58

Waarom krijgt een Fendt 309C de voermengwagen niet aan de gang???

Onze zeer handige maar ook wat branie-achtige zaterdaghulp (verder prima leergierige jongen met een T-bewijs) heeft een UITERST onnodig ongeluk gehad met onze oude 956XL voermengwagen-trekker. Trekker is behoorlijk gemold. Persoonlijk gelukkig alleen wat mentale schade bij hem.
Ter compensatie mogen we van z'n vader de 309C een tijdje lenen/huren; mooi toch!
Fendt kan voermengwagen zonder steunen en kreunen best redelijk de baas ( 2,5 vracht/dag van gem. ongeveer 8650kg) uiteraard aan de 540 r.p.m. Probleem begint als je wilt lossen, dan krijg je de wagen haast met geen mogelijkheid aan de gang. Veel gas, weinig gas de motor sterft gewoon; ook de pa van branie lukt het niet. Hebben we nog nooit met geen enkele trekker bij ons meegemaakt.
Heeft dit type Fendt trekker soms een heel afwijkende koppel- of vermogenskromme???

Deel dit topic

Reacties

Is misschien de vloeistof koppeling die ook op de aftakas werkt.
maar waarom zet je het mengen uit dan?
als ik mijn wagen vol weg zet en 3 uur later weer opstart heeft de 145pk sterke xylon er nog moeite mee
maar 4500 kg met 62pk sterke 305 loopt hier prima. maar ik laat hem draaien tot die weer leeg is.
soms helpt het om de losdeur open te doen met de opstart van de aftakas en als iets te lossen
@Fendt926Driver Als je beide losdeuren niet openzet lukt het zo wie zo nog in geen honderd jaar. Het is wel een geleende trekker heren en dus niet de bedoeling alle koppelingen eruit te roken. Mixen en gelijktijdig naar de stal rijdend om te lossen gaat ook niet; duurt te lang en kost net te veel vermogen op de helling naar de stal.
Paar keer aanhalen met de handkoppeling
dus volgas aftakas aan als motor dan smoort even de hendel terug dat de motor weer op adem komt en dan weer hendel los. Is natuurlijk niet voor dagelijks gebruik.
Aftakas platen op????
+3
Misschien heeft die branie achtige jongen er thuis ook al voor gezorgd dat de Fendt 309C inmiddels ook de beste tijd gehad heeft?
Je kan die branie jongen natuurlijk ook een riek en kruiwagen geven en laat hem zo maar de koeien voeren 😄
+1
309c is slechte serie
De lsa / Holland farmer waren beter (zwaarder )
@hans1980 Ja, die C en Ca serie staan niet zo goed bekend, de oudere Farmer serie is juist oerdegelijk.
Je moet natuurlijk ook niet denken dat een fendt het werk van een 9 zomaar even overneemt...
@bartjuh Tja, de Inter is een 6 cilinder met bijna de dubbele motorinhoud als de Fendt met 4 cilinders, 5,8 liter tegen 3,2 liter. Hoewel ze qua pk's weinig verschillen kan een taaiere 6 cilinder misschien wel het verschil maken met het wel of niet op gang krijgen van een volle mengwagen.
@bartjuh Een Inter 956 vergelijken met een Fendt 311 uit de jaren 80 is een eerlijker vergelijking. Was de lichtste 6 cilinder en komt qua inhoud en vermogen ook dicht bij de Inter.
@Rood bloed gewoon even puur uit nieuwsgierigheid hoor, wat voor ongeluk is er gebeurd dan met de 956?
@ford3000case745 Voorjaar komt eraan. Hij moest de nodige machines rangschikken in de werktuigloods. Bij de 5-poot woeler heeft hij ondanks waarschuwingen de vanghaak van de topstang niet goed vastgezet. Tijdens rijden losgeschoten. 5-poot achterover met als resultaat; beide achterbanden kapot, hydr. topstang krom, onderste hefas kapot, 2 spatborden beschadigd en ontzet en 2 kromme tanden.
Wees een beetje mild want dit is de eerste keer in 9 jaar dat er iets fout gaat bij hem! Ja jammer maar helaas.
@Rood bloed Tja, het zijn wel van die dingen die ik me voor kan stellen, alleen machines even verzetten, dan ben je vaak wat makkelijker en geloof je het wel als het even niet goed vast zit, onder het mom van, ach het is maar een paar meter rijden. Maar alleen al 2 nieuwe achterbanden is al flinke schade 😞
@Rood bloed
Oeiii... Dan sta je wel even tot 20 te tellen.. Is het niet makkelijker om dat met de heftruck te doen, achteraf gezien?
@Rood bloed Met vanghaken is het zowiezo altijd oppassen. Heb hier een keer gehad dat de kogels gewoon vergrendeld zaten en er een opklapbare (naar zijkant) maaier inhing. Toen ik vertrok schoot de maaier langs 1 kant uit de vanghaak met als gevolg dat een hefstang krom is gegaan... Tja.. Jammer, maar niks aan te doen...
@tractorquintentje Wij doen altijd een bout in de vergrendeling van de vanghaak. Zo kan die er niet meer uitschiete . Helaas al een keer gehad op de kopakker..
@tractorquintentje Wij doen altijd een bout in de vergrendeling van de vanghaak. Zo kan die er niet meer uitschiete . Helaas al een keer gehad op de kopakker..
Oh... toch niet de recente aankoop?
Kan de aftakas niet over de versnelling lopen? Dan krijg je alles aan de gang. Onze Forterra kan dat wel ideaal als je voer in de wagen laat staan. Maar beter lijkt mij gewoon mengend de stal in rijden, klep los en verdelen...
@ZetorTwente Die Oude fendtjes hebben vloeistof koppeling voor aftakas dus handkoppeling Los dan gasje bij
Je moet wel gas hebben met optoeren voor dat die niet in de vloeistofkoppeling gaat, je moet ook niet onder de 1200 motortoeren gaan voer mengen. Maar met voldoende gas had onze hem altijd zo opgang hoor. Is het er een met ronde neus of nog met vierkante?
Als je ze op toeren houd horen ze als de brandweer tegaan zo fel.
@Jasperfendt Qua pk's doet een 309C toch niet ondr voor een oude 956XL? Maar waarschijnlijk heeft een 309C een beroerd koppelverloop. Halfgas, volgas deuren open; je krijgt de wagen niet ganges. We laden nu i.p.v 2,5 maar 3,5 vracht per dag.
@Rood bloed Is het er een met vierkante of ronde neus? Wij hebben er altijd een gehad van 2002 met ronde neus, maaien kilveren alles deden we ermee heeft ook wel voor de mengwagen gestaan. Maar zolang die niet laag in de toeren komt (dan gaat die in de vloeistofkoppeling) Wou die altijd best trekken.
@Rood bloed membraam niet gescheurd? Dat hebben wij wel een keer gehad. Toen wou die ook niet trekken. En de monteur eerst maar zeggen dat het gras gewoon taai was.....
@Jasperfendt gebeurt wel vaker bij deze motoren
Hebben deze fendt een handkoppeling? Trekker volgas en dan de koppeling bijna in een keer loslaten. Gaat wel ruig maar anders brandt de koppeling eruit. Zo doe ik dat bij onze Fiat 80 90 voor de mengwagen. Je bent geneigd om hem langzaam te laten komen maar dat werkt niet en het begint dan echt wel te stinken naar koppeling......
Beste S Bakker e.a.:

Quote Reactie van @Bakker S:
ruig

Ja, het is wat met die voermengwagens.
Ik vraag me af of breekbouten en/of slipkoppelingen in de aftakas niet doorslaan?
Probeer de aftakas al rijdend eens in te schakelen. De rijaandrijving van de trekker geeft dan net die 'boost' die nodig is de mengwagen op gang te brengen.
@Wimsumar Ik doe hem niet uit maar als de breekbout eruit is moet je hem toch weer opstarten. Met Fiat kun je hem in rijstand zetten en een heel klein stukje achteruit rijden en dan aan. Maar dit kunnen niet alle mengwagens hebben.
@Bakker S bij mijn vorige voermengwagen. een seko samouray 16 kuubs pakte ik de wagen zaterdags savonds vast vol voor de zondag. op zondagmorgen moest de trekker een 90pk deutz 4 keer op vol vermogen de aftakas koppeling erin om de wagen weer aan het mengen te krijgen. 3 jaar later is de complete planetaire overbrenging voorop de wagen uit elkaar gebarsten.
meng nu per dag en eenmaal aan zet ik de wagen niet weer uit voordat er zeker een ton uit is in de ene stal en later de rest in de andere stal
Als een mengwagen stil heeft gestaan is het moeilijk om hem aan de gang te krijgen maar als wij hem 1500 toeren geven en dan de koppeling laten zakken totdat hij begint te pakken dan in 1 keer loslaten en dan komt hij naar wat hikken op gang. Maar ik weet niet hoe het bij jullie zit.
@Deutz-Fahr-Rijder onze 309 lsa kan dat zelf nog met 7 ton voer erin op 750 aftekas touren
@Fendt612e mengwagens zijn onderling niet te vergelijken, en rantsoensamenstelling scheelt ook heel veel
@boegie ja klopt
Maar wij hebben een RMH dat zijn ook de zwaardere mengwagens
+1
@Fendt612e Daar noem je dan ook meteen de machines onder de machines he 😛 💪🏻
Even ter vergelijking wat cijfers van konedata.net:

IHC 956 95pk @ 2200tpm, 364Nm @ 1400tpm
Fendt 309 C ("vierkant neus") 95pk @ 2350 tpm, 378Nm @ 1500tpm
Fendt 309 C ("ronde neus") 100pk @ 2350tpm, 390Nm @ 1500tpm

@Rood bloed

Waar de pto toerentallen liggen kan ik zo snel niet vinden, maar bovenstaand verhaal lijkt me duidelijk:
Wanneer je bij de Fendt niet per ongeluk de 750 tpm pto aan hebt staan, dan behoeven bovenstaande goede cijfers van Fendt enige toelichting van een kenner... of de IHC moet later door de gebruiker zijn opgevoerd...?

De Fendt zou namelijk de IHC aan moeten kunnen, want dat komt uit de praktijk test cijfers. Dat de IHC dan een 6 cilinder is en de Fendt een 4 cilinder is dan nog louter bijzaak.
Wees voorzichtig met die Fendt's, de koppeling is een zwak punt. Breng de trekker terug, bedank voor het lenen en zorg dat je een trekker krijgt die het wel kan trekken.
@huub
dat is toch de cia met de Kl*te koppeling
@deJong volgens mij hebben alle C's dat, de Ci's hebben een betere koppeling.
@huub

Quote:
Wees voorzichtig met die Fendt's, de koppeling is een zwak punt

Dat zal best zo wezen, maar das toch triest? Een Fendt (hoofdprijs) en dan zoiets. Terwijl een oude IHC 956 het wel kan.
+5
Ik denk dat de 9 van die 309 fendt op de verkeerde plaats staat, zet die vooraan en dan zal het wel lukken
Ik snap eigenlijk niet waarom men de mengwagen terwijl ie vol zit uit zet en dat nog met een vrij lichte trekker.
Bij ons gaat de wagen pas uit als hij leeg is.
T kost enorm veel kracht om t aan het draaien te krijgen helemaal als je een mestkoeien mengsel in de wagen hebt wat lekker gaat zakken in de wagen.
Wij laden de mengwagen altijd een dag van te voren. Hebben een 15 kuubs enkele vijzel. We gooien de dag van te voren er ongeveer 2.5 tot 3 ton voer in (Kuil, Mais, perspulp en wat raap soja en mineralen). De volgende ochtend krijgt de trekker de mengwagen makkelijk aan de gang. De 699 (met een kleine 80pk op de stomp) zakt iets in toeren, maar valt nooit uit. Onze 6280 kan hem ook makkelijk aan (kleine 150pk aan de stomp) Onze 6140 durf ik er niet voor te zetten, dan zal die smoren. Ik denk dat het vooral ligt aan dat de ihc956 een taaie 6 cilinder is...
Hierboven in een reactie werd al beschreven wat er stuk kan.
Er stond laatste een trekker bij een mechanisatie in de buurt met een opgerookte koppeling door elke keer een volle wagen aan t draaien te zetten....
@GROENEDEERE
Hebben ook zon 308c gehad, elke 2000uur koppeling er uit. Nog een keer een gemodificeerde in gekomen alleen was niks beter. Starten vaak een 20kuuba mengwagen vol wel opnieuw op als laden op een ander moment dan voeren beter uit komt.

Met een 309 vario gaat het al 9jaar probleemloos. Eerst even alles in de lage versnelling los mengen en vervolgens in de hoge versnelling opstarten. Direct in de hoge versnelling gaat maar net.
@Noorderling

Quote:
Met een 309 vario gaat het al 9jaar probleemloos. Eerst even alles in de lage versnelling los mengen en vervolgens in de hoge versnelling opstarten. Direct in de hoge versnelling gaat maar net.

Wat kan verstaan worden onder lage en hoge versnelling? 540 en 750 tpm pto? Of heeft een vario nog andere opties?
@jammermaarhelaas
Er zit een vertragingsbak op de mengwagen
@Noorderling

Aha, dan wordt het al een heel ander verhaal, is zo te lezen ook geen luxe voor wie op zaterdag een wagen met voer klaar wil zetten voor zondag 😁
@Noorderling Die vertragingsbak op de mengwagen is echt zijn geld waard, de trekker hoeft lang zo hard niet te trekken, je kan de wagen een hele dag geladen laten staan hierna lost onze 15 kuub dubbel vijzel bvl nog. Ook met een 108ls(80pk) en 7,5 ton voer erin is dit geen probleem 😉
@GROENEDEERE Dit hangt er ook vanaf hoe er meer om wordt gegaan. Onze mf699 is in 2005 gekomen, direct voor de mengwagen gezet. Draait elke dag 1 volle wagen. Opstarten op 1500 trekkertoeren, aftakas aan en opvoeren naar 2000 motor toeren. Dit allemaal op 540 aftakas.
@SjoerdHylke Nog geen koppeling doorheen geweest. Koppeling is de laatste jaren miniem minder geworden.
+1
@SjoerdHylke
Dan heb jij heel veel geluk.
Of t is een broodje aap.
Af en toe met 1500 toeren opstarten kan nooit kwaad maar als t bijna dagelijks kost is.......
@GROENEDEERE Hier ook 2 wagens per dag hoor
@GROENEDEERE de aftakas mag maximaal op 1500 toeren ingeschakeld worden. Zetten em dan tussen de 1400-1500 toeren en wanneer die aanslaat zakt ie wat in toeren
Een TM heeft een apart knopje die de aftakas in stoten inschakeld om zo machines met een hoog start koppel aan te kunnen slingeren zoals een balenpers, misschien die er dan maar voor?
@MaxxuM4ever bij een trommelmaaier of grootpakpers waar een grote massa in beweging gezet moet worden werkt dat goed, bij een mengwagen niet.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Hebben de trefwoorden trekker , fendt , tractor , motor , 956xl , vermogen , voermengwagen , gas , schade en type geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
58
DEELNEMERS
28
WEERGAVES
0