Illustratie van:

Fiat 715 5L - Motor wil nog niet rond met dikke accu

Hallo,

Ik heb met mijn fiat dat als het koud is de motor slecht rond wil. Nu had ik er eerst een (dacht ik) te kleine accu op van 100 amp met 860 EN. Nu was ik zat dat ik aldoor de snelstarter er aan moest leggen dus heb ik gelijk maar een hele dikke accu gekocht van 135 amp met 1000 EN. Nu zeiden ze dat die sterk genoeg was om een grote 6 cil rond te kunnen trekken. Nu echter wil de motor van mijn fiat (4 cil en 5 liter) nog steeds slecht rond als het koud is dus moet de starthulp er weer bij te pas komen.

Nu is dus mijn vraag: is de motor nou zo supper zwaar dat er een nog grotere accu in moet of ligt het aan de startmotor of iets anders.

Alvast bedankt

Groet: ford3000case745

Deel dit topic

Reacties

verwijderd
ford3000case745
@Koiter maar hoe kan het dan dat hij het in de zomer wel net doet?
+1
DANOONTJE POWERR
@ford3000case745
Omdat het starten in de zomer gewoon veel makkelijker gaat.
Huuuuub
Wat voor olie heb je er op zitten?
Mdbm
@Huuuuub Mijn vermoeden is ook te dikke olie.
ford3000case745
@Huuuuub 15w40 stou olie
Huuuuub
@ford3000case745
Oke, begin eens met alle punten van de bekabeling naar de startmotor te controleren.
Dus, accuklemmen opschuren waar ze op de pool zitten. Evt. Nieuwe klemmen, deze kosten maar een paar euro.
En dan alle contactvlakken opschuren/staalborstelen.
Ook de massa van de startmotor en accu goed controleren. Dit kan ook veel ellende veroorzaken.

Als volgende zou ik dan een oliewissel doen, misschien zit de olie er al te lang op.

Als dit alles niet geholpen heeft kun je er vanuit gaan dat de starter op zn einde is.
ford3000case745
@Huuuuub de accu polen zijn net schoongemaakt toen de nieuwe accu er in kwam (dus 4dgn geleden). Verder is er vant voorjaar nieuwe olie opgekomen dus lijkt mij dat het nog niet ververst hoeft te worden omdat de trekker toch niet zoveel uur draaid. Dus zal het dan wel aan de startmotor liggen
Huuuuub
@ford3000case745
Heb je de contact punten aan de startmotor schoongemaakt?
En de massa al gecontroleerd?
ford3000case745
@Huuuuub jap alles schoongemaakt met een staalborstel
Wimsumar
Beste Ford3000Case745: Als starten met de starthulp wel lukt, dan wijst dit op een zeer slechte bekabeling vanaf de accu tot het punt waar de booster wordt aangesloten.

Als je niet al te benauwd bent:

dieseldokter.nl/doe-het-lekker-zelf/…
ford3000case745
En onder startmotor reviseren valt alleen nieuwe koolborstels en eventueel nieuwe lagers?
joop-same
@ford3000case745 Natuurlijk niet, ook het anker en de velden doormeten eventueel vernieuwen enz.enz.
Als er nu een startmotor van 2,5 pk opzit dan zou ik zeker een zwaardere startmotor monteren
ford3000case745
@joop-same er zit nu een van 3kw op
+1
goeiedag eem
@ford3000case745 breng de startmotor even naar ESB in hardenberg en laat hem voor de zekerheid even nakijken, dan heb je dat ook uit gesloten, maar de bekabeling en slechte massa zijn ook vaak een groot probleem
ford3000case745
Maar zou het ook helpen om alleen de koolborstels te vervangen? Ook omdat de trekker ook nog geen 5000 uur heeft vindt ik het dan nogal raar dat de startmotor nu al versleten is
bas101
Je vindt t raar dat een startmotor bij 5000 uur al versleten is ?????
ford3000case745
@bas101 joa eigenlijk vind ik het wel vroeg. Alleen koolborstels en lagers snap ik nog maar dat alle koper wikkels en magneetstrippen al op zijn vind ik wel appart
bas101
@ford3000case745 versleten koolborstels / collector en lagers IS een versleten startmotor die weer gereviseerd moet worden , daarbij zijn koperwikkels van de velden geen slijtageonderdelen en t anker zelf ook zozeer niet , deze onderdelen kunnen wel verbranden , soms is dat binnen een een uur ,soms over 1000 uur soms over 10.000uur en maar bij correct gebruik hoort dat eigenlijk nooit.
ford3000case745
@bas101 dus eigenlijk kan ik dat reviseren zelf ook wel doen. Als je er dus nieuwe koolborstels en eventueel nieuwe lagers in zet moet hij dus gewoon weer op zo goed als volle sterkte zijn?
bas101
@ford3000case745 ja een beetje handig iemand kan t zelf , starter van binnen reinigen ,een scheef afgelopen kollektor wel even in de draaibank netjes afdraaien en dan voorzien van nieuwe koolborstels en lagers .
valmet 605
@ford3000case745 de urentellers lopen erg langzaam ik heb binnen 2000 uur een nieuwe erop moeten zetten. (80-66)
dendeze
Sorry hoor, maar als hij WEL start met startkabels ligt het aan de bedrading en niet aan de starter.
+1
ford3000case745
Het is opgelost. Heb een andere startmotor opgezet en nu start tie weer perfect
Wimsumar
Beste Ford3000Case745:

Quote Reactie van @ford3000case745:
nu start tie weer perfect

Ja, logisch met deze temperaturen.
Weerman Gerrit voorspelt een koude nacht, dus morgenochtend het uur der waarheid. 😉
ford3000case745
@Wimsumar haha hij gooide hem zowiso al beter rond maar vanochtend deed hij het nogsteeds perfect
Wimsumar
Beste Ford3000Case7745:

Quote Reactie van @ford3000case745:
perfect

Wat mankeerde er nu aan de oude startmotor?
ford3000case745
@Wimsumar binnenin de startmotor was bij een van de 4 magnetische velden de wikkels slecht waardoor de startmotor niet meer op voledige sterkte was

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fiat 715 5L en hebben de trefwoorden accu , starten en koud geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
27
DEELNEMERS
10
WEERGAVES
1.234
TREFWOORDEN