Foto van een Volvo BM 814 under construction.Weer een klein stukje verder. Spatbord steunen voor erop en een velg gepast

Volvo BM 814

RVM
Foto van een Volvo BM 814 under construction.

Weer een klein stukje verder. Spatbord steunen voor erop en een velg gepast

Reacties

RemcoPower
Mooimooi! 😃
Gerrit GBo
@RVM Ziet er strak uit!!
ljdekker
Jij maakt er wel werk van! dik voor elkaar zo!
Tom VB
Dit wordt een dikke beer, mooi.
RVM
Bedankt allen.

Valt jullie niks op? De echte BM kenners moeten iets aparts zien...
radium45
@RVM

Die vooras wat is dat voor uitvoering?
RVM
Hoe bedoel je precies Radium?
radium45
En heb je er een ''blazende'' fan opzitten of lijkt dat zo?
radium45
@RVM

ja weet niet zeker, ik ben meer een 350 kenner maar ik zie er wat aan.
RVM
Als het goed is staat de fan de goede kant op.

De vooras is de originele, wel compleet gereviseerd, de bussen op de pendelas waren ingelopen. Deze assen liggen ook onder de achter as gestuurde 4wd LM laadschoppen.
radium45
@RVM

Maar wat zien wij dan over het hoofd?
Tom VB
Nu word ik toch nieuwsgierig... ben geen Volvo kenner...
RVM
We hebben de spatbordsteunen verlengd. Bij 90% van de 814's en 2654 zijn de spatborden gescheurd waar de originele steun eindigt aan de onderzijde. Originele steunen eindigen waar de 2 gaatjes heel dicht bij elkaar zitten.
radium45
Je bedoelt toch niet de extra tank?
DriesG
Ik denk eerlijk gezegd ook dat de fan er verkeerd op gemonteerd zit
radium45
@RVM

Op die manier, ja dan moet je wel een echte kenner zijn.
radium45
@DriesG

ligt dus niet aan mijn beeld 😃
RVM
Extra tank is origineel. Ik zal de fan eens controleren vandeweek. Trekker staat niet bij mij thuis, vandaar.
Tom VB
Hij lijkt idd blazend te zijn gemonteerd...
DriesG
@radium45

nee ik denk het niet 😃
ik heb net gekeken op een foto van mijn oldtimer, daarmee 😄
radium45
Ik heb een fan fobie omdat het mij al eens gebeurt is dat ik de fan verkeerd om had gemonteerd, kijk nu wel 10x of hij goed zit 😃
hobbyboer
Blazend? Hij kan wel verkeerdom zitten maar dan gaat ie echt niet blazen hoor.
Heb je weleens een moer andersom op een bout gedraaid? 😉
DriesG
@radium45

hahaha 😃
effe de vier boutjes losdraaien en je kan hem juist monteren 😃
radium45
@DriesG

heb jij dat al eens gedaan bij een Bolinder Munktell 350? Ik geef het je te doen 😃
Ramrod2
Bij het linker blad is toch te zien dat hij onderaan naar achteren wijst? Deze zal gewoon blazen, of zo'n motor moet linksom draaien 😉
RVM
Als hij er zo bij staat als hierboven, dan is het geen probleem. Maar ja met radiateur en al. Deze is inmiddels ook weer lekvrij.
radium45
Hoe langer ik er naar kijk hoe minder ik het verschil zie 😃 gewoon anslingeren en kijken wat er gebeurt.
RVM
Hij staat goed, heb er een paar foto's langsgehouden van andere 810's en 814's en hij staat hetzelfde. Toch bedankt voor jullie ongerustheid
RVM
Dat zal nog wel ff duren radium
radium45
@RVM

maar hij/zij wordt mooi, kun je zo al zien.
RVM
Nu nog de goede lak vinden. Dat maakt of breekt het
radium45
@RVM

Dat is heel belangrijk.
obbink-volvo.nl/
Bel die eens, die hebben kontakten met een autospuiter die veel oude volvo,s spuit, vaak met 2 componentenlak.
RVM
Dat kan ik wel eens doen, bedankt
radium45
@RVM

Asten? Ben ik laats nog geweest, kan geen klok meer horen 😃
RVM
Ja daar lopen ze bij ons mee te koop. ( Terwijl 90% van het dorp het er niks mee heeft, maarja )
mickheijboer
Machtig mooi stukje werk
Ramrod2
@RVM

Ik zat even te snuffelen op je site, en zag dat je een Volvo 800a en een 800c hebt. Is er ook een B?
Wat zijn de verschillen?
A heeft een d50, B ? C D60
En de jongere modellen hebben een cabine met dunnere stijlen. Dit is wat ik weet. Zijn er meer verschillen?
RVM
@ ramrod: Pin me er niet helemaal op vast maar het zit ongeveer als volgt: De eerste 800's hebben een 470 achterbrug en D50 motor. De cabine bestond uit een veiligheidsbeugel met daarin ramen en deuren gehangen. Dit is een a-versie Vanaf ca '69 hebben ze een geschroefde achterbrug en een D50 motor. tegelijkertijd zijn ook de 810 en 814 gekomen met een TD50 motor en was de dichte cabine beschikbaar. Rond '74/75 zijn er een aantal vernieuwingen gekomen: Vernieuwde hef, tractrol hi-low op de 800/810, vernieuwde HARA cabine en natuurlijk de (T)D60 motors. De trekkers die deze kenmerken hebben zijn c-modelen. In de overgangsperiode zijn er echter trekkers gebouwd met een (T)D50 motor en nieuwe cabine, maar ook (T)D60 motor en oude cabine. Op die trekkers heb ik wel eens een b zien staan.
De laatste trekkers zijn gebouwd in het voorjaar van '79 waarna men in de zomer/herfst van '79 gestart is met de 2650/2654
Ramrod2
Super, bedankt!
Valtrafan
Word deze eerst helemaal opgebouwd en daarna in onderdelen gespoten of in het geheel ?

ziet er al weer weer goed uit 😄
RVM
De trekker wordt eerst helemaal opgebouwd omdat de cabine niet meer terugkomt moeten we een aantal zaken aanpassen en de achterspatborden passen etc. Dit omdat we alles zo origineel mogelijk willen hebben. Daarna weer deels demonteren, de drukgroep moet er sowieso nog in, en zoals je weet moet de motor groen worden ipv rood. Plaatwerk wordt sowieso nog apart gestraald en strakgezet.
SJB533
@RVM

Quote:
omdat de cabine niet meer terugkomt
Was die optie dan?
RVM
Hoe bedoel je optie?
DriesG
@radium45

niet bij een bolinder munktell 350 wel bij een ferguson FE35 goudbuik 😃
ljdekker
Waarom geen cabine er meer op dan? Zijn ze ook zonder cabine geleverd?
RVM
Zijn ook zonder geleverd, voor midden-oosten / afrika.
We hebben de originele achterspatborden, doorlopende motorkap en zijkappen voor een platform versie compleet om het helemaal origineel te maken.
Valtra-Fordpower
Even terugkomend op de koelvin, hoort deze de lucht het motorruim in te blazen(zeer gebruikelijk), of uit te zuigen en in zijn neus te blazen?
RVM
De koelvin staat inmiddels anderson, haha. Bedankt voor de vele reacties hierover!
WimBe
Hee, leg mij eens uit waarom de richting van blazen zal veranderen? De fan zal veel minder efficiënt worden, maar de richting van de luchtstroom draait toch niet om??

Ziet er (al) strak uit trouwens!
radium45
@RVM

Stond hij werkelijk verkeerd?
RVM
Jaja radium, goed gezien!
radium45
@RVM

ooh, soms ben ik zo scherp he. Wilde dat ik dat alle dagen had.
Ramrod2
Nu nog even de hamvraag, want heeft Radium45 reden om zich te roemen op scherpte?
Zoals Wimbe ook al vraagt, veranderd de blaasrichting toch niet met het omdraaien van de ventilator?
Of is de enige reden van het verkeerd plaatsen de positie van de bevestigingssteunen tov de ventilatorbladen zelf, ervoor of erachter?
Valtra-Fordpower
De blaasrichting zal niet veranderen nee, maar schoepen hebben een gebogen vorm. Het omdraaien daarvan doet vermoeden dat de richting dus anders is, maar gezien het feit hierzo stond deze dus verkeerd om, wat de capaciteit sterk verminderd.
SJB533
De richting veranderd wel, voor zover ik kon nagaan (simpel malletje maken). Als je de ventilators in een intensieve veehouderijstal met de motor naar buiten hangt, persen ze lucht in de stal, krijg je een overdrukcabine. Normaal hangen ze dus met de motor naar binnen, om onderdruk te cre?ren. Bij een trekker zal hij dus lucht zuigen langs de motor, ipv.blazen.
SJB533
@RVM
Mijn vraag is inmiddels beantwoord. Ik bedoelde meer of de trekker offici?el ook geleverd werd als open station.
Valtra-Fordpower
@SJB533

Dat is niet correct en tevens fout. Bij 180graden draaien haaks op zijn draai as veranderd de blaas richting niet, probeer maar bij een kamer ventilator ofzo. Het blad blijft namelijk in de zelfde schuinte of hoek staan. Zou je die omdraaien veranderd de blaas richting wel.

Edit: Het maakt totaal geen zak uit welke kant de motor is geplaatst, draai simpel weg 2fases om, bij een krachtstroom motor, en de waaier draait andersom, echter moet het blad voor de efficiëntie ook omgedraaid worden. 😛
SJB533
@Valtra-Fordpower

Trek de kap van de Ford maar s los, en probeer t maar. De schoepen staan dan immers precies andersom he de lucht wordt dan ook precies andersom geleid!
Valtra-Fordpower
Sjoerd, probeer het maar. Hij zal nogsteeds de motor in blazen.
hobbyboer
@Valtra-Fordpower

Quote:
Sjoerd, probeer het maar. Hij zal nogsteeds de motor in blazen.

Gaat hij niet doen denk ik.
hobbyboer
@SJB533

Misschien kun je wel even ( in gedachten) een moer op een bout draaien en deze vervolgens weer los draaien, dan de moer omdraaien en weer op de bout draaien. Moet je nu de zelfde kant op draaien als de eerste keer? 😉
SJB533
@hobbyboer

Quote:
Misschien kun je wel even ( in gedachten) een moer op een bout draaien en deze vervolgens weer los draaien, dan omdraaien en weer op de bout draaien. Moet je nu de zelfde kant op draaien als de eerste keer?

Hoe bedoel je dat?

En nee, dat van die kamerfan gaat m niet werden. Kan wel s kijken of ik nog een ander heb.
Valtra-Fordpower
Het maakt niet uit hoe om je een moer op een bout draaid.

De bladen van een fan staan schuin, maak er denkbeeldig een bout van met draad. Verplaats het idee nu naar Hobbyboer, welke conclusie trek je dan?
hobbyboer
@SJB533

Quote:
Hoe bedoel je dat?

Heb je het al gedaan?
SJB533
Ik kijk orgen wel ff naar een fan, dat snap ik geloof ik beter 😃
RVM
Kijk kijk, wat 1 foto toch al niet voor een wetenschappelijk discussie doet opstarten.
radium45
Ik maak wel wat te doen hier 😃
radium45
Ik duik zo het magazijn in om ff zon fan te pakken en us kijken of mijn theorie wel of niet klopt, begin wel te twijfelen.
Valtra-Fordpower
@radium45

En je conclusie? 😛
radium45
@Valtra-Fordpower

jaja, kwam weer wat tussen, moet vanavond toch nog naar de W-P. Dan ga ik de test doen. 😃
Valtra-Fordpower
@radium45

Het zal ook eens niet zo wezen 😃
radium45
@Valtra-Fordpower

Planning?? Wat is dat?? Net de brandweer, die kan ook bestaan zonder planning.
Valtra-Fordpower
Planning? Poe! Vies woord hier 😃
SJB533
@radium45

Wat doej moeilijk ja. Spreek je mn pa vanavond? Vraag die maar of mn theorie klopt.
Ramrod2
@SJB533

Je theorie over die stalventilator klopt wel, maar dan draai je de motor mee. Dat zal RVM bij de 814 denk ik niet zo snel kunnen..
Valtra-Fordpower
@Ramrod2

Quote:
maar dan draai je de motor mee

En daarmee ook de draairichting t.o.v. een vast punt.
radium45
@SJB533

Ja ik ga vanavond nog wel ff naar de keet, zal het hem voorleggen, ik heb hier nog wel een nieuwe EMI liggen, kunnen we mooi testen onder het genot van 😃
SJB533
EMI fan? Zijn die er nog dan? Doe m dee groeten.

Ja ysorry, daar had ik ff geen rekening me gehouden 😠
radium45
@SJB533

Zal ik doene,
Valtra-Fordpower
@radium45

Inmiddels een conclusie? 😃
radium45
@Valtra-Fordpower

Zekers, wij zijn tot de conclusie gekomen dat het in theorie niks uitmaakt hoe je hem monteerd, alleen bij foute montage gaat de capaciteit van de fan fors achteruit en dat in een kratje maar 24 flesjes zitten 😃
Valtra-Fordpower
Juist! Hehe, hierbij wordt mijn theorie mooi bevestigd 😄
radium45
Maar hoe dan ook, ik zag wel dat hij hier verkeerd zat. 😃
Valtra-Fordpower
Die conclusie klopt ook 😃
RVM
Radium, kun je niet een keer langs komen om de rest van de trekker ook na te kijken?

De koelvin was er afgeweest om hem te vergelijken met die van een Unimog en daarna vluchtig weer terug geschroefd zonder goed op te letten.
SJB533
@radium45

Euhm, Henk, heeft mijn pa geassisteerd?
Valtra-Fordpower
@SJB533

Begrijpt u het nu ook?
SJB533
@Valtra-Fordpower

Ik wacht eerst op een second opinion 😃

Ik had ten dele wel gelijk dus, al heb ik t nooit letterlijk gezegd. Een koelvin verkeerd om is niet goed! Maar verder snap ik t nu wel.
radium45
@SJB533

Nee oe pa was er niet, zag dat hey een schuur leeg had, mischien doar drok met?
radium45
@RVM

Kan ik wel doen maar ik heb er niks geen verstand van, mischien dat ik nog een keer in Geldrop moet zijn, kan ik zo even langs draaien. ff het resultaat bewonderen.
SJB533
Jup, das veertn dage anpotn en dan kumpe weer 😉

Kuj mooi actiefotos maken ja 😃
valtra powerr
Rob is het niet mooier als je de cabine zo maakt dat je die er ook nog op kunt zetten??? ongeveer net hoe Lambert dat met zijn 810 heeft gedaan ??
Valtrapowerr
Word deze zonder cab? dat is echt heel mooi dan! super, zou zelf ooit ook nog wel zoiets willen 😃

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Volvo BM 814 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!