Schuitemaker Feedo
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Schuitemaker Feedo ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Meen je dat?
Ik vind mengwagens mooier maar das ieders eigen keus
Man, mengwagens? Lekker dieselolie verstoken! Vreet tijd trekker uren en man uren. Plus dat met alleen kuilvoer de mengwagen slecht te lossen valt!
Slecht lossen? als je een met lopende band hebt lost dat heel mooi hoor! En over tijd maakt het niks uit, als je ht erin hebt kun je het ook voordraaien net zoals bij deze.
Ja, als je een keer alleen kuilvoer erin hebt is het een ramp om het fatsoenlijk te lossen! Tijd maakt zeker wel uit. Als je structuur bij wilt voeren duurd het minstens 5 a 10 minuten voordat het er echt doorzit. Nee, ik wist het wel. Als onze mengwagen weg is komt er nooit een andere!
Mengwagen werkt harstikke mooi! Moet je er echter wel mee kunnen werken! Diesel verstoken is maar half waar. Je moet natuurlijk niet alleen mais en gras voeren. Bijproducten zijn een vereiste. Of in ieder geval verschillende kuilen. Overigens is dat beetje extra diesel niet zinloos verstookt. Er zit meerwaarde aan TMR! Die betaalt zich uit!
Jaja, de koe moet kauwen, hoeft de mengwagen niet te doen. Er zit zeker meerwaarde aan. Maar dit kan een voerdoseerwagen (bijna) even goed!
Als een mengwagen doet, wat de koe moet, doe jij het fout! Ik heb heel wat kuubs voer gemengd en voorgedraaid. Werd mooi gemengd en was zeker niet fijn!
Een voerdoseerwagen, of blokkendoseerwagen, kan dit ook wel een beetje, maar tot op zekere hoogte. Kost veel meer tijd en energie, dus dan is mengen al gauw intetessanter.
Meer tijd en energie? Ik zou niet weten waarom. Gewoon in laagjes laden. Waarom dan alles door elkaar mengen? Het principe van de mengwagen is verkeerd, waarom zitten er messen in? Wil je echt mengen op een goede manier moet je een keenan kopen !
Door elkaar mengen doe je voor een optimale voerbenutting die resulteert in hogere productie en gezondere dieren. Een koe heeft ook haar favoriete eten. Mais vreten ze graag, kuilgras niet te graag, dus dat laten ze makkelijker liggen. Doen ze minder gauw als je TMR hebt. Principe van de mengwagen is juist wel goed. De messen zitten erin voor de mengwerking.
Vraag anders @Heersinkvoedertechniek eens naar de voordelen van mengen tov niet mengen...
Dat hoef je mij allemaal niet te vertellen hoor ! Met de voordelen van mengen ben ik helemaal bekend. Zou ook niet anders willen. Maar naar mijn mening is de mengwagen die de meeste boeren gebruiken gewoon een verkeerd principe.
Messen zijn toch om te snijden? En dat moet de mengwagen niet doen. Moet de koe doen. Dan kom je dus op keenan uit. Of een voerdoseerwagen GOED laden.
De mengwagen die de meeste boeren gebruiken is de beste, na de peddel. Horizontaal is bagger. Verticaal is goed genoeg. Niks mis mee!
De messen op de vijzel snijden niet bepaald. Tenminste als je goed werkt met een mengwagen. Goed laden? Dan voeren jullie geen mineralenmengsels! Het beste effect daarin geeft toch echt de mengwagen. Doseerwagens niet. Sterker nog: bij ons is destijds een mengwagen gekomen om de toevoegingen! Koppelmedicatie, mineralen, krrachtvoer...
Licht eraan hoe je het erin gooit !
Mineralenmengsels voeren we zeker wel, Maar als je alles er op 1 plek erin gooit heb je er nog weinig aan. Boer in de buurt heeft klein balustrade gemaakt zodat hij het er over de hele lengte in kan gooien. Nogmaals. Wil je fatsoenlijk mengen zonder structuurbederf heb je een keenan nodig. Eigenlijk weleens het product gezien uit een voerdoseerwagen van een boer die hem goed kan laden?
Zijn er hier weinig van... Nu zijn er ook weinig die zon ding hebben...
Structuurbederf? Ben je zelf bij! Hebben wij slechts een paar keer gehad, door domweg even weg te lopen. Met een verticaalmenger. Keenan krijgt het spul ook wel kapot.
@MaartenMandemaker
Wat voor rantsoen haddenn en hebben die boeren, Maarten?
+100
Keenan krijgt het spul kapot? waardoor zou niet weten. Je bent het dus wel mee eens dat een mengwagen dat ook doet. Ga je het product uit een keenan of een willekeurige verticaalmenger eens vergelijken zie je zeker wel verschil !
Klopt Maar dan is het weer niet goed gemengt....
Ben het overigens wel volledig met je eens hoor !
Een ervaren iemand, geen snotjochie zoals jullie mij noemen :lol: Is het volgens mij volledig met mij eens
Structuurbederf zul je altijd een klein beetje hebben, maar dat gaat ook op voor een Keenan. Ook die kamt spul kapot. Belangrijk is gewoon de manier van laden, en ook hoe je erf op is gebouwd.
@MaartenMandemaker
Bostel, pulp, aardappelafval kun je inderdaad voordraaien met een (blokken)doseerwagen. Wat mineralen, koppelmedicatie ed aangaat: je voert het uit noodzaak, toch? En vooral op die hoeveelheden is het belangrijk dat ieder dier geraakt wordt. Dan is een mengwagen, met name de verticaalmenger, toch het meest zekere. Dieselverbruik ga ik niet op in, met als reden, dat ik daarvoor moet rekenen Heb altijd met zelfladers gewerkt Die kun je kwa verbruik niet vergelijken, door het mes.
Tja mineralen en medicatie word lastig zonder mengwagen, maar is dat noodzaak? Als je gras en maiskuil van goede kwaliteit en met voldoende structuur en smakelijkheid hebt, kun je volgens mij probleemloos zonder mengwagen voeren.
Haha, maar brandstofverbruik gaat wel steeds meer tellen Hoezo kun je zelfladers niet vergelijken? Het voer moet toch voor het hek, of je nu met een shovel/verreiker laadt, of met een zelflader. Met een blokken/doseerwagen moet je ook snijden/happen of met zo'n krokobak het voer uithalen
Zelfladers zijn langzamer dan een shovel. Beetje trekker-voorlader is zelfs sneller, al geniet een shovel of verreiker mijn voorkeur. Nu weet ik niet hoe dat met een BvL, BSL of Peecon is. Maar de Trioliet is echt traag. In de wintertijd was ik lang (=zowat de halve morgen) bezig om te voeren
Wij laten de mengwagen voor het melkvee 10minuten mengen, trekker verbruikt 12liter per uur, nog ongeveer 5minuten lossen. Dus zit op een 3liter per dag bij het melkvee aan voeren.
Bij onze vorige mengwagen was het lossen van enkel kuilvoer drama. Bij de nieuwe BVL hebben ze de deuren groter gemaakt. Met 3km/u over 20meter lossen en er is 2.5ton kuilvoer gelost. Gaat vreselijk snel, kan geen doseerwagen aan draaien.
Mengen nu een natte najaarssnede van 25%DS met kuilbalen van 60%DS met veel structuur. Die najaarskuil was alleen nooit te voeren geweest, nu het gemengd is is het smakelijk en ook nog eens aardig structuur. Die bult had anders door de mestverspreider gekunt. 8minuten mengen en er is 4ton voer voor jongvee en droge koeien gemengd voor 2dagen.
Gemengd voer is vooral mooi als je niet voldoende voerplaatsen hebt, komen ook de ranglage dieren en de vaarzen aan de beurt. Diesel is duur, maar voerkosten hakken er zo ook wel in. Als iemand nog een eiwitrijk product weet voor de voederwaardeprijs van TGC mag hij het hier melden
doseerwagen voor 80 koeien is duurder in aaschaf dan een mengwagen in aanschaf, dus dat heb je niet goed.
zit wel, afhankelijk van merk, tot € 10.000,- verschil in. of bedoel je blokkenwagen?
Voeren in 20/25 minuten 60 koeien en nog een paar stuks jongvee.
Klopt, maar dan heb je ook wat goeds. En niks halfs gebakken!
Man in de buurt had kleine balustrade gemaakt, kon het er zo over de hele lengte in gooien. En als je dan niet alles in 1 keer ervoor gooit, maar er verschillende keren langsgaat is het volgens mij goed gement !
Maar met wat voor combi? Nogmaals: ik heb die ervaring met een zelflader!
Trouwens: wij draaiden in een kwartiertje voor dik 80 dieten TMR voor
Als je flexibel wilt zijn met voeren MOET je mengen, wil je structuur voeren, MOET je mengen, wil je 100% mengen, dan MOET je mengen.
Wil je op 1 van deze punten concessies doen, dan zijn er legio alternatieven.
ieder z'n keuze, dat kan op sommige bedrijven heel goed werken.
maar alleen supersmakelijk gras met enorm goeie mais mengen in verschillende lagen gaat idd ook wel met een doseerwagen, maar ik ken toch ook wel erg veel mensen met een doseerwagen die een 'pinkenkuil' niet erg goed erdoor krijgen, of teveel plukken hooi in het restvoer hebben. dus blijkbaar zijn er toch bedrijven die niet altijd 100% goed voer hebben.
ik zie steeds meer bedrijven die zeeeeeer scherp op de prijs van het voer letten, krachtvoerkosten drukken, die voeren soms wel 5 of 6 producten. dat wil echt niet 100% met een doseerwagen.
als je 2 soorten gras, mais, hooi en pulp met een beetje mineralen voert, heb je al een mooi mengseltje zonder rare producten wat bij heel veel boeren gevoerd wordt.
zit wel, afhankelijk van merk, tot %u20AC 10.000,- verschil in
Wij voeren 80 koeien met een blokkendoseerwagen, die kost dik de helft van een mengwagen, en je hebt geen laadwerktuig nodig.
Als je normaal goed ruwvoer hebt hoef je volgens mij niet zoveel bij te voeren.
Die paar liter stijging per dag die door al die mengwagenspecialisten voorgeschoteld wordt, blijkt vaak een papieren werkelijkheid.
Punt van eerste zorg blijft goed ruwvoer winnen en dat goed conserveren. En als jij een blok van 600kg in 2 of 3x laadt is dat qua kosten debj aantrekkelijker dan dat je eerst maximaal gasolie gaat verstoken met een trekker voor de mengwagen, die wagen nog een keer vol moet gooien, en dan nog een keer fatsoenlijk probeert te lossen met zo'n wagen.
en dat het de helft kost lijkt me sterk.
een kale getrokken wagen heb je al voor 24.000, aanbieding van een 14m3 van een goed en bekend merk
de helft voor een doseerwagen lukt niet, eerder 30.000
een blokkenwagen is wel goedkoper, een krabbakje is nog goekoper en een riek is nog goedkoper, maar daar heb je allemaal meer werk mee.
maar hoe krijg jij je blokkenwagen vol? uitsnijder a 8000??
wie zegt dat dan dat je in 1x zoveel stijgt? als ze je dat beloven, dan moet je ze meteen laten tekenen.
ik hoor dat alleen van tegenstanders van een mengwagen, ik ken niemand die dat roept.
vaak wordt dat opgelost door later te maaien, waardoor structuur toevoegen niet nodig is. dat kan, maar je verliest wel eiwit, maarja, dan doen we er een brokje in, probleem opgelost.
maar structuur aankopen is altijd nog voordeliger dan eiwit aankopen.....altijd zo geweest en dat zal ook altijd zo blijven....
zo zie je maar, voor elk syteem kun je voor - en nadelen opnoemen, ieder zn eigen systeem, ieder zn keus.
Gebruikte Feedo was in ons geval de helft goedkoper dan een gebruikte mengwagen. Komt nog is bij dat een Feedo minder snel slijt, minder slijtdelen, en je er naar ons idee redelijk secuur mee kan voeren.
Wat @fendt-412 als voorbeeld aandraagt is natuurlijk zeker waar, dat redt je met een Feedo niet, dus in dat soort gevallen is een mengwagen een uitkomst.
juist dat is de reden dat hier meerdere boeren hem weer verkocht hebben, was geen feedo, maar een ander merk.
wat is er simpeler dan een 2 vijzelige menger?
die kunnen zonder problemen 15 jaar meegaan, een doseerwagen heeft dan geen achterkant meer over.
Waarom een keenan voor goed mengen?
Zit jij hier nu te beweren, dat een doseerwagen minder onderhoud vraagt, dan een verticaalmenger :? Kale (dus kleppen!) mengwagen heeft volgens mij alleen maar een vijzel. Een doseerwagen 2 a 3 walsen, een bodemketting, losband....
Is onze ook, maar dan voer je geen structuur bij?
Dan moet je echt bijna 10 minuten mengen voordat het er fatsoenlijk doorheen zit !
eeen keenan mengt, ieder andere wagen vermoest in meer of mindere mate !
Daarvoor heb je kleppen. Bij ons lag het er egaal voor!
@newholland6640
Wij voerden ook structuurrijke producten. Icm krachtvoer toevoegen zat er ruim binnen tien minute homogeen door! En als je verticaalmenger begint te vermoezen, wordt het gewoonweg tijd, dat je leert mengen!
Ik hoor hier ook wel boeren die nu mengen, maar die geen mengwagen weer zullen kopen. En een ander gaat juist over op mengen. Maar met de stijgende brandstofprijzen word het wel minder interressant lijkt me.
10 Liter daags? Wat voor mengwagen heeft hij?
Weegt dat voordeel ook op tegen de hogere prijs? Ofwel kun je de hogere aanschafprijs tov een andere mengwagen terugverdienen omdat je koeien daardoor merkbaar meer melk geven?
Jij noemt de hogere dieselprijs, maar vergeet niet de hogere voerkosten. Daar vallen de meeste boeren nu over als je de vakbladen leest, diesel hoor je bijna niemand over.
@newholland6640
wat goeds? na 8jaar is die bodem ook doorgerot, en zit er ook slijtage op de peddels en aandrijfketting.
Ze wouden af fabriek al vast wel 2 bodems op elkaar vast bouten en leveren, zou goedkoper zijn dan de bodem na 8jaar vervangen. Of je dan een vijzel vervangt bij verticale, of de bodem bij een peddel maakt dan ook niet heel veel meer uit. Bij geen een machine heb je de garantie dat het niet slijt, alles gaat na verloop van tijd wel eens kapot. Komt bij kijken dat zon Keenan ook maar aan een kant kan lossen, moet er een voerbandje achterop, en die voerbandjes sta ik niet op te wachten.
Weet ik niet ! Maar wel je echt mengen, en niet de structuur naar z`n grootje helpen moet je n keenan hebben !
Nadelen van een keenan is lagere capaciteit (je kunt m maar voor 75% vullen en je moet ook nog langer mengen)
's winters blokken gras voor het hek, 's zomers een paar kilo mais.
Geen gesodemieter.
Men oom heeft de hele zomer ook zo gevoerd maar dan bracht hij groen gras naar de melkkoeien op stal. Savonds nog een beetje mais en wat mineralen. Dit deed ie omdat vaak de voer trekker ook nodig was voor het harken of schudden.
Ooit het product gezien uit een voerdoseerwagen van een boer die hem fatsoenlijk kan laden?!
Klopt, en hoge aanschafprijs. Maar dan heb je wel iets goeds. Niet iets halfgebakken!
Dat zeg ik de hele tijd, maar dat is dus wel 10 minuten te veel per dag, 70 minuten per week. Alleen al aan trekker uren zit je op jaarbasis op 60 uur. Neem dan je brandstof mee, en je afschrijving !
Tja, leren mengen? Die messen zit er volgens jou in voor de mengwerking. Maar messen zijn om te snijden ! Kunnen hier ook goed merken als de messen stomp zijn. Scheelt een hoop in brandstof... Dus die messen snijden wel degelijk.
nh6640 tja ik weet niet wanneer iemand goed kan laden. ik doe het niet. Enkel mengwagen laden en gewoon met de bak voor het voerhek gooien.
Ik heb wel es bij een kammerraad gezien hoe lang zij er over deden om hem vol te krijgen. En dat viel tegen.
Ik wel, doe het zelf elke zaterdag, en het voer is anders meer plukken gras bij mekaar lang niet zo mooi gemeng als een voermengwagen..
Ik zeg ruim binnen. Minuutje of 5 hooguit...
Maar hoe kun je zien dat bijvoorbeeld 100kg soya goed verdeelt is over 5ton voer en dat elke hap hetzelfde is. Dat kun je niet zo nauwkeurig uit de bak klapperen dat op elke meter van de voerwagen evenveel ligt.
Of je moet met een zeef het voer aan het begin en aan het einde van het lossen testen.
@newholland6640
60uur x 20euro voor de trekker is 1200euro. Als je door mengen een halve cent kunt besparen op krachtvoerkosten is dat 4000euro bij 8ton melk. En die halve cent heb je zo te pakken door goedkopere producten te kunnen kopen.
Hadden door TGC te voeren ipv soya een cent aan voerkostenbesparing te pakken. Dan lachen we om 1200euro aan diesel en trekkerkosten
bij ons thuis hebben we niet eens een voerwagen. alleen een happer en een vijzelbak aan de shovel. in de zomer eens per week een pak ervoor werken met de happer. (Koeien zijn dag en nacht buiten) en geen mais o.i.d. en in de winter gewoon pakken ervoor zetten. Hebben ze binnen 4 dagen op zonder dat er broei in komt en iedere dag met de vijzelbak geplette maiskorrels erbij en dan aanschuiven. bijna geen werk en geen koeien die achterblijven door te weinig pitten. en (haast) geen restvoer. een keer in twee weken restvoer op de mestbult en dat is met een keer erlangs er weg.
N.B. we voeren ong. 80 stuks.
Maar wij voeren thuis op dit moment alleen maar gras met veel structuur, wij mengen dan niet anders als we mais er nog bij voeren mengen we enkel tijdens naar de stal toe rijden en tijdens het restvoer wegschuiven... en we doen 2,5 week over 1 tank ong. van 100 l. (zo uit mijn hoofd) dus 100:17=5,88 L per dag zijn we kwijt met onze mengwagen (in de wintermaanden).
Wij doen dan ong. 15 a 20 min. over de koeien te voeren en dan ligt het er egaal voor
Op stage voeren ze 100 koeien met z'n amigo ding en als ik kijk hoeveel tijd ze daar aan kwijt zijn om niet gemengt te voeren valt het mij vies tegen... Hij is 5 min. een blok aan het snijden daarna andere trekker aanslingeren dan nog 5 min. aan het laden van mais en gras. en dan nog 5 a 10 min. lossen om goede mengeling te krijgen. dus kom je op de zelfde tijd uit als ik bezig ben....
Waarmee wordt dat gras gehakseld/opgeraapt?
En jullie hebben 60 koeien ofzo ? Jij praat over een blokkenwagen. Het principe van mengen/lossen is hetzelfde. Ik denk dat het met een fatsoenlijke kuilhapper sneller gaat. Volgens mij ben je dan binnen 5 minuten klaar met vullen als je alles dicht bij elkaar hebt zitten. Hier praat ik over 60 koeien.
Klopt Maar een beetje inschatten is wel mogelijk. Hier komt het lossen dus weer preciezer. Niet alles in 1 ram ervoor gooien, maar er meerdere keren langs, Waar het bij de mengwagen die we nu hebben toch al op aan komt.
Kun je in iedergeval op een fatsoenlijke manier mee mengen, technische kwaliteit weet ik niet.
ja 60 koeien
Dus jij wilt 60 koeien met 100 koeien gaan vergelijken? Dat is ook lekker eerlijk Maar in die voerwagen van jullie zit dus ook echt n vijzel enz ?
valt mee moet je de klep half open zetten
Bij ons type mengwagen is het een ramp! Klep half openzetten komt er niks uit, helemaal open zetten komen er proppen uit. Maar jullie hebben ook een ander product. Wij hebben iets van 20 messen in de raapwagen zitten. Heel wat anders dan een hakselaar die het op 4 cm doet !
daar heb je gelijk in van dat oprapen, en als je u is dunne plakjes snijd max een 30cm... anders krijg ik het er ook niet uit hoor!
Praat je nu over een blokken wagen of een voerdoseerwagen? Ik merk dat het hier veel door de war wordt gehaald !
Mengen kan prima.Hangt er alleen vanaf hoe het voortraject is, dus bij het inkuilen wel je wensen op tafel leggen.
Voor het voerhek de snelheid niet te hoog en de bodemketting niet te hard laten lopen,word er uitstekend gemengd.En kleine 40 pk trekker(3 cylinder) kan een 11 m3 een voudig vervoeren.Dus ja wat is duur
En een MF 135 heeft daarvoor wel genoeg olieopbrengt? Of heeft die een aparte hydropomp.
ik had het met maarten over een blokkenwagen.
Okey sorry, kon het uit het gesprek niet opmaken. En aangezien meerderen de verwarring maakten.
zoals het ongelijk lossen met een losklep. sommige merken doen dit nog steeds, maar een beetje gerenommeerd merk heeft dit al lang opgelost.
En wat betreft het dieselverbruik;
per merk zit er ENORM veel verschil in, vorm van de mengkuip, vijzels, vijzelsnelheid, stand van de messen enz enz bepalen vebruik.
Er zijn maar een paar merken die daar het verschil kunnen maken.
maar daar wordt bijna nooit naar gekeken, aanschafsprijs is nog steeds teveel bepalend.
En ik ben het met iedereen eens dat mengen geld kost, gisteren nog een mooie presentatie gehad met BE-consultants, die zette op zeer realistische wijze de kosten neer voor een voersysteem.
daar schrik ik elke keer weer van en er is geen boer die het weet.
daar kwam weer duidelijk naar voren dat laten voeren nog goedkoper was als een uitsnijder met blokkenwagen.
uitgaande van 2 2e-handstrekkers, en 12 jaar afschrijving.
er waren later 2 boeren die de kosten exact bij hadden gehouden, 3x bandje vervangen á 880 euro, asje gebroken, nieuw mes olieleding lek, maar vooral de trekkerkosten, het telt nogal op.
maar gelukkig is dat bij niemand van jullie het geval....
een horizontaalmenger met frees.....worden die nog steeds gebruikt??
dat snap ik helemaal niet.
dan kom je meteen bij mijn vorige antwoord. als je hoge kosten wilt hebben, dan moet je zoiets kopen. ik ken geen 1 boer meer die nog zoiets heeft.
Dat is dus de structuurvernietiging, die @newholland6640 bedoelde...
Klant heeft hem horizontale storti voor een jaar geleden ingeruild voor een strauttman mengwagen. Verder zou ik t ook niet weten.
Trioliet lijkt me anders wel een gerenommeerd merk, maar die heeft het nog steeds !
@ Heersink, die zelfrijdende Trioliet wagens zijn ook niet helemaal op transport afstanden gebouwd of heb ik dat mis verstaan?Dat de hydraulische aandrijving de boel niet de baas kan en dat de olie na een aantal kilometer de machine uitkookt?Helaas zien we die machine meer bij de werkplaats dan dat hij eigenlijk klanten bediend.
Ik mag aannemen dat dat ook ergens van betaald moet worden.
buiten dat er hier een paar oude trekkers in de voeding lopen kan ik niet zeggen dat er kapitalen aan verspijkert worden.zo af en toe in de winter gaat er één voor onderhoud een weekje eruit en dat is dan nog meer omdat swinters sowieso onderhouds tijd is.Trekkers doen ook ander werk en worden swinters na gekeken.Op een 3 cylinder gaat 6 liter olie en een oliefilter van 18 euro.Zal al met al de 50 euro niet halen voor een hele winter voeren....
oude vijzels hadden dat. ongesneden gras kun je nooit mooi verdelen.
zolang het gras maar een beetje gesneden is, ken ik de problemen niet. tenzij je de vijzeld tergend langzaam laat draaien en veel mais voert.
gebeurt in de zomer nog wel eens naast de weidegang, een klein trekkertje ervoor en dan komt het bij elke wagen voor.
ik vraag me af waar jij het over hebt. ik heb nog nooit, ik herhaal, nog nooit last van warme olie gehad, olie koelers lopen niet eens altijd. dus waar jij het over hebt???
ik heb met de vorige machine ruim 100.000 km gereden en geen enkele euro onderhoud gehad met de aandrijving.
dus wie of wat jij bedoelt?!?!?!??
mocht ik liegen ,lieg ik in comissie....
Zeg niet dat wij het beste systeem van voeren hebben want dat bestaat in mijn ogen niet,maar wel één die ons het beste past en waar we tevreden mee zijn
Hier in de buurt lopen er zoiezo nog 2.
Heb laatst even gekeken, onze blokkenwagen is van 2005. En daar hebben we tot nu toe nog geen onderhoud aan gehad, op een lekke band na. Ja ik weet dat het vandaag al wel anders kan zijn. Was in het verleden met een ander merk wel anders trouwens. Er staat een oude afgeschreven trekker voor, word wel goed onderhouden, maar ook daar eigenlijk geen kosten aan. het enige grote onderhoud vorig jaar was een nieuwe startmotor. Voor de kuilhapper staan trekkers die ook ander werk doen. We voeren al bijna 30 jaar zo, en het bevalt nog steeds goed. Mooi snel en eenvoudig.
nee klopt ! maar de gehalten en de conditie van de koe gaan wel naar boven !
kiek an, tijd voor die boeren om die structuurvernielend/brandstofzuipende menger eens in te ruilen...
wat betreft de blokkenwagen;
ik denk dat het verstandig is om geen appels met peren te vergelijken.
opname/selectie/mest/schommelinge in gehaltes of liters/algehele gezondheid (klauwen/tkt/vruchtbaarheid enz) zit erg veel verschil tussen, gelukkig mag ik zeggen dat een paar klanten van mij de ogen open zijn gegaan nadat ze gemengd zijn gaan voeren, terwijl ze vooraf eigenlijk wel tevreden waren.
en met een blokkenwagen voeren is niks mis, maar als je in je uppie 120 koeien moet voeren, dan wordt het al duur qua tijd, die heb je niet. tenzij pa/opa/zoon/personeel of vrouw meewerkt, maar dat kom ik niet zo veel tegen.
ik denk niet dat de eigenaar van de Triotrac zo blij is met jouw opmerkingen. Dat heeft iemand bij ons in de buurt bijna zijn baan gekost. Ik zou er in ieder geval niet blij mee zijn.
De machine is niks mis mee in mijn ogen.
nee nee .. maar wat zuipt die TEF die voor de kuilhapper staat dan ?
Ik denk gewoon gasolie :? haha
Eerst gemaaid met kneuzers, daarna schudden, dan door de hakselaar
Als ik een accountant geen 350 euro per uur betaal maar 400 zijn ze misschien ook wel bereid om iets op papier te zetten wat me beter past.
Een één ieder voer systeem heeft zn eigen voor en nadelen en ook wat kosten betreft.Het is aan iedere veehouder wat hij zelf daar aan kwijt wil en of hij het zelf wil doen of uit besteden.
Tevens ga ik hier niet doen of het probleem niet wijd en zijd bekend was.Bij iedere boer waar later of niet gevoerd werd was op dat moment bekend dat er problemen waren en dat gaat snel de ronde doen.Dus mij hier op aan te spreken of een ander heeft mijns inziens weinig zin
beetje onsamenhangend verhaal.
dat elk voersysteem goed kan functioneren ben ik wel met je eens, dat zeg ik vaak genoeg in mijn antwoorden. zie hierboven al mijn antwoorden, maar soms worden er dingen beweerd die gewoonweg totaal niet kloppen.
wat betreft die Triotrac;
Het kan best zo zijn dat er problemen waren, maar dat is niet aan jou om dat hier op internet te zetten volgens mij.
Jij noemt de machine bij naam en zegt dat die niet geschikt is voor transport, dat de hydr het niet aan kan, olie aan de kook, dat vind ik nogal wat. vooral omdat het de enigste machine is die wél gemaakt is voor transport.
Zo praten over klanten van je baas, dat lijkt me niet echt verstandig, ik zou er niet blij mee zijn als er zo over mij werd gepraat.
Ik denk dat @MaartenMandemaker blij mag zijn, met het verbruik van een TEF. Lijkt me alleen niks voor de happer.
Hoe is t eigenlijk met de happer van jullie?
Hmmm De RMH VSL met 50km/h transmissie doen het ook redelijk hoor, alleen de remmen slijten redelijk vlotjes. Ook hebben we Mixcellent rijden, en daar hoor ik ook nooit iets over.
Hmmm De RMH VSL met 50km/h transmissie doen het ook redelijk hoor, alleen de remmen slijten redelijk vlotjes. Ook hebben we Mixcellent rijden, en daar hoor ik ook nooit iets over.
Niet dat ze niets mankeren, maar de Mixcellent is nog nooit in de werkplaats geweest, maar dat komt meer door de grote afstand.
26x60? Das 3x zo groot?
Was vandaag rond de boerderij aan t cirkelen
mee eens,
pb
Zag je pa nog overvliegen met de 3040 en melkwagen Was om half 1 ofzo. Hep de kopse kanten van de viaducten eens gekortwiekt.
Heeft de postduif lamme vleugels?
Shit happens
Zat een melkwagen achter, met wat puntdraad. Stond even later in de polder
Zag m trouwens later met de veewagen. Waar dat was weet ik zo niet meer...
Dat dit ook hier ter sprake komt is niet verwonderlijk.
Wij doen ook zaken met B.Zijn personeel zal van het boven geschrevene geen last hebben.Mocht ik daar achter komen kan B hier gelijk op het matje komen.Ik leg de verantwoording daar waar hij hoort,en dat is niet zn personeel
Verder haal je in je reacties een accountants rapport aan.In alle lagen van bestuurlijk nederland is bekend dat de portemonnee de inhoud van het rapport bepaald.Anders gezegd,niet is veranderlijker dan het weer en accountants rapporten.Het zegt mij dus ook helemaal niets.
Misschien ben ik zo wat duidelijker
zo‘n kar hebben wij ook gehad. werkt perfect in mais en ook welmet gras maar dan moet het goed gesneden zijn. dat is bij ons niet het geval en we hebben.ook geeh mais meer in de bult dus we kunnen het prima alleen met de shovel met happer en vijzelbak doen. dus hebben we die bak weggedaan.
dat verhaal van de accounatant is nu wel duidelijker, maar als jij zo denkt over accountants...als ze een algemene presentatie houden, VOOR BOEREN, dan is het toch wel raar dat ze vertellen dat mechanisatie duur is.
Maar dat doen ze al jaren. dat is gratis advies, het is aan de boeren wat ze er mee gaan doen, daar is iedere ondernemer vrij in.
wat dat andere betreft, ik snap niet dat je je zo uitlaat over klanten, lijkt me niet zo verstandig, er lezen meer mensen mee dan je denkt.
dat hebben wij ook gemerkt ja. sommige balen waren wel goed gesneden en die gingen er zo door, net zo als gehakselde kuil. maar onze loonwerker had het niet goed voor elkaar en aangezien wij een voorraad van twee jaar hebben hadden we geen zin om nog twee jaar door te martelen met die bak. mais wou ook hartstikke best, je trekt een hendel omhoog om de aftakas aan te zetten en je laat de banden draaien en geweldig. alleen mais doen we nu met een vijzelbak. we hebben het laten dorsen en geplet dus we gooien er weinig voor. dus dat kan makkelijk met de vijzelbak, twee keer scheppen en klaar. en de pakken is ook geen probleem als we een scherp mes hebben voor het plastic.
Als je omrekent, naar eigen uren (25 p uur, zzptarief) is de loonwerker interessanter ja. Anders vaak ook al trouwens...
hahahaha, bijna gratis ja, dat klopt...
ik snap vaak wel dat boeren het zelf willen doen, maar op zulke middagen/avonden wordt het toekomstbeeld geschetst, en dat beeld is de laatste 50 jaar elke keer hetzelfde;
schaalvergroting, dat is bedrijfseconomisch de enigste manier om je kostprijs per liter te drukken.
maar dan loop je tegen de grens van je arbeid aan, en dan is er maar 1 oplossing; meer werk uitbesteden.
nogmaals; het is een toekomstbeeld dat al vele jaren aan de gang is, maar elk bedrijf is verschillend, en intresse en uitgangspunt van bedrijven speelt altijd een rol.
Als je met eigen mechanisatie geld wilt verdienen ben je een knappe kerel, als je het heel goed doet,dan is het vaak maar een verschil van een paar duizend euro, dat is op 1 milj. liter een fractie.
als je aan schaalvergroting doet, kun je kostprijs veel harder drukken. en dan bedoel ik schaalvergroting op gepaste schaal.
of het een goeie ontwikkeling is mag je zelf bepalen, ik heb daar wel een mening over, maar ik denk niet dat we het kunnen tegenhouden.
hoe werkt zo'n Trioliet blokkenwagen, is dat ook met 2 walsen of een ketting, zoals de ukw van trioliet?
Als mechanisatie duur is zal je terug moeten naar vroeger dagen toen alles met de kruiwagen en de grasvork gevoerd werd.Als je dat niet meer wil zul je er geld voor beschikbaar moeten stellen,ongeacht waaraan je dat besteed uit handen geven of zelf doen.
Wie melkkoeien voor zn beroep kiest weet dat hij 7 dagen per week beschikbaar dient te zijn voor een aantal zaken en dat is onder andere het voeren van je dieren.Dat dient iedere dag te gebeuren.Als boer komt dat erop neer dat je je zaken goed voor elkaar dient te hebben,pappen en nathouden met slechte voermachines zodat dieren dagen zonder staan is mijns inziens taboe.
Dan gaan we naar het loonwerk toe.Loonwerk is seizoenswerk met pieken en dalen.Ga je als loonwerker je toeleggen op dier verzorging zul je wel voor regelmaat dienen te gaan zorgen.Als je als loonwerker dan al gaat kiezen voor het pappen en nathouden met dubieuze machines dan maak je voor mij al helemaal de verkeerde keuzes.Wanneer dat de ronde gaat doen en dan is het doofpot en vloerkleed dan vraag ik me af of je wel goed bezig bent.
Sommige passages hierboven zijn in mijn ogen tenen krommend.Zeker wat personeel betreft.Die worden er ook maar op uit gestuurd,zij zitten tussen baas en klant in.
Dit is mij laatste reactie in deze.Hier op het bedrijf is het zo ingericht dat de dieren 2 maal daags met goed materiaal gevoerd worden.En dat met weinig kosten kan.
Trioliet werkt met een freeswals en daarboven een terugvoerwals. De eersten werkten met een ketting zoals jij zegt volgens mij, die hebben ze hier ook gehad, volgens mij begin jaren 80. Maar dat was geen suc6, veel onderhoud en vaak kapot. In 1986 hebben we een Schuitemaker gekocht en dat ging veel beter. Sinds 2002 hebben we weer Trioliet, en dat bevalt prima, degelijke wagens.
nee. dat wil voor geen meter. een keer geprobeert en gelijk de vijzel eruit. maar we zetten de pakken vooraan neer, touwen eraf en dan vooruit duwen met de happer en handig sturen dat het aardig verdeelt is. werkt aardig maar gesneden pakken met de trioliet wou beter.
en voordat we de trioliet hadden hadden we een strautmann hercules.
deze:
lugtenberg.nl/gmimg/gm00000562.jpg/
staat dus blijkbaar nog bij de dealer.
die is met ketting maar dat wou ook wel als alles gesneden was.
Ja met zo'n Strautmann heb ik ook gewerkt
was wel handig. als je op het einde was kon je de aftakas uitzetten en de hele bak stopt. en bij onze ford is dat alleen een hendel naar beneden dus niks geen koppeling ofzo. (en dat voor een trekker van bijna 50 jaar oud!)