We hebben helaas nog geen technische specificaties van de Dexta.
Er zijn <strong>tientallen</strong> leden die ervaring blijken te hebben met de Dexta, gezamenlijk zo'n 62.490 draaiuren. Elk lid kan zijn ervaring met deze prachtige machine toevoegen. Word ook lid »
Ik hoor een tikkend geluid met een draaiende motor van mijn ford dexta afkomstig van de kleppendeksel en voelbaar aan de kleppendeksel. Het geluid begint op bedrijfstemperatuur en met ongeveer 1500rpm. Ik vermoed dat de kleppen gesteld moeten worden en zo ja is er iemand die weet hoe dit moet en of je dit zelf kunt doen of moet laten doen. En wat het eventueel anders zou kunnen zijn.
Ik heb afgelopen weekend tijdens het werken aan mijn dexta diesel gepompt met een tuinslang en daarbij ook wat binnen gekregen.
Heeft iemand nog advies om dat te voorkomen of wat je kunt doen tegen de brandstof smaak in je mond en het gevoel in je keel.
Verder vroeg ik me af of er ook een oliepeil zit in de differentieel of iets om te controleren dat er nog genoeg olie in zit.
Groet,
Lans
Ik ben bezig met het opknappen van een fordson dexta uit 1961.
Nu zit er bij mij op het tandwiel dat de brandstof pomp aandrijft aan de voor zijde een poelie gemonteerd.
Op tekening staat deze poelie nergens op en ik kan 'm okk nergens vinden.
Weet iemand wat de functie kan zijn van deze poelie?
Afgelopen zondag heb ik na ca 5 jaar een dexta na wat moeite aan de gang gekregen. Liep wat onrustig en zoekend naar stationair toeren tal maar hij liep.
De dag er op terug om hem op te halen en hij start niet meer. Heb de oude diesel uut de tank gehaald en ieuwe er in na dat alles grondig is schoon gemaakt. Maar geeft alleen wat rook maar wil niet aanslaan.
Gecontroleerd of er diesel uit de verdeler komt richting de verstuiver en dit is oke. Wij kan mij verder helpen of heeft nog idee ?
Mijn ford dexta springt op en neer in zijn toerental tussen 800 en 1000 naar mate de motor op temperatuur komt wordt het minder en als hij trekkracht moet leveren is het toerental constant ook als hij koud is.
Ik heb inmiddels op advies de brandstofmembraam vervangen en de opvoerpomp ,maar geen beide werkt.
Weet iemand een oplossing dan hoor ik het graag.
Groet,
Lans
Goedenavond,
We zijn bezig met een uitgebreide revisie van onze Dexta (1959), inmiddels al het hele motorblok vernieuwd. Vandaag hebben we het vliegwiel en de (enkele) koppelingsset (nieuwe koppelingsplaat en druklager, Histoparts) erop gezet en de motor weer aan de rest van de tractor vast gemaakt. Nu blijkt echter dat bij het intrappen van de koppeling, de versnellingsbak nog mee draait (de banden dus ook). Als ik de krukas met een ratel rond draai gaat die ook erg zwaar als de koppeling ingetrapt wordt. Er lijkt iets te blokkeren. De koppelingsplaat zit volgens mij goed op (uitstekend gedeelte naar de vernsellingsbak kant).
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
Groeten,
Stan
Onze Dexta werkt inmiddels prima.
Voorlader doet zijn werk. Inmiddels ook een palletvork gescoord bij epic auctions, die binnen 5 minuten zo krom als een hoepel was (dat wordt recht trekken en verzwaren)
Desalniettemin is het een leuk ding.
Maar nu waren wij de rijbak aan het slepen (wit zand) met een sleepeg met pallet en 2 grote broken steen erop.
En dan blijk je af en toe een passagier op je eigen trekker te zijn.... Zelfs bij minimaal insturen gaan de wielen de hoek om en beginnen te ploegen, maar de Dexta zelf gaat vrijwel rechtdoor. Tot je in een spoortje komt en dan volgt hij dit steeds dieper wordende spoor.
Enfin, na dit 2 a 3 keer gedaan te hebben resulteert dit in 2 prachtige zandfonteinen van de achterbanden en na wat geworstel kom je er wel weer uit, (verbazingwekkend als het ding op een bepaald moment bijna op zijn buik/bak ligt)
Mijn vraag is of hier iets aan te doen is. Met de remmen sturen heb ik geprobeerd, maar is niet echt een succes omdat je nog meer ingraaft bij voorwielen.
Dubbele banden maakt hem den ik te breed (en kan er dan stal niet mee in) en doet qua sturing niets. Druk in banden verlagen wellicht?
Ik heb uitgesloten dat het een probleem is met de kop pakking want ik ben er achter gekomen dat er diesel uit de uitlaat poorten komt
Ik heb de tank leeggereden van mijn Dexta. Vervolgens krijg ik hem niet ontlucht. Ik heb diesel tot aan de brandstofpomp. Ik voel niet echt tegendruk bij het pompen met het heveltje. Zie wel heel lichtjes soms een luchtbelletje bij de ontluchtingsboutjes. In de instructie lees ik dat je de motor een omwenteling moet laten maken als je geen slag kan maken met het handpompje. Dat brengt geen verandering. Ik weet ook niet of ik een volle slag maak. Ik heb foto's gemaakt van de uiterste standen van het heveltje. Is er iemand die hier iets zinnigs over zeggen kan? Ik loop een beetje vast.....
Het probleem is opgelost. Bedankt voor het meedenken. Blijkbaar was met het laatste restje diesel veel vuil meegekomen. Na het vervangen van het brandstoffilter verliep het ontluchten volgens het boekje.
Ik heb een set lampjes (rood en groen) voor montage in het dashbord, paarse gele en blauwe kabel, ik heb deze aangesloten op de kabels van de kabelboom paars bij paars (oliedruk) geel bij geel (spanning) en blauw bij blauw (volgens mij aarde)
De lampjes branden, alleen als motor loopt blijven de lampjes branden.
Weet iemand een oplossing?
groetjes Mat
Onlangs kocht ik voor onze boerderij een Fordson Dexta met voorlader en cyclomaaier erachter.
Rijden doet hij prima. Remmen is ehhhmmmm Tja anticiperen zullen we maar zeggen en hard stampen.
Hefinrichting doet het ook prima.
Elektrisch is er wel werk, maar dat gaan we wel fixen.
Ook lekt hij behoorlijk olie, maar er bleek teveel in te zitten... Dus dat kan wel. Verwacht wellicht nog vilt keringen?? Dus lekt altijd wel wat.
Mijn grootste probleem is echter de voorlader: toen ik hem ophaalde ging hij keurig omhoog.
Thuis aangekomen voorlader laten zakken (handrem zit er niet op denk ik??)
Kreeg hem net vrij genoeg om hem binnen te rijden. Maar nu staat de voorlader aan de grond en kan ik er dus niet mee rijden..
Ik heb de knop om te schakelen tussen de hefinrichting of de voorlader uitgetrokken, maar krijg hem nog niet omhoog..
Ook lukt het inschakelen van de aftakas niet.. hij blijft tandjes poetsen...ook met koppeling in. Wellicht zou het nog werken als ik hem in zijn versnelling zet als ik de aftakas inschakel??
Is er iemand uit de buurt van provincie zeeland die mij kan helpen met het goed aansluiten van een nieuwe kabelboom. krijg het zelf niet voor elkaar. de dynamo wordt nu zo warm dat is denk ik niet de bedoeling.
Weet u of er een tankvlotter voor een fordson dexta te koop is en waar is het te koop?
Heeft u nog een lekvrije brandstoftank voor een Fordson Dexta liggen, laat mij het weten.
Hoi iedereen,
De interne schroefdraad voor de ontluchtingsschroef op mijn brandstoffilter is dolgedraaid. Nu wilde ik hier een helicoil plaatsen, heb de dikte netjes opgemeten en kwam uit op 5/16. Maar ik kan nergens vinden of de schroefdraad van de ontluchtingsschroef BSW of BSF is, heeft iemand hier ervaring mee?
Hallo
ik ben nu met mn brandstof pomp bezig
maar nu vraag ik me af hoe de de brandstof pomp gesmeerd word, moet ik zelf vet of olie tussen de lagers doen of komt er olie uit het blok bij ?
Hallo
ik laat mijn fordson dexta blok reviseren maar nu heb ik het blok aflaten persen op de koel kanalen, ik heb het blok al een keer gelast
maar nu blijkt hij uit 6 kleine gaatjes te lekken aan de buiten kant van het blok,
nu is mijn vraag of jullie weten waar ik deze mee moet dichten, kan ik dat met 2 componenten lijm doen of moet ik het blok laten lassen
sanderdh
Recentelijk is mij de oude pakking van het kleppendeksel kapot gegaan, en de nieuwe pakkingen ( 1 van histoparts en 1 van kodaparts) lijken iets te lang, waardoor ze aan de binnenkant van de rand gaan liggen.
Is er een handigheidje voor om zo’n ding terug te plaatsen? En met name ook om te voorkomen dat ie te ver naar binnen of naar buiten plooit?
Bij voorbaat dank!
Mvg Stefan
Hallo
ik heb de tank van mijn dexta uitgespoten met de hoge druk spuit,om dat er veel rommel uit kwam, nu keek ik door de vul opening heen en zag dat er heel veel kleine gaatjes in zijn geroest. hoe kan ik deze gaatjes het beste dicht krijgen
ik hoor graag
Beste TFers
ik heb de compressie van mijn fordson dexta gemeten maar die is te laag nu wil ik er nieuwe zuiger veren en een nieuwe koppakking in doen maar waar moet ik dat bestellen?
want bij histoparts is een nieuwe koppakking set 25 euro maar op techniek wepshop is de koppakking 80 euro. waar kan ik het beste bestellen ?
mvg sanderdh