Illustratie van:

Ford 7840 - Newholland / Moffet omkeerinrichting

Er is toch een New Holland 7840 Met omkeerinrichting?
Weet iemand ergens wat te staan?
Of is er een mogelijkheid om een ander type 40 serie om te bouwen met omkeerinrichting?

Deel dit topic

Reacties

+1
GerbertXL
Een moffett 7840 heeft een andere cabine dus ombouwen is niet echt een optie.
+1
walker1
Moffet gebruikte een Ford/NH 77/7840 als basis, wat er allemaal precies aangepast werd weet ik niet, maar in ieder geval andere cabine, dit omdat de lader volgens mij op de achteras gebouwd werd? Oudere Moffets hadden volgens mij een MF 690 als basis?
+1
SJB533
+1
walker1
@SJB533 Dank u 😄 Heb je ook antwoord op mijn andere vraag die ik net in dit topc stelde?
walker1
Weet er geen te koop te staan en net even op internet gezocht, ook niks kunnen vinden. Zijn er ook nooit heel veel van gebouwd.
walker1
Behalve Moffet is er ook nog de New Holland bi-directional in verschillende uitvoeringen. Maar ik heb geen idee of die officieel in Nederland/Europa geleverd zijn, heb er nooit eentje gezien.
hmequipment.com/assets/NHBrochures/…
+1
SJB533
@walker1
Ze zijn er in Europa, geloof zelfs ook in Nederland, maar volgens mij niet via het originele kanaal, dus Ford (komt van Versatile) of later NH
+1
wotan2
@walker1 als @ford4100 daar ook mee tevreden is kan hij vandaag nog toeslaan: machinerysales.cheffins.co.uk/m/lot-details/…
MaxxuM4ever
Staan er wel een paar hier op tractorfan, ik heb ook jaren op een moffett 7840 gereden, die boer heeft hem nog steeds. Ik vond het een super machine. In Groningen was er vroeger eentje die hem voor de aardappelrooier had staan, zat hij mooi recht voor de bek in plaats van de hele dag krom.
Ik heb daar alleen nooit Foto’s van gezien.
CaseCS130
Ombouwen zal je niet meevallen denk ik. Al bleef bij moffet de zijconsole en bediening gewoon op zijn plek zitten en moest je maar alles met links doen. Stuur zat natuurlijk wel achterin.
Ik heb er toen 1 geprobeerd maar niet gekocht. Het was voor mij teveel een lader en te weinig een trekker. Lader is zwaar en afbouwen is een heel gedoe. Uiteindelijk een trekker met voorlader gekocht en dat pastte beter bij onze werkzaamheden. Als je graag een achterlader en omkeer inrichting wil kan je ook een valtra met Tjalma achterlader overwegen.
walker1
@ford4100 Wat zoek je precies? Gaat het om een Moffet of specifiek een Ford/NH 40 serie met omkeerinrichting?
ford4100
@walker1 we hebben een shovel , het gaat dus eigenlijk alleen om de omkeerinrichting op de trekker
walker1
@ford4100 Dan bedoel je niet dat je alle versnellingen zowel voor als achteruit hebt, maar dat je stoel en bediening kan draaien zodat achterkant de voorkant wordt?
+1
ford4100
@walker1 ja bijvoorbeeld grashakselen of iets , beter zicht hebt op de machine ipv van in de fronthef
walker1
@ford4100 Moet het perse Ford of NH worden? Fendt heeft die omkeerinrichting op een aantal modellen en ook Valmet/Valtra heeft het op veel modellen. Bij veel andere merken is het nooit standaard leverbaar geweest.
ford4100
@walker1 ja het liefst wel, fendt zit je wel in andere prijsklasse denk ik
walker1
@ford4100 Dan zou ik de Moffet laten staan, als je er al eentje vind, als trekker vielen ze nogal tegen geloof ik.
ford4100
@walker1 bedankt voor de tip!
+1
CaseCS130
@ford4100 Het kan op zich wel hoor, het viel vooral tegen als trekker omdat die lader niet snel op en af te bouwen is. als de lader er niet te vaak op en af hoeft zou je hem af kunnen bouwen. Cabine is wel een stuk smaller dan een gewone 40 serie omdat de armen erlangs moeten.
ford4100
@CaseCS130 de lader zullen we in principe niet nodig zijn
dennisbouter
@ford4100 maar moet de bediening ook echt om kunnen keren, anders kun je er toch ook 1 ombouwen
ford4100
@dennisbouter stuur ,rem en koppeling achterin zal het voornaamste zijn, de rest van de bediening zal je nog kunnen bedienen denk ik
walker1
@ford4100 Ja, de rest komt dan eigenlijk links te zitten, zal je even aan moeten wennen, ook werkt alles voor je gevoel andersom, een hendel die je normaal naar voren duwt, duw je dan eigenlijk naar achteren.
dennisbouter
@ford4100 maar moet hij ook nog vooruit te bedienen zijn? Anders is het een kwestie van 1 malig verbouwen
ford4100
@dennisbouter ja zal zoiets te maken zijn ? de stoel draaien en zicht hebben achteruit met stuur ,rem , vooruit/achteruit koppelen
walker1
@ford4100 Alles is te maken, maar hoe makkelijk het kan in die trekker weet ik niet. Veel hangt af van de ruimte in de cabine. Ligt er verder ook aan hoe handig je bent, bij een lmb zal het een flinke duit kosten. Ik snap dat je Ford/NH fan bent, maar zelf zou ik naar een gebruikte Valmet/Valtra gaan kijken met omkeerinrichting, zeker omdat je de trekker toch nog moet kopen.
valmet 605
@ford4100 waarom wil je het wat is het doel?
dennisbouter
@ford4100 eenmalig de stoel draaien zou nog wel gaan maar dan is het geen omkeerinrichting, dan zit het stuur en de bediening gewoon aan de andere kant, heb het idee dat ik het ooit wel eens heb gezien op een tm ofzo of een 60 serie maar weet het ook niet zeker
ford4100
@dennisbouter dat de stoel naar achteren draait voor omkeerinrichting en naar voren om normaal te rijden
dennisbouter
@ford4100 daar zou ik niet aan beginnen
selectford
Als je er een wilt maken zelf hoef je in de bak niks te veranderen want ze lopen ook 40 km achteruit . 😉
walker1
@selectford als werktuigen.nl klopt is de SL 12v 12a en SLE 16v 16a. Zowel bij Ford als NH.
+1
jammermaarhelaas
@walker1

De SL heeft in de beginjaren 12v 12a (Ford), en later had je ze ook met dualpower, 24v 24a (Ford en nadien NH), de SLE is altijd 16v 16a (Ford en NH).
ford4100
@selectford alleen zou je de pedalen achter in de cabine slecht kwijt kunnen lijkt mij
SJB533
@ford4100
Onderste achterruit wijzigen?
ford4100
@SJB533 ja of de vloer verlagen maar dit valt niet mee denk ik
De boer maar
Heb vroeger ook nog met een moffet gewerkt was wel erg handig in het balen rijden veel zicht je kreeg alleen wel een lamme poot van de koppeling de hele dag 😅
DANOONTJE POWERR
Deze kopen 😉

(klik om te vergroten)

MaxxuM4ever
@DANOONTJE POWERR dat zijn lekkere buffels denk, niet super duur in aanschaf maar rijdend houden is de grootste uitdaging volgens mij.
GerbertXL
@MaxxuM4ever versnellingsbak zit werk aan zeggen ze, zo'n funk powershift is niet goedkoop om te reviseren.
edwin-hensbergen
@GerbertXL begin maar met €10.000,- als je een tandwiel of iets ook flink beschadigd hebt dan word het helemaal feest
+1
edwin-hensbergen
@DANOONTJE POWERR dat lijkt mij ook nog wel een keer iets💪🏻 Mooie vernieuwing voor de 8830 later
SJB533
@edwin-hensbergen
Kun je zelf hakselen 🙈
edwin-hensbergen
@SJB533 aan de 8830 kan ook wel eem 6 rij kemper bek 😏
SJB533
@edwin-hensbergen
6 vind ik wat overdreven. Doel meer op het genot van de Rüfa
+1
edwin-hensbergen
@SJB533 haha jaa inderdaad, ooit zal er wel zoiets komen
DANOONTJE POWERR
@edwin-hensbergen
Hou je nog dik geld over ook... 🤣
+2
edwin-hensbergen
@DANOONTJE POWERR totdat je die trekker uit elkaar hebt dan is het bedrag weer gelijk denk ik
TeunFendt
Moffet, begin er niet aan met de fors serie heb ik geen ervaring maar dat was volgensmij net zoals de 390t een grote flop.
walker1
@TeunFendt Waar baseer jij dat op? Ja ze zijn niet in grote aantallen gebouwd en verkocht, maar betekend nog niet dat ze slecht in elkaar zitten. Het is wel een wat aparte machine die bij je bedrijf moet passen.
SJB533
@walker1
En waarschijnlijk was hij ook niet goedkoop. Moet dus daarom goed in het bedrijf passen, om het betaalbaar te houden...
walker1
@SJB533 geen idee wat ze qua prijs deden.
TeunFendt
@walker1 Misschien omdat wij zelf een moffet hebben lopen...
+1
CaseCS130
@TeunFendt Die op basis van de Ford is wel een stuk praktischer en ook zwaarder in de neus dan die jullie hebben. Als trekker is een Ford 40 serie ook veel moderner als een mf 390.
walker1
@CaseCS130 Die op 7840 basis is sowieso zwaarder, dat is 6 cilinder dacht ik. de 7740 en de MF zijn 4 cilinders toch?
CaseCS130
@walker1 Ja klopt, die 7740 is een 4 cilinder. Die zal wat lichter zijn van voren.
walker1
@TeunFendt Oke, maar is die technisch slecht, onbetrouwbaar? wat is precies het probleem? Die op MF basis was de eerste Moffet trekker, waarschijnlijk zijn er bij de latere Ford versies wel verbeteringen doorgevoerd?
TeunFendt
@walker1 De moter is goed nog nooit niks aan gehad maar de versnellingsbak werkt onlogisch en is ook( aar onze mening ook onbetrouwbaar) en door de kleine cabine waar je zeker met je benen het niet ruim hebt is het alles behalve comfortabel werken.
dennisbouter
@TeunFendt bij de ford ligt er zoals ik het begrijp de sle bak in dus technische is het gewoon een ford 77/7840 met een omkeer inrichting
MaxxuM4ever
@dennisbouter niet altijd hoor, die waar ik mee reed had een SL bak.
dennisbouter
@MaxxuM4ever maar was de bediening anders dan het origineel
MaxxuM4ever
@dennisbouter De vooruit achteruit hendel zit iets verder naar achteren, achter de groepenpook zodat je hem ook makkelijk kunt bedienen als je in de moffett stand rijdt. En achteraan zit nog een extra knopje voor de hi-lo.
walker1
@TeunFendt Jullie hebben de Moffet nog wel? Heb net even door jouw foto's gebladerd en bij een van de Moffet foto's schreef jij dat jullie wat anders zochten om de mengwagen te vullen?
+1
TeunFendt
@walker1 Ja loopt nog steeds rond. Hebben wel ooit toen de Moffet kapot is met een demo schaffer gevoerd. Beviel wel goed maar was nog iets te licht en te instabiel en bovenal te duur.
walker1
@TeunFendt Zolang er geen dure reparaties aan die Moffet komen, mooi mee door gaan, goedkoper als dit wordt het niet, of je moet een voorlader nemen op een van de trekkers die je al hebt.
Corne S
Mr had te weinig versnellingskeuze, iets van 4 vooruit en 4 achteruit. Zijn ook weleens bij zo'n ding wezen kijken, voor op de kuil en kuilsnijder, maar reed te hard in laagste versnelling.
SJB533
@Corne S
Welk type?
Corne S
@SJB533

Volgens mij MF390T. Maar weet het niet zeker meer.
TeunFendt
@Corne S Bij de MF versie heb je een 12x12 bak
4 versnellingen over 3 groepen maar het kan zijn dat je de groepen schakeling niet hebt gevonden. Voor een leek is die ook moeilijk te vinden.
MaxxuM4ever
@TeunFendt wellicht is er een industrie versie van de MF gebruikt? Boven op een krakei stond vroeger ook een industrie ford zonder hef inrichting en hydraulische ventielen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Ford 7840 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
71
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
0
TREFWOORDEN