Stoll voorlader breekt spontaan van de trekker af

Gisteren is bij onze John deere 6120 met stoll voorlader spontaan een aanbouwdeel geknapt. Zijn er meer leden met hetzelfde probleem? De voorlader (weet het exacte type niet) is eigenlijk al te zwaar voor deze trekkervolgens de dealer.Onze lokale dealer heeft met stoll gebeld, en die geven aan dat het vaker gebeurt. Ze willen hier alleen niets aan doen.

De voorlader doet hier alleen ligt werk. We snijden hier kuil- en maïsblokken met een kuilsnijder en die gooien we vervolgens met de voorlader met bak in de voermenwagen. Verder gebruiken we hem voor het laden en lossen van balen.

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

(klik om te vergroten)

Reacties

fendt510c
Wij hebben alleen een keer gehad dat onze voorlader zelf een keer tijdens het lossen van een big bag scheurde bij een las
fendt510c
1 keer op laten lassen maar uit eindelijk toch een andere voorlader gekocht
andre01
Ook gehad bij een Quick . metaal moeheid zijden ze. Was wel na 10 jaar zwaar laden van de voermeng wagen.
ej-van-de-voort
Allereerst natuurlijk vervelend voor jullie!

Maar je zegt dat de voorlader eigenlijk te zwaar is, bedoel je dan te zwaar voor het framedeel wat vast aan de trekker zit? Ik zou een geknapt frame eerder verwachten bij een wat te lichte voorlader, maar dat kan ik mis hebben.

En of kuilblokken en balen licht voorladerwerk is lopen de meningen iets uiteen, tot we een zwaardere shovel kregen hebben we 5 jaar balen geladen met de trekker met voorlader, zowel rond als vierkant, maar met een 85 pk trekker en een trac-lift voorlader was dat niet echt heel licht werk hierzo.
jvdh93
@ej-van-de-voort de gehele voorlader is eigenlijk te zwaar ten opzichte van de trekker.
redeagle14
@jvdh93 netjes inslijpen en met basisch lassen, is net zo sterk of sterker als origineel.
andre01
Voor lader was al eerder vervangen, toen een nieuw trekker gedeelte aangekomen. We gaan toch maar een keer nar een shovel of verreiker kijken
zettelmeyer
@andre01 bij een shovel wil het frame ook wel scheuren weet ik uit ervaring
+1
Fast Eddy
Zo op de foto te zien zat er al een scheur in die nu verder is gescheurd.
Zou je zoiets nog kunnen lassen?
+5
old man jose
Dit is toch duidelijk al lang onderweg voordat het afscheurde, en niet van het ene op het andere moment.
Niet gezien is toch ook een van de oorzaken op deze grote breuk. Een keer per week rond de machine lopen en even controleren op dit soort roestvlekjes kan toch een hoop ellende voorkomen.
Zeker meer dan hier jezelf afvragen hoe het toch kan dat een constructie als deze ""zomaar"" afscheurt.
+3
walker1
Daar hebben al langer slechte plekken/scheuren in gezeten en het is gisteren echt niet van helemaal goed naar helemaal doorgescheurd gegaan.
Dat Stoll niet thuis geeft kan ik wel begrijpen, tenminste als de voorlader net zo oud is als de trekker, dan zijn de garantieperiode en ook de periode dat je redelijkerwijs coulance kan vragen wel voorbij. Op die JD 6120 zit ook geen garantie meer.
jvdh93
@walker1 @Wimsumar de trekker is idd al ouder, maar de voorlader is er in 2010 opgekomen. het aanbouwdeel is vanuit de plaat aan de binnenkant gaan scheuren. je hebt hier niet goed zicht op, tenzij je met een fototoestel of iets dergelijks tussen de motorkap en het aanbouwdeel foto`s maakt. vandaag hebben ze bij de dealer beide kanten er af gehaald en er zat aan de andere kant ook een scheur in. de nieuwe aanbouwdelen zijn zwaarder. de aanbouwdelen die hier op zaten zit 5 weken levertijd op, terwijl de verzwaarde versie binnen 3 werkdagen te leveren is. Lassen durfde ze bij de dealer niet aan
walker1
@jvdh93 Oke, zijn de aanbouwdelen dan misschien van een lichter type voorlader geweest?
jvdh93
@walker1 nee. we hebben de voorlader destijds compleet nieuw gekocht. je mag er vanuit gaan dat een dealer weet welke bouwdelen bij de voorlader horen
+1
Andre150
Dit heb ik bij stoll nog niet eerder gezien. Bel dat een complete voorlader uit elkaar scheurt.
+4
Wimsumar
Beste JvdH93: Ja, het is de goden verzoeken dat dit gebeurd. Onvoorstelbaar dat men zoiets durft te maken en/of te (ver)kopen! Een eenvoudige schoorstang (naar voorzijde trekker) had deze constructie 'levenslang' sterk gemaakt.
(Bij buren knapte ook een polsdikke (ALO Quick) voorladerconsole 'nogal quick' na aanschaf op zelfde plek als 'topicvoorlader'.
+2
hobbyboer
@Wimsumar Een schoorstang kan idd, maar die kan ook hinderlijk in de weg zitten.
(Zicht, onderhoud, stuuruitslag?)

Heb zelf een ander merk voorlader op mijn 6220 zitten en die is op de plek waar deze Stoll gebroken is veel dikker.

Deze gewoon weer terug drukken, vast bakken en een paar dikke strippen ervoor, erachter en ernaast lassen lijkt mij het proberen waard.
+7
roelvdw
Heb het hier al wel eens vaker gezegt op dit forum ,men heeft trekker en men wil iets laden dan bouw je er een lader op maar daar is die trekker NIET voor gebouwd dus gebruik het voor de hobby en als je echt wil laden schaf dan een echte lader an die zijn ervoor gebouwd en ga niet zeuren als zo'n voorlader of je trekker het begeeft als je hem verkracht (een gesneden kuil of maisblok is dus geen licht voorladerwerk )
+1
walker1
@roelvdw Voor heel intensief gebruik is een voorlader ook niet zo geschikt, dan ben vaak beter af met een machine die echt voor laadwerk bedoeld is.
Ik weet ook niet hoe @jvdh93 het precies doet, maar volgens mij snijden ze dus eerst blokken uit, die worden dan ergens neer gezet, nou ken ik er meer als genoeg die op het bedrijf een stukje Berlijnse muur hebben, waar die blokken tegen aan gezet worden, want dan schuift een blok niet weg met opscheppen. Maar zeker als het opscheppen dan met enige snelheid gebeurd, dan krijgt de lader/frame/trekker elke keer wel een optater. Als zo'n trekker en voorlader al weer gauw een jaar of 10 oud zijn, je voert 2 x per dag 2 blokken, dan heb je daarmee alleen al bijna 15000 x een douw tegen dat frame gegeven.
Wimsumar
Beste Walker1:

Quote Reactie van @walker1:
een douw

Dat mag geen naam hebben in vergelijking met de veel gigantischer krachten op de console bij het optillen van de voorlader+last. (Het moment(!) waarop de console breekt).
+3
hobbyboer
Quote Reactie van @Wimsumar:
Beste Walker1:Quote Reactie van @walker1:een douw
Dat mag geen naam hebben

Mwja, als ik er van uit ga dat een 4wd-trekker op droog beton ongeveer zijn eigen gewicht aan trekkracht kan ontwikkelen, praten we al over een tonnetje of 5.
Plus nog 2 ton voor heffen tijdens het duwen, zitten we al op 7, en dan hebben we het nog niet eens over met een beetje gang de bult inrijden.
Ik denk dat met een bescheiden aanloopje het dubbele aan krachten al snel gehaald word.
Om nog maar te zwijgen van een lompe aanloop of bijvoorbeeld af en toe een 'oeps-dat-ging-net-even-te-enthousiast-momentje' ☺
walker1
@hobbyboer Komt bij dat er bij zwaar voorlader werk ook nog wel eens een contragewicht in de hef hangt.
Wimsumar
Beste Hobbyboer:

Quote Reactie van @hobbyboer:
Mwja, .....momentje

Ik schreef toch, ''het 'douwen' mag geen naam hebben''.
Kijk, jij wilt 2 ton heffen op een lastarm van ongeveer 3 meter (afstand scheur tot zwaartepunt te tillen last in voorlader). De scheur (kun je zien als machtarm) meet ongeveer 10 cm.
Welnu:
Last X lastarm = macht X machtarm.
Het koppel van last X lastarm = 2.000 X 3 meter = 6.000 kgm.
De machtarm (10 cm) krijgt dan een "macht" te verwerken van 6.000 gedeeld door 0,1 meter = 60.000 kg(!). Dat is nog eens een momentje, niet dan?
Nu mag je dit verdelen over beide consoles maar dat moet je met die schamele 7 ton voor het douwen ook doen.
hobbyboer
@Wimsumar dat zal wel zo ongeveer kloppen idd.
Ik ga het niet nameten en rekenen.
Echter heb ik nog wel een vraag voor u: Moet er bij die "schamele 7 ton" ook nog gerekend worden met een 'arm'?
Ik denk het wel, misschien vanaf maaiveld tot de plek van de breuk?
Of indien de hefcilinders drukloos staan: van scharnierpunt tot plek van breuk.
Als ik dat even ruim schat op een metertje, icm de 10cm die u geschat heeft voor de breukplaats, hebben we een factor 10, maal 7 ton = ............ 😉
mdoornekamp
@hobbyboer Maar onderschat de sterkte van metaal ook niet. Een beetje kwaliteits ijzer heeft al gauw een breeksterkte van 50kg/mm2. Dan heb ik voor die 70 ton maar 1400 mm2 materiaal nodig. Dat is 1 flens van 20 x 70 mm.
+1
jvdh93
@walker1 de kuilblokken staan los op het asfalt. we snijden de bult in 2x, dus echt hoog zijn de blokken al niet. ook pakken we ze in 2x op. eerst zet je de bak met klem er van boven af over heen en daarna pak je hem van af de grond. @trean we pakken eigenlijk nooit meer dan 500 a 600 kilo op deze manier, omdat dat simpelweg niet in de bak past. mais wil je ook niet een dikke bak pakken, omdat je dan alles er onder knoeit. als je het een keer heel goed doet pak je 800 kilo mais, maar meestal minder
HJ_
@roelvdw beetje met beleid uitgesneden voer laden moet zat kunnen toch? anders zou je in jou opinie ook geen frontmaaier enz moeten gebruiken is zelfde gewicht als een voorlader met 400 kg voer erin.. en in dit geval is de trekker het probleem niet. wij hebben op t werk een shovel en een voorlader en die blijft er ook wel.. zie t nog niet zitten om met de shovel na de polder stro te gaan halen.
walker1
@HJ_ Ja je moet met een voorlader ook wel een mengwagen of zo kunnen laden, maar ik ga er even van uit dat het spul al zeker 10 jaar (intensief) gebruikt is, en dan kan er wel eens wat kapot gaan.
ej-van-de-voort
@HJ_

Gewicht kan hetzelfde zijn, maar het verschil in de krachten die er werken op totaal verschillende frame punten is appels met ananas vergelijken
roelvdw
@HJ_ de kracht maal arm is bij een voorlader heel anders dan bij een fronthef
bij een voorlader komt alles aan op de dat uit nood gefabriceerde uitstulpsels aan de zijkand van je trekker om toch maar wat hoog te kunnen laden ,je kunt hier zien wat er gebeurt als het flink wordt gebruikt als je goed kijkt kun je zien dat het frame van de trekker ook krom is
hobbyboer
Quote Reactie van @roelvdw:
als je goed kijkt kun je zien dat het frame van de trekker ook krom is

"Dat lijkt me sterk" ☺

Zou het niet zo zijn dat slechts een klein stukje van de gezette rand van het trekkerframe omhoog gebogen is op de plek waar het afgebroken deel van de frontladerconsole er tegen aan zit te duwen?
roelvdw
@hobbyboer zou mijn hand er niet voor in het vuur willen steken onderin zit ook al een nieuwe bout toch ook een teken dat het daar niet helemaal pluis is
HJ_
Hier t zelfde.. zelfde merk

(klik om te vergroten)

ZETOR9641
@HJ_ zo te zien zat die scheur er ook al wel langer, aan de roest gezien?
HJ_
@ZETOR9641 denk t ook wel ja. t fijne weet ik er ook niet van. weet wel dat die heel intensief gebruikt word
ZETOR9641
@HJ_ ja dat blijkt wel ja
trean
Waren het volle blokken van de kuilsnijder met maïs en gras? Met maïs heb je dan zo 1200 kg te pakken. Als je dan 2 blokken voor elkaar staan schep je zo een gedeelte van het 2e blok op en als je dan eerst heft ipv achteruit rijdt probeer je 2000kg te tillen. Dat geeft een grote kracht op de aanbouwdelen.

Weet niet of er standaard gewicht achterop hebt hangen, maar als er zonder gewicht achterop zonder 4wd niet zonder slip op de verharding weggereden kan worden ben je eigenlijk te zwaar aan het tillen.
mdoornekamp
Wij hebben een oude stol op een jd 3120. Zelfde constructie. Is ook al meerdere keren gescheurd en gelast.

Een voorlader wordt nog te vaak als shovel gebruikt
jd user
Officieel moeten deze aanbouwdelen met een beugel zijn vast gebout.Maar dat kan niet meer ,want dan kan de motorkap niet ver genoeg omhoog.Bij onze vroeger jd 1640 zat ie er ook standaard op.en nog nooit gebroken.Dit dankzij die stevige standaard stoll beugel.
mdoornekamp
@jd user die van onze oude jd 3120 is ook gekoppeld boven
SJB533
@jd user
Dat was vroeger. En niet eens bij alle merken. Onze Quicke (type 2000) had dat ook niet. Stoll had dat inderdaad wel
MASSEY-MOOI
Wij hebben een voorlader van 25jaar oud en mankeert niks aan word nog redelink vaak gebruikt
+2
jammermaarhelaas
Op zich vind ik het sportief van Stoll om aan te geven dat dit vaker gebeurt.

Lijkt mij dat demonteren, lassen en eventueel schoren (met een demontabele schoorstang) een goede optie is om met deze voorlader weer jaren vooruit te kunnen. Want wanneer het goed gelast wordt, met wat verstevigings-ijzers over de nieuwe las, zie ik geen reden waarom lassen niet zou kunnen.
GerbertXL
Ik kan de frustratie wel begrijpen maar wat wil je bereiken? Garantie kun je vergeten is al aangegeven. Gewoon een goede constructielasser opzoeken en weer aan elkaar bakken. Aan een schoorstang zou ik niet beginnen. Onderhoud is al een drama met die steunen eraan.
Wat voor type stoll heb je? Ik heb een f30 hdpm op een 6400 en geen centje pijn. Weleens een bus losgescheurt en wat pinnen gebroken maar verder top voorlader. Regelmatig dat ik zonder 4wd geeneens weg kan komen met stront scheppen, alle gewicht op de voorwielen met enthousiast balen rijden en ook nooit een contragewicht. Misschien toch maar eens controleren op die plekken...
Wimsumar
Beste GerbertXL:

Quote Reactie van @GerbertXL:
bakken

Ook al wordt de scheur nog zo netjes weer volgelast, het blijft een zwakke plek. Bovendien is de kans op scheuren net boven of onder de las erg groot door de krimpspanningen die in het ijzer ontstaan bij het lassen.
Johndeere85
@Wimsumar als je alles netjes voorbehandeld (aanschuint) en dan later nog eens verstevigd dan zit dat wel goed hoor maar hij gaat dan vaak op een plekje het loodje leggen ... maar als je voorbewerking goed doet voor het lassen is dat sterker als het materiaal zelf
trean
@Johndeere85 toch zie je vaak dat iets wat gelast is op of vlak naast de las weer scheurt door krimpspanning doordat het warm is geweest.
Johndeere85
@trean als de voorbewerking goed is ( kijken naar het materiaal soort ) eventueel voorverwarmen als dat nodig is ligt aan het materiaal soort en de dikte ... ligt er ook aan waar je het mee last met elektroden lassen is veeele malen sterker als met co2 dan kan er weinig verkeerd gaan hoor een goeie las is normaal sterker als het materiaal !
jd user
Ik denk dat deze breuk ontstaat ,wanneer je een lading in de hoogste stand en dan door een hobbel rijden.zodat die flink heen en weer wiebelt. Dan word het metaal op den duur moe.

Hier op onze ts 90 heb ik zelf de platen te pas gelast en verzwaard .En we hebben er heel wat mee verzet.Ook veel grond en zand geschept.En is nooit gescheurd.

Wel vind ik dat de hooibouw lijn van stoll pisbak ijzer is.Heb er zelf ervaring mee ,en er komt niet weer stoll troep van de hooibouw lijn.Want alles breekt er spontaan af.

Kortom: Iedereen aanbouwdelen verzwaren en even bij lassen.......en dan kun je jaren verder.
GerbertXL
Dat is waar. En daarom zeg ik contructielasser, iemand die er kijk op heeft, het moet ook verstevigd worden. Als dat goed word gedaan dan is het veel sterker en zal het niet meer gebeuren.

@jd user De voorladers hebben niks te maken met de hooibouwlijn. Ze vielen wel beide onder kongskilde en is nu ook verkocht. De voorladerfabrikant is nu zelfstandig verder geloof ik.
jd user
@GerbertXL Je kunt het zelf weldoen hoor!...Even flink zigzaggen ....en je krijgt een mooie brede rups.Gelijkmatig voorkant en achterkant lassen.En als het iets buigt ....is dat meteen geen ramp.Want voorlader zit meestal ook al wel ruimte op.
jvdh93
@jd user dacht het niet. Alles wordt hier netjes 1 keer per week gesmeerd. Er is nog geen speling te vinden op de lader
jd user
@jvdh93 Als je hem eraf haalt.......dan weet ik zeker dat je de platen van de vergrendelpal heen en weer kunt bewegen.En op iedere voorlader komt ruimte en speling.Meestal merk je daar weinig van.Onze stoll heeft ook speling ,en bij laadwerkzaamheden op de grond/beton volgt hij daardoor ook beter.Maar goed........vind het knap dat jullie geen speling hebben.
+1
jd user
@GerbertXL En toch is die hooibouwlijn geen aanrader!!!
GerbertXL
@jd user Dat klopt, als je er kijk op hebt. Als beide kanten maar even krom trekken merk je er ook niks van 😃.
SJB533
Quote Reactie van @GerbertXL:
Ze vielen wel beide onder kongskilde en is nu ook verkocht. De voorladerfabrikant is nu zelfstandig verder geloof ik.

Nee. Beide waren onderdeel van JF-Stoll. JF-Stoll is overgenomen door Kongskilde, maar exclusief de voorladerfabriek.
GerbertXL
Wel, half goed dan, ze waren al zelfstandig geworden bij de vorige overname dus.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden voorlader , kuilsnijder , trekker , john deere , balen , hetzelfde en type geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
57
DEELNEMERS
23
WEERGAVES
0