31

Welke trekker had de eerste automaat?

Waar neer kwamen er trekkers met automaat? Ik heb dit nodig voor een verslag maar kon het niet op internet vinden

Deel dit topic

Reacties

Wat bedoel je met een automaat? een zelfschakelende powershift of een variobak.
Of vind je een hydrostaat ook al automaat?

De eicher mammut 3001 HR is de eerste duitse tractor met een hydrostatische versnellingsbak.
Deze werden sinds 1966 gebouwd maar er zijn er maar een handvol van de band gerold. de markt was toendertijd nog niet toe aan automatische transmissies.
Misschien dat er in amerika nog eerder een automaat gebouwd is maar dat weet ik zo niet.
+3
@Huuuuub Fordson had in 1962 al een variobak met de Lucas hydrostatic drive. De Lucas 100 bak werkte met een pomp en motor. Er zijn nog enige fordson super majors in omloop die deze transmissie hebben. Er zijn er zelfs die in meer dan 50 jaar nooit aan de bak een storing gehad hebben. Feit was wel dat de bak bij zwaar trekwerk niet koel te houden was. De roadless hydrostatic 90 is zelfs verkocht met deze bak en 6 cyl motor en 4wd. Maar helaas 2 stuks verkocht en geen 1 over gebleven....maar het is in theorie een traploze automaat uit 1962 dus. Dus ach die dikdoenerij over wie de eerste vario had is natuurlijk achterhaald. Dat hadden de Engelsen al jaren voor de Duitsers t op de markt brachten
Quote Reactie van @RPCounty:
Er zijn er zelfs die in meer dan 50 jaar nooit aan de bak een storing gehad hebben.

Kunnen ze die bak niet een beetje verzwaren en in de huidige trekkers bouwen? Of worden trekkers dan te goed? 😉
@RPCounty de Duitsers wisten het tot een commercieel succes te maken en de eerste vario's van Fendt waren ook niet probleemloos. Same kwam met de eerste smalspoor met CVT een paar jaar voor Fendt.
+2
Dat was de valmet maar de ontwikkeling werd tegen gehouden door een ander trekker merk..die was bang voor concurentie
@jehan
Konden ze dat zomaar tegenhouden dan? Was dat de H800 of al veel eerder?
@jehan

Kun je dat andere merk noemen? Het klinkt alsof het idee is opgekocht?
@jammermaarhelaas met dat andere merk zit valtra en mf nu in achterveld
+1
Beste Rutger-Bilderbeek:

Automaat:
DAVID BROWN Autodrive:
Lely Hydro? Inter had ook een Hydro. Ford 5000 Select-O-Spped?
@Intec lely hydro zat een inter 1046 onder.
+2
@valmet 605 je zal wel lely bedoelen maar er zijn niet veel inters met een mwm motor geleverd
@appie1967
Afgezien van het feit, dat een Ford 7000 absoluut niet op een 1046 lijkt, net zoals de 2715E (als ik het goed heb) niet op een D358 lijkt.

Zijn wel IH's geleverd met een MWM. Af-fabriek
+1
@SJB533 ik bedoel dat de lely hydro 90 een mwm motor had en een 1046 toch beslist niet de150 idd een ford motor
+1
@appie1967 mijn fout van die motoren
@Intec

De Select-O-Speed van Ford is er sinds 1959, en is een powershift bak, dus schakelen zonder de koppeling te gebruiken. Door de hendel te verzetten ga je van versnelling naar versnelling. Ook van voor naar achteruit. Je kon na verluid de bak al in de achteruit zetten wanneer je nog vooruit ging, en andersom, en dat kan bij een flinke lading en dito snelheid, zorgen voor grote schade aan de bak. Het was dus een bak waarbij je nog wel even zelf moest nadenken wat je deed.
Ook het afstellen van de bak was iets wat hier en daar voor problemen zorgde.
Zijn er trekkers met een automaat (automatisch schakelende versnellingsbak)?
Volgens mij niet.
Er zijn onder belasting schakelbare transmissie's (power shift) en traploze oftewel vario transmissie's.
Volgens mijn leerraar op school (30 jaar geleden) kreeg je een onvoldoende als je een vario aandrijving (Dafje) en een automatische versnellingsbak (toen vooral Amerikaanse auto's) met elkaar verwisselde.
Zijn er trekkers die van zelf van versnelling verwisselen?
Anders is de turbomatick van Fendt ook een automaat.
@flip1150 de boomer van New Holland werkt dacht ik via het dat systeem.
@valmet 605 direct drive van JD kan het ook dacht ik
@Hurli356 direct drive is een dsg. Ik heb het over een riem transmissie
@valmet 605 haha zie dat ik de verkeerde gequote heb. Had flip willen noemen omdat die het had over zelf schakelende transmissies
@flip1150 het is net hoe je het opvat, TM serie schakelt in de c groep, wel degelijk zelf afhankelijk van belasting en toerental
@flip1150

Wanneer automatisch schakelen wordt opgevat als zelfstandig van versnelling wisselen, dan voldoen diverse tractoren daar aan. JD heeft de DirectDrive, en NH de Dynamic Command, beide met dubbele koppeling, zoals bijvoorbeeld ook in de DSG versnellingsbak van VW auto's.
Ook zijn er versnellingsbakken met powershift trappen waarvan een deel van de versnellingen automatisch wordt geschakeld, MF heeft volgens mij ook zoiets.
+1
@jammermaarhelaas zelfs Deutz 😎😜
Quote Reactie van @flip1150:
Zijn er trekkers met een automaat (automatisch schakelende versnellingsbak)?

Powershift automatiek hebben de meeste merken al ruim 10 jaar.
Mf vanaf 2001 in de 200 series.
Df vanaf 2006 in de profilin uitvoering.
Claas ares vanaf 2003 bij de premium.
Jd met de 6020S premium met de Optie AutoQuad 2 vanaf 2001.
Valtra vanaf 2002 op de T??0 hitech serie.

Versnellingen ook automatisch schakelen
Kan zover ik weet in ieder geval bij de 6400 serie dyna-6 van mf vanaf 2005.
@trean Renault Nectra vanaf 1991.
Diezelfde Gima bak als in de 6400 lag, lag ook in Claas en daar kon je dus ook volledig automatisch schakelen rond 2005.
@ken-adams powershift bedoel je? Of toen ook al opshiften als je (volgas) geeft.
Kan zijn dat het bij meerdere merken eerder gemaakt is.
Maar dit kan ik opmaken uit de vertaalde tekst van www.konedata.net . Maar dat is niet altijd betrouwbaar met Google translate.
@trean Bij de Nectra? Daarvan heb ik eens gelezen dat het automatiek was, maar vind ik nu ook niks van terug dus zal wel niet zijn.
+1
@ken-adams powershift noemt hij ook automatiek. Volgens konedata had de deutz agrostar dat ook.
+1
Je moet toch iets verder terug kijken. De Heider friction drive had in 1913 al een soort van vario, Niet met een riem, maar met konische frictieschijven. Door de positie van het aandrijfwiel te verplaatsen, veranderd de overbrengingsverhouding traploos. zie: www.youtube.com/watch?v=29Hl4ChNJ4c
+1
Fendt is in 1959 al begonnen met een automaat/ eerste vario te bouwen en hebben verschillende prototypes gemaakt tot 1970 toen het uit de lucht gehaalt is omdat er te weinig markt voor zou zijn.
Maar eind jaren 80 begin 90 zijn ze er weer mee begonnen op basis van het oud concept

fendt-prospekte.de/prototypen/

Naar onder scrollen tot "Die Anfänge der stufenlosen Traktoren - 1959"

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
31
DEELNEMERS
20
WEERGAVES
0