Foto van een Valmet 6300 met een taarup 465. Het gras plakte goed en liet zich zwaar laden. Iemand verstand van slipkoppelingen? Slijtage of nog bij te stellen? Ging regelmatig door de slipkoppeling.

Scandinavisch duo

+4
Fendt280S
Foto van een Valmet 6300 met een taarup 465. Het gras plakte goed en liet zich zwaar laden.
Iemand verstand van slipkoppelingen? Slijtage of nog bij te stellen? Ging regelmatig door de slipkoppeling.
DANOONTJE POWERR
Quote Reactie van @Fendt280S:
bij te stellen

Als er bouten op zitten kun je die nog strakker draaien.
Weet niet wat voor slipkoppeling erop zit?
+1
Fendt280S
@DANOONTJE POWERR ok. Ik ga er naar kijken. Nooit zo goed opgelet wat voor een type er op zit.
+1
radium45
@Fendt280S Normaal zit hier een afslagkoppeling op, die gaat vrij lopen wanneer hij door de beveiliging gaat. Vaak is het probleem dat er niet met voldoende toeren wordt gewerkt, vooral in de bochten laten sommigen het gas nog wel eens los.
Fendt280S
@radium45
Ok. Binnenkort ga ik er mee aan de slag. Voorbereiding tweede snee. Als goed is zou die ruim boven de 540 moeten draaien. Maar ik ben er ook niet de hele tijd er bij om te controleren.
+1
radium45
@Fendt280S Het is een 540 wagen en geen 1000?
casejxu
@radium45 idd een goeie. Dacht dat deze meestal wel 1000 waren. Goed te zien aan het tandwielkastje bij de hoofd aandrijfketting. Draai zelf wel tussen de 540 en 570t zoiets
+3
radium45
@casejxu Ik heb redelijk wat Taarup ervaring en wat mij altijd bij gebleven is, is dat als je een overpowered trekkertje ervoor had staan van zeg maar 200 pk dat je dan bijna nooit last had van vastdorsen. Ik verklaarde dit doordat die trekker de toeren erin kon houden bij dikke oppers of veel te onbenullige wiersen.
+1
casejxu
@radium45 zolang ik kan blijven laden met 10km en 540pto blijf ik doorgaan. Als ie moeilijk krijgt en tijdje ga persen met bijv 450pto gaat ie propjes maken en persen. Dat werkt lastiger op de kuil. Dat is met 90pk
+2
radium45
@casejxu Klopt, voor het product moet je die laatste wiers er eigenlijk nooit bij in stampen.
casejxu
@radium45 klopt. Is bij ons ook onnodig dus gebeurt ook eigenlijk niet
Terwisscha
@radium45 ja dat idee heb ik ook! Heb met de ladewagen ook al vaak zat de slipkoppeling erdoor gehad.
+1
dx11
Quote Reactie van @casejxu:
Dacht dat deze meestal wel 1000

Hier de taarup niet, de Kverneland wel
casejxu
@dx11 ik dacht t ook😉 wist t niet zeker😝

Reacties

+1
Fast Eddy
Kuil je alleen in? Dat wil zeggen met 1 persoon.
+2
Fendt280S
Meestal hebben we hulp. Nu van kennissen. Anders samen met mijn vrouw die dan op de opraapwagen rijdt.
Baltus_steyr
Normaal gaan de slipkoppelingen vast zitten waardoor ze juist niet willen slippen. Misschien zit er een andere slipkoppeling op?
+1
Fendt280S
De slipkoppeling. Ik zie verder aan de buitenkant geen stel mogelijkheden.

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

casejxu
@Fendt280S is een ratelkoppeling. Werkt dus eigenlijk met mechanische "haakjes" ipv frictie. Het kan dus zijn dat hij te vaak is af gegaan en de "haakjes" niet meer zo lekker blijven haken
Fendt280S
@casejxu
Ok bedankt voor de info. Is dat te repareren?
casejxu
@Fendt280S durf ik niet te zeggen. Waarschijnlijk kan @thmtrader daar een correct antwoord op geven
+1
dx11
@Fendt280S volgens mij kunnen de veertjes en de palletjes wel vervangen worden. Ik heb dat zelf nooit gedaan
+1
@dx11 klopt, als ie er vaak doorgegaan is gaan de scherpe kantjes eraf.
Die nokjes+ veertjes kun je zo bestellen bij Kramp. Is prima zelf te doen.
radium45
@casejxu dit is toch een afslagkoppeling? Gaat vrij lopen en schakelt weer in na stopzetten van de pto.
casejxu
@radium45 ja klopt. Kunt daarna zo weer verder. Als t goed is😝
+2
casejxu

(klik om te vergroten)

Even opgezocht in een boek wat ik heb uit 1983. Dus sowieso nog een 1030 maar toen hadden ze nog wel frictieplaten met een (lijkt wel) vrijloop er in
+1
Jeroen-ford
Een nokkenkoppeling

Even laten testen bij een mechanisatie bedrijf. Bijv duport of meinderts. Die hebben alles liggen. De busjes en pallet willen wel slijten.

Hij kan daarna ook weer afgesteld dus je moet even nagaan hoeveel nm koppel jou machine op afgesteld hoort te zijn

Hier de tekening

amacoo.nl/gaffel-bus-16-50-425-35x39x40-waltersche…
Fendt280S
@Jeroen-ford ok bedankt.
+1
jehan
@Fendt280S net wat jeroen zegt ga er mee naar een mechanisatie bedrijf en laat die het na meten. het zal niet de eerste keer zijn dat dat het fout gaat
assink
Hoe heb je het gemaaid? Je had toch een maaibalk gekocht?
Fendt280S
@assink ja, maar ook weer terug gebracht. Is een op een drama uitgelopen. De achter maaier funcioneerde niet en kon niet binnen een fatsoenlijke termijn opgelost worden.
assink
@Fendt280S
Dus toch weer over op conventionele maaiers?
Fendt280S
@assink ja klopt. Geen gedonder meer.
Fast Eddy
@Fendt280S

Wat beviel er niet aan?
+1
Fendt280S
@Fast Eddy de messen van de achtermaaier bleven niet goed op snelheid waardooor de de maaier niet goed maaide. Vanuit de fabriek is van alles geprobeert om het op te lossen maar er kwam geen definitieve oplossing.
+1
Fast Eddy
@Fendt280S

Wat voor merk was dat? Had je een front- en achtermaaier?
Fendt280S
@Fast Eddy BB umweltechniek. Ja inderdaad front en achtermaaier.
Fast Eddy
@Fendt280S

Ik dacht dat BB umwelttechniek de beste maaiers heeft. Blijkt dus niet zo. Was de tripple in de fronthef niks voor jou?
+3
cb6520
@Fast Eddy is niet voor niks dat ze vroeger de schijven en trommel maaiers uitgevonden hebben
J asper
@cb6520 Wat waren ze daar toen blij mee Idd😅🙈
Fast Eddy
@cb6520

Die nieuwe vingerbalken zijn anders als die je vroeger naast de trekker had. Voor bepaalde toepassingen is zo’n vingerbalk beter dan een moderne maaier.
Fendt280S
@Fast Eddy de triple was weer een stukje duurder.
Het zijn geen vinger balken maar dubbele messen die over elkaar heen schuiven.
Fast Eddy
@Fendt280S

Quote:
Het zijn geen vinger balken maar dubbele messen die over elkaar heen schuiven

Dat weet ik. Alleen denk ik dat anderen dat niet weten.
Waren jou maaiers dan mechanisch aangedreven?
+1
Fendt280S
@Fast Eddy
Bij BB gaat het via de aftakas naar een hydropomp en dan drijft een hydro motor de messen aan. Daar zat ook ergens het probleem bij de achtermaaier waar men geen vinger achter kon krijgen.
Fast Eddy
@Fendt280S

Jammer dat ze het probleem niet op hebben kunnen lossen. Voor stalvoeren en natuurgebieden zie ik mogelijkheden voor dat soort maaiers.
Fendt280S
@Fast Eddy
Grootste voordeel is het geringe vermogens behoefte plus grootte werkbreedte met een lichte trekker.
Voor de rest zie ik weinig voordelen vanuit mijn ervaring
+2
Fast Eddy
@Fendt280S

Diervriendelijker, snellere hergroei. En voor natuurgebieden maaien door het water.
thmtrader
Soms is oplassen van het huis een optie. Maar over het algemeen is vervangen door nieuw wel de beste optie. Wol even gaan zitten als je de prijs opvraagt.
thmtrader
Een scheur in het frame kan ook een oorzaak zijn het doorslaan.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Valmet 6300 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!