Stufenlos mit Schlüter!Tussen de vele gangbare modellen duikt er nog wel eens een specialeke op...Het cijfer

Schlüter Super Tronic 2000TV-LS

+17
Schluterfan
Stufenlos mit Schlüter!

Tussen de vele gangbare modellen duikt er nog wel eens een specialeke op...

Het cijfer "2000" wordt bij Schlüter gelijk geassocieert met een 8 cilinder in lijn turbomotor onder de kap. Deze is een van de 5 uitzonderingen, altans bij de Super serie.

Op de foto ook een 2000, maar een Super Tronic 2000TV-LS. Geen 8cilinder onder de kap, maar een 6cilinder turbo intercooler met 185pk. De motor opzich niets "bijzonders", die lag ook in de Super 1800 en 1900's, en in de evenknieen als Super Trac.

De versnellingsbak, en eigenlijk voor een stuk de rest van de bouw van de trekker is toch weer anders. Deze trekker bouwde Schlüter, samen met nog 2 andere "2000's" als testtrekker voor ZF. De eerste, met nummertje 001, en dus de trekker op de foto, kreeg een vario transmissie in gemonteerd. Of dit bij Schlüter gebeurde, of bij ZF is mij niet bekend.
Oorspronkelijk zijn de "Tronic's", trekkers met een elektrisch geschakele 8 traps-powershift transmissie. De verre voorloper van de inmiddels in de trekkerindustrie omringde "double Clutch" transmissies. De ene koppeling is gekoppeld, de andere staat klaar om het van de ene over te nemen bij het schakelen. De allereerste Schlüter met deze transmissie was de Super 2200TVL, die op de DLG Schau in 1984 voorgesteld werd in het donkergrijs, een kleur van BMW.

Nummertje 002, daar schreef ik het verleden al een keer over, die heeft een voorloper van de ZF T7x00 transmissie, zoals we die kennen uit de Deutz Agtron's, Fendt 500/800's,...

Over "003" is mij weinig bekend, vermoedelijk heeft die dezelfde 8 traps powershift tranmissie als de Tronic 1900, de opvolger van de 2000 (kleiner cijfer, klinkt misschien raar, maar niet in de logica van Schlüter...)
ZF bouwde een klein aantal van deze transmissies, die Schlüter in 9 Super 1900 Tronics, en zijn equivalent Super Tronic Trac 1900 bouwde. Van die laatste bouwde het er ook 9. Daarna trek ZF de stekker uit de productie van deze transmissie, omdat Ford, die oorspronkelijk ook deze tranmissie zou afnemen, er toch vanaf zag. Daarbuiten was Schlüter een van de weinige, of misschien zelfs enigste afnemer...

Schlüter zat dus toen zonder powershift transmissie en kwam in '88 met de "LS", een veel soberder powershift, aangezien dit een eigenlijk maar een "Hi/Lo" is. Die bouwden ze overigens zelf in de tranmissies... Veel te laat, de techniek word niet meer omarmt...

Nog bijzonder is de vooras, die heeft voor Schlüter een niet typische aandrijving onder de motor door, en wordt dus in het midden aangedreven. Gelijkaardige vooras vond ook zijn weg in de Super 2200TVL...

Zowel de 1900's, als de 2000 in Tronic uitvoering onderscheiden zich ook in moedergewicht, dat had wel de mogelijkheid om 10 schuifgewichten in te monteren, net zoals gebruikelijk was bij de 1250's en 1500's... Opmerkelijk was dat ze dit moedergewicht en de vooras niet meenamen in de productie van de, onder Schlüter liefhebbers, legendarische Super 1900TVL-LS Special...
De meeste 1900's in Tronic uitvoering werden met Schlüter fronthef geleverd. Het waren echte akkerbouwtrekkers, met een maximum snelheid van zo'n 32km/u. Nog niet zo heel gebruikelijk in de landbouw toen, maar Schlüter leverde deze trekkers allemaal af op banden met velg "30 voorop en '42 achterop. Toen der tijd was 20*8R42 een van de weinige gangbare maten hierin...

Ondanks dat de Tronic transmissie niet zonder kinderziektes was, zijn er eigenaars die deze trekkers op de dag van vandaag nog steeds inzetten!

In het begin schreef ik van 5 "2000", waarvan 3 dus met Schlüter 6 cilinder turbo intercooler motor. De andere 2 waren opvolgers van de Super 1900TVL-LS Special, en kregen een MAN 6 cilinder ingebouwd. Ondertussen schrijven we al eind 1993...
caseboy
@Schluterfan wel mooi dar er nog in gebruik zijn maar er zijn als ik het zo lees heel weinig van dat type ZF bak in de omloop. is er aan onderdelen te komen voor zo'n versnellingsbak of moet je het dan zelf gaan maken?
+1
Schluterfan
@caseboy
Geen idee eigenlijk. Ga maar uit van niet, het word bij veel meer gangbare ZF bakken al wat moeilijker, laat staan bij zo'n bak die amper het prototype stadium verlaten heeft.

Reacties

+2
Schluterfan
Dit is trouwens nummertje 002...
tractorfan.nl/picture/1311223/…
+2
MF 2725
Mooi duidelijk verhaal, Simon.
Die dubbele Clutch wordt tegenwoordig bij Volvo vrachtwagens als optie geleverd.
Mijn collega rijdt met zo'n Volvo.
+2
caseboy
@MF 2725 Volvo is de enige truckfabrikant die zo'n dergelijke bak levert en het rijdt echt enorm lekker, rijdt net zo soepel als bijvoorbeeld een Allison automaat, alleen er is voor de rest geen meerwaarde aan een dualclutch, je bespaart en geen brandstof mee en als je er problemen mee hebt zijn de kosten ook snel hoger dan met een conventionele I-shift.
MF 2725
@caseboy Dat is zo, inderdaad. Ik vind zelf de Volvo I-schift een fijne versnellingsbak die het supergoed doet.
+1
Schluterfan
@MF 2725
In de sportwagen wereld is het al langer vertrouwde en meer toegepaste techniek zeg maar.
+1
2850Johndeere6R
Prachtig verhaal en een mooi stukje geschiedenis 👌🏽
+2
Schluterfan
@2850Johndeere6R

Ik probeer mijn best te doen. Al heb ik de indruk dat de interesse minder word en ik mij soms nog afvraag of ik er mij nog aan waag om verhalen te schrijven. Er komt best wel wat bij kijken, aangezien ik het leesbaar en interessant wil houden. En ook de correcte informatie wil geven.
+2
2850Johndeere6R
@Schluterfan ik snap het. Wat mij betreft gewoon blijven plaatsen zou zonde zijn als die kennis niet vereeuwigd word op internet. Ik vind dit soort verhalen juist prachtig 👌🏽
+2
InsaneNL
@Schluterfan ik kan altijd enorm geniet van je verhalen, en zou het heel jammer vinden als je er mee stopt. Zal proberen om er vaker op te reageren
+3
Hurli356
@Schluterfan ik moet zeggen dat ik ze vrijwel altijd lees en fascinerend vindt wat voor variaties er zijn en hoe je al die kennis zo op weet te halen. Reageren doe ik niet veel maar sluit me wel aan bij wat andere reacties zoals @InsaneNL
+3
roscho
Quote Reactie van @Schluterfan:
Al heb ik de indruk dat de interesse minder word en ik mij soms nog afvraag of ik er mij nog aan waag om verhalen te schrijven.

Mijn interesse wordt zeker niet minder. Ik heb grote bewondering voor je feitenkennis. Naar gelang ik meer lees, vergeet ik wel eens een duimpje te geven. Soms vind ik dat ook wel eentonig worden (dat duimpjes geven dus), maar ik geniet wel steeds van je lange beschrijvingen.
peeke
Prachtig verhaal Simon ,zeker blijven verder doen !!!!!
StevenBomers
Stond er een aantal jaar geleden ook niet een 1900 met zf vario prototype te koop? Of was dat toch deze 2000
+1
Schluterfan
@StevenBomers dat zal deze 2000 geweest zijn, maar vermoedelijk voor de restauratie. Nadien heeft hij in deze gedaante ook nog te koop gestaan.
StevenBomers
@Schluterfan ja voor de restauratie idd. Vroegen ze toen niet veel geld voor
Mauritsdb
Bijzonder dat zulke trekkers ook gewoon de handel in gegaan zijn. Lijkt me dat de meeste fabrikanten zulk soort voorserie proefmodellen demonteren of vernietigen?
Schluterfan
@Mauritsdb

Er zijn prototypes afgebroken, maar ook omgebouwd. Opmerkelijk is inderdaad de meeste in de handel zijn gegaan. Schlüter paste de prototypes ook na testen aan, aan wat toen in productie ging.
new holland koen
Ik maak me bij deze ook schuldig als stille genieter. Prachtige verhalen altijd die ik met veel plezier lees!

Dus als ik het goed begrijp was onder anderen de versnellingsbak die we kennen van bijvoorbeeld de Fendt 500 serie toen nog niet in productie? Aangezien Schlüter weer terug ging naar een simpelere bak na het stoppen van de productie van die ZF bak.
+2
Schluterfan
@new holland koen
Ik spreek over eind de jaren 80, toen was er van een 6bak met 4 powershifttrappen bij zf nog niet echt sprake. Er was wel een 6bak met 3 trappen, die in de Super 2500-3000 gemonteerd werd. Fendt gebruikte die samen met Deutz ook in 626s en dx8.30/dx230. Maar een variant voor lichtere trekkers was er volgens mij niet.

Toen Zf de stekker eruit trok was er niet echt een alternatief. Vele merken bouwden toen ook zelf transmissies.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super Tronic 2000TV-LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!