Foto van een Veenhuis Kipper nu 30.5 banden onder de aangedreven kipper. Foto is geplaatst door 105ls78 op 18-11-2023 om 18:38:26, met 41 reacties.

Veenhuis Kipper

+4
105ls78
Foto van een Veenhuis Kipper nu 30.5 banden onder de aangedreven kipper
Fendt926Driver
@105ls78 nu 30.5 eronder.
Betekend dat dat jullie alle mais er nog niet af hebben?
105ls78
@Fendt926Driver ja wel alles is al schoon ook.
Meschien hier in de buurt nog wat korrel mais rijden.
Maar combine op rupsen kan er niet door komen dus even wachten nog ....

Reacties

+1
KlaasM
Die komt wel ver denk ik! Wat voor bandje zaten eronder?
+1
105ls78
@KlaasM van de silagekar denk 28.5 uit me hoofd.
+2
nhfendt fan
Als ik inzoom houd het niet over met de ruimte tussen de band en de bak. Gaat dat geladen wel goed of moet dat nog geprobeerd worden ?
agroservice
@nhfendt fan Idd, misschien laten ze er ook nog iets lucht uit
105ls78
@nhfendt fan kan evt nog een plaat tussen as en chassis. Maar banden zit nog 3 bar in.
NH-Ford
@nhfendt fan Band wordt naar voren en achteren breder bij belasten, niet zozeer aan bovenkant.
RaHeados
@NH-Ford bij leuke plak klei wordt de band ook groter 😅
+1
NH-Ford
@RaHeados Die wordt er dus afgeschaaft, tis gewoon een bandenreiniger😅
roscho
Quote Reactie van @NH-Ford:
Band wordt naar voren en achteren breder bij belasten

Bij snel rijden worden ze hoger door de middelpuntvliedende kracht. Bij mijn Schluter zit er bij stilstand ruim een cm tussen band en spatbord, bij rijden raakt de band het spatbord. Ik wil daarom de cabine met de spatborden nog 2 cm hoger zetten door er een plaat onder te monteren.
caseboy
Hoe is dees aangedreven? Hydraulisch of op aftakas?
+1
Fendt926Driver
Quote Reactie van @caseboy:
Hydraulisch of op aftakas?

(klik om te vergroten)

Ik denk aftakas..
caseboy
@Fendt926Driver ja die aftakas had ik wel gezien maar ik zag eigenlijk voor de rest geen aandrijfas onder de wagen doorlopen naar de as.
105ls78
@caseboy aftakas
mdoornekamp
@105ls78
Quote:
aftakas

Rechtreeks op de as of zit er nog een tussenbak onder de wagen.
105ls78
@mdoornekamp heeft een zeer handig persoon een versnelling bak gemaakt met vooruit en achteruit aftakas aan gedreven . werkt super.
de andere schuitemaker silagewagen zit ook enkelas aangedreven as onder maar dan met load sensing olie aangedreven .
Valtra man
@caseboy hydraulisch aangedreven tractie op een kipper? Dat heb ik nog nooit gezien, lijkt me super ingewikkeld om dan de juiste overbrenging te vinden tussen trekker/kipper
+5
mdoornekamp
@Valtra man hydraulisch is niet zo ingewikkeld. Hoeveelheid olie is makelijk te regelen. En bij te hoge belasting gaat je systeem wel door de overdruk. Maar hydraulisch is natuurlijk lang niet zo sterk als op de aftakas
+1
NH-Ford
@mdoornekamp Hydraulisch is prima net zo sterk te maken dan mechanisch met pto, maar niet zo voordelig 😉
casejxu
@NH-Ford idd. De bollenrooiers kunnen de trekker ervoor aardig tam krijgen als de wielaandrijving aan gaat
+1
NH-Ford
@casejxu Klopt ongetwijfeld, maar of je dan effectief met dezelfde input aan vermogen ook zelfde kracht op wielen overhoudt tov pto... denk niet. Tevens zal het kostprijs technisch iets duurder zijn, maar is wel mogelijk.
casejxu
@NH-Ford klopt. Voordeel is dat je met een draai knop en een schakelaar heel makkelijk voor en achteruit en de snelheid kan regelen
+1
hermanjohndeere
@Valtra man hydraulisch is denk ik juist makkelijker te regelen. Met een aftakas moet je altijd zorgen dat je de juiste toeren hebt ten opzichte van de snelheid. Maar met een powershift valt dat niet altijd mee.
+1
Pieter Buren
@Valtra man volgensmij zijn getrokken aardappelrooiers ook vaak hydraulisch aangedreven (als ze aangedreven zijn). Hoe het precies geregeld wordt weet ik niet. Misschien weet @MaxxuM4ever dat?
+2
hobbyboer
Quote Reactie van @Pieter Buren:
Hoe het precies geregeld wordt weet ik niet

Die waar ik weleens mee rij wordt op druk geregeld.
1 3-standen schakelaar voor vooruit/uit/achteruit en een draaiknop voor de druk.
Je stelt dus de kracht in waarmee de wielen van de rooier meehelpen, de trekker bepaald de rijsnelheid.
mdoornekamp
@hobbyboer pomp op de aftakas, of olie van de trekker
Pieter Buren
@mdoornekamp denk van de trekker. Op de kopakker draait de aftakas niet. Dan zouden de rooimatten ook gaan draaien.
+1
Valtra man
@Pieter Buren @mdoornekamp @hermanjohndeere dan heb je een LS pomp nodig, of heel veel olie die wordt rondgepompt. Enfin, een simpel systeem is dat niet meer... Dat het technisch kan snap ik, maar ik verwacht het niet direct op een simpele kipper. Als wij tractie op een kipper nodig hebben is dat om kortstondig door de blubber te geraken (liefst nooit), meestal zeer trage vaste snelheid. Dan is pto gewoon de simpelste oplossing.
hobbyboer
Quote Reactie van @mdoornekamp:
pomp op de aftakas, of olie van de trekker

Op de aftakas.
Er staat een heel rijtje pompen op die rooimachine.
1 voor de graafmatten, 1 voor de zeefmatten en loofrollen, 1 voor de axiaalrollen en dus 1 voor de wielaandrijving.
KlaasM
Sommige trekkers hebben een speciale mogelijkheid voor aangedreven wagens toch? Een rij aftakas? Ik vraag me wel af hoe dat gaat met verschillende bandenmaten onder de wagens.

Als zelfbouw heb ik ook wel is een aandrijving van een mobiele kraan op de kipper gezien
hobbyboer
Quote Reactie van @KlaasM:
Een rij aftakas? Ik vraag me wel af hoe dat gaat met verschillende bandenmaten onder de wagens.

En wat denk je van een bocht maken, dan leggen de wielen van de trekker een veel grotere afstand af dan de wielen van de wagen.

Onder de omstandigheden dat de wielaandijving nodig is wordt dat (grote) snelheidsverschil gemakkelijk weggeslipt, net als dat (kleine?) beetje snelheidsverschil van eventueel niet precies kloppende bandenmaten.

Voor het geval de wielaandrijving wel veel grip.heeft moet er dus een overbelastingsbeveiliging op zitten, en/of een chauffeur die optijd de aandrijving uitzet.
+1
mdoornekamp
@hobbyboer
Quote:
overbelasting beveiliging

Denk dat er wel een nokken/slip koppeling ergens tussen zit. Maar ik sta er wel van te kijken hoe lang zo'n Dezeure 3 asser door drukt.
+1
Fendttrisixfan
Quote Reactie van @mdoornekamp:
Denk dat er wel een nokken/slip koppeling ergens tussen zit. Maar ik sta er wel van te kijken hoe lang zo'n Dezeure 3 asser door drukt.

Bij zo een dezeure denk ik niet dat er beveiliging opzit, meestal knalt er iets uit elkaar als het fout gaat 🙈
mdoornekamp
@Fendttrisixfan
Quote:
knalt er iets uit elkaar

Ohw. Dan kost het geld. Assen zijn wel aardig dik toch
Fendttrisixfan
@mdoornekamp ja maar zijn wel assen van 40-50jaar oud, dit mais seizoen heb ik aan 3 wagens mogen werken aan de tractie, en kosten tikken vlug aan
mdoornekamp
@Fendttrisixfan ok. Het wil dus wel stuk. Ging ook niet vanzelf dit jaar in de mais
NH-Ford
@mdoornekamp Klopt, aftakas gaat uiteindelijk naar een versnellingsbak met aan/uit en 2 versnellingen, vandaar as naar eerste as die weer doorvoer heeft naar tweede.
Een beetje ervaring voor soepel en goed gebruik is wel vereist..
Een as van pak hem beet 50 mm is zo door...
BuvaM
Voor mechanisch maakt bijvoorbeeld Strobbe Engineering goede oplossingen.

Hydraulisch gaat goed met LS regeling: druk instelling is aandrijfkoppel en pompopbrengst volgt rijsnelheid. Met trekkers tot 125-150 l/min kan zo tot ongeveer 60PK aan de as van de volgwagen afgegeven worden. Bij meer moet er een extra pomp gemonteerd worden.
Zo werkten de aandrijvingen op rooierwielen in de vorige eeuw al.
mdoornekamp
@BuvaM
Quote:
rooier wielen

Voor wagen rooier s werd ook wel een voorwiel van een hydraulische vooras van jd gebruikt. HFWD as. Denk dat ze die ook gewoon met de trekker voedden.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Veenhuis Kipper ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!