet op al die onnodige tonnen aan eigen gewicht van zo'n trekker te wachten. Wordt de bodem ook niet beter van. Dan hangen ze er ook nog wielgewichten in en een frontgewicht, alsof zo'n 942 van zichzelf al niet zwaar genoeg is.
ZetorTwente
@walker1 Deze loonwerker zal niet veel duurder zijn dan de rest in de regio. Moeten het uit de capaciteit halen. Die heb je met zulke machines natuurlijk wel. Maar inderdaad bodenschönend is het niet, het hoeft niet nat te worden.
Rokus
@ZetorTwente capaciteit word niet met de trekkers behaalt in de hakseltrein toch?
mf 6150
@Rokus
Dat zou wel vreemd zijn ja, erf, silo's en verdeel/aanrijd combi bepalen meer
ZetorTwente
@mf 6150 Erf en silo's zijn hier 't probleem niet, en altijd twee trekkers op de kuil. Meerdere percelen nu met twee wagens gedaan waar we eerder toch wel drie wagens nodig hadden om de hakselaar niet te lang te laten wachten.
walker1
Quote Reactie van @Rokus:
capaciteit word niet met de trekkers behaalt in de hakseltrein toch?

De hele hakseltrein moet kloppen. Mooiste is als de hele trein aan het rollen kan blijven en er dus niks stil hoeft te staan en als er al iets stil moet staan dan moet dat een wagen zijn die even moet wachten tot de wagen onder de hakselaar vol is. Hakselaar is de duurste machine in de hele trein en die moet in de paar weken/maanden dat die nodig is, door kunnen gaan. Daar hoort dan ook voldoende zware aanrijdcombinatie bij met de juiste werktuigen, zoals bak, schuifblad, aandrukrollen. Om de hakselaar niet stil te laten staan heb je dus minimaal 2 wagens nodig en naarmate het maisperceel verder van de boerderij afligt misschien wel 3 of 4 wagens.
Wat dat betreft snap ik sommige loonwerkers niet, ik zie vaak zat hakselaars stil staan en wachten op een wagen. Staat er dure grote hakselaar met 8 rijen bek stil. "anders houden ze het op de kuil niet bij" Ja dan moet of een zwaardere aanrijdcombinatie hebben of je had net zo goed met de oude hakselaar met 6 rijer door kunnen gaan.
+3
Fendt926Driver
Quote Reactie van @walker1:
Wat dat betreft snap ik sommige loonwerkers niet, ik zie vaak zat hakselaars stil staan en wachten op een wagen. Staat er dure grote hakselaar met 8 rijen bek stil.

Weer een gevalletje theorie...
Denk je nu echt dat alle maisland precies 2 afvoer combi s ver van de kuil liggen?
En dat de loonwerker de hele dag 3 man met trekkers en kar in de wacht heeft staan voor als men 3 ha heeft aangekocht op 10km rijden zodat de hakselaar toch maar niet stil hoeft te staan.
Mijn loonwerker heeft 9 hakselaars 6 lopen er nu in de mais met bijbehorende karren en vastrijders.
3 staan er nog op gras.
Denk je dat die allemaal moeten lopen??
+1
PieterA
@Fendt926Driver Vaak is in de planning het meeste tijdwinst te halen. Het probleem is: het aantal mensen is de beperking. Als je in plaats van een grote nieuwe hakselaar met 1 chauffeur voor dezelfde prijs 3 zesrijers koopt van een paar jaar oud en je zorgt voor 5 chauffeurs en 2 monteurs én je zorgt dat je genoeg mensen en materiaal in de afvoer hebt zitten doe je 2x zo veel op een dag.
+3
T60401
@Fendt926Driver Bij zon bedrijf met meerder hakselaars in de mais komt alles aan op de planner. Het is de kunst als 1 hakselaar bv 5 karren nodig heeft omdat het ver rijden is dan moeten er een paar andere hakselaars met twee karren toe kunnen door ergens kort bij de bult aan de gang te kunnen. Tweede helft van de dag moet het misschien weer net andersom. Kortom planning en snel kunnen schakelen als er ergens wat mis gaat.
+1
hermanjohndeere
@walker1 zwaardere aanrij combi wil niet zeggen dat je ook sneller kunt verdelen. We hebben een aantal klanten waar het krap is voor de bult en op het erf en maar 1 bult. Dan maakt het niet uit wat je hebt of hoe zwaar het is dan is dat de beperkende factor
+1
walker1
Quote Reactie van @ZetorTwente:
Moeten het uit de capaciteit halen.

De capaciteit wordt echt niet hoger van 200 onnodige paarden voor de wagen.
+2
zettelmeyer
@walker1
Te kleine trekkers voor de wagens kost wel veel capiciteit
Fendt926Driver
Quote Reactie van @zettelmeyer:
Te kleine trekkers voor de wagens kost wel veel capiciteit

Heb vanmorgen even 3 kar vol mee gereden voor mais op afstand.
En ook 3 keer met touw ertussen de kuil opgetrokken.
Had de 312 voor de 14 tonner.
Maar dan heb je de kuil vooraan los en de snelheid is eruit.
Maar voor 3 kar kon ik niet een grotere ombouwen dat het paste.
Maar was uiteindelijk beter geweest...
Fast Eddy
@zettelmeyer

Te veel pk`s die niet nodig zijn kosten banden en brandstof.
zettelmeyer
@Fast Eddy te kleine trekkers kome de bult nie op dat gaat ten koste van aanrijden dus capaciteit. Te grote trekkers ligt aan de wage die er achter hangt. Te snel rijden kost meer diesel en banden als een te grote trekker
+2
Fast Eddy
@zettelmeyer

Klopt. Maar allemaal 900 serie Fendt of vergelijkbare andere trekkers is ook wat overdreven.
Er spelen heel wat dingen mee in capaciteit. Bereikbaarheid van de sleufsilo, aanrijdcombinatie, grote van de hakselaar en maïsbek en afstand zijn de vaste punten. Daarboven zijn er nog heel wat variabelen bijv.: grote van de percelen en grote van de wagens en eventuele snelheid op de weg.
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Fast Eddy:
Er spelen heel wat dingen mee in capaciteit. Bereikbaarheid van de sleufsilo, aanrijdcombinatie, grote van de hakselaar en maïsbek en afstand zijn de vaste punten. Daarboven zijn er nog heel wat variabelen bijv.: grote van de percelen en grote van de wagens en eventuele snelheid op de weg.

Dus de loonwerker moet gewoon bij 1 hakselaar 4 trekker met wagens ploegen hebben.
1 kleine voor makkelijke erven
1 middelmatige voor iets lastigere erven
En op het laatst 2 keer een 900 serie er voor voor de lastigste erven en natte stukken.
Of gewoon 1 ploeg met 2 900 serie ervoor die overal kan komen??
+2
Fast Eddy
@Fendt926Driver

Ja ja kwakkert.
Ga maar lekker met je eigen spullen spelen en je rijk rekenen.
+1
zettelmeyer
@Fast Eddy als ik hier zie komen de claasje van loonbedrijf amper boven op de bult. Shovel moet ze helpen kost hoop tijd.
Laatste keer hadde ze zon grote claas 900 nog wat mee op demo die reed zo naar boven. Moet je eens zien wat een grotere trekker alleen bij de bult aan tijd wint. Rest van de variabele nie na gekeken alleen op de bult
+1
Valtra man
@zettelmeyer en dan is tractie op de kar geen betere optie? Ik reed de hoogste kuilen fluitend op met een international 1255, ik had tractie 3 karren eerder nodig dan de grote jongens.
+1
Fast Eddy
@zettelmeyer

Als ze hulp nodig zijn om de bul op te komen is dat natuurlijk niet goed voor de capaciteit en continuïteit. Maar om meteen trekkers van 10 ton plus eigen gewicht te kopen om alleen de bult op te komen lijkt mij ook niet de bedoeling. Eerder kwamen de Case IH Maxxum en MX zo de bult op en de JD 6810 en 6910 niet. Hoe het kan weet ik ook niet maar zo gebeurde het wel. Een goede man op de bult maakt of kraakt het werk.
zettelmeyer
@Fast Eddy de wagens hier gaat 16 ton in dan is een paar ton extra gewicht wel lekker om hem omhoog te drukke
+2
rommert14
@Fast Eddy kun je beter helemaal de bult niet op en 1 trekker van 10 ton het de bult op laten duwen ipv meerdere trekkers van 10 ton voor de wagens, heb je wel meer ruimte nodig dat is het nadeel
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @rommert14:
kun je beter helemaal de bult niet op en 1 trekker van 10 ton het de bult op laten duwen ipv meerdere trekkers van 10 ton voor de wagens,

Hier hebben we al 4 trekkers op 2 kuilen om de aanvoer OP de kuil aan te kunnen.
Wat wil je dan gaan doen??
3 trekkers van 10 ton op de kuil ipv voor de wagens??

(klik om te vergroten)

Case puma 210 en 845 xl op de ene kuil
916 en 926 op de andere.
rommert14
@Fendt926Driver met een goed schuifbord ervoor is het ook goed bij te houden.
kearl
@Fast Eddy Die 942 kwam hier net zo goed de bult niet op 😂
+1
newholland6640
@zettelmeyer

Ook dat ligt aan de chauffeur, als je gewoon laat uitrollen valt dat wel mee, maar vaak is het hoe harder hoe gehaaster je bent en minder laat uitrollen
+1
fan van trekkers
@walker1 beetje over de weg met 65 kmh gebeurt er wel wat. Loonwerker hier rijdt met agritrucks, dan kan hier de derde kar net zo’n beetje uitgespaard worden
walker1
Quote Reactie van @fan van trekkers:
beetje over de weg met 65 kmh gebeurt er wel wat. Loonwerker hier rijdt met agritrucks, dan kan hier de derde kar net zo’n beetje uitgespaard worden

Op grotere afstand met fatsoenlijke wegen is daar zeker wel wat tijdwinst te halen. Maar waar ik mee begon is dat die Fendt 942 wel overdreven groot is voor de kar die er achter hangt en ik denk dat een 700 en 800 serie ook wel tegen de 65 km/h lopen.
T.Tanis
Mooi spul zo😎
ford8630power
Die doet er wat aan
assink
Linker trekker is gehuurd uit duitsland, rechter staat normaal voor de mesttank dacht ik.
Hebben ook een behoorlijke john deere hakselaar aan het hakselen voor het vullen van die wagens. Dacht een 8400i? Zag m gisteren bezig aan dat perceel aan de beckummerweg.
ZetorTwente
@assink Linker staat voor de tank normaliter. Klopt 8400i, waren gisteren bij ons aant hakselen.
assink
@ZetorTwente
Links op de foto heeft toch echt een duits kenteken? Daar rijdt ie normaal gesproken toch echt niet mee bij mijn weten.
ZetorTwente
@assink Trekker is er zeker weten van 't voorjaar bij gekomen, dan kon de 930 voor de spitmachine. 😉
+1
walker1
Quote Reactie van @assink:
Linker trekker is gehuurd uit duitsland,

Voor zo'n kar kan je toch beter een 700 of 800 serie huren, of ga met dat lompe apparaat de kuil aanrijden.
+1
ZetorTwente
@walker1 Dan wordt 't wel erg druk op de kuil, pukky van deze loonwerker is een Fendt 724 🙈😅
Op de kuil een ouder type 936 verzwaard tot 20 ton
nielsabbink
@ZetorTwente
Heb je nog een paar fotos van de 936? Onze ouwe voordat die naar bertjan ging.
+2
ZetorTwente

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

+1
wart
Prachtige spullen wel!
newholland6640
Ik kwam vandaag ook een fendt 10 nogwattes tegen voor de pakkenpers 😂
+1
CaseCS130
@newholland6640 kleine pakjes ga ik vanuit? 😀
+1
rommert14
@CaseCS130 daar heeft onze medewerker zijn 720 voor 🤪
+1
newholland6640
@CaseCS130

In vergelijking met de trekker leken ze klein jah 😂
+2
J asper
Ik kwam laatst 180 pk tegen beetje kuil snijden😂
+2
ZetorTwente
@J asper Die ken ik hier een de buurt ook, en dan de voorasvering gebruiken om 'm vlak te zetten 🤌🏼🤌🏼
+2
Valtra man
In Belgie en Nederland maken we onszelf toch graag wat wijs… 20 jaar geleden was er exact evenveel akkerbouwgrond en exact evenveel maanden/weken per jaar dat we konden oogsten. Alleen waren er toen wel nog meer kleinere boerderijen wat de planning nog moeilijker maakte. De loonwerker waar ik m’n jeugd sleet, reed toen met 2 6 rijers en is eerder uit comfort op het veld overgestapt naar 2 8 rijers. En ja daarna stond de hakselaar vaker stil dan ie draaide. De zwaarste trekker in zijn vloot was toen 175pk en dat is vandaag op 1 uitzondering na nog altijd zo. We hebben zo graag groot materiaal, dat we onzelf vaak wijsmaken waarom we die nodig hebben. De marges in de stiel zijn zo blijkt nog steeds dik ok, want heel objectief kan je zulke trekkers niet recht rekenen.
Fast Eddy
@Valtra man

Klopt hoor. Hier zie je maar een paar 300 pk trekkers. Het merendeel zit rond de 250pk. Maar met 150 pk krijg je hier het werk ook rond.
+1
Valtra man
@Fast Eddy er was afgelopen weekend in Oudenaarde (BE) de 2-jaarlijkse werktuigdagen. Daar reden enkel 3 asser karren rond om de mais naar de kuil van de schoolhoeve te brengen. De trekker stond met zijn neus alweer van de kuil toen de kont van de kar er nog niet eens op was. En van dat formaat zijn er in Belgie veel kuilen.
+1
J asper
@Valtra man Zijn die Belgen nu net zo dom als ze in die Belgen moppen zijn dat ze dan allemaal zulk groot spul kopen terwijl dat juist te groot is? Of valt het mischien allemaal wel mee en hebben ze er wel over na gedacht?
+11
Valtra man
@J asper over het algemene IQ van de Belg zou ik me niet direct zorgen maken jongeman. Over jouw beleefdheidsvorm, of eerder gebrek eraan des te meer. Je onderschat het waarschijnlijk, maar sociale vaardigheden kunnen je heel ver helpen int leven. Werk eraan.
+1
J asper
@Valtra man Om de vraag heen draaien gaat je ver brengen. Je kunt de politiek zo in🤣

Als je nu even las zag je dat het geen eens een bewering was over dat Belgen dom zijn maar dat het een vraag aan jou was…
+1
Valtra man
@J asper Woeps, en terug hetzelfde bochtje uit.. Probeer nu eerst je vraag -tenminste als ze zo belangrijk voor je is- maar eens op een normale manier te stellen.
J asper
@Valtra man Er hebben hier al veel meer je vertelt dat loonwerkers amper aan personeel kunnen komen maar dat is toch niet zo volgens jou.
Valtra man
@J asper nou dat is in onze streek gewoon zo niet 🤷‍♂️ mijn zus is loonwerker en heeft 10 maaidorsers, daar staat in de zomer volk in de wachtrij om te rijden. Mijn loonwerker roept chauffeurs om beurten op om iedereen wat vrije tijd te geven.
+1
Fast Eddy
@Valtra man

Het loonbedrijf waar ik ben begonnen nam ook de werktuigenvereniging over en maakte dat een zelfstandig loonbedrijf. Zodoende moest ik ook wel eens mee in het gras of maïs. Als de sleufsilo of kuilplaat nog leeg was kon je overal nog redelijk makkelijk voor draaien. Maar als ze vol raakten moest je vaak al achteruit steken op het erf of al achteruit het erf op.
+1
Valtra man
@Fast Eddy net dat, heb ik ook vaak meegemaakt met de tandemassers . Het was op bepaalde kuilen vaak al goed mikken en sorry knikken naar degene die die berg mais weer mocht openduwen.
Fast Eddy
@Valtra man

Heel herkenbaar.
+1
J asper
@Valtra man
Quote:
Alleen waren er toen wel nog meer kleinere boerderijen

Juist ja, en personeel bij personeel. Ze haalden zo ergens wat boeren zoons weg. Ik denk dat op dat zelfde areaal waar je het over hebt nog maar de helft van de mensen lopen van toen.
Valtra man
@J asper oh, neen hoor.. Hier zijn nog steeds genoeg kandidaten die echt willen rijden en daar ook hun verlof opt werk op afstemmen.
J asper
@Valtra man Hier in Nederland stoppen anders hele loonwerkers omdat ze geen personeel kunnen krijgen….
casejxu
Quote Reactie van @J asper:
geen personeel

Vooral in t agrarisch werk!
+2
JohnDeere5085
Quote Reactie van @Valtra man:
hun verlof opt werk op afstemmen.

@Valtra man Dat zegt toch al genoeg, hier heeft elk mechanisatie bedrijf al 1 tot 10 vacatures open staan, loonbedrijven idem en dan nog de echte agrariërs die om personeel springen; koolboeren, bollenbouwers en veehouders. Onder de jongeren, zeg 15-30 jaar, werken maar handjevol in agrarische sector hier in de omgeving, ben benieuwd hoe t allemaal gaat lopen. Zeker als ik kijk naar de leeftijd van de agrarische ondernemers hier, een hoop 50+ zonder opvolging.
+3
J asper
@Valtra man Mais vroeger ook, 2 maanden werk in de begin tijden. Nu is/moet binnen 2 weken 90% weg zijn.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 942 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!