Ford 5030
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 5030 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Ik niet, Danny, maar hij is van de schaapskooi.
Harald, dacht eerder aan bosbouw. Winterbanden zouden ok goed kunnen.
De meeste 5030s hebben een blauwe pet, lijkt mij. Zie bouwjaren
Zijn toch geen echte Fords?
Dit is de eerste blauwe die ik zie op TF van de 30 serie
en inderdaad bosbouw/gemeentewerken/komunaal
zeer weinig verkocht in nederland (europa)is gebouwd en ontworpen voor de afrikaanse en australische markt van daar de vreemd uitziende banden onder deze toch wel fraaie trekker
Bedoel dat deze niet uit Basildon komt, maar uit ik meen Japan. Staat me van bij dat Shibaura ze voor Ford bouwde. Verbaasde me trouwens dat deze toch nog tot 1995 gebouwd zijn. Fiat had immers de gelijkwaardige 66 serie.
De scheper meende 96, maar toen zal hij ingevoerd zijn. Dus 95 kan... Weet niet waar hij gebruikt is, maar met 4000 uur is gemeente aannemelijk. Wellicht grijze import. Bosbouw kan ook, weet niet of Nokian dit type daarvoor heeft?
Inderdaad werden er ook in japan gebouwd, maar daar kwamen eerder de drie cilinders vandaan.
Uit de zelfde fabriek waar ook de ford jeeps voor de amrikaanse troepen in vietnan en korea gebouwd werden Ik dacht een dochter company van mitsubishi
En ik bedoelde eigenlijhk dat dit model niet voor de europesche markt gebouwd is, maar toch gretig zun aftrk heeft gehad kijk maar in zuid frankrijk/noord spanje daar kom je ze vaker tegen dan hier in het noorden van europa
En inderdaad is de 10serie de leidraad voor deze en volgende generaties ford/newholland
kortom goede aankoop, 4000 uur bijna nieuw!!
Nee deze hebben 4cil!! daarom niet zo in trek in het noorden van europa
ik geloof zelfs dat deze motoren verbeterde ford 5000 motoren waren, ik weet dit niet zeker dat weten de echte Ford boy's hier wel
Mijn kennis van ford tractoren weet ik alleen van mijn grootvader die heeft 35 jaar bij ford amsterdam gewerkt, waar ook geregeld Ford tractoren geasembleerd werden, oftewel in onderdelen uit ierland, engeland of amerika vandaan kwamen!
Klopt, de 4000 van 61 pk was een driepitter, wat je toen nergens zag, zeker niet ongeblazen!
PTO (claimed): 62 hp [46.2 kW]
Drawbar (tested): 53.84 hp [40.1 kW]
PTO (tested): 63.56 hp [47.4 kW]
de 4630 heeft 60 pk maar is een 3cil
de 4830 heeft 65 pk vier cil
de 5030 heeft 62 pk vier cil
beetje lood om oud ijzer, dit gebruikte ford om diverse andere merken in div andere landen continenten te kunnen be concurreren
Ruinen, ZWDrenthe.
Valt mee, hoor. Weet jij ook wat van de geschiedenis van de trekker?
Nee geschiedenis weet ik niet, maar ik zal het eens vragen aan van engelen waar deze trekker vandaan komt, dan laat ik het wel horen.
Waarom dan?
Danny, graag!
De 62 pk is het aftakasvermogen.
De motor is inderdaad de doorontwikkelde 4195cc metende 4 cilinder die in eerdere evolutiestadia dienst deed in de 5000, 5600, 5610, en 5110.
Deze kleine 30 serie is in verschillende landen nog tot 1998 leverbaar geweest, maar vanaf 1996 met de NH naam erop, en zoals hiervoor al werd genoemd vervielen vanaf dat moment de letters voor de serienummers.
Ook de 4830 had deze motor maar dan met 65 pk aan het vliegwiel.
De andere types uit deze serie hadden wel allemaal een 3 cilinder motor.
En hollands als wij zijn, gaf dat toch meestal de doorslag
en de enigste drie cilinder uit de 4030 serie is 4630!
Ik B.V was een jaar of 8 toen de eerste Ford 5000 hier in Holland de velde begonnen te veroveren was daar ook zeer van onder de indruk, maar toen een paar jaar later en tig nieuw ford type’s de eerste mankementen zichtbaar werden en de meeste boeren daardoor het merk Ford in ruilde, voor de kwalitatief betere Duitse trekkers John Deere (de Europese versies komen uit Duitsland),Deutz en Fendt , en heel veel door loop van trekkers ontstond, onder de ford liefhebbers, waar deze dus veel bewaard werd , en daardoor zijn de wat oudere types nu schaars aan het worden en zodoende als recreatie voertuig gebruikt!
Dat kan ik me indenken. Heb in mijn om mij heen eigenlijk geen mensen over Ford horen klagen. Ik moet daarbij zeggen dat ik ook weinig blauwwit zie. Noch waar ik nu woon, noch in mijn oorsprongsgebied. (Al zie je daar meer Ford, mn 46, 56)
Gewoon even googelen overal waar ik heb gekeken heeft hij maar 62pk
en dat zegt niks kleine broer of niet de 4430 heeft meer pk en cilinders dan de 4630!!
nee dat is logiesch een ford fan zal nooit zeggen dat hij niet duigd, ook al heeft de geschiedenis dit wel bevestigd, en de koppaking handel is er rijk mee geworden
Zou voor motorvermogen hier kijken:
konedata.net/Traktorit/ford3430.htm/
Een kan nooit meer vragen helaas, was eigenaar van een 4610II. Mn buurman had een 4610I, was gewoonweg af, maar kocht een 2040 JD, die zoop, heeft hij niet lang gehad. Heeft nu een DF. Oom van me heeft een 4600, waar hij niet over klaagt. Is absoluut niet merkgebonden, maar de 4600 zal t veld niet makkelijk ruimen. Of hij moet echt versleten zijn.
wij hebben meerdere ford's gehad op het bedrijf van dexta tot supermajor en as lest de ford 5000 eerste serie na twee jaar gouw ingeruild voor een deutz alrad en nooit geen ford meer gewild!!en hier in de beurt is het nooit ford geweest zoals ik al zij te veel problemen!!
Maar de 10 serie was gewoon beter misschien wel de besate serie ford heeft voortgebracht, dan waar we nu over zitten te debateren
Met alle respect, maar nu zit je er toch even naast.
Even een kleine opsomming van de kleine Ford 30 serie, en je kunt dit geloven of niet, maar dit zijn toch echt de enig juiste gegevens.
Ik heb, zonder overdrijven(dit mag je andere TF leden navragen), een behoorlijke persoonlijke kennis van Ford tractoren, en een redelijk uitgebreide databank om eventueel gegevens uit te putten.
Hier komen ze:
Ford 3430 3142cc 3 cilinder met 45pk aan het vliegwiel.
Ford 3930 3294cc 3 cilinder met 51pk aan het vliegwiel.
Ford 4130 3294cc 3 cilinder met 56pk aan het vliegwiel.
Ford 4630 3294cc 3 cilinder met 61pk aan het vliegwiel.
Ford 4830 4195cc 4 cilinder met 65pk aan het vliegwiel.
Ford 5030 4195cc 4 cilinder met 70pk aan het vliegwiel.
Dit rijtje komt sowieso geloofwaardiger over Hier zit wel een logische vorm in.
SuperMajor, jouw gegevens komen bij Tractordata weg? Die zitten er helaas meer naast dan dat het klopt.
de 4430 heeft 70 pk maar is een 4cil
de 4630 heeft 60 pk maar is een 3cil
de 4830 heeft 65 pk vier cil
de 5030 heeft 62 pk vier cil
alleen ik blijf er bij dat de 5030 62 pk heeft klaar..enne neem van mij aan ik ben 50 jaar auto monteur en heb al heel veel Fords in mijn leven gezien hoor!!
Ook die gegevens kloppen de trekker heeft inderdaad 62 pk, aan de aftakas. TD is er voor de Amerkaanse markt. Een heel mooi voorbeeld is het vermogen van bijv een JD 3255. Hebben wij de 3650 voor. Zijn echter geen gelijken! Bij de 3255 staan typisch Amerikaans t daadwerkelijke vermogen, aan de aftakas en trekhaak, bij de 3650 staat motorvermogen.
de enigste pk die rieel is de pk gemeten op de rollenbank!!
dus ook niet op de plaat,aftakas en dergelijke
Nee, die staat er niet eens tussen
Waar niet tussen?
Zeker kun je daar meten! Iedere trekker heeft qua aftakassnelheden minimaal 1, en dat zijn standaardsnelheden! De aftakas is een nagenoeg direkte overbrenging vanaf de motor. 540 en 1000 tpm zijn de standaarden, en dan heb je nog E versies daarvan. De aftakastoerentallen via de niet E toerentallen bevinden zich meestal bij circa 2000 motortoeren, daar waar doorgaans t maximale vermogen ook ligt.
Bij autos zeker? Vermogensmeting bij landbouwtractoren is al heel lang stamdaard!
ja dat bedoel ik ook eigenlijk!!de waterrem ze zijn er nu al heel ver om dit te standaariseeren, begrijp je dit, omdat de fluctuaties op de aftak te groot word, omdat de pk grens steeds groter word, en de werk rotaties bij hoog krachtige motoren bv de trier III niet meer te vergelijken zijn met de gestandaariseerde momenten tot nu toe, kijk maar naar onze onzinnige debat
Debat? Wat voor? Je komt nu een beetje vaag over, eerst de rollenbank goed keuren, en nu opeens de PTO waterrem?
kijk dit bedoel ik nu,wat er straks gaat gebeuren is dat er alleen nog de kracht van de motor gemeten word, overgebracht op de achterwielen, dit word met een app gedaan die sterk lijkt op een rollen baan, en dus niet meer op de aftak as, dacht dat jij wist hoe dit app heet, en dat dit ook gedaan zou worden met een soort waterrem maar dan op de achterwielen dit gebeurt al bij dragrace en het meten van de kracht op de achterwielen van vrachtwagens
En heeft ook niks uitestaan met de veiligheid want ze worden getest in een afgesloten ruimte met muren van een meter dik!
Ik heb ze gezien een paar jaar terug in engeland waren ze een dakar truck aan het testen
Zie dat niet zo snel gebeuren. Aan de aftakas is makkelijker. Komt bij dat je vanaf de aftakas heel makkelijk kunt omrekenen!
Dat heb ik nog nooit gezien bij een LandBouwMechanisatie....
nee geloof ik graag... jij bent ook al heel oud he!!!en heel veel gezien!! jij bent nu 21, toen jij geboren werd had ik 21 jaar ervaring met tractor rijden en sleutelen
Maar dit is ook niet voor een mechanisatie bedrijf maar voor bedrijven die daadwerkelijk deze tractoren bouwen en verplicht gesteld worden om deze gegevens te raporteren
Met die bedrijven ben ik niet bekend nee. Als we op TF over vermogensmetingen praten, is dat 95% van de gevallen een bestaande trekker aan de waterrem bij een LMB of bij een trekkertrek wedstrijd.
(""Voorheen werden vermogen en verbruik alleen aan de aftakas gemeten.
Niet reëel, want een trekker levert ook trek- en hydraulisch vermogen.
De Powermix-test (sinds 2006) meet aftakas-, trek- en hydraulisch
vermogen apart én gecombineerd,"")
vvt-motorsport.nl/pages/tuning/…