Zaaien met de Antares100 ..november 1999. Fa Nieuwenhuize KloetingeOp de achtergrond de Antares 130 met de ploeg

Same Antares 100

+7
kreekekees
Zaaien met de Antares100 ..november 1999. Fa Nieuwenhuize Kloetinge
Op de achtergrond de Antares 130 met de ploeg

Reacties

reinder-mf
Wat een unieke fronttank. Opvolger van de Octopus serie zo te zien? Weinig van verkocht waarschijnlijk?
+2
MaxxuM4ever
Mooie lichte zaai combinatie. Je had toen al de XM108, dan was hij helemaal top geweest, zeker met de volledige 3m aandrukken.
+1
a3vandiejen
Mooie foto.
+4
langeslagdiesel
Hier heeft er ook 2 in de buurt gelopen. Brommertje hield het goed vol als je de pk’tjes aan de aftakas vroeg. De bak en de rest zoals de vooras en de koppeling of het lagerwerk in de billen hielden het niet vol bij langdurige Max belasting. Het was en bleef een opgefokte exploder. En die waren al niet te zwaar uitgevallen. 14 tons dumpers die normaal toen achter grove 6 cilinders hingen gingen nu achter dit trekkertje. Dat was ff te veel van het goede. 2 schaars Panter diepploegen die 45 / 50 diep gingen hingen er ook achter. En ze gingen mee! Maar niet zo lang. De versnellingsbak hield dat niet vol. De toen bijna gelijk uitgebrachte JD 6400 was ook een 4 cilinder van dat caliber. Die hielden dat werk beter vol. Was ook een totaal andere machine.
+2
kreekekees
@langeslagdiesel De Antares 100 met zn 4 cilinder met turbo en intercooler is een beer van een trekker geroemd om zn vasthoudende motor.en inderdaad je moet er een beetje met liefde mee omgaan.....vermoorden kun je iedere trekker
+3
Fendttrisixfan
Quote Reactie van @kreekekees:
vermoorden kun je iedere trekker

Maar de ene heel wat vlugger dan de andere 🙈
+2
langeslagdiesel
@kreekekees dat klopt. Maar er zit nogal een verschil in de factor robuustheid tussen de laser met dikke steekassen en de exploder. Deze werkte wel met de zelfde werktuigen. Dus dan is vermoorden niet de opzet.
kreekekees
@langeslagdiesel De Explorer werd ontwikkeld als licht met veel versnellingen en met de Antares 100 als top model 4 cil met 100 pk
De huidige trend van 4 cil met veel vermogen waren ze dus ver vooruit bij Same
De zwakke plekken ken ik zeker ook goed .heb er genoeg gerepareerd !!!
,
SJB533
Quote Reactie van @kreekekees:
De huidige trend van 4 cil met veel vermogen waren ze dus ver vooruit bij Same

Ver? 🤔 Valt heel erg mee. Fendt deed het al, Ford ook, Deutz... Enige nadeel van SAME is, dat ze gewoon licht bouwden. Dit is en blijft een Explorer, Grand Prix of Prestige. De andere merken hadden wel achterbruggen voor de vermogensklasse
+3
kreekekees
@SJB533 We stoppe de discussie.ik denk dat ik te veel Same man ben 😉
Maar.......dr zijn wel meer dan 160 000 Explorers gebouwd
MaxxuM4ever
@kreekekees zijn er eigenlijk populaire export markten voor deze trekkers? Hier vind je ze bijna niet meer, in geen 1 van de 3 kleuren.
+5
langeslagdiesel
@kreekekees ik ben van huis uit ook een Same mannetje. Veel indrukwekkend dingen met verschillende types meegemaakt. Ben op een minitauro begonnen met leren rijden. Maar vooral, leren werken. Dat zijn twee verschillende dingen die nogal eens op 1 hoop geschoven worden. Ik vind het dan ook nog steeds jammer dat het merk in zijn oranje hoedanigheid eigenlijk hier van de markt af is. Dat is ook wel een beetje aan de wispelturigheid van de fabrikant te danken. Toen de weg van elektrisch aansturen werd ingeslagen, liet men nogal wat steken vallen. Aan de andere kant bood de toen ingeslagen weg bij correcte werking een unieke machine. De trekker testen van die dagen zagen er in mijn optiek erg gekleurd uit. Voorbeelden waren de super remmen die te zwaar trapte. De unieke versnellingsbakken die te zwaar en onlogisch schakelden. En ga zo maar door. Dit terwijl de ( top ) merken van toen qua remvermogen en schakelmogelijkheden niet eens in de schaduw konden staan qua kunnen.
Diesel verbruik was ook zo’n dingetje. Door het hoge koppel kon je de luchtgekoelde brommertjes met verlaagde toeren rijden. Zonder dat bij zwaar trekken de zaak stil valt. Dan waren ze echt heel zuinig. Geen test waar dat in vernoemd werd. Zelf heb ik ruim 30,000 ronde balen geperst met 1 set droge koppeling. De hele dag bij iedere baal, bijna volgas op de koppeling. De sinter plaat hield zich kranig. Als ik zo om me heen luisterde waren er niet veel die dat ook redden. Maar ja. Er waren ook dingen die het niet vol hielden. Ook bij Same en de latere Lamborghini’s waar ik mee gewerkt heb.
+2
MF 2725
@kreekekees Wij hebben vroeger 3 Explorers gehad: 2x 80 en 1x 70. Prima trekkers!
+3
langeslagdiesel
@MF 2725 met gepaste werktuigen waren ze ook goed. Maar voor 100 pto pktjes waren ze niet geschikt om die 100 pk op 1 punt te vragen. Behalve bij voor en achter belasting op de pto ging het goed. Heb een Lamborghini 70 pk 2 wd van een klant meegemaakt die voor een PZ 211 had en achter een PZ 185 falazet. Dus twee trommelmaaiers! En de man maaide als het de moeite was. Dat ging eigenlijk gewoon goed. En lekker doorrijden. Er waren er ook bij die hadden met 90 pk en alleen een 210 trommelmaaier al problemen. Dus de prestaties van het brommertje waren buitengewoon goed. Een andere klant kocht een getrokken Vicon km321. Daar raakte een oude Same Panther voor. Was de enige trekker van de man die hem op toeren hield. Terwijl de zwaardere moderne trekker het toerental niet vast hield of warm liep. Dat zijn dingen die blijven je bij.
+1
MF 2725
@langeslagdiesel Wij maaiden met een getrokken JF maaier met kneuzer achter een Explorer 80. Weet de breedte niet meer precies, is ruim 30 jaar geleden. Weet nog wel, dat dat prima ging.
SJB533
Ik stel voor deze foto te verplaatsen van Same Antares naar Same Antares 100
Fast Eddy
Ik stel net als @SJB533 voor deze foto te verplaatsen naar Same Antares 100
Hurli356
@Fast Eddy en @SJB533, hij is verplaatst!
+1
MF 2725
Prachtige Same Antares 100.
Mooie zaaicombinatie.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Same Antares 100 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!