Illustratie van:

Ford 4000 - Achterbrug olie is erg wit.

Hallo, wij hebben een ford 4000, maar wij hebben pas de versnellingsbak opengemaakt, en we zagen dat de olie behoorlijk wit was, maar er zit geen water bij, want de olie is behoorlijk dik.
Wij gebruiken de tractor af en toe om mee rond te touren, niet om mee te werken.
Is het erg dat de olie wit lijkt (zie bijlage).

Deel dit topic

Bijlages

(klik om te vergroten)

Reacties

+2
yoohan
Heeft toch met vocht te maken. Lekken de rubbers van de versnellingspook niet door bijvoorbeeld?

Even verversen, dit gaat ten koste van smering
vandewalje
@yoohan inderdaad, ik denk dat het ook zo iets moet zijn,
bart-van-de-ven
@yoohan Welke rubbers bedoel je?
yoohan
@bart-van-de-ven
De rubbers om de versnelingspook kunnen verteren en daar langs kan dan vocht naar binnen komen. Of dat zo is kan ik op de foto niet zien, maar het is een mogelijkheid.
bart-van-de-ven
@yoohan Wij rijden er alleen toertochten mee,is het dan erg om met deze olie te rijden?
Bakker S
@bart-van-de-ven Ja. Je hebt geen goede smeerende werking meer. Nieuwe olie en de trekker binnen zetten of een bouwkleed over de trekker tegen de regen.
+1
bart-van-de-ven
@Bakker S We hebben de tractor rond juni gekocht, sinds toen stond die altijd binnen en droog, niet in een vochtige ruimte. Er kan geen vocht meer binnen kunnen, en we rijden alleen als het droog is, niet in de regen. Als je af en toe een ritje rijd, is het dan erg om met deze olie te rijden?
+6
marcel-pek
Ververs de olie maar gewoon, dan weet je zeker dat het goed is.
jammermaarhelaas
Onder aan de versnellingshendels zit een veer en een half ronde kap. Op de hendel zit een O-ring, waarmee dat halfronde kapje afdicht. Is nu die )-ring niet meer goed, en sluit niet meer af, dan kan daar vocht langs heen lopen. Op die manier gaat ook de halfronde kogel onder aan de hendel (die zit dus onder de deksel waar de hendels in zitten) ook roesten, en het geheel krijgt op een gegeven moment zo veel speling dat je niet meer goed kunt schakelen.
Wanneer je de kogel van de hendel draait, de ring boven de veer naar boven loswerkt, veer afneemt, kapje afneemt, dan zie je die O-ring, en kun je zo nodig vervangen. Het is dus niet alleen tegen vocht, maar ook tot behoud van het mechanisme.

Ook zou ik even kijken of er een goede afdichting tussen de deksel en de bak zit, kan zijn dat er een ruberen ring tussen zit of een pakking.

En als je de lekkages opgelost hebt zou ik ook de olie even verversen, er gaat ongeveer 10 liter in.
Ik zou de olie gewoon even bij een lmb kopen, als je zegt waar het voor is krijg je het goede spul mee. Onder de bak zit de aftap-plug (1/2" inwendig, kun je een verlengstuk van een ratelsleutel in zetten), vuldop zit in de deksel, en niveauplug opzij van de bak, heeft een vierkante kop.
bart-van-de-ven
@jammermaarhelaas We hebben de tractor rond juni gekocht, sinds toen stond die altijd binnen en droog, niet in een vochtige ruimte. Er kan geen vocht meer binnen kunnen, en we rijden alleen als het droog is, niet in de regen. In de motorolie zou denk ik 10 liter in gaan, maar in de achterbrug dacht ik dat er 47 liter in zou gaan. Voordat wij deze hebben gekocht, heeft die veel buiten gestaan, tegenwoordig zetten wij die altijd binnen en droog, is het dan nog erg voor de olie? De olie is nog wel dik!
jammermaarhelaas
@bart-van-de-ven

Dat de olie zo wit is komt dan van het water wat er voorheen al in gekomen is. Dan nog moet je die wel verversen met goede olie om weer goede smering te krijgen.

En die olie is geen goud, voor € 6 of € 7 per liter heb je het wel, inclusief de BTW. En gewoon bij een LMB gaan kopen, die weten wat er in hoort, hebben het op voorraad en zijn over het algemeen niet duur.

Waarom heb je overigens de deksel er af gedraaid?
bart-van-de-ven
@jammermaarhelaas Ah oke, bedankt, de deksel was eraf, omdat er teveel speling op de versnellingsbak zat, maar dat is nu verholpen.
bas101
Lekke versnellingsbakdekselpakking en of lekke pookrubber, tractor buiten laten staan in de regen is niks waard , water kruipt door de kleinste gaatjes naar binnen , dus ook in stuurhuis en dieseltank wanneer dop aan bovenzijde , resulteert altijd in dit soort onwenselijke onaardigheden , t minste wat je kunt doen is een dekzeil van industriele kwaliteit erover gooien ,nog beter onder een afdak zetten .
bart-van-de-ven
@bas101 Voordat wij deze tractor hebben gekocht, heeft die veel buiten gestaan, tegenwoordig zetten wij die altijd binnen en droog. De olie is dik, is het erg om met deze olie af en toe een toertocht mee te rijden?
+4
RobVolvo
@bart-van-de-ven Je hebt al meermaals antwoord gehad op je vraag over het doorrijden met deze olie. Is het je de moeite en het geld niet waard om het te verversen? Maar nee het is niet verstandig om het er in te laten zitten, op de lange termijn kan dit zeker schade gaan veroorzaken door de slechte smerende werking van deze 'mayonaise olie'. Dus eruit met die troep en de bak even spoelen met gasolie en frisse nieuwe olie erop!
+1
bart-van-de-ven
@RobVolvo Oke, bedankt voor je bericht, wou het effe zeker weten.
+1
bas101
@bart-van-de-ven de bak zal er zeker niet meteen op kapot lopen omdat er nog een groot deel olie op zit (zie ook nergens geen vlugroest) , maar een schoonheid is t niet , voor touritten zal t zeker geen problemen opleveren , wel als je er hydrauliek op aansluit , de pap ( zoals wij dit noemen) zal zich dan vermengen met de olie in t aanhangende apparaat , wat ik doe is altijd de aftapplug iets losdraaien en kijken op er rein water uitkomt , dit aftappen totdat er olie komt . indien je alles aftapt dan ook de bak spoelen met spoelolie , spoelolie is t beste 1/3 benzine 1/3 diesel 1/3 olie , achterbrug opkrikken en met lopende motor de bak laten draaien zodat t overal komt , dit aftappen en dan weer vullen met nieuwe olie , heb dit bij een aantal van mij tractoren gedaan en geeft toch meer rust .
lukasbelarus
@bart-van-de-ven ik zou deze olie aftappen en hem dan vullen met verlopen frietvet, dat werkt ook hoorde ik; en kun je gratis bij de plaatselijke friettent ophalen
bart-van-de-ven
@lukasbelarus Als dat ook kan ipv olie, is dat wel handig!
lukasbelarus
@bart-van-de-ven dat wil je toch zeker niet echt proberen he?
+3
simon
Hobby kost muntjes, anders niet aan beginnen
bart-van-de-ven
@simon Inderdaad, al veel euro´s zijn het al gekost!
+3
wim-same
Kan ook komen met schoon spuiten, zo b.v. nooit op de aftakas keerring spuiten.
contitour
Ik ken de ford 4000 niet, maar wordt die olie ook voor de hydrauliek gebruikt? Zo ja, dan kan het ook zijn dat de pomp ergens valse lucht trekt en lucht door de olie heen klopt. Dan wordt de olie ook licht van kleur en kan het er uit zien alsof er water doorheen zit. Ik heb dit gehad met mijn getrokken gravertje.

Mvg. Bouke
jammermaarhelaas
Quote Reactie van @contitour:
wordt die olie ook voor de hydrauliek gebruikt?

Nee, versnellingsbak heeft eigen reservoir. Achterbrug levert de hydrauliekolie, geen apart, eigen hydrauliekreservoir.
bart-van-de-ven
@contitour We gebruiken de tractor alleen om te touren, we gebruiken geen hydrauliek, de vorige eigenaar heeft die waarschijnlijk veel gebruikt.
jammermaarhelaas
Je hebt grote kans dat de achterbrug olie er net zo slecht aan toe is. Wanneer je werkt met een UTTO, dat is een universele olie voor transmissie, achterbrug, natte remmen, hydrauliek, dan kun je toe met 1 oliesoort in de versnellingsbak en achterbrug, en dan heb je alleen een andere olie nodig voor de motor.

Inhouden:
versnellingsbak 12,5 liter
achterbrug 31 liter
bart-van-de-ven
@jammermaarhelaas Bedankt voor je bericht, we gaan binnenkort de olie vervangen, we gaan dan meteen kijken of de achterbrug olie ook zo is!
+5
roscho
@bart-van-de-ven Even een kort lesje "oliekunde". Een bak waar olie in zit (carter, achterbrug, brandstoftank) wordt met de buitentemperatuur warm en weer koud. Omdat er ook lucht in die bak zit, wordt die lucht mede verwarmd en weer afgekoeld. Verwarmde lucht zet uit, afkoelende krimpt weer in. Elke keer bij dat inkrimpen wordt verse, vochtige lucht van buiten aangezogen, er is immers altijd wel een gaatje waardoor die lucht erin kan. Van dat vocht blijft uiteindelijk elke keer een deel in de olie achter door condens in de bak. Als je maar lang genoeg wacht met verversen, zal uiteindelijk elke olie (ook diesel) "bederven" en veranderen in een soort mayonaise, van mindere kwaliteit dan nieuwe olie. Berucht in dit verband zijn de schuimringen om de dop van de brandstoftank. Ze zuigen zich bij regen vol met water, zet je de machine weg, dan krimpt de lucht in de tank en wordt het water mee naar binnen gezogen: sludge (dikke smurrie van olie met water) in de tank.
Als de olie door het werk flink opwarmt (motorolie), zorgt dat ervoor dat het water weer verdampt en bederft de olie relatief minder snel. In een trekker die vaak stilstaat of alleen voor korte ritjes wordt gebruikt, komt de olie niet goed op temperatuur en daar bederft de olie relatief snel. Kennelijk is de olie in jouw trekker gewoon bedorven door het stilstaan en het jaren lang niet verversen.
Er zijn allerlei verschillende soorten olie ontwikkeld om in te spelen op de verschillende taken die de olie krijgt. Motorolie moet bijvoorbeeld smeren, maar ook tegen warmte kunnen en warmte afvoeren. Hydrauliekolie moet vanzelfsprekend smeren, maar ook goed tegen druk kunnen. Olie in differentiëlen moet aan heel speciale wensen voldoen omdat daar tandwielen in zitten die enigszins over elkaar schuiven (kroon- en pionwiel).
Voor het gemak van de gebruiker zijn er aan de andere kant weer soorten olie ontwikkeld die meerdere kenmerken hebben en die je dus op meerdere plekken kunt inzetten.
Begrijpelijk dat het jou overdreven lijkt om zo precies op de olie te letten, je maakt immers alleen maar toertochtjes, maar juist omdat jouw trekker gemiddeld genomen minder zwaar werk doet, is het zaak om extra goed op de olie te letten. Bovendien gaat de veroudering van olie gewoon door, ook al gebruik je de trekker geen minuut.
bart-van-de-ven
@roscho Ah oke, bedankt voor de uitleg, binnenkort de olie vervangen, is wel nodig, kwamen we achter na al deze reactie´s! Bedankt voor alle hulp alle!
+4
mdoornekamp
@bart-van-de-ven En als je dan toch aan het verversen bent, neem dan de motorolie ook meteen mee. Die zit er vast ook al langer dan 2jr in
+2
jammermaarhelaas
@bart-van-de-ven

Als je bij een lmb de olie koopt, dan daar ook de motorolie halen, geen zooi van lidl of action er in gaan knoeien, daarvan weet je niet hoe oud het al is, of het goed opgeslagen is geweest, en het is allicht ook niet geschikt in een tractor-dieselmotor.
Towaberg
Olie is het bloed van een trekker, op tijd verversen dus.
roscho
@Towaberg Maar mijn bloed wordt nooit ververst, tenzij ik een bloedtransfusie moet ondergaan... 😜
+1
contitour
😬
+1
contitour
@contitour Om de 7 jaar ben je van boven tot onder helemaal nieuw en zijn al je cellen vv.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 4000 en hebben de trefwoorden Ford 4000 en achterbrug olie geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
37
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
0