Foto van een Mc Donald Onbekend, op transport. Stage Feitsma Canada 2012. Mooiie combi, en dat zonder aanhanger rijbewijs, moet je in Nederland eens proberen haha

MacDon Premier 155

CASE1455xl
Foto van een Mc Donald Onbekend, op transport. Stage Feitsma Canada 2012. Mooiie combi, en dat zonder aanhanger rijbewijs, moet je in Nederland eens proberen haha

Reacties

ferguson-6475
Ik, ferguson-6475 en selten hebben dit object verplaatst van Tractoren Mc Donald Onbekend (Gras maaien) naar Tractoren MacDon Premier 155 (Gras maaien)
SJB533
@ferguson-6475 @selten
Mooi jongens! Hebben we gezamenlijk mooi mee afgewerkt! 😉
RobertvdH
Quote @CASE1455xl:
en dat zonder aanhanger rijbewijs, moet je in Nederland eens proberen haha

Ik zie geen verschil? Als jij hier in Canada de regels aan jouw laars lapt kun je dat in Nederland toch ook gewoon doen!
10goeroe09
Ik ook niet wel even bij de les blijven
CASE1455xl
@RobertvdH weet niet, maar ik heb nog nooit gehoord van een aanhanger rijbewijs in Canada... Gewoon goed opletten en niet te hard rijden, reed max 70-80 hier. Dit was trouwens voor Saskatoon, gingen die header afkoppelen en achter een andere jeep hangen zodat we niet met een lange trein door Saskatoon heen hoefden
RobertvdH
Quote @CASE1455xl:
weet niet, maar ik heb nog nooit gehoord van een aanhanger rijbewijs in Canada...

Nee, ze noemem dat hier ook geen aanhanger rijbewijs maar een G endorsement. Dit is gewoon weer een gevalletje van de domme houden, nou we hebben hier in Canada ook gewoon regels, HEEL VEEL regels zelfs omtrent verschillende klasses rijbewijzen en wat wel en niet mag op gebied van transport!!! Als jij hier mee reed op een gewoon Nederlands autorijbewijsje mag je van geluk spreken dat je niets veroorzaakt hebt (hoeft jouw schuld trouwens ook nog niet eens te zijn) Geen verzekeringsmaatschappij die had uitgekeerd dus dan krijg jij een lawsuit van een paar miljoen aan jouw broek. Ga je dan voor de rechter staan en je zegt van 'weet niet' dat zal je dan niet echt helpen. Al had je de benodige papieren om met dit spul te rijden dan mankeerd er nog genoeg aan om je geen meter verder te laten rijden. Wat ik zo zie vanaf hier is, spiegels te smal, geen wide load signs, geen oranje vlaggen om de breedte en de lengte te markeren, verlichting?? Beremming kan ik niet zien maar daar heb ik mijn bevindingen ook wel over. Als de 'DOT' (Department Of Transport) je hier in Canada stopt mag je hopen dat je de boel in orde hebt er is geen pardon bij die mannen. Bekeuringen zijn hier niet mals en zeker niet is Saskatchewan in het speciaal!!!
CASE1455xl
@RobertvdH Dan zal ik je eens vertellen dat deze combinatie betrokken was bij een ongeval, en wel degelijk door de politie van dichtbij is bekeken. situatie: De vader van onze baas reed met deze combinatie over een asfalt weg, toen hij door een jeep met camper werd ingehaald. Op een of andere manier schoot deze jeep met camper in de slip en beland op zijn kop in de ditch. Deze beste man probeerde de schuld bij de vader van onze baas neer te leggen omdat deze combinatie te lang en niet veilig zou zijn volgens hem. De politie heeft de gehele combinatie nagekeken en alles was TIP TOP in orde, safty chains, verlichting, spiegels nog maar op!!!

Daarnaast heeft dit bedrijf een speciale voertuigen verzekering omdat er elk jaar met buitenlandse jongens gewerkt wordt. Dus er wordt hier niet roekeloos wat heen gejagen, wij zijn ook niet achterlijk...
RobertvdH
Tuurlijk daar zeg je het zelf al, Jason zijn vader reed ermee en die heeft natuurlijk wel de nodige papieren om ermee te rijden. Maargoed als jij denkt dat je ermee rijden mocht en dat de combinatie voldoet moet je dat zelf weten.
CASE1455xl
Als ze speciaal verzekerd zijn is het toch prima?
gerben
@RobertvdH deze combi was prima in orde,heb zelf alles zo gemaakt dat de header kar erbij achter kan,de truck mag volgens jason 10 ton ongeremt trekken.maar of dit echt zo is betwijfel ik,zelfde geld voor het rijden met een vrachtauto zonder rijbewijs dit zou geen probleem zijn mits de vracht auto geregistreerd zou zijn als farmtruck,nu ik eraan terug denk ben ik blij dat er nooit wat is gebeurt want ik denk dat wij veel dingen heben gedaan die verzekerings technisch niet verandwoord waren.
RobertvdH
@gerben Als een trailer inclusief lading zwaarder is dan 3000lb (1360KG) moet hij beremd zijn op alle assen. De vrachtwagens kunnen best wel geregistreerd staan als farm trucks maar zogauw er loonwerk mee gedaan wordt is dat wettelijk hier niet toegestaan want dan ben je namelijk commercial bezig en moeten de bestuurders voorzien zijn van het nodige rijbewijs, pickup trucks en vrachtwagens moeten dan ook jaarlijks gekeurd worden. In de praktijk gebeurd dit dus niet bij dit soort bedrijven omdat er geen haan naar kraait als er niets gebeurd. Wij als boer zijnde mogen op farm 'plates' uitsluitend onze eigen producten vervoeren en absoluut geen loonwerk doen!
gerben
Oke dat is wel duidelijk zo,bedankt daarvoor!ik had al wel zoiets gehoord dat zoon farm truck alleen voor eigen gebruik was,ben zelf gelukkig nog zo verstandig geweest om er geen loonwerk mee te doen.heb wel paar keer in het voorjaar een ritje over de weg naar het veld van feitsma gemaakt om de airseeder te vullen maar dat is dus legaal.vind het toch wel jammer dat zoon canadees bedrijf mensen laat over komen uit Nederland en dan vervolgens zulk soort risico´s neemt,het is gelukkig altijd goed gegaan maar zo gauw het goed misgaat ben je als werknemer volledig aansprakelijk en de werkgever zal je niet helpen wand je bent toch maar voor een seizoen in canada.

dit is de vrachtwagen waarmee we op pad werden gestuurd
tractorfan.nl/picture/688584/
930triplemaaier
Vergeet niet dat de regels wat betreft landbouwverkeer en farm plates de regels per staat heel erg van elkaar verschillen
zo mag er in alberta en sascatchewan veel meer dan in ontario
RobertvdH
Daarom noemen ze het hier ook het WILDE westen! En toch zijn er hier veel meer regels dan de meeste mensen in de gaten hebben.
CASE1455xl
@RobertvdH En die indruk wordt ook gewekt dat er weinig regels zijn, dat alles kan en mogelijk is, zolang je het maar veilig doet. Wij moeten er dan ook maar op vertrouwen dat alles verantwoord is, je bent in een vreemd land dus je bent ook niet van alle regels op de hoogte. Je moet er maar vannuit gaan dat alles wat we doen toegestaan is...
fendt-412
Quote @RobertvdH:
Als een trailer inclusief lading zwaarder is dan 3000lb (1360KG) moet hij beremd zijn op alle assen

geld dat alleen voor auto's vrachtwagens?
In ontario rijden volgens mij alleen een paar nederlanders met geremde wagens achter de trekker. Vind het zelf ook gekkenwerk maarja 😛
RobertvdH
Quote @CASE1455xl:
zolang je het maar veilig doet

Er wordt idd heel veel door de vingers gezien wat betreft landbouw verkeer als je laat ZIEN dat je jouw best doet om GEZIEN te worden. Wat ik dus niet echt zie op jouw foto maargoed daar hadden we het al over gehad.
Ik kan me ook best voorstellen dat je denkt dat er hier weinig regels zijn. Als je als 'boer' zijnde met bovenstaande combi naar een van je EIGEN percelen rijd zal er idd niet veel aan de hand zijn. Maar als je loonwerk doet dan ben je zo ineens commercial bezig en dan gelden ook de zelfde regels als commercial transport. Dus dan zijn er zo ineens wel een heleboel regels en vooral als je 'oversized' bent! Je hoeft bijvoorbeeld maar 1 vlaggetje te missen en het kost al geld!
Maar idd als je boer bent en op 'farm plates' rijd naar je eigen land, je eigen machines vervoerd, en ook je eigen producten, zijn er heel veel uitzondering op de wet en juist dat maakt het soms ook erg verwarrend.
SJB533
@RobertvdH
Stel nu dat ik boer ben, en de pick-up truck en trailer zijn van mij, maar de zwadmaaier haal ik op bij een bedrijf, dat m verhuurd. Wat zegt de wet dan?
RobertvdH
@fendt-412 Ik heb geen idee hoe dat zit met trekkers hier, dat geldt voor auto's. Voor vrachtwagens moet ook alles gewoon beremd zijn als je een aanhanger trekt. Maar daar gaan we weer een boer op farm plates die knoopt zegmaar een cultivator achter zijn graan truck om hem naar huis te slepen van een sale daar wordt weer niets op gedaan.
RobertvdH
@SJB533 Geen idee Sjoerd, wat ik meestal zie hier is dat machines die gehuurd worden of demo's gebracht en gehaald worden. Dit komt natuurlijk ook omdat die bedrijven geschikt materiaal (en verzekering) hebben om het spul te vervoeren. Maargoed wat jij zegt kan idd ook wel voorkomen en voor de wet mag het denk ik wel want jij huurd immers de machine en je vervoerd hem niet voor iemand anders.
Als wij iets willen doen en we weten het niet dan bellen we meestal gewoon even met het verzekerings kantoor en soms ook even met de DOT en die kunnen je wel een antwoord geven.
SJB533
@RobertvdH
Als ik zo s wat lees, lijkt het alsof de Canadese wetgeving qua landbouwverkeer helderop strenger is, dan hier. Klopt dit? En nee, in de tijd, dat jullie hier weg zijn is er bar weinig veranderd. Misschien de snelheid, dat weet ik zo niet.. (16 werd 25)
RobertvdH
@SJB533 Dan moet je het nog een keertje lezen Sjoerd ;)Totaal niet streng voor landbouw verkeer maar wel als je commercial bent, dat is een heel groot verschil.

Snelheid in NL was volgens mij al 25.
SJB533
@RobertvdH
Loonwerk valt hier onder landbouwverkeer, daar onder commercial. Ik reken t (en dat zal in Canada dus waarschijnlijk foutief zijn) dus even samen. Als je kijkt naar puur boerenverkeer is t zeker niet lastiger 😉
RobertvdH
Als de machines (dus geen vrachtwagens en pickup trucks) van een loonwerker over de weg rijden vallen ze ook gewoon onder boerenverkeer zoals jij dat noemt. De situatie veranderd pas als pickup trucks en vrachtwagens die geregistreerd staan (dus zeg maar een kenteken voeren) voor loonwerk doeleinden gebruikt worden. Volgens de wet moeten deze voertuigen op commercial plates rijden en niet op farm plates omdat ze dienstverlenend ingezet worden. Dus daarom hebben ze dezelfde regels als een transportbedrijf wat het vervoer voor machines aangaat.
SJB533
@RobertvdH
Nu snap ik t! 😉 Dank voor de uitleg 😄

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de MacDon Premier 155 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!