Foto van een Fordson Dexta, bezig met poseren.. Foto is geplaatst door Renaultman op 29-07-2012 om 21:55:07, met 39 reacties.

Fordson Dexta

Renaultman
Foto van een Fordson Dexta, bezig met poseren.

Reacties

jelledexta
Das al een nieuwer model, vanaf 1960 als ik het goed heb?
Renaultman
Dat zou kunnen, waarom denk je dat het een nieuwere is? Kun je dat ergens aan zien?
jelledexta
Ja, koplampen in de grill is mijn herkenningspunt, misschien zijn er nog wel meer kenmerken hoor.
Mijn dexta is van 58 en heeft de koplampen aan de zijkant 😉
RobDeutz104
Koplampen in de grill, is toch Engelse uitvoering?
Renaultman
Ik zou het niet weten hoe je ze kan onderscheiden, ik kan het anders wel eens vragen want ik ken de eigenaars van deze trekker
RobDeutz104
Dacht dat je het kon zien aan het differentieel slot en de brandstofpomp
jelledexta
@RobDeutz104 pfoe, op een of andere dexta site gelezen dat ( uit mijn hoofd) na 1960 de koplampen in de grill werden gebouwd. De dexta met koplampen naast de grill (1958} komen ook uit engeland. Diffrentieelslot kan kloppen, dat zit er op mijne niet op.
Renaultman
Koplampen in de grille hebben in elk geval wel een moderner uitzicht 😃
jelledexta
Ja maar of het mooier is... 😄
warmerbros
Dexta lady
Renaultman
Bij onze david brown staan ze ook nog naast de grille en ik vind het niet lelijk
jelledexta
Neuj, dan oogt het wat ouder 😛
Gerrit GBo
@jelledexta Voor de thuis markt, Engeland dus, monteerde men de koplampen in de grille, voor de export buiten de grille. Heeft dus niets met leeftijd te maken.

Voor de leeftijd moet je net als wat @RobDeutz104 al zei bijvoorbeeld kijken naar het wel of niet hebben van een diferentieelslot. De laatste Dexta, de "New Performance" serie waren blauw met wit (Ford kleuren). Dat zijn de allerlaatste, die zijn ongeveer een jaar lang gebouwd tot july 1964
ford5000
@jelledexta

Op onderstaande foto zie je er eentje in de New Performance kleuren.:
RobDeutz104
De laatste hadden ook stickers op de motorkap IPV emblemen
ford5000
@RobDeutz104 Klopt Rob.
jelledexta
@Gerrit GBo hm apart, dan ben ik ooit verkeerd geinformeerd. Maar dan rijden er best heel veel (engelse) dexta"s want met koplampen naast het spatboard zie je ze niet veel.
ford5000
@jelledexta Er rijden erg veel Engelse Dexta's in Nederland. Er zijn er massa's grijs geïmporteerd door de jaren heen.
Het verhaal van Gerrit klopt wel.
jelledexta
@ford5000 hm apart, dan ben ik ooit verkeerd geinformeerd. Maar dan rijden er best heel veel (engelse) dexta"s want met koplampen naast het spatboard zie je ze niet veel.
jelledexta
@ford5000 ja, dus dat maakt het wel weer stoer als je (net als ik) de officiele export dexta hebt toch? 😄
Gerrit GBo
@jelledexta Er zijn er behoorlijk wat als Engels model alsnog geimporteerd maar ook aangepast en/of als "Engels model" gerestaureerd.

Naar mijn mening zie je de meeste Majors en Dexta's hier overigens met de koplampen naast de neus i.p.v. in de grille

@RobDeutz104 Klopt, ik vindt het wel jammer, het chrome embleem is naar mijn mening mooier als de sticker
ford5000
@jelledexta Het is juist leuk om die onderlinge verschillen te hebben.
Beetje diversiteit brengt leven in de brouwerij.
jelledexta
@Gerrit GBo verschilt miss per gebied, hier zie je vooral in de neus en enkele ernaast.
jelledexta
@ford5000 ja dat is waar, maar ook @gerrit gbo bedankt voor weer wat geschiedenis over de dexta 😉
RobDeutz104
Wij hadden vroeger een Dexta, die wa sook omgebouwd, die had wel de grilletjes met de koplamp gaten erin, maar de koplampen zaten aan de zijkant
jelledexta
@RobDeutz104 ja dat heb ik ook wel eens gezien, dat ziet er helemaal apart uit.
jordi 1455
@Gerrit GBo
Dat ze op steeltjes staan kan ik wel mogelijk verklaren.
In sommige landen in Europa moesten de lichten voor een bepaalde lengte uit elkaar staan.
Eric MFUF
@jelledexta @Gerrit GBo zover mij bekend; 1e serie heeft een pneumatische regelateur (buis vanaf luchtinlaat naar brandstofpomp) geen differentieelslot en ookk geen doordraaiende aftakas 😞
koplampen zijkant is voor het vasteland.
jelledexta
@Eric MFUF kenmerken komen overeen met de mijne ja.
Eric MFUF
@jelledexta heb je fotos gezien, komen herinneringen boven 😛 helemaal opgeknapt of alleen hoeven spuiten?
jelledexta
@Eric MFUF sja.. Hij is, en staat bij mijn opa, en toen een paar jaar geleden geverfd, had toen geen interesse in de techniek, ging mij puur om de "verflol" nu ook interesse gekregen in de techniek, vorige winter een stukje mee geploegd en dit jaar stukjes aardappelrooien. Stukje bij beetje steeds meer aan het opknappen (technisch betreft) verkeerde volgorde van opknappen, dat wel, maar wel erg leuk om te doen.
Vroeger ook een in bezit gehad?
Eric MFUF
@jelledexta Zie de foto hierboven...
verschillende keren de motor bij het koppelingshuis gesplitst, koppeling en keerings problemen.. verder redelijk in orde.. ook de positie/ trekkracht regeling gerepareerd...
en natuurlijk verstuivers testen en vernieuwd.
en niet onbelangrijk van de startpiloot af geholpen... mijn opa kon hem alleen met startpiloot aan de gang krijgen 😞
Beetje slecht voor alle lagers, maar ja..............
jelledexta
@Eric MFUF haha, dat herken ik. Startpiloot hier ook voorin de kast. 😄 Verstuivers ook na laten kijken en reviseren, koste achteraf een hoop centen. Durf zelf niet echt de motor uit elkaar te halen, hij loopt goed (lekt wat olie) maar ben bang dat het er niet beter van wordt als ik de motor ga behandelen 😄
Eric MFUF
@jelledexta olie lekkage onderuit het koppelingshuis??
dan toch doormidden... 😞 koortje van de keering lekt dan, versleten... valt mee,om hem te splitsen.Alleen gepruts om de kering weer goed erin te krijgen
jelledexta
@Eric MFUF volgensmij vooral lek onder dat plaatje/klepje dat onder het motorblok zit.
Eric MFUF
@jelledexta grote deksel onder het carter is van het zuigfilter pakking is snel/ makkelijk te vervangen (wel eerst olie aftappen of heel snel leeg 😃 )of
tussen carter en koppelingshuis= achterste krukas keering lekt dan... als hij daar niet veel lekt kun je nog wachten met loshalen 😄

maar ja minder worden doet het niet dus... 😞 zal wel beter zijn een keer de keering te vervangen.. 😞
jelledexta
@Eric MFUF ik zal eind vd week is een foto maken van de lekkage miss dat je me dan bet er r kan helpen 😄
RobDeutz104
Heb ook een uitvoering gezien, met Vacuumregelaar, met doordraaiende aftakas

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!