Foto van een Zetor meerdere, bezig met maïs hakselen.afgelopen vrijdag mais hakselen met een 121 pk trekker en een 4 rijer hakselaar.

Zetor meerdere

maggi
Foto van een Zetor meerdere, bezig met maïs hakselen.
afgelopen vrijdag mais hakselen met een 121 pk trekker en een 4 rijer hakselaar.

Reacties

boegie
Lekkere smeerbende... Krijgt de bestuurder geen last van zijn nek?
maggi
@boegie

Nou hiermee kom je verder dan de hakselaars met silagewagens en trekkers van tegenwoordig.
ja hij zal der toch aan moeten wennen :lol:
newholland6640
Moej eigenlijk z`n valtra hebben waar je de stoel mooi kunt draaien 😄
optimel
@newholland6640 ja we hakselen maar 4 dagen in het jaar om daarvoor zon omkeerintichting te kopen. is wel heel erg duur 😉
newholland6640
@optimel

Omkeerrichting of draaibare stoel is nog wel heel wat anders 😉!
optimel
@newholland6640 hoe wil jij dan gaan sturen knul ?
selten
Quote @optimel:
hoe wil jij dan gaan sturen knul ?

+1
KOETIE
@optimel

gewoon niet! 😃
newholland6640
@selten [@optimel

Stoel voor 45 graden draaien, kun je volgens mij nog prima sturen en geen nek die je naar een paar dagen kunt opvegen 😄
optimel
@newholland6640 dan zit je alsnog met koppeling en rem ??
selten
@newholland6640
Als je ploegt zit je ook veel achterom te kijken. En je zou hierbij denk ik ook wel wat met je spiegels kunnen 😉. En een gedraaide stoel vind ik voor geen meter zitten.
newholland6640
@selten

Ik ook niet, behalve bij een valtra 😉!
newholland6640
@optimel

Die gebruik je volgens mij maar 10 procent van de tijd?
selten
@newholland6640
Net of alleen Valtra daarvoor een systeem heeft. Denk dat je net zo goed een Steyr 8320/8300 op het land kan hebben. Dan wel eentje op rupsen. Gaat ook in de natste stukken door.
optimel
@newholland6640 dat denk je. stel je voor er gebeurt wat, en je moet zo snel mogelijk stil staan/stoppen. en je kan niet goed bij de koppeling, dat risico wil je niet lopen. onderdelen van zo'n machine zijn duur hoor...
newholland6640
@optimel

Heeft deze geen handkoppeling?
optimel
@newholland6640 Nee, en het gaat prima zo. en als hij beetje last van de nek heeft of even wat anders wilt doen, kunnen we altijd nog even aflossen. dus ik zie het probleem niet
SJB533
@newholland6640
De stoel draaien?? Werkt voor geen meter! Wil je de stoel gedraaid hebben voor zicht op je hakselaar, zul je omkeerinrichting moeten hebben. Compleet! Dat is voor deze trekkers naar schatting een rug of 10-15. Kuj beter een fronthef+pto hebben!
newholland6640
@SJB533

Dit is het laatste wat ik in deze discussie zeg, lijkt me het verstandigst.

Ik snap ook wel dat je met pto of omkeerinrichting het mooiste zicht hebt op de hakselaar. Echter, als je de stoel draaid hoef je je nek nog maar voor 45 graden te draaien ipv 90 😉!
Baltus_steyr
Of je zou mits het kan een elektrische koppeling op je trekker kunne maken(als het makkelijk en eenvoudig lukt) en zo anders de stoel nog beetje kunnen draaien zodat je minder last heb van je nek. En anders moet het maar zo he haha
eddie
Verwende poppies hierzo, 4 dagen een beetje achter om kijken kan je nek wel hebben hoor, je kunt ook overal een probleem van maken natuurlijk.
optimel
@eddie precies 😉
Joop3
Stoel 90° draaien heeft geen zin. Kun je beter het perceel van 1 kant hakselen, dan kun je beurtelings over de linker en rechter schouder kijken. Dan is de gemidddelde nekhoek weer precies 0 graden....

Fronthef en frontaftakas is ook gel.l van iemand die nog nooit gehakseld heeft. Er zijn mensen die de beschikking hebben over fronthef en -aftakas, maar alsnog de hakselaar in de achterhef doen....

Gewoon mooi zo blijven rijden, of @Joop3 bellen. Komt die een paar dagen met de Benz. 😃
newholland6640
@Joop3

Waarom is in de fronthef waardeloos dan? Ben ik wel benieuwd naar 😉!
16045HSX
Zetor power!
Mc_douwel
@newholland6640 omdat dan de hakselaar de verkeerde kant opdraait
sebas deutz150
Quote @Joop3:
of @Joop3 bellen. Komt die een paar dagen met de Benz.
komt de benz ook in zeeland?
maggi
@newholland6640

En je hebt geen druk op de achterbanden, waar je toch het meeste grip op hebt vaak, anders moet je achterin al een groot gewicht doen, zak je ook sneller door de modder.
Joop3
@sebas deutz150 Ligt aan het uurtarief.... In overleg is alles mogelijk.

Hakselaar in de achterhef heeft enkele belangrijke voordelen naast de gewichtsverdeling:
-Belasting: Een trekker is over het algemeen niet gemaakt om zo'n gewicht in de fronthef mee te slepen, zeker niet als het nat is.
-Zicht: Als je de hakselaar achter hebt, kun je het geheel veel beter zien. Als je een paar jaar hakselervaring hebt, besef je hoe belangrijk dat is.
-Wendbaarheid: Vroeger hebben diverse fabrikanten hakselaars gemaakt met gestuurde voorwielen. Niet voor niets is men daar van afgestapt, ondanks diverse, belangrijke, voordelen.
Het grootste nadeel hiervan is de wendbaarheid. Je moet veel meer moeite doen om hoeken uit te hakselen, en om recht voor de rijen te komen op de kopakker. Vergeet dit detail niet! Echt belangrijk, en door onbekenden onderschat....

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Zetor meerdere ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!