Foto van een Ford Select-o-speed transmission. Foto is geplaatst door zepie57 op 21-10-2012 om 23:25:22, met 18 reacties.

Ford Select-o-speed

zepie57
Foto van een Ford Select-o-speed transmission

Reacties

ford5000
Dat is nog eens een mooie doorsnede afbeelding van dit vernuftig stukje vijftiger jaren techniek!
Die zou ik ook wel willen hebben!
zepie57
Ik heb een foto gemaakt van een voorbeeldposter in het museum in Austin
ford5000
@zepie57 Dat is je dan goed gelukt!
Mooie duidelijke foto!
danny_ford
Deze hebben wij ook thuis, geen posterformaat maar op een a4tje, zat bij de handleiding van de select-o-speed die we afgelopen jaar kochten bij een oldtimerbeurs in oosterwolde.
Renze
Ze hadden de naam onbetrouwbaar te zijn, de Select-O-Speed (SOS, Send Out Serviceman, of welke bijnaam dan ook) maar er zijn er ook die het heel lang volhielden: Gebruikers noemen twee dingen, je moest weten hoe je ze onderhouden (afstellen) moest, en je moest ze met verstand behandelen, niet op volle snelheid ineens in de achteruit gooien, zoals Ford demonstrateurs in die tijd overigens het wel voordeden...
zepie57
Ik heb met een 3000 met SOS gewerkt en het was verdomd handig met persen
danny_ford
@Renze
Wij hebben een ford 5000 met select-o-speed van 1965. Deze trekker staat iedere dag voor de voermengwagen en we hebben er nooit problemen mee, het ligt er inderdaad gewoon aan hoe je ermee omgaat.
Fendt 311 LSA
@ford5000 Wat houd dat eigelijk precies in een Select-o-Speed is dat een soort voorloper van een powershift?
ford5000
@Fendt 311 LSA Het is niet eens een voorloper, het IS een powershift transmissie.
Volledig onder belasting schakelbaar dus.
Alleen maakte deze nog gebruik van rembanden om de snelheden van verschillende verzetten tijdens het schakelen op elkaar af te stemmen.
Bevendien was de aansturing van de lamellenpaketten bij deze transmissies nog mechanisch aangestuurd en niet met solenoids, zoals dat bij de modernere powershifts het geval is.
Dit was/is wel een transmissie waar je met beleid mee om moet gaan. Ze zijn storingsgevoelig, en hebben een hekel aan slecht onderhoud en een niet al te secure bestuurder.
Fendt 311 LSA
@ford5000 Je kan dus gewoon volledig onder belasting op en af schakelen, zonder te koppelen? Hoeveel versnellingen heeft dit dan?
ford5000
@Fendt 311 LSA Ja dat klopt.
10 versnellingen vooruit en 2 achteruit.
Fendt 311 LSA
@ford5000 Zo, verklaart veel, bedankt voor de uitleg.
ford5000
@Fendt 311 LSA Graag gedaan. 😄
FolkertMF
Heeft die dan helemaal geen koppeling?
danny_ford
Heeft wel een koppeling, is ook wel zo fijn om te gebruiken tussen voorruit en achteruit schakelen. De meeste S-O-S bakken zijn stukgegaan door onbenullig schakelen zonder koppeling te gebruiken.
+1
RPCounty
@danny_ford geen koppeling maar een "inching" pedaal. Die de oliedruk van de pakketten af haalt. De koppelingsplaat die je ziet slaat bij overbelasting door. Hij wordt door een schotelveer op spanning gehouden. En is niet te ontkoppelen.
+1
danny_ford
@RPCounty

Bedankt voor de verbetering!

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford Select-o-speed ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!