Illustratie van:

New Holland TS 135 A - (Ts 130 a) load sensing opbouwen

Hallo,

Sinds dit jaar harken wij samen met een collega boer met een krone swadro 1400, en momenteel draait die op de gewone ventielen. Graag zouden wij deze op load sening willen hebben, het probleem is dat de Ts130a van de collegaboer geen load sensing aansluitingen heeft. Weet iemand of het mogelijk is om load sensing op te bouwen op een ts130a?
En zoja, wat er dan allemaal moet gebeuren?

Met vriendelijke groet Rickboer

Deel dit topic

Reacties

nhmonteur
Er is 1 ding waar het vanaf hangt. Dat is op de trekker met een ls pomp is uitgerust. Een ts130a is namelijk geen gangbaar model in Nederland. Dus weet zo niet of deze een ls pomp heeft.
Fendt-106
Ken het type ook niet, maar als ik Google op ts130a staat er voornamelijk delta....
Zijn vaak/altijd uitgevoerd met tandwielpomp.... dan heb je geen LS....
+1
nhmonteur
@Fendt-106 zie inderdaad net ook op Google dat de ts130a een Delta uitvoering is. Dan is de kans heel groot dat deze trekker met een tandwiel pomp is uitgerust en is het niet mogelijk om load sensing op te bouwen
. In ieder geval alle Delta types die wij bij klanten hebben lopen hebben allemaal een tandwielpomp.
rickboer blija
@nhmonteur @Fendt-106 dat dacht ik al, is er ook op een andere manier ls op te bouwen? Want onze claas heeft volgens mij ook een tandwielpomp en heeft wel ls
+1
Wilting NH
@rickboer blija ik heb op mn fiat ook zon systeem gebouwd. Gaat via een prioriteiten ventiel. T verschil is dat een ls pomp ook allen de gevraagde liter geeft. En dit gewoon volle mep. Maar dat gebeurt ook als je gewoon via t ventiel doet
Ares550rz
@Wilting NH Hoe werkt zo'n systeem?
Wilting NH
@Ares550rz werkt prima. K gebruik t voor de tank en opraapwagen
rickboer blija
@Wilting NH even een vraagje, heb jij er ook een overdrukventiel tussen geplaatst?
Ik heb ondertussen alles opgebouwd, en gaan het aankomend weekend testen.
Wilting NH
@rickboer blija ja wel een overdruk ventiel. Anders gaat je pomp er aan
rickboer blija
@Wilting NH mooi, dan hebben we het goed geinstalleerd. Ik laat van me horen als alles in werking is
Wilting NH
@rickboer blija ik
Heb ook nog een leidinkje van de snuffel leiding naar de retour, met daar een smoring an 0,5 mm in, anders bouwde hij druk op in de snuffelleiding en gaat die zich zelf activeren
rickboer blija
@Wilting NH oke, daar wordt ik nu wat minder blij van dat je dat zegt. Hij moet namelijk maandag draaien, en ik heb voor maandag eigenlijk geen tijd meer om zoiets op te bouwen
Wilting NH
@rickboer blija hoe heb je het gemaakt dan? Met een prioriteit ventiel?
Wilting NH
@rickboer blija stelt niet veel voor, maar t is altijd maar even🙈, maar je kunt t nu wel testen, door de trekker een tijd te laten lopen. Maar heb je er al wel een nanometer aan gehad? K neem aan dat je de overdruk ook op een bepaald aantal bar hebt gezet?
rickboer blija
@Wilting NH ja heb een prioriteitsventiel opgebouwd met een overdrukventiel er voor, heb alles gereed gemaakt. En vrijdag gaat 1 van de zonen (van de eigenaar) naar de smit toe waar ik alles heb opgebouwd, en zetten ze de laatste slang er tussen. Daarna kunnen ze ook direct de druk meten en verstellen. Zal proberen het uit te leggen, maar anders moet onze claas voor 1 keer even voor de hark en moet ik er later even naar kijken. Of ik moet zaterdagochtend een gat vinden, maar dan zou die trekker eigenlijk moeten schudden
Wilting NH
@rickboer blija ik heb t overdruk ventiel achter de prio. Anders gaat hij ook als je je gewone hydroliek gebruikt, dan heb je er eigenlijk 2 zitten.
Wilting NH

(klik om te vergroten)

Zo heb ik het. Maar ik heb t aanhanger rem ventiel er ook bijop zitten, dat gedeelte hoeft bij dus niet
rickboer blija
@Wilting NH oja, op die manier. Kijk van die tekening wordt een boel duidelijk. Ik denk dat wij eerst eens gaan kijken of alles op deze manier functioneerd. Dan kan ik het altijd nog ombouwen als het niet functioneerd.

Waar heb jij het overdrukventiel op gezet, de werkdruk van de pomp?
Wilting NH
@rickboer blija de druk gaat in de prio (ols) en dan direct daar op de pers
rickboer blija
@Wilting NH welk ventiel heb jij er tussen gezet?
Ik ben voor deze gegaan
kramp.com/shop-nl/nl/…
Wilting NH
@rickboer blija ik heb ook een ols80. Jij hebt een ols80a. Maar zit even te bedenken wat ook al weer t verschil is🤔. Heb je er wel een ander veer in gedaan?
Wilting NH
@Wilting NH k zie dat de vs druk war hoger is. Maar ik heb er als nog een andere veer in gedaan, zo dat deze druk wat hoger is +- 10 bar
casejxu
@Wilting NH interessant verhaal dit! Zonder remventiel is wisselklep niet nodig toch?
Wilting NH
@casejxu nee klopt
+1
Wilting NH
@casejxu nee klopt
rickboer blija
@Wilting NH we zullen zien hoe het loopt, komt in ieder geval meer bij kijken dan ik verwacht had
Wilting NH
@rickboer blija kunt er altijd een paar ringetjes onder de veer doen, zo dat de druk iets hoger word
rickboer blija
@Wilting NH de vs druk zit aan de andere kant van de ls druk toch? Moet even kijken of ik daar zo bij kan, het is vrij krap achterop die trekker
Wilting NH
@rickboer blija vs druk is de druk die op de pers staat als je hrm niet bediend. Het stuurstropje zegmaar
casejxu
@Wilting NH stand-by druk dus eigenlijk?
rickboer blija
@Wilting NH dat bedoel ik idd, de druk is ook gekoppeld aan de andere kant van het stuurschuifje
Wilting NH
@Wilting NH aan de ander kant in dat lange ding daar zit een veer in die regelt die standby druk. En an die kant moet die hem ook weer activeren door je snuffelleiding
rickboer blija
@Wilting NH precies, dan heb ik dat correct.

Op welke manier bouwt de ls leiding druk op? Er zit volgensmij een gaatje in de schuif om de druk vam de ls leiding af te voeren
casejxu
@rickboer blija door middel van je stand-by druk. Hoe hoger die staat hoe sneller ls ook reageert. Vaak bij een ls trekker staat de stand-by druk rond de 25/30
rickboer blija
@casejxu dat snap ik wel, maar @Wilting NH had het er over dat de ls leiding druk opbouwd vanaf de trekker, met als gevolg dat het ventiel zichzelf gaat activeren. En dat snap ik nog niet helemaal
casejxu
@rickboer blija je prioriteit ventiel krijgt vanaf je werktuig aansturing om om te schakelen naar "LS" de veer samen met druk zorgt ervoor dat je trekker altijd voorrang krijgt op je werktuig.
rickboer blija
@casejxu
Quote:
@rickboer blija ik
Heb ook nog een leidinkje van de snuffel leiding naar de retour, met daar een smoring an 0,5 mm in, anders bouwde hij druk op in de snuffelleiding en gaat die zich zelf activeren
hier ging mijn vraag over
casejxu
@rickboer blija inwendige lekkage heb je altijd iets. Als hij deze kleine iets niet kwijt kan gaat hij idd druk opbouwen. Door n hele kleine smoring raakt hij de kleine iets altijd kwijt maar heb je er als je wat aan wil sturen geen last van. Heb wel eens meegemaakt dat er ipv wisselklep gewoon t stuk is gebruikt. Ging LS druk direct naar retour ipv klep. Beetje zelfde verhaal
rickboer blija
@casejxu oke, ik meende dat in het prioriteitsventiel wat ik opgebouwd heb juist een 'bewuste' lekage/doorgang gemaakt was om de druk van de ls leiding niet te doen oplopen
casejxu
@rickboer blija dan durf ik het niet meer te zeggen. T is al weet te lang terug dat ik er nog zo diep in zat. Maar geloof wel dat daar voor is
+1
Wilting NH
@casejxu idd dit verhaal inwendige lekage, en aangezien het stukje ls leiding vaak niet zo lang is, wil hier uit zich zelf druk in ontstaan.
Sommig trekkers hebben dit standaard zo met een leidinkje en smoring naar de retour
+1
rickboer blija
@Wilting NH ik ga het toch aanpassen tot de manier zoals jij hebt. Heb even een tekening gemaakt, klopt die zo?

(klik om te vergroten)

Wilting NH
@rickboer blija ja. Zo zou ik het doen🤙🏻
NH-Ford
@rickboer blija Ziet netjes uit.
Voordeel van Ford/NH is dat ze dat al bijna standaard vanaf half jaren '80 op trekker hadden.
Hoeft alleen maar de P en Ls aansluiting/koppeling te monteren.
rickboer blija
@NH-Ford 😏behalve als je een buget trekker koopt, dan kreeg je in 2007 een contante druk pomp van 60 liter. Deze trekker is identiek aan een case maxxum mxu 130 x-line
SJB533
@nhmonteur
Is dat niet te vervangen?
+1
nhmonteur
@SJB533 de tandwielpompen zijn niet te vervangen voor ccls pompen. Het hele hydraulische systeem is op de tandwielpomp afgestemd.
MaxxuM4ever
Ls kan toch alleen met een variabele plunjer pomp? Of krijg je dan een tanwielpomp met een soort waste gate klep net als een turbo als dat bestaat?
Klein Rot
@rickboer blija
Zou misschien kunnen maar met alleen een andere pomp ben je er niet
inspecteurfendt
Blijkbaar zou het ook mogelijk zijn met een prioriteitsventiel...
tractorfan.nl/topic/9574/
jasper-santing0
Heeft het nu zoveel zin om voor die paar uur harken per jaar zoveel te sleutelen aan bestaande trekkers?
rickboer blija
Bedankt iedereen voor de reacties, ik denk niet dat er een ander pomp opgebouwd wordt. Maar we gaan kijken of er misschien iets mogelijk is met een prioriteiten ventiel
+1
nhmonteur
@rickboer blija als er nu gewoon goede slangen op zitten kwa doorlaat. En je zorgt er voor dat de retour een vrije retour is. Dan werkt het gewoon prima door een ventiel op doorstromen te zetten. Daar hoef je dan echt geen ventielen enz te gaan plaatsen.
Ares550rz
@nhmonteur Gaat je pomp daar niet eerder van kapot?
+1
nhmonteur
@Ares550rz Tandwielpompen hebben sowieso een kortere levensduur dan een ccls pomp.
Maar als je bij een trekker met tandwiel pomp een machine hebt die een constante olie flow vraagt, dan kun je dit het beste doen door goede dikke slangen en met een vrije retour. Zo kan de olie bijna drukloos rondstromen en heb je nog maar een minimale slijtage van je pomp.
+1
nhmonteur
@Ares550rz Tandwielpompen hebben sowieso een kortere levensduur dan een ccls pomp.
Maar als je bij een trekker met tandwiel pomp een machine hebt die een constante olie flow vraagt, dan kun je dit het beste doen door goede dikke slangen en met een vrije retour. Zo kan de olie bijna drukloos rondstromen en heb je nog maar een minimale slijtage van je pomp.
gerhardleusink
@nhmonteur
Op het werk hebben wij een hydrauliek unit met tandwielpomp(vaste slag) hier hebbem we een zgn "boeren ls" opgebouwd dit is een klep met als ingang P pomp en uitgang P werktuig. De ls van de machine sluit je aan op de ls aansluiting die ook op de klep zit. Netzoveel als de machine vraag wordt p werktuig opgengedrukt door de ls vd machine. De rest gaat via T naar de trekker. Voordeel hiervan is bij geen verbruikers ligt P aan T dus geen eitje bakken op je achterbrug. Zal maandag is kijken op het werk. Kan zo niet op de naam van dit type klep komen. Komt bij Kramp weg
rickboer blija
@gerhardleusink prioriteiten ventiel, daar ben ik ook wel naar aan het kijken. Maar op onze claas hebben we dat mooinin het ventielenblok gebouwd, en ik was benieuwd of dat ook mogelijk was bij nh
rickboer blija
@gerhardleusink had jij toevallig al gekeken wat jullie op het werk gebruiken voor 'boeren LS'?
rickboer blija
@nhmonteur wij hebben het idee dat de olie op de huidige manier heel erg heet wordt.
Daarnaast hebben 3 van de 4 trekkers die er voor komen load sensing, en we vinden het jammer dat dit niet benuttigd wordt
EA_MF
@rickboer blija normaal gesproken kun je, mits de koppelingen gelijk zijn of je verloopstukken hebt, in een paar tellen de boel op de hark om zetten van loadsensing naar continu flow. Dan zijn jullie in ieder geval gered wat betreft loadsensing 😉
fendt-412
@EA_MF
Is 1 schroef in of uit draaien op ventielblok.
Zou op alle trekkers een goede ruime drukloze retour opmaken, en een verloopmiddel van 1/2 mannetje naar pers van loadsensing. Kun je alles blijven gebruiken.
rickboer blija
@fendt-412 @EA_MF hebben wij ook naar gekeken, alleen moet de hele kap om het ventielenblok weg om het om te zetten naar LS. En dat is vrij lastig
+1
fendt-412
@rickboer blija
Desnoods gat er in maken voor een dopsleutel oid. Maar simpeler dan dat wordt het niet.
rickboer blija
@fendt-412 dat is idd ook nog een mogelijkheid, het is alleen wat zonde van de nieuwe hark om daar zo gaten in te gaan maken
jasper-santing0
@rickboer blija kun je de liters niet gewoon wat omlaag draaien. Ladewagen zet ik gewoon altijd niet meer druk dan nodig. En met lossen wat hoger draaien.
+1
fendt-412
@jasper-santing0
Dan heft die vast niet mooi en snel genoeg. Zit je al gauw in de kopakker wiers te vorken. Zet hem nog wel eens drukloos op lange percelen.
jasper-santing0
@fendt-412 idd dat kan ook nog hem gewoon drukloos zetten
rickboer blija
@jasper-santing0 ik vindt hem al te langzaam omhoog gaan, dan wordt het niet beter als we de druk omlaag draaien
nhmonteur
@rickboer blija Staat hij toevallig al niet op load sensing zodat hij bij geen gebruik altijd door de overdruk gaat. dan word je olie inderdaad erg snel warm.
In principe als je oliedruk gaat geven naar de hark zonder dat je iets bedient, dan mag je de trekker niet iets gaan smoren. De olie moet vrij rond kunnen stromen. En het mooiste is als je de retourolie in een drukloze retour laat terug gaan, dus niet door hetzelfde ventiel als waar de druk we komt.
rickboer blija
@nhmonteur hij staat op niet load sensing, hij zakt namelijk vrijwel niet in toeren als ik het ventiel op druk zetten.
Er zit een plus en min leiding in de ventielen en de drukloost retpur leiding zit op de drukloos retour van de ls
Fendt-106
@rickboer blija

Bij ls heb je 3 slangen
-Pers
-Retour (vaak slang met grotere doorlaat)
-En LS/stuur/snuffel

Je LS leiding moet niet in het ventiel, alleen de pers.
rickboer blija
@Fendt-106 weet ik, bij een swadro heb je naast de pers ook nog een min leiding die in de ventielen moeten. Momenteel is de ls leiding nog afgedopt in het ventielenblok van de swadhark
nhmonteur
@rickboer blija ja dan gaat er niks verkeerd.
Maar jullie hebben het idee dat de olie te warm word? Olie mag gerust een 80 graden worden. of heeft de trekker al eens een melding gegeven over te warme olie?

Ik zou er zelf niet veel aan doen en met deze trekker gewoon zo blijven werken. Maar het dan wel zo maken dat als je een van de andere trekkers er voor zet je snel naar load sensing kan schakelen.
rommert14
@nhmonteur maar als er al 3 trekkers voor kunnen zet je de ts toch aan de kant? Hier kan er maar 1 trekker voor de swadro, wel de trekker met het beste comfort gelukkig 👌
nhmonteur
@rommert14 ja dat is ook een keus. Maar dat is ieder voor zich.
+1
rickboer blija
@rommert14 wij hebben 2 trekkers met ls , waar de 1 voor de ladewagen staat en de andere (tijdens het kuilen) voor de hark

De collegaboer heeft ook 2 trekkers waarvan 1 met ls, en die staat voor de ladewagen. De andere zonder ls staat voor de hark

Zo bedoelde ik het met 3 van de 4 hebben ls
MaxxuM4ever
Ff voor de beeldvorming als akkerbouwer. Een hark heeft toch een mechanische aandrijving en de enige hydrauliek die erop zit is het heffen/inklappen van de rotors? Dat kan toch prima met een ventiel van de trekker?
rommert14
@MaxxuM4ever ja en het apart heffen van alle 4 de elementen. Dus met een kastje.
MaxxuM4ever
@rommert14 aah ff overheen gelezen. Spul wordt ook steeds groter overval met 4 en 6 elements wiersen. Hier rijden alleen maar simpele 2 elements wiersen en de lucerne drogerij rijdt met een band hark.
rommert14
@MaxxuM4ever aha, 2 elements kan ook wel, hadden wij ook altijd. Maar zonde van de capaciteit van de hakselaar.
MaxxuM4ever
@rommert14 kuilplaten zijn in Nederland niet groot genoeg om de volledige capaciteit van de hakselaar te benutten denk ik.
Het zou wel een bult sporen schelen en wat rustiger voor de chauffeurs als ze wat rustiger over het land zouden kunnen rijden.
jd4050
@MaxxuM4ever

Je hebt zelfs al harken die via de nieuwste cci terminals werken
@jd4050 is dat cci een onafhankelijk fabrikant zegmaar? Universeel op meerdere machines?
+1
rickboer blija
@ronald-deutz-fahr cci schermen worden door meerderw machinefabrikanten gebruikt, vaak in eigen kleurstelling. Maar alles cci (isobus) schermen zouden de zelfde functionaliteit moeten hebben
rickboer blija
boschrexroth.com/en/xc/…

op pagina 477 staat beschreven hoe wij de load sensing op onze claas hebben, weet iemand of dit ook mogelijk is op een new holland
gerhardleusink
@rickboer blija zit er op het ventielenblok vd hark geen schroef/bout voor mogelijkheid open center(tandwielpomp)/ of ls?
rickboer blija
@gerhardleusink jawel, maar zit ver weg gewerkt onder diverse kappen. En het is niet te doen om dat elke keer om te wisselen
+1
J asper
@rickboer blija Donder je die kappen ja gewoon in de schuur als die zo nodig op ls moet🤔🙈
@J asper geweldig die ls. Krone kastje storings gevoelig, op grote dubbele harken ontkom je er niet meer aan. Snap niet waarom je niet gewoon een hendel in de zweefstand kan gooien, ipv dat gekut met die kleine knopjes
rommert14
@ronald-deutz-fahr met een 4 elements is het ideaal
@rommert14 kan ik me voorstellen. Maar meestal staat daar ook een knappe trekker voor, waar toch ls op zit, bij kleinere harken is dat niet altijd zo..
rommert14
@ronald-deutz-fahr @rickboer blija heeft ook een 4 elements 🤷‍♂️
@rommert14 meestal zei ik 🤪
Fendt926Driver
m.ebay-kleinanzeigen.de/s-anzeige/…

Als jou duits goed is.....
Misschien kun je hier wat mee
rickboer blija
@Fendt926Driver interessant, dat is inderdaad wat ik zoek. Bedankt!
Fendt926Driver
@rickboer blija weet niet hoe technisch jij bent maar leg het anders even voor aan een monteur/dealer dat het ook op de new holland past.
Want dat merk wordt volgens mijniet expleciet genoemd in de advertentie.
Maar misschien kan @nhmonteur jou daar ook in adviseren
rickboer blija
@Fendt926Driver dat is het probleem een beetje, de lokale nh dealer zegt dat er helemaal niks mogelijk is. Terwijl wij weten dat het wel kan. En zolang er iets van logica red ik er zelf wel met installatie, maar momenteel mist voor mij de logica nog een beetje
zetordrivertimo
@Fendt926Driver zal dat ook op een zetor kunnen?
wij lopen er ook steeds vaker tegenaan dat we een load sensing toch wel missen.
+1
Fendt926Driver
@zetordrivertimo als ik de advertentie goed lees kun je hem om advies vragen. Als hij het merk en type weet op welke trekker het op moet komen
Zijn tekst is :

Das System kann bei jedem Schlepper mit konstant Pumpe eingebaut werden hierzu benötige ich nur einen Hydraulikschaltplan von dem Schlepper oder den Schlepper TYP
zetordrivertimo
@Fendt926Driver oja niet goed gelezen dus haha, dan ga ik ook even contact met hem opnemen 😀
Fendt926Driver
@zetordrivertimo volgens de advertentie kun je het blok ook "mobiel" aansluiten zodat het op meerdere trekkers kan worden gebruikt

Zijn tekst...

Der LS Block kann Fest am Schlepper montiert werden oder Mobil so das mann es einfach an andere Schleppern Stecken kann.
zetordrivertimo
@Fendt926Driver dat is nog niet zo verkeerd voor meerdere trekkers 1 blok. we zullen eens zien wat die man erover zegt 😄
+1
Fendt926Driver
@zetordrivertimo even kortsluiten met @rickboer blija misschien krijg je korting als je er 2 besteld....
+1
EA_MF
@zetordrivertimo volgensmij bouw je zo’n ‘LS’ blok gewoon tussen de pers en retour die nu naar je open center ventielen op de trekker gaan. Het veranderd verder niks aan het hydraulische systeem op je trekker, die pompt de olie gewoon continu rond door je ventielenblok en dus ook dat ‘LS’ blok.

het ‘LS’ blok uit die advertentie zorgt er voor dat je de closed center ventielen van het load sensing sysyeem op de machine kunt gebruiken zonder dat de olie continu door het overdukventiel van de trekker wordt gepompt.
rickboer blija
Heb onderdelen besteld, gaan we kijken of we het voor elkaar kunnen krijgen!
+1
@rickboer blija Zou je me kunnen laten weten of het werkt als je het gemonteerd hebt. Ik heb een getrokken veldspuit op load sensing en wil er ook met een tractor zonder LS mee kunnen werken
rickboer blija
@claas arion power tuurlijk!
Op wat voor trekker moet het bij jou komen?
@rickboer blija Dat is nog de vraag, we zijn aan het kijken voor een geschikte. En het hangt af of dit systeem gebruikt kan worden ipv echte Load Sensing
mf 6150
@claas arion power
Dan zoek je er toch gewoon 1 met LS op?
rickboer blija
@mf 6150 dat is ook een optie, ik weet dat claad speciale modules heeft voor de hyropomp om daar een 'ls functie' op te hebben
rickboer blija
@ronald-deutz-fahr zie hier verschillende varianten

(klik om te vergroten)

@rickboer blija oh donders Haha
Maar dat is geen 1200
+1
rickboer blija
@ronald-deutz-fahr nee klopt, ik heb de 1200 alleen nog maar gezien in het zwart
rickboer blija
Even een update,

heb vandaag alle onderdelen in de juiste volgorde gemonteerd. Heb de de load sensing functie zelf nog niet uitgetest omdat ik eerst het overdrukventiel goed in wil stellen. En dit moet gedaan worden bij het mechanisatiebedrijf, maar die was vannemiddag dicht

De normale functies van de trekker (ventielen en hef) functioneren in ieder geval zonder problemen
+1
rickboer blija
Nog een update, het systeem werkt!!



We hebben direct na het afstellen van het overdrukventiel getest, en het werkte goed

Het enige probleem wat ik nu nog heb is dat de stuurleiding toch druk opbouwd terwijl deze met een smoorplaatje (0.5mm) verbonden is met de drukloosretour. @Wilting NH weet jij toevallig wat dit kan zijn? Ik vermoed zelf een stukje rommel in de smoorplaatje, maar heb de boel nog niet los gehad
NH-Ford
@rickboer blija Deze types ken ik zo niet, maar hebben deze trekkers standaard geen prioriteitsventiel? Die olie stuurt naar het ventielenblok wanneer deze olie vraagt?
Bij Ford's en New Holland tot 2000 wel ieder geval, heb ook 'LS' aansluitingen op 8210 uit 1986, even een t-stuk, wisselklep en paar leidingen en koppelingen.
rickboer blija
@NH-Ford bij vrijwel alle new holland trekkers is dit zo, behalve bij dit type. Van de ts-a serie is een normale/luxe serie geleverd met ls pomp. En een basis serie met een tandwielpomp. Dit is 1 uit de basis serie
@rickboer blija dat is dan een delta? Ligt hier ook een mechanische brandstof pomp in?
rickboer blija
@ronald-deutz-fahr jup, dus geen boost
@rickboer blija en niet vooruit te branden en een gaspedaal wat veel te zwaar gaat. Jammer.
rickboer blija
@ronald-deutz-fahr 🙈

Moet eerlijk zeggen dat het mij niet tegenvalt, al kan je wel merken dat het een basis basis trekker is
@rickboer blija oh ik ree weleens met een 125 cr, en een 100, zon basis uitvoerig
Echt wereld van verschil, in schakelen, in comfort, in vermogen. Vond die 125 een baas trekker 💪🏻
rickboer blija
@ronald-deutz-fahr de 130 is wel een 6 cilinder, volgens nij is een 100 een 4 cilinder, denk dat daar wel verschil in zit. Die 125 zal wel een eletriche brandstofpomp hebben, en dus ook een boost
@rickboer blija klopt helemaal. Blokfluit pomp 😏
+1
rickboer blija
@ronald-deutz-fahr ik ken ze voor de rest niet, dus dat zou kunnen
rommert14
@ronald-deutz-fahr ja zoeen hadden wij er ook, alleen een serie nieuwer, een t6000. Weg gegaan na 3 jaar en 2100 uur. De mf die erna kwam is er na bijna 10 jaar nog steeds.
+1
mf 6150
@ronald-deutz-fahr
Ooit eens een 135 op demo gehad, wat was die trekker lui. Kwam maar niet op gang met een 16 tonner in de bieten
+1
rickboer blija
@NH-Ford tractorfan.nl/doc/836/
Zie vanaf pagina 17
Wilting NH
@rickboer blija als het in het begin wel goed was dan denk kk idd een stukje rommel.. zo niet, dan nog een iets groter gaatje er in denk ik.

Hoeveel bar voor druk heb je?
rickboer blija
@Wilting NH toevallig gister mee bezig geweest, kon niet direct iets zien in de smoorschijf. Had voor de zekerheid ook een plaatje met 1 mm gat besteld. Maar toen die erin zat deed het systeem niks meer. Dus toch die met het 0.5 gaatje erin en heb gezegt dat ze het in de gaten moeten houden.

Vond het raar dat er na een dag nog steeds druk op de stuurleiding stond. En heb voor de zekerheid ook een leiding gemaakt die op de snelkoppeling van de ls leiding en drukloos retour kan. Dan kunnen ze in ieder geval door
RobVolvo
@rickboer blija Dat hebben wij ook wel eens gehad op het werk met een paar MF's, kunnen ze vanuit de fabriek ook geen goed antwoord op geven. Hebben ook met smoorplaatjes gewerkt, maar ook nooit 100% gekregen. We hebben een paar met een kogelkraan gemaakt, geen LS-werk --> kogelkraan los dus geen drukopbouw. Wel LS-werk dan kraan dicht en kun je het gewoon gebruiken. Het hoort niet zo, maar soms moet je gewoon een praktische (nood)oplossing maken... Ga je gewoon door rijden met dat ie altijd druk opbouwt dan heeft je pomp waarschijnlijk geen lang leven.. 😅 Ook moet je motor aardig meer werken wat je weer kan zien aan de tank.
+1
rickboer blija
@RobVolvo jaa precies. Een kraan zou een mogelijke vervolg stap kunnen zijn, maar er is vrijwel geen plek om hem zo te plaatsen dat je er ook nog een beetje bij kan. We gaan nu eerst in de gaten houden hoe het gaat heb de stuurleiding doorgeblazen en hoop dat de problemen nu weg zijn
oanejorrit12
@rickboer blija heb hier een kort stukje slang, druk ik aan de (pers?) leiding en dan andere eind aan die kleinste van de ls. Was ook voor de druk ofzo, kan morgen wel een foto maken
+1
Wilting NH
@oanejorrit12 denk niet aan de pers, maar aan de retour. Ander activeer je hem juist
oanejorrit12
@Wilting NH Kan ook ja😛 zo technisch onderlegd ben ik ook niet haha.. Daarom ook een ? Erbij 😜
rickboer blija
@oanejorrit12 zn slangetje heb ik nu ook voor de zekerheid in de trekker gelegd. Maar als dit via een smoorplaatje zou kunnen scheeld dat veel gedoe
oanejorrit12

(klik om te vergroten)

rickboer blija
@oanejorrit12 ja precies, vind het persoonlijk alleen wat jammer dat het achterop de trekker zit waar al niet zo veel ruimte is. Ik hoop dat ik het met een smoorplaatje kan redden

Ik denk dat het bij jullie ook wel netter kan met een kraantje achter de snelkoppelingen
oanejorrit12
@rickboer blija zou kunnen, ik heb er nu verder geen last van, achter de koppelingen is opzich nog wel ruimte ja
rickboer blija
@oanejorrit12 de trekker waar ik het opgebouwd heb zit momenteel achter de snelkoppelingen ca 1 cm tussen de slangen en de hefarmen. Onmogelijk om daar een kraantje bij te maken
+1
@oanejorrit12 als je 2 90 graden bochtjes gebruikt steekt de slang niet naar achter en kan die wat korter.. tip voor de volgende keer😉
rickboer blija
@ronald-deutz-fahr 😅 de 2x 90 graden zouden over elkaar heen komen als ik dat zou doen. Zo kort zitte die op elkaar
@rickboer blija ik bedoel met een boogje omhoog ipv naar achter…
Lastig uitleggen 🤣
jd4050
@rickboer blija

Als ik me vaag kan herinneren heb ik ooit een keer bij een krone op de ls slang een t stuk geplaatst die met een instelbare smoring die naar de retourslang van het ventielenblok ging. De smoring had ik toen een heel klein eindje open gezet.

Die hark was niet af fabriek uitgerust met een ls slang, maar volgens de handleiding was het mogelijk dat op te bouwen. Alleen bleef deze op druk staan of regelde zichzelf op, weet het zo snel niet meer.

Heb je met een andere ls machine of trekker dit probleem ook?
rickboer blija
@jd4050 zwadhark is niks mee aan de hand, draait achter de claas ook super. Had jij het ventiel ook dicht gedraait zodat deze geschikt was voor LS?

Andere machines (ladewagen) heb ik nog niet achter de trekker gehad
jd4050
@rickboer blija

Ja klopt, had ik gedaan. Probleem zat toen ook echt in hark.
rickboer blija
@jd4050 oke, daar zit bij ons het probleem niet. Het komt alleen voor als de hark er niet achter zit
Wilting NH
@rickboer blija idd wel raar dat er nog steeds druk op stond, heeft vast was vuil voor gezeten. T is ook maar een heel klein gaatje. Daarom zorg k ook altijd dat de koppelings goed schoon zijn als k de machiene aan koppel
rickboer blija
@Wilting NH precies, zoals ik zei ik hou het in de gaten. Kan ook best zijn geweest dat het een klein stukje rubber of ijzer voor gezeten heeft van het monteren.
+1
NH-Ford
Leidingfilter net achter LS snelkoppeling voorkomt nogal wat van die storingen.
rickboer blija
@NH-Ford ben wel aan het zoeken geweest, maar heb tot nu toe nog niks geschiks gevonden
NH-Ford
@rickboer blija is niet zo spannend, bij kramp of dergelijke wel te krijgen. Inline persfilter.
rickboer blija
@NH-Ford is idd niet zo spannend, alleen kan ik ze (tot nu toe) alleen vinden voor 3/8, 1/2 en 3/4 aansluiting. En ik zou een 1/4 nodig hebben
NH-Ford
@rickboer blija verloopje past 3/8 ook prima
Kubota
@rickboer blija
hydraulicworld.nl/hydrauliek/filters/…
Ze zijn alleen wel in hetzelfde formaat als een 3/8 of 1/2, dus een verloopnippel komt op hetzelfde als een dubbelnippel.
rickboer blija
Het probleem lijkt nu weg te zijn, denk dat het een stukje vuil is geweest die voor het smoorplaatje gezeten heeft

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de New Holland TS 135 A ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
158
DEELNEMERS
26
WEERGAVES
0