Schlüter Nieuw design
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Schlüter Nieuw design ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Tjah, je moet wat, als je over iets wil schrijven, waar zo wat bijna geen foto's van zijn! Tenzij dat je een stukje videofragment hebt waar dat zeldzame geval even in opduikt...!
Schlüter heeft veel geëxperimenteerd, zo ook met een trekker die op "Rapsol" rijd, en dat al in 1993! Vele merken kwamen pas midden het jaar 2005 met iets gelijkaardigs op de proppen.
Ik heb het over de Schlüter Bio Traktor 1700LS, die gebouwd is in samenwerking met LTS. Dat zie je trouwens ook op de foto, niet tegenstaande dat er geen Profi Trac 5000TVL op de foto staat, ook al doet de plaat dat vermoeden haha.
De Bio Traktor was dus een Schlüter trekker die op plantaardige olie reed. De motor is een "veelstof" motor, die dus op verschillende brandstoffen kan lopen, en is een ontwikkeling van DMS (Dieselmotorenwerke Schönebeck). Er liggen echter geen 6 pitters onder de kap, maar 4! Daaruit, door middel van turbo en intercooler halen deze motor met 7.5liter toch 170pk. De trekker is gebouwd op basis van de Super 1500TVL LS Special en heeft dus ook een Hoog Laag schakeling (Lastschaltung, de zogenaamde "LS" in het Schlüter Jargon).
Een rijdende kinderziekte was deze trekker naar het schijnt wel, maar is toch verkocht! Een landbouwingenieur zet de trekker, blijkaar toch met succes, in op zijn bedrijf. Over deze trekker circuleren echter nagenoeg geen foto's of andere informatie, zodat ik toch maar even op het Duitse Schlüter Forum een vraag naar info deed. Buiten dat ene foldertje dat er ooit gedrukt is, is de info zeldzaam, net zoals de trekker trouwens.
Volgens de info die ik gekregen heb start de trekker eerst op diesel, om nadien over te schakelen op de "Rapsol". Voor je de trekker stil legt ben je verplicht om deze eerst terug te laten omschakelen op diesel, zodat de volgende start vergemakkelijkt word. De trekker heeft een dieseltank van 35liter, voor de Rapsol is 300l ter beschikking.
Naast deze trekker heeft de landbouwer ook nog een Super 1500TVL, die ook op deze brandstof zou lopen. Vermoedelijk heeft hij deze zelf, of laten ombouwen, zodat het mogelijk is.
Foto: Schlüter Traktoren Im Einsatz (DVD)
Owja, dat deze van heel op het einde van de productie van Schlüter dateerd is ook duidelijk te zien op het foldertje, want als je er verder info over wou moest je schrijven naar het adres van Schlüter in Schönebeck, en niet in Freising...
Laatste
Reacties
Dat was toendertijd een grote pionier op het gebied van Koolzaadolie, en het gebruik hiervan.
Eicher heeft bijvoorbeeld 1 of 2 trekkers gebouwd met Elsbett-motor, en ze zijn ook in Mercedes auto's ingebouwd. Naar het schijnt hebben deze motoren een gruwelijk hoog rendement. Ik heb ooit eens in levende lijve een mercedes uit de 190 serie met zo'n motor gezien, en de eigenaar (die zijn eigen olie perste) vertelde mij dat de grill helemaal dicht zat, en een miniscuul koelertje zat er achter. Alle warmte die die motor produceerde was nodig voor de verwarming van het personencompartiment....
Dat van die Eichers, dat was in de 3000 serie geloof ik, er is ook een foldertje van. Ik vermoed dat die ergens gebouwd waren ergens in de jaren 80?
Toen pas? Mooi verhaal, Simon!