Eigenlijk snap ik heel die ophef over die trekker nog steeds niet ... Maar dat blauwe ding erachter trekt mijn interesse wel ;-) Fendt 1050 met Lemken Gigant 10 icm. Lemken Heliodor

Fendt 1050

mike_v
Eigenlijk snap ik heel die ophef over die trekker nog steeds niet ... Maar dat blauwe ding erachter trekt mijn interesse wel 😉

Fendt 1050 met Lemken Gigant 10 icm. Lemken Heliodor

Reacties

+1
Loonwerker_Erwin
Nou dat is heel simpel, die trekker is nodig om dat blauwe ding te trekken. Anders heb je niks aan dat blauwe ding...
Nick421
@Loonwerker_Erwin nou dan slaat lemken de plank mooi mis.
Als dit apparaat alleen maar aan een 1050 zou kunnen.
Andre150
@Nick421 met bijdehandjes ontbeten?
mike_v
Dat blauwe werd al vooruit getrokken nog voordat er sprake was van die groene @Loonwerker_Erwin. Met 300 pk zou je ook al ruim genoeg hebben.
roelvdw
@mike_v met 300 pk kom je alleen weg met zeer lichte grond met deze blauwe ,hier hangen zulke machines meestal achter een knik trekkers van 500 + maar die zie je haast niet bij jullie
+1
mike_v
Zie de website van Lemken @roelvdw, vermogens van 250 tot 400 pk. Dus 300 zou niet overdreven zijn. Je zou versteld staan van hoeveel "overschot" het gros van de combinaties hebben ... Maarja het oogt natuurlijk mooier wanneer er een (te) grote trekker voorstaat ...
+2
SJB533
Quote Reactie van @mike_v:
Maarja het oogt natuurlijk mooier wanneer er een (te) grote trekker voorstaat

Vooral als ze m nog niet de baas zijn 😂
FerreV
@mike_v Met 300 pk denk ik dat je toch niet hard meer rijdt. Maar goed maandag gaat de 939 er normaal aan. Zullen zien wat dt geeft.
+1
roelvdw
Je bent ook alleen maar vlak land gewend kom maar is een beetje heuvel tegen dan piep je wel anders nooit geen pk"s genoeg als je dan een beetje door wil werken
mike_v
Ik ben al vaak genoeg aan het werk geweest in de "heuvels" (Voerstreek, Wallonië, ..) @roelvdw 😉 . Pk's is meestal het probleem niet. Je moet die pk's op de grond krijgen, en daar zit het probleem.
GROENEDEERE
@mike_v
Eindelijk een die wijze woorden uitbrengt.
Wat heb je aan 500 pk als t ook met 300 makkelijk kan
+1
roelvdw
@GROENEDEEREals 300 makkelijk kan heb je geen 500 nodig ,Cruiff zou het gezegt kunnen hebben
+1
mike_v
Wijze woorden @GROENEDEERE? Dat is gewoon hoe het is, meer niet 😉 .

Als ik hoor hoe het "vroeger" bij ons op het werk ging; Toen hing er 150 pk voor de carriers. Nu hangt er 250 pk voor diezelfde carrier met diezelfde container. Waarom?
+3
1046
@mike_v omdat men tegenwoordig niet meer kan rijden
trean
@mike_v omdat er tegenwoordig meer grotere trekkers beschikbaar zijn. Maar bedrijven worden groter en dan moet er sneller en ook in slechte omstandigheden gewerkt kunnen worden, en dan is oververmogen wel makkelijk.
+1
mike_v
Quote Reactie van @trean:
en ook in slechte omstandigheden gewerkt

Om daarna te zeggen dat de loonwerker het veld naar de ... heeft gereden?
+1
roelvdw
Pk's op de grond brengen doe je met gewicht en banden is mijn ervaring maar snelheid en diepte houden heb je pk's voor nodig
mike_v
Eenmaal opgang lijkt het me juist dat je minder pk's nodig hebt @roelvdw?
roelvdw
Dat geld misschien voor vlak land voor heuvels geld dat echt niet,dat dacht ik ook toen ik van het vlakke land af kwam ,ik ben er nu wel achter gekomen nu ik heuvels heb hoe die tegen kunnen werken en hoeveel vermogen die kosten ,en begrijp nu ook wel waarom hier veel met knik trekkers gewerkt wordt
+1
erik9831
@roelvdw over wat voor werken spreken we dan ?

Want ik begrijp wel dat je zegt, dat je meer vermogen nodig hebt op heuvels en dat die tegen kunnen werken.

Maar 50 jaar geleden deed men die zelfde heuvels met maar 50-55pk en ging het ook met een 2-schaar ploeg. Als je problemen hebt op heuvels, dan denk ik eerder dat je materiaal er niet aangepast voor is. Dan vind ik dat het is, zoals @trean zegt, bedrijven worden groter en moeten meer doen op een zo kort mogelijke tijd. Vroeger zat men misschien 3 dagen te ploegen, wat men nu op 1u moet doen met een 8-schaar ploeg. Als je dan een trekker hebt, met 120pk en een 5-schaar ploeg dan zijn deze heuvels inderdaad een probleem. Met een 4-schaar is het dan misschien geen enkel probleem.

Een ander mooi voorbeeld, waar ze geen knikkers (+500pk) gebruiken is Toscane - Italië. Als je daar al eens geweest bent, dan pas kun je een onderscheid maken in een heuvel en een heuvel. Daar werken ze niet met knikkers, maar met rupsen. Geen rupsen van 300-500pk ... Gewone afstandse rups machines met een 2-schaar ploegje achter. Zij hebben of passen zich daar perfect aan, aan de omstandigheden van hun land.

PS: Die 1050 is enkel een prestige kind, niks meer niks minder. Het is Fendt en veel pk en sommige krijgen daar helaas een natte broek van. Gewoon uitstraling is dit ding in mijn ogen, gebouwd om op te vallen. Hetzelfde als met een Bugatti, per gebouwd model maakt VW een verlies van 4.6 miljoen € ... Daar geven ze ook toe, dat hij enkel bedoeld is voor prestige.
+1
roelvdw
@erik9831 we spreken over cultiveren ,schijf eggen deeprippen met discs gewoon grond bewerkingen ,er zijn hier boeren die 10 000 ha bewerken en dat moet met zo min mogelijk personeel en allemaal zo snel mogelijk bewerkt en geplant worden
50 jaar geleden dit men dit inderdaad met die 50 pk maar had men lang werk met zo'n klein stukje en de heuvel op werd maar half zo goed geploegt met als gevolg dat de opbrengst ook maar half was door half gebakken werk en als je zoveel ha over moet weet je dat je niet altijd met de iedeale weersomstandigheden aan het werk moet om het werk af te krijgen
In toscane is niet te vergelijken met hier en volgens mij krijgen ze daar nog wel een beetje bergboeren subsidie om de boel mooi toeristies te houden ,ze passen zich wel aan naar hun omstandigheden maar of ze gewoon kunnen concureren voor de wereld markt weet ik nog es niet.
ik zie ze hier niet meer met een 2 schaar aan de gang gaan .
voor nederlandse begrippen zie ik die 500 pk ook niet zo zitten ,maar als je over de grenzen kijkt is het echt geen overbodige luxe als je steeds meer land over moet met steeds grotere machines en minder personeel want zo gaat het.
erik9831
@roelvdw Inderdaad, buiten de grenzen waar ze nog grote lappen grond hebben daar kunnen ze zulke machines wel gebruiken. In België zijn er hier en daar wel zulke lappen grond nog, maar dan moet je al de Vlaamse grens oversteken naar de Walen. Zelfs dat is misschien nog wat twijfelachtig te noemen 😄 Hier is de verstedelijking te groot geworden en zijn er veel te kleine stukken van maar een paar hectaren.

Ik heb het de afgelopen 3 dagen ook mooi kunnen zien, de evolutie in trekkers. Laat ons nog maar een 5 jaar teruggaan. In de streek van Zaventem zit er een boer, die redelijk wat aardappelen heeft. 5 jaar terug reed hij met een aantal trekkers van een 150pk en moest hij honderd maal een berg op rijden met een volle kar om ze naar zijn loods te rijden. Toen kwam hij amper boven. Nu rijd hij met 2 deutz 7 series en een fendt 927 van 270pk. Nu rijd hij met dezelfde karren vlot naar boven. Dit is dan wel nog maar met de helft van het vermogen.
+1
jeroen13
@erik9831
Die 927 heeft trouwens nu ook 360 pk..
Hun werkgebied ligt nu ook gwn veel verder van die manne + die trekkers staan niet alleen maar voor de kipper die moeten ook al de grondbewerking uitvoeren, wat de nodige pk's vraagt. Die MF 7480 of 6480 dat meerijdt die heeft er toch serieus moeite mee om de bergen behoorlijk op te raken. ik zie het ook liever dat een 200pk trekker al zijn fors moet gebruiken dan dat een 300 pk trekker het met gemak doet maar als je betaald wordt per vracht of kg...
walker1
@erik9831 Juist, de Italiaanse fabrikanten hadden/hebben ook allemaal een kleine rupstrekker in het programma. Zoals dit: landini.it/landini/serie_pages/…
john deere 6630
Ik zou al nooit 500 pk met zo'n gewicht gebruiken met maar 4 banden. Neem dan een 300 pk trekker op rupsen of met dubbellucht. Het enige nadeel is het transport, maar voor het prijsverschil tussen een 500 pk of 300 pk kan je je al een en andere aanschaffen om je dubbellucht te verplaatsen en te monteren.
Jasperfendt
@john deere 6630 Je hebt grip nodig voor trekkracht en pk's voor snelheid
fendt2
Ik vraag me af wat als john deere als eerste met een 500pk wieltrekker was gekomen.
trean
@fendt2 die zien geen (grote) marktvoor zulke trekkers. Boven de 350 pk heb je bij jd vooral rupstrekkers en kniktrekkers. Die krijgen de pks beter aan de grond.
walker1
@trean Volgens mij gaat de 8R serie ook al over de 400 pk grens. Met de 9R knik en rups trekkers gaat JD al tot ruim 600 pk
Loonwerker_Erwin
@fendt2 John deere had dan nooit zulke technieken in de trekker gehad
SJB533
@Loonwerker_Erwin
Waarvan we zouden kunnen afvragen, wat Fendt er in stopt, wat niet hoeft.
Loonwerker_Erwin
@SJB533 wat zit er in wat niet hoeft dan?
Jasperfendt
@Loonwerker_Erwin Cabine 4wd radio 😛
+1
mike_v
Quote Reactie van @Loonwerker_Erwin:
John deere had dan nooit zulke technieken in de trekker gehad

Wat is dat voor onzin? Volgens mij hebben we met jouw te maken met een soort van merkblindheid of niet? 🙄
Loonwerker_Erwin
@mike_v nee hoor, jij hebt ook wel een beetje merkenkennis. Had jij verwacht dat jd een trekker van 500 pk met deze technieken zou introduceren? dat doen die Amerikanen niet.
GROENEDEERE
@Loonwerker_Erwin
Welke technieken?
Al die poespas toeters belletjes knopjes en schakelaars.
75% van die zooi heb je niet nodig bij de werkzaamheden wat doorgaans met dit hok wordt uitgevoerd.
Technieken die eigenlijk waardeloos zijn maar waar je je wel krom moet voor betalen
mike_v
Dat je ze niet nodig hebt/kan gebruiken zou ik niet zeggen @GROENEDEERE. Maar wel is het zo dat het gros van de chauffeurs de meeste opties of mogelijkheden gewoon weg niet gebruiken omdat ze het niet kunnen/weten hoe. @Loonwerker_Erwin, dus waarom zou John Deere (om jouw voorbeeld aan te houden) al die techniek erin steken als het toch niet toegepast wordt?
+1
fendt2
Fendt heeft in iedergeval wel een discusie opgang gebracht. En als je niks nieuws bedenkt kom je niet verder.
walker1
@fendt2 Dat sowieso!
FerreV
Vandaag mocht de 939 het ook eens proberen!

(klik om te vergroten)

MaxxuM4ever
@FerreV wat neemt dat front gewicht een berg licht weg zeg, een flinke donkere plek voor de trekker zo
mike_v
Die donkere plek zie je toch niet vanop je stoel @MaxxuM4ever. Dus dat maakt niet veel uit.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 1050 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!