We hebben helaas nog geen technische specificaties van de Dexta.
Er zijn <strong>tientallen</strong> leden die ervaring blijken te hebben met de Dexta, gezamenlijk zo'n 62.490 draaiuren. Elk lid kan zijn ervaring met deze prachtige machine toevoegen. Word ook lid »
Ik heb een dexta uit , 62 en heb moeite de trekker te starten hij gaat netjes rond op de start motor maar slaat net niet aan voor de start motor terug slaat. Als hij een maal loop (en ook na een aantal start pogingen) komt er ook rook uit de kleppendeksel ontluchting.
Kan iemand mij enig zins op weg helpen de oorzaak van dit probleem te vinden?
Is het een klep die niet(goed ) sluit , een verstuivers of zuigerveren?
En waar en hoe ga ik dit het makkelijkst vinden ?
Ik heb de trekker laten lopen maar nou ligt er een plas olie onder van 5x5 cm wie weet wat er aan de hand is bij voorbaat dank
Goedenavond,
Waar is de rood omcirkelde aansluiting voor? Daar onder zit de voorgloeiplug. Hoor het graag.
Is het te doen om de veer van de koppeling as in het koppeling huis terug te plaatsen?
Goedemiddag,
ik heb een smalspoor dexta en zou deze graag op normale breedte hebben.
Is dit enkel een kwestie van andere trompetten steken met uiteraad langere steekassen en vooras wisselen of is er meer nodig?
Ik ben Marc, net lid geworden. Ik ga een Fordson Dexta op kuisen enkel voor het plezier, lees tijdsbesteding (gepensioneerd)
Wij zijn in het bezit gekomen, via mijn vriend, van een Fordson. Lichten staan in radiator grill. Van welk bouwjaar kan deze zijn ? Welk is de exacte benaming?
Ik wil het stuur demonteren, welke is de afmeting van de moer (42-45.) en heeft deze linkse of rechtse draad?
Alleszins dank voor het lezen.
Ik hoor een tikkend geluid met een draaiende motor van mijn ford dexta afkomstig van de kleppendeksel en voelbaar aan de kleppendeksel. Het geluid begint op bedrijfstemperatuur en met ongeveer 1500rpm. Ik vermoed dat de kleppen gesteld moeten worden en zo ja is er iemand die weet hoe dit moet en of je dit zelf kunt doen of moet laten doen. En wat het eventueel anders zou kunnen zijn.
Ik heb afgelopen weekend tijdens het werken aan mijn dexta diesel gepompt met een tuinslang en daarbij ook wat binnen gekregen.
Heeft iemand nog advies om dat te voorkomen of wat je kunt doen tegen de brandstof smaak in je mond en het gevoel in je keel.
Verder vroeg ik me af of er ook een oliepeil zit in de differentieel of iets om te controleren dat er nog genoeg olie in zit.
Groet,
Lans
Ik ben bezig met het opknappen van een fordson dexta uit 1961.
Nu zit er bij mij op het tandwiel dat de brandstof pomp aandrijft aan de voor zijde een poelie gemonteerd.
Op tekening staat deze poelie nergens op en ik kan 'm okk nergens vinden.
Weet iemand wat de functie kan zijn van deze poelie?
Afgelopen zondag heb ik na ca 5 jaar een dexta na wat moeite aan de gang gekregen. Liep wat onrustig en zoekend naar stationair toeren tal maar hij liep.
De dag er op terug om hem op te halen en hij start niet meer. Heb de oude diesel uut de tank gehaald en ieuwe er in na dat alles grondig is schoon gemaakt. Maar geeft alleen wat rook maar wil niet aanslaan.
Gecontroleerd of er diesel uit de verdeler komt richting de verstuiver en dit is oke. Wij kan mij verder helpen of heeft nog idee ?
Mijn ford dexta springt op en neer in zijn toerental tussen 800 en 1000 naar mate de motor op temperatuur komt wordt het minder en als hij trekkracht moet leveren is het toerental constant ook als hij koud is.
Ik heb inmiddels op advies de brandstofmembraam vervangen en de opvoerpomp ,maar geen beide werkt.
Weet iemand een oplossing dan hoor ik het graag.
Groet,
Lans
Goedenavond,
We zijn bezig met een uitgebreide revisie van onze Dexta (1959), inmiddels al het hele motorblok vernieuwd. Vandaag hebben we het vliegwiel en de (enkele) koppelingsset (nieuwe koppelingsplaat en druklager, Histoparts) erop gezet en de motor weer aan de rest van de tractor vast gemaakt. Nu blijkt echter dat bij het intrappen van de koppeling, de versnellingsbak nog mee draait (de banden dus ook). Als ik de krukas met een ratel rond draai gaat die ook erg zwaar als de koppeling ingetrapt wordt. Er lijkt iets te blokkeren. De koppelingsplaat zit volgens mij goed op (uitstekend gedeelte naar de vernsellingsbak kant).
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
Groeten,
Stan
Onze Dexta werkt inmiddels prima.
Voorlader doet zijn werk. Inmiddels ook een palletvork gescoord bij epic auctions, die binnen 5 minuten zo krom als een hoepel was (dat wordt recht trekken en verzwaren)
Desalniettemin is het een leuk ding.
Maar nu waren wij de rijbak aan het slepen (wit zand) met een sleepeg met pallet en 2 grote broken steen erop.
En dan blijk je af en toe een passagier op je eigen trekker te zijn.... Zelfs bij minimaal insturen gaan de wielen de hoek om en beginnen te ploegen, maar de Dexta zelf gaat vrijwel rechtdoor. Tot je in een spoortje komt en dan volgt hij dit steeds dieper wordende spoor.
Enfin, na dit 2 a 3 keer gedaan te hebben resulteert dit in 2 prachtige zandfonteinen van de achterbanden en na wat geworstel kom je er wel weer uit, (verbazingwekkend als het ding op een bepaald moment bijna op zijn buik/bak ligt)
Mijn vraag is of hier iets aan te doen is. Met de remmen sturen heb ik geprobeerd, maar is niet echt een succes omdat je nog meer ingraaft bij voorwielen.
Dubbele banden maakt hem den ik te breed (en kan er dan stal niet mee in) en doet qua sturing niets. Druk in banden verlagen wellicht?
Ik heb uitgesloten dat het een probleem is met de kop pakking want ik ben er achter gekomen dat er diesel uit de uitlaat poorten komt
Ik heb de tank leeggereden van mijn Dexta. Vervolgens krijg ik hem niet ontlucht. Ik heb diesel tot aan de brandstofpomp. Ik voel niet echt tegendruk bij het pompen met het heveltje. Zie wel heel lichtjes soms een luchtbelletje bij de ontluchtingsboutjes. In de instructie lees ik dat je de motor een omwenteling moet laten maken als je geen slag kan maken met het handpompje. Dat brengt geen verandering. Ik weet ook niet of ik een volle slag maak. Ik heb foto's gemaakt van de uiterste standen van het heveltje. Is er iemand die hier iets zinnigs over zeggen kan? Ik loop een beetje vast.....
Het probleem is opgelost. Bedankt voor het meedenken. Blijkbaar was met het laatste restje diesel veel vuil meegekomen. Na het vervangen van het brandstoffilter verliep het ontluchten volgens het boekje.
Ik heb een set lampjes (rood en groen) voor montage in het dashbord, paarse gele en blauwe kabel, ik heb deze aangesloten op de kabels van de kabelboom paars bij paars (oliedruk) geel bij geel (spanning) en blauw bij blauw (volgens mij aarde)
De lampjes branden, alleen als motor loopt blijven de lampjes branden.
Weet iemand een oplossing?
groetjes Mat
Onlangs kocht ik voor onze boerderij een Fordson Dexta met voorlader en cyclomaaier erachter.
Rijden doet hij prima. Remmen is ehhhmmmm Tja anticiperen zullen we maar zeggen en hard stampen.
Hefinrichting doet het ook prima.
Elektrisch is er wel werk, maar dat gaan we wel fixen.
Ook lekt hij behoorlijk olie, maar er bleek teveel in te zitten... Dus dat kan wel. Verwacht wellicht nog vilt keringen?? Dus lekt altijd wel wat.
Mijn grootste probleem is echter de voorlader: toen ik hem ophaalde ging hij keurig omhoog.
Thuis aangekomen voorlader laten zakken (handrem zit er niet op denk ik??)
Kreeg hem net vrij genoeg om hem binnen te rijden. Maar nu staat de voorlader aan de grond en kan ik er dus niet mee rijden..
Ik heb de knop om te schakelen tussen de hefinrichting of de voorlader uitgetrokken, maar krijg hem nog niet omhoog..
Ook lukt het inschakelen van de aftakas niet.. hij blijft tandjes poetsen...ook met koppeling in. Wellicht zou het nog werken als ik hem in zijn versnelling zet als ik de aftakas inschakel??
Is er iemand uit de buurt van provincie zeeland die mij kan helpen met het goed aansluiten van een nieuwe kabelboom. krijg het zelf niet voor elkaar. de dynamo wordt nu zo warm dat is denk ik niet de bedoeling.
Weet u of er een tankvlotter voor een fordson dexta te koop is en waar is het te koop?
Heeft u nog een lekvrije brandstoftank voor een Fordson Dexta liggen, laat mij het weten.