MB Trac 900
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de MB Trac 900 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Het was wel een 4cil aan het geluid te horen
Als er bij MB-Trac geen Turbo op de kap staat, zit hij er over het algemeen ook niet onder. Uitzondering zijn de eerste serie 1300's en 1500's, en de paar 900's met oude cabine. In die tijd was de turbomotor bij in serie geproduceerde trekkers (voertuigen) nog erg zeldzaam, en de marketingjongens (toen had dat waarschijnlijk nog een degelijke Duitse term, we praten over eind 70'er jaren ) waren bang dat de toen nog conservatieve boeren niet gecharmeerd waren van de hypermoderne turbo. Wat er niet op staat, zit er ook niet in zal de gedachte wel geweest zijn....
Die ster is eigenlijk een sleepoog. Ze zijn er bij MB nog steeds niet achter dat dat bij de auto's gewoon onder de bumper kan en bij de trekkers en Unimogs aan de fronttrekhaak.
Niet verder vertellen hoor.
Dat die Ingenieure van "Das Haus" toen nog onder een steen lagen is niet de schuld van de conservatieve boeren.
De Ford 7000 was al in 1970 van een turbo voorzien.
Mijn bolide voor dagelijks vervoer is voorzien van de eerste in serie gebouwde turbodiesels voor personenwagens. En die is van '81. Daar heeft het nog later zijn intrede gedaan. Benz heeft begin jaren dertig wel heel veel gedaan met Roots-blowers in de racerij. Elke keer werden de inhoudsnormen aangescherpt. Op een gegeven moment haalden ze tegen de duizend pk uit 1,5l motorinhoud. Dit was nog voor de oorlog.....
De 7000 was de eerste landbouwtrekker met turbomotor?
Wow! Toen al met drukvulling!
Drukvulling kende McCormick al langer! Was idd ook met een Roots kitje, zoals de niet-seriegebouwde racesterretjes van @Joop3
De 7000 was trouwens de eerste trekker die seriematig voorzien was van een turbo.
Caterpillar was met de D9 bulldozer nog eerder met daarin een geblazen D353. Dat was al begin jaren 60, als ik me niet vergis.
Ik zie t nu ook. Ik kan er ook niet minder van maken, dan een 900.
Of eigenlijk wel. Sleutel 17 zeker?
Zo eenvoudig is het niet...
Nen 1000 is nen 6 pitter....
Die zijn toch van 1971?
Ben niet voor niets nog steeds gek van de oude Fox hakselaars.
Helaas van voor mijn tijd.
Ik zeg 'screamin Jimmy'. De Olli 1950 had m ook.
Wie had trouwens de eerste luchtkoeler on board?
En de eerste serietrekker met standaard luchtkanon was geen Ford, btw
Dan waren ze denk ik niet de eerste die seriematig een turbo hadden.
1968, John Deere 4520
Allis-Chalmers D19, 1961.
cornways.de/hi_tractor.html/
Zo'n grote boekenplank heb ik niet!
Maar nu mijn vraag nog... (Weet t antwoord voor de verandering nog niet)
Wie de eerste had weet ik niet.
Wel dat de Ford TW30 de eerste had die werkte volgens het lucht op lucht principe.
Dacht dat er al wel andere merken waren die eerder intercoolers hadden, maar dan lucht op water.
Ford liep idd achter op motortechniek. Ik zie hier in de JD koran iets over 1970, 4620... Maar niets over water, of lucht om lucht mee te koelen...
De TW30 motor was dezelfde als de 9000/9600/9700/TW20 motor maar dan met die lucht op lucht intercooler er bij op.
Wilde net vragen.
Mijn dank. Was wel de eerste, zeker?