Foto van een VGM Dumper, k80 trekhaak weer spelings vrij gemaakt. Hij kon een centimeter naar voor en achter bewegen en ook was die niet geborgd tegen ronddraaien wat met aankoppelen vrij irritant was

VGM Dumper

+4
Inter-844s
Foto van een VGM Dumper, k80 trekhaak weer spelings vrij gemaakt. Hij kon een centimeter naar voor en achter bewegen en ook was die niet geborgd tegen ronddraaien wat met aankoppelen vrij irritant was.
caseboy
@Inter-844s moet die juist niet kunnen ronddraaien voor als de wagen op z'n kant gaat? Als t goed is gebeurd dat nooit natuurlijk.
+4
Inter-844s
@caseboy Ik ging er eigenlijk vanuit dat die twee m8 boutjes dan wel afbreken en dat die dan alsnog kan draaien in het geval dat die omvalt. Maar nu ging die met aankoppelen steeds heel scheef zitten en onder het rijden wil die ook nog wel eens draaien dat doet die nu niet meer.
+2
GerbertXL
@Inter-844s heel mooi bedacht met die draaiblokkering. Dat breekt echt wel los als de hele zooi omlazerd lijkt mij 👍

Reacties

+9
Inter-844s
Met dit weer maar allemaal kleine klusjes aan het oppaken. Kunnen de machines er volgend jaar weer vollop tegenaan.

(klik om te vergroten)

Stukken die ingesleten waren eerst afgedraaid tot schoon ijzer. Om zo een goede hechting en een egale las dikte te krijgen.

(klik om te vergroten)

Paar lasjes erop en weer opnieuw afdraaien.
+1
deufi
@Inter-844s knap gedaan. Je last hem niet langzaam draaiend op?
+2
Inter-844s
@deufi Zo langzaam kan die niet draaien en je moet eigenlijk sowieso niet lassen in de draaibank omdat je dan kans hebt dat er lasspetters op de glijbanen komen. En opzich heb je het redelijk snel gelast in de bankschroef, gewoon los erop leggen en dan elke keer stukje draaien met de hand.
+1
deufi
@Inter-844s ik snap dat je op een draaibank niet gaat lassen. Zat meer aan de rollen set te denken en dan langzaam met de hand draaien zodat je strak kan lassen.
+1
Deutz77
@Inter-844s Mooi werk, leuk dat je de foto's deelt zo kan het een ander weer helpen.
+4
Inter-844s
@Deutz77 Vind dit soort dingen zelf doen leuk en het scheelt nogal in kosten ook. Nieuwe trekhaak was meer dan 1000 euro, nu moest ik alleen een nieuwe moer voor achterop hebben want de oude zat zo vast als een huis. Dus die heb ik doormidden geslepen en het schroefdraad in de draaibank weer netjes gemaakt. Alles gemonteerd met kopervet zodat het nog een keer los wil.
Willemih
@Inter-844s Wat voor een draaibank heb je?
+3
Inter-844s
@Willemih Eentje van HBM, voor af en toe een klusje prima ding.
+2
casejxu
Quote Reactie van @Inter-844s:
HBM

Zo hebben ze wel meer leuk spul!
+2
MF 2725
@casejxu Dat klopt. Ik heb ook diverse machines en gereedschap van HBM.
Voor de hobbyist prima materiaal!
+1
Valtrapowerr
@casejxu magneetboor ook, oom van mn vrouw heeft een kleine (hand)magneetboor daar gekocht, veel geboord hier in nieuwe stal echt goud zo’n ding 👌🏻 En kost niet eens de wereld daar.
+1
Inter-844s
@Valtrapowerr Klopt heb zelf ook een magneetboor is niet van hbm maar is volgensmij wel hetzelfde spul allemaal ook al heel veel mee geboord👌🏻
+1
casejxu
@Valtrapowerr ja leuke spullen hebben ze wel!
frank_mf
Quote Reactie van @Inter-844s:
Eentje van HBM, voor af en toe een klusje prima ding.

Welk type? Staat hier ook nog op de verlanglijst. Kwartiertje rijden daarheen.
+1
Inter-844s
@frank_mf Die ik heb is er niet meer zag ik maar was een 360x1000 op krachtstroom en dan geen variabele motor er op.
+2
MaartenMandemaker
@frank_mf Ideaal ding

(klik om te vergroten)

Deutz-Fahr-Rijder
@MaartenMandemaker welke maat magneetboor is dat? Heb toevallig gisteren zitten kijken bij hbm op de site omdat er thuis wat projecten liggen te wachten waar zo'n ding ideaal bij zou zijn. Maar ik heb geen idee wat wijsheid is qua maat en borenset erbij...
casejxu
@Deutz-Fahr-Rijder als jij niet groter als 35 hoef te boren is dit hbm-machines.com/nl/p/…

Volgens mij een prima machine!
+2
frank_mf
@casejxu Is meer dan prima.
@Deutz-Fahr-Rijder Ik heb alle maten kernboren 10 tot 32, die van HBM is prima kwaliteit, maar boor/snijolie is echt wel een must. Heb er ook een gewone boorkop bij en dan kan je evt nog met een gatenzaag tot 70 mm ofzo. Al is dat lang niet zo nauwkeurig als een kernboor.
Deutz-Fahr-Rijder
@frank_mf 35 is al een heel gat natuurlijk, ga er vanuit dat we niet snel heel veel groter hoeven te boren. Zaagolie hebben we van de zaagtafel, weet niet of dat nog ander spul is dan snijolie of dat dat uitgewisseld kan worden?
+1
caseboy
@Deutz-Fahr-Rijder zaagolie van de zaagtafel kun je prima gebruiken voor kernboren maar je moet er vooral niet zuinig mee zijn dan.
GerbertXL
@Deutz-Fahr-Rijder dat is olie die je met water verdund zeker? Als je naar onderen boort wil dat misschien wel maar op z'n kop word het een beetje lastig. Een spuitbus snijolie is veel praktischer en werkt verassend zuinig als je goed spul hebt. Een beetje schuimend spul is ideaal, blijft goed plakken.
+1
Deutz-Fahr-Rijder
@GerbertXL ja die moet je idd 1 op 5 met water verdunnen zo uit mijn hoofd. Op zijn kop is inderdaad lastig dan... zelf nog niet aan gedacht omdat ik totaal geen ervaring met zo'n ding heb. Maar lijkt me heel handig voor wat winterprojecten🤔
+3
J asper
@GerbertXL Afgelopen olie in kannetje 😅🤣 boord mooier als zonder olie.
+1
deufi
@GerbertXL wij gebruiken ook een spuitbus. Werkt verrassend goed en je kan best lang mee doen. Weinig geknoei.
PieterA
@deufi Hier ook een spuitbus. Ik heb een jaar of 10 geleden een oude kolomboormachine gekocht; daar zat een potje boorpasta bij. Iemand bekend met dat spul?
2850Johndeere6R
@PieterA Wij hebben pasta dat werkt prima en doet zijn werk goed daarmee nog nooit een verbrande boor gehad. Wij hebben ook olie uit de spuitbus dat gebruiken we voornamelijk bij alle boor/snijwerkzaamheden in metaal met de (accu) boormachine dat gaat ook best enkeld met RVS en andere taaie materialen gebruiken we gewoon kopervet met boren en snijden.
caseboy
@2850Johndeere6R kopervet voor rvs boren, die had ik nog nooit eerder gehoord eigenlijk. Ik gebruik altijd gewoon water voor rvs boren.
+1
Deutz-Fahr-Rijder
@caseboy wij altijd perslucht. 2 winters terug hebben we een gepensioneerd rvs lasser over de vloer gehad om een nieuwe zuigarm voor de tank te maken en die zei dat als je rvs gaat boren je gewoon moet koelen met heel veel perslucht. Dat doen we sinds die tijd en nu is rvs boren een eitje... en eerst stonden we altijd te tobben met warme boren.
+1
caseboy
@Deutz-Fahr-Rijder ja dat is het met rvs, je moet het koel houden daarom gebruik ik gewoon water en dan best veel zodat het maar koel blijft. Is natuurlijk altijd wel een gevuilik dat zal je met veel lucht minder hebben
2850Johndeere6R
@caseboy @Deutz-Fahr-Rijder Probeer et eens met kopervet. Hier in het verleden ook met water en perslucht bezig geweest maar dat vind ik maar een kledder bende worden.
+2
caseboy
@2850Johndeere6R ik zal het zeker eens gaan proberen, niet geschoten is altijd mis geschoten. Maar kopervet is ook altijd maar een gevuilik, als je daar mee aan t werk bent zit t altijd overal op 🤣🤣 maar ondanks dat gebruik ik het wel veel.
+3
frank_mf
Quote Reactie van @caseboy:
als je daar mee aan t werk bent zit t altijd overal op

Pracht spul is het. Harkarmen, topstangen, soms wielbouten, stabilisatiestangen. En dus ook blijkbaar om te boren 😁
caseboy
@frank_mf multifunctioneel ja
+1
Deutz-Fahr-Rijder
@2850Johndeere6R zal het eens in de groep gooien thuis, is wel het proberen waard.
caseboy
@PieterA heb ook weleens ergens stiften met boorvet gebruikt dat werkte best goed. Is mischien wel ongeveer hetzelfde als die pasta. Waren zelfde model stiften als vsn die varkensstiften.
+1
assink
@PieterA
Hebben hier iets van trelofex oid, maar Rocol RTD is hetzelfde dacht ik. Hier ook al jaren zo'n potje groene smurrie. Werkt heel best.
Het is trefolex in plaats van trelofex kom ik achter. Wel een duur potje, maar gaat heel lang mee.
MaartenMandemaker
@Deutz-Fahr-Rijder Een 35 mm boor. Ik heb er een setje kernboren bij. Werkt ideaal zo!
Deutz-Fahr-Rijder
@MaartenMandemaker bedankt voor je antwoord, een 35 mm magneetboor is voor onze toepassing ook wel groot genoeg als ik dat zo aanhoor👌
+1
MF 2725
Netjes gemaakt.
+1
Inter-844s
@MF 2725 Danku 😁
+2
RaHeados
Vakwerk, en weer n tijd plezier van je werk 👌
+4
Inter-844s
@RaHeados Ja ga ik wel vannuit, heb er geen k80 aan om dan alsnog allemaal gebonk achter me te hebben 😂
CaseCS130
Keurig weer 👌
+1
Inter-844s
@CaseCS130 Beetje jammer dat mijn nieuwe aanwinst er nog niet voor kan.... wacht nog op andere banden want waarop die nu staat
is die afgekeurd 🙄
CaseCS130
@Inter-844s Oh, waren die zo slecht dan? Banden hoeven maar 1.2 mm profiel te hebben toch?
Inter-844s
@CaseCS130 Ja dat moet dus over het hele loopvlak zijn, die van mij waren scheef dus op de zijkant had die geen 1.6mm meer.
casejxu
@Inter-844s nieuwe aanwinst?
CaseCS130
@casejxu Een hele dikke!
casejxu
@CaseCS130 jij weet t al weer hoor....
+3
CaseCS130
@casejxu haha, meestal ben ik de laatste die iets weet hier dus dit keer geniet ik er van 🤣
+2
J asper
Puma met brulpijp.
+2
frank_mf
@CaseCS130 Classic CVX? 😍
Inter-844s
frank_mf
@Inter-844s Zitten we warm? 😁

Veel gezeur dat keuren? Of valt het verder mee?
Inter-844s
@frank_mf Het is in principe gewoon een apk keuring. Waren 3 dingentjes die ik moest aanpassen en dan kwam de keurmeester langs om te controleren of ik het ook echt heb aangepast en dan is die goedgekeurt. Maar wacht nu al een week op een set gebruikte banden die er in 1 werkdag zouden moeten zijn.....
+2
GerbertXL
@Inter-844s als ze niet werken heb je ook geen werkdag 😀
2850Johndeere6R
@Inter-844s Keurmeester komt aan huis dan dus? Laatst hoor ik van iemand dat hij percé naar RDW moest
+1
casejxu
@2850Johndeere6R is heel wisselend! Koffie in Amsterdam is wel oke trouwens😅
+1
Inter-844s
@2850Johndeere6R Voor de controle wel ja, ben de eerste keer wel naar het RDW gereden.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de VGM Dumper ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!