Vraag over Zetor, Ursus, Belarus

Een vraag puur uit nieuwsgierigheid naar deze merken.
Voor jaren terug zag ik nog wel eens een nieuwe rijden en in sommige gebieden ook best veel. Tegenwoordig zie ik ze amper meer.
Weten jullie of er nog wel eens een nieuwe gekocht/verkocht wordt in NL en België?
De merken worden nog steeds nieuw aangeboden.

Deel dit topic

Reacties

+4
walker1
Het prijsverschil met de westerse merken is lang niet meer zo groot als vroeger. Dat is een belangrijke reden denk ik.
+1
valmet6400power
Het is een gevoelige discussie maar kort samengevat komt het hier op neer.

De gemiddelde boer in Nederland rijdt liever een tweedehands trekker van een groot merk. Zeg Fendt, John Deere of New Holland. Het merk is bekend, de mechanisatiebedrijven zijn er mee bekend en je hebt nog restwaarde als je hem wil verkopen.

Dus of je nou een nieuwe Kubota of Zetor wil verkopen, er zullen altijd uitzonderingen tussen zitten maar de overgrote meerderheid gaat gewoon niet die trekkers kopen..
+2
16045HSX
Quote Reactie van @valmet6400power:
Het is een gevoelige discussie
Het is niet mijn bedoeling om hier (weer) een discussie over te beginnen. Vraag me alleen af of ze nog gekocht worden.
+2
dennisbouter
@valmet6400power vergelijk je nou een kubota met een zetor?
valmet6400power
@dennisbouter
Ja in de zin van dat het allebei geen grote spelers zijn in de verkoop van nieuwe tractoren. Voor mij part vergelijk je ze met een Lidner. Hoe ze technisch zijn die vergelijking wil ik niet aan beginnen.
walker1
@valmet6400power Kubota is met de landbouwtrekkers in Europa geen grote speler, in andere werelddelen verkopen die trekkers wel goed. Met andere producten is Kubota wereldwijd een hele grote speler, denk aan tuinbouwtrekkers, andere tuin/groen machines, grondverzet, dieselmotoren.
16045HSX
Quote Reactie van @walker1:
Europa geen grote speler, in andere werelddelen verkopen die trekkers wel goed
Welke motoren gebruikt Kubota bij de grotere trekkers? Uit eigen fabriek?
+1
walker1
@16045HSX Zover ik weet alleen eigen motoren. Kubota is ook een hel grote motoren fabrikant.
Fast Eddy
@walker1

In de grote trekkers die uit Duinkerken komen ligt een 6L 4 cilinder Kubota motor. De grote trekkers die ze samen met Versatile maken ligt een 6 cilinder Cummins.
+1
dennisbouter
@valmet6400power maar dat ligt bij een kubota niet aan een twijfelachtige reputatie, kwaliteit van een kubota is gewoon ++ alleen het ontbreekt hier denk ik aan een goed verkoopapparaat
valmet6400power
@dennisbouter
Maakt mij niet uit wat de achterliggende reden is maar ze worden niet verkocht. Als iemand er brood in ziet en ze zijn goed dan wil men ze ook gerust wel kopen. Maar klaarblijkelijk koopt men dus liever iets van een groot merk zoals ik al eerder zei..
Fendt280S
@dennisbouter
Vorige week een dagje mogen rijden op een kubota Vario met mais hakselen. Viel me niet tegen best confortable maar het heeft niet de afwerking en de finesse van Fendt of John. Qua kwaliteit is er niks mis mee en zit degelijk in elkaar. De boer had allemaal oude John deere trekkers maar stapte over op kubota vanwege de prijs. Er zat 30k verschil tussen een John deere en de kubota met vergelijkbare opties en pk’s. Dat is nog al wat.
dennisbouter
@Fendt280S de afwerking zal wel japans zijn dat is ook de kwaliteit onbekend maakt onbemind. Maar ik denk dat de realiteit is dat er aan een kubota het minste kapot gaat, van kranen hoor je ook bijna geen slechte verhalen
Fast Eddy
@Fendt280S

In de grote Kubota`s zit een ZF versnellingsbak/vario en achterbrug. Dus dat is wel bewezen kwaliteit.
+1
langeslagdiesel
@Fendt280S hebben jullie het gasolie verbruik ook gemeten / vergeleken. ?? De oude herten lusten het al als een paard water maar die Kubota vario dat is helemaal bizar!! En dat met 2 potten minder. Viel ons zwaar tegen.
+1
dennisbouter
@langeslagdiesel in de laatste "TREKKER" staat een test van een fendt 211S 23liter/U en die vliegen als warme broodjes over de toonbank
+3
labella
@dennisbouter dat zal vooral komen door die 5 dure letters op de motorkap.
+2
Fendttrisixfan
Quote Reactie van @dennisbouter:
in de laatste "TREKKER" staat een test van een fendt 211S 23liter/U en die vliegen als warme broodjes over de toonbank

23l/u bij volle belasting, vind ik zo vreemd niet
+1
dennisbouter
@Fendttrisixfan nou ik denk dat mijn ford uit 1991 ongeveer hetzelfde verbruikt, het is 12% boven het gemiddelde van de trekkertest
+1
valmet6400power
@dennisbouter
Dat is toch ook logisch? Grofweg kun je zeggen dat je 1 liter diesel nodig hebt voor 5 pk bij vollast. 5x 23 is 115 pk.
Daarnaast blijft het een kleine trekker met het vermogen van een grote trekker dus die lust ook gewoon diesel. Net als elke trekker als ie aan het werk moet.
+1
dennisbouter
@valmet6400power hij verbruikt 10% meer dan zn voorganger, vind ik niet logische
+1
valmet6400power
@dennisbouter
Geen enkele nieuwe trekker is zuiniger dan de voorganger gemiddeld genomen. Dat ligt niet per se aan Fendt.

Ps: ik ben niet eens Fendt fan kun je nagaan.
Fendt280S
@langeslagdiesel
Nee, ik heb alleen maar mee geholpen met de mais oogst en tijdens de maaltijd kwam het prijs verschil ten sprake. Ze hadden ook net een nieuwe met powershift bak. Scheelde weer 15 duizend met de vario.
+1
case 745 xl
@langeslagdiesel heb een paar week terug een hele dag op een 7710 john deere gereden met 14 kuups kieper. De fendt 720 met de zelfde kieper en hetzelfde aantal vrachten ging aan het eind van de dag 160 liter in de 7710.155 liter
bartjuh
@Fendt280S heb ook eens een dag op een kubota vario gereden. Reed opzich niet heel verkeerd maar reageerde nier lekker op gas pedaal en na een dag kramp in de benen omdat de zitting van de stoel waardeloos was. Constant mezelf achteruit in de stoel moeten duwen om er niet af te schuiven
+2
labella
@dennisbouter de kleur is toch hetzelfde?
Fast Eddy
Zetor word hier nog wel nieuw verkocht. Maar een nieuwe Belarus of Ursus heb ik hier al jaren niet meer rond zien rijden. De meeste grote merken hebben tegenwoordig zelf low budget trekkers in het programma. En Kubota timmert ook aardig aan de weg met hun traploze modellen.
16045HSX
Quote Reactie van @Fast Eddy:
En Kubota timmert ook aardig aan de weg met hun traploze modellen.
Dat klopt, zie ik steeds meer. Weet jij het prijsverschil dan tussen Zetor en Kubota?
labella
@16045HSX Hier zie je geen kubota meer, er liepen er een paar bij 2 loonwerkers maar die zijn weer vertrokken. Ze schijnen behoorlijk te zuipen.
langeslagdiesel
@labella het is bizar.!!
Fast Eddy
@16045HSX

Het prijsverschil zou ik niet weten. Ik denk dat een Kubota duurder is als een Zetor.
J asper
Quote Reactie van @Fast Eddy:
Maar een nieuwe Belarus of Ursus heb ik hier al jaren niet meer rond zien rijden.

Idd, zie ze ook nooit rijden maar wel geregeld op dieplader op de snelweg 😅 Dingen zullen dan toch wel ergens terecht moeten komen.
16045HSX
@J asper gebruikt bedoel je?
J asper
@16045HSX Zie ze geregeld nieuw op dieplader. Gisteren nog een.
labella
Veel Belarus zal er niet verkocht worden, de importeur is inmiddels ook new holland dealer geworden en dat zal hij wel niet gedaan hebben omdat hij zo veel Belarussen verkocht. ursus is in mijn ogen een aflopende zaak, ze maken zelf geen trekkers meer maar betrekken ze van andere(Turkse) fabrikanten. Zetor zie ik hier nog wel nieuw lopen en die zijn tegenwoordig ook wel weer aardig bij de tijd, dat geldt echter ook voor de prijs. Dan zie je toch dat boeren kiezen voor een budgetmodel van een groot merk.
jordi 1455
De importeurs van Ursus en Belarus hebben geen dealers in Nederland en adverteren niet in de grote bladen.
dennisbouter
Hier in de buurt liepen ook aardig wat zetors zelfs de gemeente had er 1 maarja als dealer van het groen gele merk moet je dan stoppen met zetor🤷‍♂️
+1
a3vandiejen
Albert Peters
Vorijaar op die grote beurs in Brussel stonden verscheiden Belarussen Ik vond dit mooie trekkers met een goede uitstraling
valmet 605
Zetor geen idee. Belarus importeur werkt in feite via de Duitse importeur (belimpex). Ursus is geloof ik op dit moment een Pools verhaal.
Zelf ben ik op dit moment op zoek naar een andere trekker... (de 605 gaat er uit) maar nu een gebruikte trekker vinden is een missie !
De grote merken voeren de boventoon en export is een hel.
Feitelijk is het prijskaartje het verhaal of je gaat voor een merk of dealer. Lastig is het zeker. Helaas was de geteste belarus voor mij niet de oplossing.
Fast Eddy
@valmet 605

Een nieuwe Zetor dan of een gebruikte Valtra?
+2
valmet 605
@Fast Eddy niet schrikken de strijd gaat eigenlijk tussen een heel nest New Hollands een paar John deere s een belarus en een valtra. Ik zit voor deze trekker van mezelf stevig op budget. Wil op semi korte termijn nog een echt knappe trekker bij kopen.

De sjonnie viel niet tegen. Hoe vervelend ook om te zeggen.

De belarus was een ramp. Geen passende versnelling en alles zat vast. Opmerkelijk de fort die er naast stond lekte wel olie de Rus niet!

De NH's moeten nog worden bekeken maar als het een fiat van binnen is dan hebben ze eigenlijk kracht tekort maar vind ik ze leuk, als er een ford onder zit ben ik niet blij met de electra.

De valtra is een budget model. Duur zat en model mij onbekend. Ik heb alleen wel vertrouwen in het merk.

Helaas een same zal er wel niet in zitten anders lijkt me dat ook lachen.

Ps ik wil een wat recent ogende trekker hebben ach internet is groot en ik vang wel wat.
Fast Eddy
@valmet 605

Als je budget rond de €60.000 is dan staan er nog wel een paar leuke exemplaren te koop. Maar als het de helft is zal je er zelf een bosbouw versie van moeten maken denk ik.
+1
valmet 605
@Fast Eddy komt vast iets van goed. En het budget is veel minder.
valmet6400power
@valmet 605
Welk model is dat als ik vragen mag?
+1
valmet 605
@valmet6400power ik heb een jd 6400 en een belarus 920 geprobeerd. Ik denk dat ik volgende week een a95 ga bekijken.
+1
valmet6400power
@valmet 605
Okee dat zijn nogal verschillende tractoren zo..
schluterman
@valmet 605 Als ik jou was ging ik omdat je veel bosbouw doet gewoon voor een valtra of valmet degelijke trekkers
valmet 605
@schluterman ook een NH komt heel redelijk uit de verf zeker met een powerstar blok en een sle bak. Er zitten wel modellen tussen waar de tank kansloos laag zit.
@valmet 605
Hoeveel pk 's zoek je, wat moet hij nog meer hebben?
valmet 605
@Ford revisiemotor 90pk + 3 of 4 cilinder. Kabine en vierwielaandrijving. Powershift en fronthef zijn leuk. Airco is ook leuk.
burnie
@valmet 605 welk type van belarus was het dan wel?
valmet 605
@burnie 920 met een 16+4 bak. Die versnellingsbak is een ramp. De trekker zelf is mee te leven.
+1
Fast Eddy
@valmet 605

Valmet 6300 dan?
marco2250
@valmet 605 is zoon belarus 952 niet wat die hebben ook omkeer tegenwoordig maar denk dat een 6400 jd beter rijd 4 x powershift onder last omkeer enz
valmet 605
@marco2250 Het is een verhaal van wat wil je uitgeven wat doe je de trekker aan. De nieuwe 952 heeft weinig motorinhoud. Is gewoon niet wat ik nu zoek.
burnie
@valmet 605 dat is waar dat die versnellingsbak een ramp is,vroeger waren ze wel beter.
valmet 605
@burnie ik heb een keer op een 1221.3 gereden. Dat ging prima dus die 920 was een stevige tegenvaller.
labella
@valmet 605 andela heeft nog een 1221.3 staan met 2500 uur op de teller.
+1
valmet 605
@labella die heb ik ook gereden.
+1
Schluterfan
Bij mijn ouders in het dorp zit een dealer van Zetor die er toch zeker 2 verkocht geeft. Helemaal niet lachwekkend bedoelt want 1 van de 2 eigenaars heeft er heel veel schik mee en ik vind het zelf ook helemaal geem misse trekkers. Maar ook hier het verhaal, boeren kopen liever een groenrode,groenblauwe,groengrijze of blauwwitte...

Waar ik werk zit een dealer in de buurt van Kubota en die heeft er wel al enkele lopen waarvan enkele ook bij ons klant zijn en er zeer over te spreken zijn.
labella
@Schluterfan mijn loonwerker beviel de kubota ook wel maar je moet er dieseltank achter hangen zo zuipen doen die krengen en dat beviel hem niet.
16045HSX
Dus verkoop van Ursus en Belarus is vrijwel nihil en Zetor kan nog aardig meekomen. Jullie antwoorden had ik wel verwacht, dank hiervoor.
Dan ben ik ook nieuwsgierig naar merken als Landini, Lindner, Hurlimann, McCormick, Lamborghini, Arbos en als ik nog één vergeet. Ik zag ze wel eens nieuw, maar dat is ook jaren geleden (behalve Lindner, Arbos).
Deze merken zijn (of waren) ook wel in het nieuws, tests en ook dat er demo’s hebben gedraaid. Maar zijn ze dan ook daadwerkelijk gekocht/verkocht in NL? Of bleef het daarbij.
Fast Eddy
@16045HSX

Lindner wordt wel verkocht in Nederland. De merken van de oude Same-groep zijn alleen op bestelling te krijgen. Maar zijn gelijk aan Deutz-Fahr. Bij alle vreemde of kleine merken geldt vaak: onbekend maakt onbemind.
dennisbouter
@Fast Eddy Lindner ook maar zelden toevallig van de zomer een keer met kapotte V-snaren bij iemand gestaan die dealer geweest was, met kapotte trekker kwamen ze bij hem als ze een nieuwe kochte was Lindner te duur
+1
Fast Eddy
@dennisbouter

Ik zeg ook niet dat ze veel verkocht worden. 8 jaar terug zag je ze wel vaker dan nu. Als ik moest kiezen tussen een kleine Fendt of een Lindner was de keus snel gemaakt. Dan word het een Lindner.
dennisbouter
@Fast Eddy jij ben de man van de merkwissel? hier bij een paardenboer, is ooit 1 of 2 weken een lindner leen trekker geweest maar dat is al 19 jaar geleden en ik was 15 ofzo hoe die nou echt was geen idee..
Fast Eddy
@dennisbouter

Ja klopt. Wat ik bedoel te zeggen is dat Fendt met iets innovatiefs komt. Maar vervolgens bijna 10 bij het zelfde blijft. Lindner is maar een kleine trekker fabrikant. Maar zitten vol met doordachte dingen waar grote fabrikanten soms ver achter lopen. Maar dat komt voornamelijk omdat ze als bergtrekker gemaakt worden.
dennisbouter
@Fast Eddy dat geloof ik ook wel, het probleem voor dit soort merken is dat er geen importeur is die zegt we gaan dat merk nu eens op de kaart zetten, met 1 of 2 dealers die hun nek uitsteken ga je geen aantallen verkopen.
Fast Eddy
@dennisbouter

Duport is dealer en importeur van Lindner. Of er nog meer dealers zijn weet ik niet.
+1
walker1
@16045HSX Lindner en Arbos zijn merken voor een specifieke markt, bv voor in de bergen, of in de groenvoorziening. Voor een Nederlandse boer in de polder hebben die merken geen meerwaarde. JCB is ook zoiets, moet het van de snelheid op de weg hebben, heb het idee dat ze in Nederland ook nauwelijks nog verkocht worden.
+1
dennisbouter
@walker1 wat is dan een meerwaarde van een lindner?
walker1
@dennisbouter Erg laag zwaartepunt en daardoor geschikt voor werk in de bergen, op taluds. Sommige modellen hebben 4 wiel besturing en kunnen daarmee ook in hondengang rijden.
Linders die in NL verkocht zijn rijden bijna allemaal bij aannemers, groenvoorzieners, e.d.
dennisbouter
@walker1 is een laag zwaartepunt ook wel eens een nadeel lijkt mij niet toch? Dan is hij ook niet voor een specifieke markt als hij gewoon 2wd is
valmet6400power
@dennisbouter
Meestal hangt een laag zwaartepunt samen met weinig bodemvrijheid. Dus dat is in de akkerbouw eigenlijk niet te gebruiken..
walker1
@dennisbouter geen idee of Lindner ook nog 2wd levert. Heb wel eens een oud model met 2wd gezien, maar verreweg de meeste met 4wd.
SJB533
@walker1
Wat ik zo gauw gezien heb niet meer.
dennisbouter
@walker1 bedoelde 2 wiel besturing, de akkerbouw dat is een brug te ver misschien ook qua pk's maar voor de veehouder zijn het toch mooie trekkertjes lijkt mij
walker1
@dennisbouter Er zijn ook modellen zonder 4 wiel besturing, gaan tot 130 pk als ik bij Duport op de site kijk. Dat is voor veel veehouderij werkzaamheden ruim voldoende en ook voor een deel van het akkerbouw werk. Maar Lindner is een kleine Oostenrijkse fabrikant die zich toch wel voornamelijk op bergboeren richt. Hoewel die trekkers dus ook prima zijn voor Nederlandse boeren, kan Lindner denk ik qua prijs niet opboksen tegen de bekende grote merken.
SJB533
@walker1
Een Fendt is duurder dan een Lindner!
+1
Fast Eddy
@SJB533

En Deutz-Fahr TTV smalspoor trekkers zijn weer duurder dan Fendt smalpoor trekkers.
+1
walker1
@SJB533 die zijn sowieso belachelijk duur
dennisbouter
@walker1 4 wielbesturing is dacht ik gewoon optie op alle modellen
Fast Eddy
@dennisbouter

4 wielbesturing is een optie op de Lintrac modellen.
jordi 1455
@16045HSX Arbos trekkers waren amper verkocht, naar mijn weten had de voormalige importeur in totaal twee stuks verkocht. Hurlimann trekkers zijn de laatste 10 jaar niet meer verkocht in Nederland. Same en Lamborghini worden nog sporadisch verkocht, maar vaak zijn de aantal verkochte trekkers op één hand te tellen. Van McCormick en Landini weet ik niet, maar het zou me niet verbazen dat er meer McCormicks dan Landini's worden verkocht.
+3
16045HSX
@jordi 1455 Zo’n Arbos heb ik ook nooit zien rijden. Toch was Arbos nog niet zo lang geleden veel in de media naar mijn idee. Dat heeft dus allemaal niks uitgemaakt.
Dank voor antwoord. Ik stel deze vragen omdat ik met vele merken ervaring heb opgedaan. Dit doordat ik meerdere klussen deed bij verschillende boeren/loonwerkers. Zo’n 30 jaar geleden begonnen en toen kwam ik bijna alle eerder genoemde merken wel tegen. Dat was juist zo leuk, elk merk was weer anders. De ene schakelde soepel en de ander zat heerlijk comfortabel bijvoorbeeld. En iedere boer had zijn eigen mening over zijn eigen trekker en die van de buurman was maar een flutmerk. Uiteraard snap ik hoe de tijden veranderd zijn maar ik vindt het toch wel jammer dat veel van hetzelfde is tegenwoordig. Maar goed, daar wen je ook wel aan.
jordi 1455
@16045HSX De importeur stopte met Arbos omdat Arbos vaak leveringsproblemen had en gedoe over garanties en de afspraken niet na kwam.
mechaman.nl/blog/2020/…

De reden dat er Nederland nu minder merken zijn is omdat er de laatste 30 jaar enkele merken zijn verdwenen en dat Nederland een minder interessante markt is voor fabrikanten is geworden door het afnemende aantal boeren en loonwerkers.
dennisbouter
@jordi 1455 dat laatste klopt natuurlijk niet helemaal waar iedere aannemer vroeger een 6x6 had rijden die nu allemaal met een trekker met een kar
+1
walker1
@dennisbouter Ja, er rijden nu misschien wel meer trekkers als vroeger in het grondverzet, aannemerij, maar in de landbouw is het aantal trekkers wel afgenomen. Vroeger zag je hier bijna elke boer wel zelf zijn gras maaien bijvoorbeeld. Eenvoudige 2wd trekker van 60, 70 pk, pz maaier van 1,65 m er achter. Veel van die kleine boeren zijn verdwenen en de boer die wel doorgegaan is en flink gegroeid is, maait met flinke trekker met dubbele maaier, of laat het de loonwerker doen met een tripple. Zeker zo'n Big M, die heeft de capaciteit van misschien wel 5 of 6 van die boerentrekkertjes met een pz maaier. Schudders en harken hebben tegenwoordig ook werkbreedtes van misschien wel 15 meter, is heel wat anders als een PZ HS 360...
labella
Ik zag net een foto van de nieuwe Belarus 2022.4 op landbouwmechanisatie, dat ziet er helemaal niet zo verkeerd uit.
+3
16045HSX

(klik om te vergroten)

Deze bedoel je
+1
basia
@16045HSX

Wat staat er op het L portier ? Power by Cummins ?
SJB533
@basia
Так, відаць, у ім ёсць Камінс
basia
@SJB533

Tak ; ja dus
zetordrivertimo
traktorpool.nl/details/Trekkers/…

vind het uiterlijk niet zo mooi, maar met alles wat erop zit kwa opties toch best wel compleet, wat je niet zo zou verwachten van een belarus.
en een ls pomp wat zetor nog niet heeft..
Kidd
@zetordrivertimo Optisch valt hij mij nog helemaal niet tegen voor een Belarus!
+2
16045HSX
Nog een nieuwe (bron: mechaman.nl)

(klik om te vergroten)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
97
DEELNEMERS
25
WEERGAVES
0