Schlüter Compact 750V4
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Schlüter Compact 750V4 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Zeldzaamheid om U tegen te zeggen. Het gaat hier niet om het prototype, of een productie model met de High Speed versnellingsbak, maar om een eenmalige trekker die Schlüter bouwde. De kleur verraad natuurlijk dat deze trekker heel exclusief is.
In 1984 bouwde Schlüter wel meerdere speciale trekkers, oa de Super 2200TVL, die ook deze speciale kleur meekreeg. Een experiment met een MAN 4 cilinder motor van 70pk, een prototype van een ZF versnellingsbak met dubbel H profiel en elektrische regeling van de hef monde uit in de Schlüter Compact 750V4. Nog uitzondelijk aan de trekker is dat deze geen chassis meer heeft, maar dat motor en versnellingsbak 1 dragend deel zijn.
Deze trekker is net zoals de Super 2200TVL gebouwd voor ZF. Om een of andere reden werd de trekker na een eigenaar wissel terug in de originele Schlüter kleuren gespoten (rood, beige, wit aluminium). Later kreeg hij zijn originele kleuren terug en kwam de trekker in privé-bezit.
Deze foto moet gemaakt zijn in Dauborn Hessen op het 100jarig bestaan van Schlüter. Als toenmalig 11 jarige "Schlüterfan" heb ik de trekker hoogstwaarschijnlijk wel gezien, maar heb jammer genoeg geen foto's of herinneringen hieraan . Nadien heeft de trekker zich naar mijn weten nooit nog op een treffen laten zien...
Foto: Schlüter Traktoren im Einsatz, Klaus Tietgens.
Laatste
Reacties
Deze is niet zwart maar donker grijs metalic, is er maar 1 van gemaakt.
Weet niet of @Schluterfan nog met een verhaaltje komt over deze trekker.
Het verhaaltje is er inmiddels zie ik.
Verhaaltje staat er inmiddels .
Heb jij toevallig nog foto's van die trekker Marco? Ik weet maar van 3 foto's, en dat is de fabrieksfoto en de 2 foto's van Klaus, waarvan Joris @schluterman er al eentje poste.
moet ik dit letterlijk nemen of is het een soort powershift? Mooi plaatje trouwens
Geen powershift, maar een extra tandwielkast die ervoor zorgde dat de trekkers 50km/u gingen. Samen met de 5500DM die je ervoor moest betalen kreeg je ook de carroseriekleur in het wit alumimium en de nodige bestikkering om aan te duiden dat het om een echte High Speed ging. Op klantenwens kon je ze ook in de normale kleuren krijgen maar met vermelding High Speed. Jammer genoeg worden er tegenwoordig ook Schlüter trekkers in die kleuren gespoten met de stikkers erbij, zodat je alleen aan de tandwielkast kan zien of je met een echte High Speed te maken hebt.
Ik ben toen ook in Dauborn geweest, maar ik heb geen foto's van deze gemaakt.
Hij staat ook op de DVD "Auf den Spuren der letzten bayerischen Bären"
Klopt, daar heb ik hem ook op gezien. Jammer dat hij nooit buiten komt, ik vind het wel een aparte trekker, alleen al door de kleur.
@Schluterfan
Jammer dat ZF deze bakken niet in productie genomen heeft, dit waren best trekkers geweest waar Schlüter er veel van had kunnen verkopen.
Lijkt me sterk. Om de doodeenvoudige reden dat ze te duur zijn door de kleine produktiaantallen.
Bij een trekker van 200 of meer pk is de meerprijs voor een handgebouwde trekker verhoudingsgewijs kleiner, omdat de aanschafprijs veel hoger is.
De compact serie van Schlüter met name de Compact 850 is de meest verkochte Schlüter. De ontwikkelings kosten van de grote series zoals de Profi-trac vooral boven de 200 pk zijn er nooit uit gekomen om de eenvoudige reden dat er veel te weinig van verkocht zijn.
Helemaal juist wat je verteld. De Compact serie heeft tot op de laatste dag dat er trekkers in Freising gebouwd werden een heel belangrijke rol gespeeld. Het is denk ik ook grotendeels door de Compact dat Schlüter het nog "zolang" volgehouden heeft. Hadden ze die serie niet gehad, konden ze in de jaren 80 en 90 geen trekkers aanbieden onder de 105pk, wat in de jaren 70 wel nog kon toen de kleinere Super's gebouwd werden.
Wat mij trouwens opvalt is dat de jongere Compact trekkers, ik spreek dan over trekkers die gebouwd zijn ergens midden jaren 80 tot 93, die nog vrij duur verkocht worden, en opmerkelijk dat de meeste zelfs een fronthef al dan niet met frontaftakas hebben. De vraag naar deze trekker is groter dan we denken, maar het aanbod is klein, met uitzonderling van de Compact 850V, die vind je vrij gemakkelijk, de andere types daarintegen...