Welke soort “trekhaak” voor welk werk?

Beste,
Ik heb een vraag voor jullie! Welke soort trekhaak gebruiken jullie voor welke kar en werk?
Ik heb al van een kipperknobbel gehoord en dat deze vaak gebruikt worden voor een dumpen. Nu een vangmuiltrekhaak wordt deze gebruikt voor karren? Hooiwagens en schamelwagens?
Ook heb ik al een zwaailat gezien! Voor wat gebruiken jullie deze? Dan bedoel ik een ouderwetse zwaailat een zwaailat met een h-vorm.
Welke trekhaak gebruiken jullie en wat zijn je bevindingen?
Groetjes
Wouter
farmwouter

Reacties

Mdbm
Alles wat in de kipperknobbel past doe ik daar in. Dan rijdt de trekker het beste en die mag het meeste oplegdruk hebben.

Een platte wagen doe ik in de verstelbare trekhaak omdat anders de dissel te laag hangt.

Een zwaailat gebruik ik nooit. Vroeger gebruikte ik die wel eens voor een hooipers. Je mag bijna geen oplegdruk hebben op de zwaaihaak, maar voor een pers is het gemakkelijk als de aansluiting iets verder van de trekker zit.
Fendt926Driver
Quote Reactie van @Mdbm:
Je mag bijna geen oplegdruk hebben op de zwaaihaak

Wat is bijna geen?
Bijna alles achter mijn 926 ligt op de ondertrekhaak/zwaailat.
De rapide de silage wagen de zand dumper

Ligt natuurlijk ook wel aan het formaat zwaailat
DANOONTJE POWERR
@Fendt926Driver
Inderdaad,een zwaailat van 4 cm dik kan al heel wat hebben.
Die van 3 cm onder mijn Fiat ging krom van een kipper.
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @Fendt926Driver:
Ligt natuurlijk ook wel aan het formaat zwaailat

Dat is het hem.
Formaat vanwege doelstelling van Fendt bij deze trekker.
rickboer blija
@Fendt926Driver onze 5 cm zwaailat (van onze mf) mag officieel maar 2000 hebben, en volgens mij hebben ladewagens een hogere oplegdruk (vooral bij het bult oprijden)
rommert14
@Mdbm oei, dan was mij de wagen al 20 keer er achter vandaan gebroken... Hier een 12 meter wipkar (of hoe je dat ook maar noemt) gewoon in de zwaaiende trekhaak.
jammermaarhelaas
Wanneer je met een trekker vooruit rijdt wordt het gewicht op de voorwielen kleiner, afhankelijk van de trekkracht die de achterwielen moeten of kunnen uitoefenen.
Dat merk je bijvoorbeeld goed als er veel gewicht in de hef hangt, en je rijdt naar voren, dan zullen de voorwielen van de grond komen. Dit effect is er altijd bij vooruit rijden.

Een boventrekhaak zit zo hoog dat deze dit effect meer versterkt dan een kipperknobbel, juist omdat de boventrekhaak bij het los komen van de voorwielen juist verder achter de trekker komt (hij gaat als het ware omlaag en beweegt daarbij ook iets naar achteren, plus dat hij pas aan de grond komt als de trekker zo'n beetje rechtop staat. Dat is meteen het grote nadeel/het potentiele gevaar van de boventrekhaak.

Een kipperknobbel beweegt juist naar voren wanneer de trekker met de voorwielen van de grond komt, en zal daarom relatief minder drukkracht geven achter de achteras, en minder hevelwerking hebben tegenover de voorkant van de trekker en tegenover de bodem waar de achterwielen op trekken, allemaal pluspunten waardoor je dus veel minder kans hebt op een trekker die onbestuurbaar wordt, of zelfs achterover slaat.

De zwaaihaak, onderste trekhaak, is mijns inziens van oudsher voornamelijk gemaakt voor het trekken van werktuigen, en voornamelijk bij die oude trekkers niet geschikt of gemaakt voor het opleggen van zware disselbomen. Soms zie je wel dat je die ondertrekhaak ver in kunt schuiven, en vergrendelen, dat is dan een stand voor het opleggen van een disselboom van bv. een mesttank, kipwagen. Beter is het echter deze op te leggen op een kipperknobbel, of de ondertrekhaak moet zeer zwaar uitgevoerd zijn, wat ook kan natuurlijk. Nadeel van een kipperknobbel kan zijn dat de trekker niet zo scherp kan draaien omdat de achterwielen de disselboom eerder raken dan bij de ondertrekhaak die iets verder uitsteekt naar achteren.

Het kunnen zwaaien van de ondertrekhaak zal te maken hebben met het in hondengang zetten of het verleggen van het draaipunt bij werken met een of ander getrokken werktuig. Je ziet bijvoorbeeld bij de Fordson Major nog wel eens dat de ondertrekhaak zelfs in hoogte gesteld kan worden. Zie:
Ver uitgestoken:
tractorfan.nl/picture/947336/…
Ingeschoven:
tractorfan.nl/picture/947340/…
Siete
@jammermaarhelaas zwaaihaak steekt normaal vrij ver naar achteren. Door deze opzij te "zwaaien" voorkom je dat bij aftakas aangedreven werktuigen in de herinrichting dat deze beschadigd raakt zonder de trekhaak te hoeven demonteren. Dat is mij iig ooit eens geleerd.
Verder is er geen speld tussen je uitleg te krijgen volgens mij 😁😉👍
SJB533
Quote Reactie van @Siete:
Door deze opzij te "zwaaien" voorkom je dat bij aftakas aangedreven werktuigen in de herinrichting dat deze beschadigd raakt zonder de trekhaak te hoeven demonteren.

Mij is verteld, dat ze ontwikkeld zijn voor bijvoorbeeld ploegen, die er last van hebben, als een trekker gaat kwispelen. Zoals bij kniktrekkers
valmet6400power
Tegenwoordig zie je zowat alleen maar K80 koppelingen bij dumpers. Dat rijdt echt super, geen geklapper meer in de kieperknobbel gewoon een solide koppeling.
walker1
Zo'n ondertrekhaak, zwaaitrekhaak zag je vroeger regelmatig in combinatie met een achterlader in de hef. Dan kon je een wagen laden en die meenemen zonder eerst de achterlader af te koppelen.
Verder is een kipperknobbel of een K80 koppeling vooral voor zware aanhangers zoals kippers, mesttank.
vangmuilkoppeling/verstelbare trekhaak/boventrekhaak voor aanhangers met weinig oplegdruk, bv platte wagen of een kleine mesttank, kleine kipper. Wij hebben een 4200 liter mesttank en zit altijd in de verstelbare trekhaak/vangmuil. Zeker bij een 2wd trekker heb je dan door de oplegdruk voldoende druk op de achterwielen en dus goede trekkracht. Er zit wel een max. aan de oplegdruk van zo'n trekhaak natuurlijk.

Behalve de al genoemde trekhaken en waar @farmwouter naar vroeg is het natuurlijk ook nog mogelijk iets aan te koppelen aan een gatenbalk in de hef. Achter vooral kleinere trekkers zie ook nog wel eens een auto aanhanger (of caravan, met name ergens half juli in de regio Lichtenvoorde zie je dat veel 😂 ) Zit dus in een autotrekhaak.
Verder in Nederland niet zo gebruikelijk, maar in Engeland wel, een oppiktrekhaak.

Kortom, de keuze is reuze wat trekhaken op trekkers betreft.
remco rooks
Thuis hebben wij de gierkar en kipper in de boven trek haak en de opraapwagen in de zwaailat maar die moet je wel verstellen als je de gierkar er aan wil doen i.v.m. de aftakas. op het werk hebben we de regen haspel ook in de gatenbalk zitten maar dan wel zo dat het trekoog op het hart van de kogels zitten zodat je hem niet scheef mee trekt.
walker1
Kijk foto gevonden van wat ik bedoel met achterlader in hef en nog een wagen mee nemen. ook hier waarschijnlijk de wagen een zwaailat of ondertrekhaak.
tractorfan.nl/picture/39256/
jammermaarhelaas
Vroeger, toen vele werktuigen en tractoren nog kleiner en lichter waren, had je ook wel werktuigen in de gatenbalk, of ver uitgestoken ondertrekhaak zodat de aftakas geen te scherpe bocht maakte bij het nemen van een bocht.
Omdat dan de pen in het trekoog van het werktuig ergens halverwege de aftakas zat, maakte bij het nemen van een bocht elke van de twee kruiskoppelingen van de aftakas een nagenoeg even grote bocht, hierdoor blijft de draaibeweging gelijk, en krijg je geen onregelmaitige loop, met horten en stoten te gevolg als het helemaal te erg wordt.
De groothoekaftakas is een oplossing waarmee je ook dicht bij de tractor kunt aankopppelen, zelfs ter hoogte van de aftakas-kruiskoppeling.
« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!