Italienischen Schlüter!Een mooi behouden Super 1500TVL, die ik kon fotograferen toen hij net afgeladen was op de Feldvorführung in Freising, 2023. De trekker komt oorspronkelijk uit Italie, een deal

Schlüter Super 1500TVL

+15
Schluterfan
Italienischen Schlüter!

Een mooi behouden Super 1500TVL, die ik kon fotograferen toen hij net afgeladen was op de Feldvorführung in Freising, 2023. De trekker komt oorspronkelijk uit Italie, een dealerstikker vond ik prominent terug op de motorkap, alleen geen typeplaatje meer... Dus of het een echte export is, kon ik helaas niet achterhalen. Er staan geen typestikkers op de motorkap, en de trekker, voor zover ik mij kon herinneren, was niet herspoten, dus het zou zomaar kunnen.

Bekenste exportlanden voor Schlüter waren, waar ik in het verleden al over sprak, Frankrijk en het voormalige Joegoslavië. Maar de start lag toch ergens anders. Daarvoor gaan we terug naar de jaren '50, daar starte het zo'n beetje, vooral met de DS25, die het goed deed in Italië. Daar werd dit type als AS30 verkocht, met een rood/beige kleurstelling. De DS15 ging op zich als AS17 door het leven. Later, toen Schlüter in Duitsland met de opvolger van de DS, die daar toevallig ook als AS op de markt kwam, was ook hierbij het type AS30 een goed verkopende trekker in Italië.

Speciaal voor Italië ontwikkelde Schlüter ook de S15S, een smalspoorversie van de S15. Dit is het enige type smalspoortrekker dat Schlüter ooit in het gamma had. Een ander type S die zijn weg vond naar Italië was de S450. Deze trekkers waren net zoals mijn 450 volledig in het rood met beige velgen geleverd. Of ze ook, zoals mijn 450 als "SF50" verkocht werden is mij nog niet duidelijk. Er is ook ooit een S450 op een smaller spoor, doormiddel van een versmalde vooras en verstelbare velgen achterop, gezet.

De reden dat Schlüter het toch vrij goed scheen te doen, alhoewel echte verkoopcijfers niet te echt vinden zijn, is doordat de Italianen van hoge cilinderinhouden schenen te houden. Daar haalde Schlüter ook de mosterd, om de types voor export om te dopen naar "E", dan afgeronde opgave van de cilinderinhoud, met hieropvolgend een V als de trekker vierwielaangedreven was, en een T als er een turbo op de motor stond. Zo vond een Super E7200 van een vriend van mij, zijn weg naar Italië. Dit is namelijk een Super 900, maar voor Italïe uitgerust met een 7127cc 6 cilindermotor van 90-95pk DIN-norm.
De Italianen hadden ook hun eigen norm, bekend als "VOMOL" dacht ik, waarin het vermogen uitgedrukt werd.

Ook voor Italie had Schlüter "op maat" gemaakte types, zoals Super E7200T Special. Zo werd de Super 1500TVL oorspronkelijk daar vermarkt. Waarom in dit type geen "V" vermeld stond, is mij niet duidelijk.
Of de trekker op de foto zo'n model is, kon ik helaas, zoals hierboven vermeld, niet achterhalen. De meeste Schlüter trekkers in export hebben meestal geen openklapbare voorruit. De trekkers voor Italië schenen een uitzondering op de regel te zijn... Schlüter werden in Italie onderandere geimporteerd door Emme & Emme uit Verona.

Gelukkig leeft ook daar een klein groepje Italianen voor Schlüter, die zich bekend maken als "Schlüter Club Italien". Ze hebben alleen al 3 Super E9500TV's in hun club. Dit zijn Super 2000TVL's in Export uitvoering.

Om terug te gaan naar de 1500 op de foto, deze is door een handelaar uit Italië gehaald, en stond te koop in Freising. Toen ik mijn oog op de trekker wierp, sprak een duitser mij aan. Eerst niet vermoedend dat ik een Belg ben, maar het leverde wel een leuk, maar toch ook voor een stuk een beetje een triest gesprek op.
De man vertelde mij dat de Schlüter oorspronkelijk al verkocht was... Toen de handen geschud waren, ging de koper huiswaarts geld halen. Echter keerde hij niet terug. Toen de handelaar contact probeerde op te nemen, geen gehoor. Bleek de man die de trekker gekocht had, bij thuiskomst helaas komen te overlijden...

Zo doende stond de Schlüter in Freising opnieuw te wachten op een nieuwe toekomstige eigenaar.
schluterman
@Schluterfan dit jaar weer naar freissing Simon?
+1
Schluterfan
@schluterman

Yup, hotel is al geboekt.
schluterman
@Schluterfan bij ons ook gisteren gedaan. Ik ben benieuwd wat we weer te zien krijgen in freissing

Reacties

+3
a3vandiejen
Weer een mooi verhaal bij deze prachtige combinatie.
+2
gaituuth
Prachtig verhaal bij een prachtige trekker
+2
Volvo--BM
Ene genot om te lezen! Bedankt!
steyrlanzboy
Mooi
+1
caseboy
Weer een mooie uitleg erbij.
+1
steyrlanzboy
Er is maar 1 ding dat ik niet zo mooi vind aan schlütter dat is de cabines die lijkt net op een kweekkast voor in een moestuin

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Schlüter Super 1500TVL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!