Een Volvo D13K500 motor met een nieuwe nokkenas gemonteerd, ik heb laatst ook al eens een post gedaan over zo'n verdraaide nokkenas maar heb nu wat meer detail foto's genomen.

Volvo FH 4th gen

+9
caseboy
Een Volvo D13K500 motor met een nieuwe nokkenas gemonteerd, ik heb laatst ook al eens een post gedaan over zo'n verdraaide nokkenas maar heb nu wat meer detail foto's genomen.

Reacties

+5
caseboy
Hier nog een paar foto's met uitleg over de nokken.

(klik om te vergroten)

Hier zie je de nokken van cilinder 4. de voorste (meest rechts op de foto) is de inlaatnok, de 2e is de pompnok, deze heeft 2 nokken die 180 graden ten opzichte van elkaar staan, de 3e is de uitlaatnok en de 4e (meest links op de foto) is een nok voor de motorrem.
je ziet dat de de tuimelaar van de verstuiver wordt ingedrukt door de pompnok terwijl die nu eigenlijk gesteld moet worden, zo kan je al goed herkenen dat de pompnok is verdraaid. Nog een truckje waar je het aan kan zien is dat de pompnok nu ongeveer gelijk staat met de inlaatnok, deze hoort ongeveer gelijk te staan met de uilaatnok.

(klik om te vergroten)

Hier zie je de kleppenstel markering voorop de nokkenas deze staat nu op 6/PE4 dit betekent dat je bij deze variant van de D13 de inlaat van 6 moet stellen en de uitlaat, motorrem en pompverstuiver van cilinder 4.
Fast Eddy
Zijn die nokken op de as geklemd? Net zoals een starterkrans om een vliegwiel.
+1
caseboy
@Fast Eddy ja klopt is een holle nokkenas met erop geperste nokken. De as wordt dan afgekoeld en de nokken verwarmd.
+2
caseboy
Naast de verdraaide nok was er nog iets wat ik tegenkwam.

(klik om te vergroten)

Hier zie je een aantal tuimelaars, de eerste tuimelaar is de inlaat, de 2e (met de bolle kop) is de verstuiver, de 3e is de uitlaattuimelaar, deze tuimelaar is hydraulisch dit is voor het motorremsysteem Volvo VEB. en er is nog een 4e tuimelaar voor de rem maar die zie je niet op deze foto, die valt weg achter de inlaattuimelaar.

(klik om te vergroten)

Hier nog een klein kwaaltje van deze motoren en dat is dat de hydraulische zuigers van de uitlaattuimelaar soms uit elkaar willen draaien. Links zie je een zuiger die al uit elkaar aan het komen is rechts is een goede zoals ze moeten zijn.
Ik heb het nog nooit gezien dat de zuiger helemaal uit elkaar is gedraaid maar dat ze al een stuk uit zijn gedraaid komt wel eens vaker voor en vaak als je ze controleert zitten ze los, ze zitten dan nog niet uitgedraaid maar je kan hem dan wel met de hand losdraaien.
Als de zuigertjes zo uitgedraaid zijn haal ik ze altijd uit elkaar, maak ze schoon en zet ze terug in elkaar met Loctite. Bij nieuwere versies van de D13K zijn ze met kleine lasjes geborgd tegen het losdraaien.
+1
806
@caseboy Een monteur uit Friesland was hier eens aan het sleutelen en die noemde dat elektrisch borgen !
+1
caseboy
@806 dat is de goede benaming ja
+3
caseboy
Hier nog een foto van bovenop de kop. Hier kan je goed zien dat er maar 3 pompverstuivers inzitten en 3 normale verstuivers. 1, 3 en 5 zijn normale commonrail verstuivers en 2, 4 en 6 hebben commonrail pompverstuivers.

(klik om te vergroten)

Fendt280S
Interessant, ik heb weinig kaas gegeten van motoren bouw. Wel eens de kop eraf gehad van een Mercedes om603 en een oude Saab 900.
Dit doet me ontzettend ingewikkeld aan. Waarom zijn deze motoren zo gebouwd?
+3
caseboy
@Fendt280S heeft vooral te maken met de motorrem, dit is een iets complexer systeem als de standard Jakebrake maar het remt wel enorm goed, en voor de rest de verstuivers 3 om 3 is pas sinds de commonrail versie, eerdere versies van deze motor hadden geen commonrail en gewoon 6 pompverstuivers. Bij de commonrail wordt het pompgedeelte van de pompverstuivers eigenlijk gebruikt als hogedrukpomp voor de commonrail dit in plaats van een losse hogedrukpomp op de distributie.
+1
arnold-arentze
Goede uitleg zo👍 Hoor wel vaker over kapotte nokkenassen, maar snapte nooit wat er kapot kon aan een nokkenas. Volvo is in ieder geval niet de enigste fabrikant met dit soort problemen.
+1
caseboy
@arnold-arentze Dit zijn dan holle nokkenassen met geperste nokken en kunnen verdraaien maar er kunnen meer dingen kapot gaan aan een nokkenas, iets wat ook wel voorkomt bij nokkenassen is dat ze inlopen of dat er hapjes inkomen, dit meestal als gevolg smeringsproblemen. Olie te lang erop, verkeerde olie of te weinig oliedruk.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Volvo FH 4th gen ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!